handdator

Visa fullständig version : protein, överskattat?


kampsporttjej
2005-02-28, 21:46
vad skulle hända om man åt 1 gram protein/kg kroppsvikt och dag?
[men såklart åt bra kolhydrater och fetter]
vänjer sig inte kroppen vid höga proteinintag?

jag kan känna att jag gillar kolhydrater väldigt mycket, men det får ju inte
plats så mycket sådant i kosten om man "måste" äta så mycket protein.
frukost t.ex -om man inte styrketränar,duger det inte med låt säga 15 gram
protein?
är inte protein överskattat, och timingen viktigare isf? eller är det nödvändigt
med mer protein än rekommendationerna för kroppssammansättningen?
jag menar, blir man procentuellt fetare om man minskar på proteinet och äter mer kolhydrater [bra sådana dock], även om man är i energibalans?
mitt mål är inte att bli större, tvärtom. tänkte dieta något kilo.

sen känns det ibland som om man tar åt sig fel av rekommendationerna,
när man ser att en kille slänger i sig en burk tonfisk och 100 gram havregryn m. mjölk till frukost, så betänker man kanske inte att han väger 20 kg mer...
det finns för lite tjejer på det här forumet ;)

Proteus
2005-02-28, 21:57
Förhållandena är ju dock detsamma hur mycket man än väger, om du har lika mycket muskelmassa procentuellt sett vill säga...

Sen är väl 15g protein till frukost inte så fasligt lite för en nätt tjej heller, dock så förstår jag inte vad t.ex 5g extra protein per måltid skulle ha för inverkan på dina kolhydrater, några få makaroner? :D Kolhydrater är ju i regel så mycket energitätare att jag inte tror skillnaden skulle bli så stor som du tror, men jag kan ha fel ;)

Thompah
2005-02-28, 22:27
Visst, kan helt klart hålla med om att det äts egentligen väldigt mycket protein i onödan i dagens byggarkretsar. Vad jag vet så behövs det inte enorma mängder per gång för att stimulera proteinsyntesen utan mer att man äter protein ofta. Fast visst känner man sig bra efter att ha krängt en burk tonfisk? :hbang:

King Grub
2005-02-28, 22:36
Här först en diskussion om proteinintag per mål, både kring träning och vid övriga tillfällen:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=37586

kampsporttjej
2005-02-28, 22:56
Förhållandena är ju dock detsamma hur mycket man än väger, om du har lika mycket muskelmassa procentuellt sett vill säga...

hur menar du? jag förstod inte riktigt den meningen... ;)

[QUOTE=Proteus]
Sen är väl 15g protein till frukost inte så fasligt lite för en nätt tjej heller,
det ärdet jag har börjat misstänka; att jag kanske äter protein som en stor karl *rolleyes*

aliquis
2005-03-01, 00:52
Du har väl positiva effekter av ökat proteinupptag gällande kvävebalansen (om din kropp tappar eller ökar kväve/protein sett ut hela dagens perspektiv) upp till 2.5g iaf. Grub rekommenderar väl över 2g vid deff. 1.5g klarar du dig antagligen på utan att "åka baklänges" pga träningen, men kanske inte i kombination med energiunderskott.
Säkert bara dumt att ligga på jättehögt intag av protein, men blir väl lätt så kanske. Jag själv känner rätt ofta nu på sistone att jag nog tar lite mycket pulver till brödet.

Vet inte vad du väger eller ditt energibehov men säg att du väger 60kg så är ju skillnaden på 1.5 eller 2g/kg 30g protein, dvs ca 130kcal eller 30g kolhydrater, är väl inga mängder? Du blir ju mättare av proteinet med. Men om du nu äter allsidigt får du väl nästan ~2g/kg utan att ta några tillskott? Lyckas du ens hamna så lågt som 1.5 även om du bara äter det du vill äta?

King Grub
2005-03-01, 06:56
det ärdet jag har börjat misstänka; att jag kanske äter protein som en stor karl *rolleyes*

Är det konditionsträning som du sysslar med behöver du inte ligga över 1.7 g per kilo kroppsvikt och dygn. Sprid ut den mängden på dina mål: klart! :)

"Thus, there appears to be no reason for recommending intakes
above 2 g protein kg/bw/day and there is no evidence that
intakes this high confer any advantage to
an endurance athlete. In fact, Tarnopolsky et al.,
have clearly demonstrated that intakes above 1.7 g
protein kg/bw/day simply result in oxidation of
the ingested excess."

Tipton KD, Wolfe RR. (2004). Protein and amino acids for athletes. J Sports Sci. 22:65-79.

För styrketränande individer som önskar lägga på sig muskelmassa skadar det inte med lite högre intag; strax över 2 gram eller så. Någon exakt milligramsiffra är svårt att sätta, men för mycket protein har negativa effekter på testosteronutsöndringen för styrketränande män.