handdator

Visa fullständig version : Hur länge kan man ha sallad i kylen?


Kossa Mu
2005-02-28, 16:19
Gjorde en grekisk-sallad på skolan i fredags, som vi fick ta hem. Undrar hur länge man vågar äta ifrån den? tycker redan att den smakar lite surt, men jag är inte säker.

TTT
2005-02-28, 16:26
Så länge salladen inte blivit brun så är det nog ingen fara.

JJ
2005-02-28, 17:16
Spontant skulle jag nog inte äta av den själv längre.

Inter Milan
2005-02-28, 19:20
ingen aning .


men har en riktig god salladtips till dig o dem andra här på forumet


vet ej va den heter så vi döper den till´´ kollosallad no 99´´

först river du rödkål med rivjärnet så att den ser ut som pizza sallad. sen häller du i lite matolja , , salt , o sist en massa färsk pressat citron ljus .. och blandar den ordentligt ......mums va gott :eating:

vega
2005-02-28, 19:27
Om det är bara sallad i är det nog ingen fara, kan vara lite trist men går nog bra. är det fetaost och andra icke-salladsvaror i ska du nog undvika den. Beror ju sedan på hur du "behandlat" salladen om det kan ha kommit in bakterier i den...

MyungChul
2005-02-28, 20:06
kasta den och gör en egen? *popcorn*

Nate
2005-03-01, 12:37
Kan och kan... du lär ju inte dö av att äta den men jag skulle nog ätit något annat.

Tycker att sallad vissnar snabbt i kylen. Oftast är den rätt osmaklig redan efter nån dag... iaf om man haft nån dressing, olja eller sås i den. Äckligt med kalla och genomskinliga salladsblad.

Tolkia
2005-03-01, 12:40
Smakar det bra - äta, smakar det dåligt - inte äta (spec. med tanke på att det är "växter och djur blandat" - animaliska föroämnen är mums för jordbakterier som finns på grönsaker).

Sverker
2005-03-01, 12:46
Gjorde en grekisk-sallad på skolan i fredags, som vi fick ta hem. Undrar hur länge man vågar äta ifrån den? tycker redan att den smakar lite surt, men jag är inte säker.


Vad innehåller en grekisk sallad ? Är den inte sur från början med ättika ?

Är hela salladen syrad med ättika så är det ingen risk för matförgiftning. Finns inga matförgiftare som klarar av ättika.

MyungChul
2005-03-01, 13:20
Vad innehåller en grekisk sallad ? Är den inte sur från början med ättika ?

Är hela salladen syrad med ättika så är det ingen risk för matförgiftning. Finns inga matförgiftare som klarar av ättika.

Rödlök, tomater, oliver, fetaost, gurka, isberg .. oftast, serveras ofta med vinegrett.. well up to you ifall du vill ha på den innan eller vid servering. imo är det mycke bättre vid servering då grönsakerna inte blir helt genomskinliga och kladdiga.. usch