handdator

Visa fullständig version : Lönehöjningen är klar


Gabber
2005-02-28, 16:05
Tja,

Efter alla mina inlägg om lön och hur jag ska snacka med chefen så hände det till slut.

Hon kom in o fredags på kontoret och sa rakt ut att det höjjer 500 spänn. Jag klarade inte av att visa att jag är glad utan jag höll tillbaka och hon märkte genast hur besviken jag blev.

Hon sa att vi kan ju tänka på det under helgen så pratar vi på måndag.

Idag på måndagen kom hon in och sa att vi höjer 1500 :- istället och du får 21000:-

Jag är nöjd nu med min lön samt alla förmåner.

Dessutom har de lovat att höja i sommar då det kommer in mycket mer jobb.

Så livet har vänt och det är ljusa tider för mig och nu saknas bara solen.

Lallle
2005-02-28, 16:07
Gratz :)

Fatalist
2005-02-28, 16:14
Intresseklubben antecknar.....































Nej men grattis! :D Fira med att skicka mig lite Fairing Slooow? *kissass*

Gabber
2005-02-28, 16:20
kan förstå att det inte är av intresse för någon men eftersom jag skrev om situationen förut så skrev jag även hur det slutade.

nordlander
2005-02-28, 16:21
Vad jobbar du med?

Gabber
2005-02-28, 16:25
är utbildad nätverkstekniker som började här (statlig myndighet) som receptionist för 19000. nu har jag tagit över ekonomin, betalning, bokföring och lite annat och på 1 år så är jag uppe i 21000.

nordlander
2005-02-28, 16:26
Ojdå...lät som du förtjänar din lön med råge :) helt rätt

Gabber
2005-02-28, 16:28
jo, men det som är synd är att jag gett upp IT helt och satsar nu på ekonomi. jag älskade "r" IT. jävla IT bubble, men jag är nöjd ändå. allt ordnar sig till slut.

nu drar jag hem, tungt bröstpass väntar.

s_himself
2005-02-28, 17:34
jo, men det som är synd är att jag gett upp IT helt och satsar nu på ekonomi. jag älskade "r" IT. jävla IT bubble, men jag är nöjd ändå. allt ordnar sig till slut.

nu drar jag hem, tungt bröstpass väntar.



Grattis! Men bröstpasset måste kännas jävligt lätt nu med höjningen och allt :D

n1tro
2005-02-28, 18:38
it sure must :D

Bjorne
2005-02-28, 19:25
Grattis, måste kännas fint :)

aliquis
2005-02-28, 19:44
jo, men det som är synd är att jag gett upp IT helt och satsar nu på ekonomi. jag älskade "r" IT. jävla IT bubble, men jag är nöjd ändå. allt ordnar sig till slut.
enda problemet med skiten är att man inte vill sitta framför en dator hela dagarna... nu känns typ bygg mycket vettigare ur det perspektivet. Men vem vet vad man tycker efter 10 dagar av ihållande regn eller -20 grader ;)

TrasMannen
2005-02-28, 20:44
Tja,

Efter alla mina inlägg om lön och hur jag ska snacka med chefen så hände det till slut.

Hon kom in o fredags på kontoret och sa rakt ut att det höjjer 500 spänn. Jag klarade inte av att visa att jag är glad utan jag höll tillbaka och hon märkte genast hur besviken jag blev.

Hon sa att vi kan ju tänka på det under helgen så pratar vi på måndag.

Idag på måndagen kom hon in och sa att vi höjer 1500 :- istället och du får 21000:-

Jag är nöjd nu med min lön samt alla förmåner.

Dessutom har de lovat att höja i sommar då det kommer in mycket mer jobb.

Så livet har vänt och det är ljusa tider för mig och nu saknas bara solen.

Bra där Gabber! :thumbup:

Garnax
2005-02-28, 21:09
Senaste månaden tjänade jag 23.000kr före skatt som personlig assistent :)

Löjtnant Blank
2005-02-28, 21:22
Senaste månaden tjänade jag 23.000kr före skatt som personlig assistent :)
Okej!

ante
2005-02-28, 21:22
Det första jag tänkte på var: hur fan kan du gå från receptionist till "ansvarig" (kanske tolkar det fel) för ekonomin, betalning, bokföring, och endast få 2000kr mer i lön. Låter som ett stort ansvar du tagit på dig, men ändå får du inte såå mycket extra i lön.
Kanske bara uppfattar läget fel, såga mig inte ;)

Hades
2005-02-28, 21:35
Senaste månaden tjänade jag 23.000kr före skatt som personlig assistent :)
Bra Garnax, då vet vi!

Gabber: Bra ju! Då vet du att lönen inte är huggen i sten i framtiden. Tycker du ska fira med att öka 1500 kg i bänkpress också!

Daniiiel
2005-02-28, 22:00
Bra Garnax, då vet vi!

Gabber: Bra ju! Då vet du att lönen inte är huggen i sten i framtiden. Tycker du ska fira med att öka 1500 kg i bänkpress också!

varför inte 1500 ton när han ändå är på g?

Hades
2005-02-28, 22:01
varför inte 1500 ton när han ändå är på g?
Man måste ju vara realistisk!

spacedog
2005-02-28, 22:34
Det första jag tänkte på var: hur fan kan du gå från receptionist till "ansvarig" (kanske tolkar det fel) för ekonomin, betalning, bokföring, och endast få 2000kr mer i lön.

Statlig myndighet... ;)

Daniiiel
2005-02-28, 22:55
Man måste ju vara realistisk!

jo det har du rätt i

my bad :D

Mccartney
2005-03-01, 00:47
Ingångslönen för en Ekonom är runt 23500 - 24500kr ungefär samma arbete som du gör....säg det till din chef!

Megatuttarna
2005-03-01, 01:37
Ingångslönen för en Ekonom är runt 23500 - 24500kr ungefär samma arbete som du gör....säg det till din chef!

Hon vet nog om det och planerade höjningen i detalj. Därtill har hon likaså lyckats och kanske utnyttjat just det faktum att personen inte har en ekonomexamen (låter löjligt men så är det). Du har en glad arbetare som gick från 500 till 1500 och en arbetsgivare med billig arbetskraft.

Hur är hon som person? Den sortens person som man kan tänka sig syssla med såna här beslut? Välförberedd o s v?

Man kanske kan ha det i åtanke tills nästa löneförhandling. Aja, det är lätt att vara efterklok, grattis hur som helst!

Metal_boy_
2005-03-01, 02:54
Grattis, vi delar lika va? :D

Gabber
2005-03-01, 09:49
att jag inte har en ekonomiutbildning bidrar självklart till att jag inte får en ekonomlön. jag är INGEN ekonom ÄNNU. jag plugga rkväll och distans på ett år och sen andra kurser därefter. sen får jag mer i lön självklart.

jag är nöjd med 21, det måste jag vara.

det jag fick ta över är bokföringen, betalningar, levfakturor, bankgiro, postgiro, internetbetalningar, utlandsbetalningar. det låte kanske som mycket men jag jobbar typ 30 min per dag med detta och sedan är jag på olika forum.

sen till sommar kommer mer jobb in där det handlar om att betla för flera miljoner varje vecka, där får jag mer ansvar än idag och mer betalt.

Arnesson
2005-03-01, 10:03
Grattis!

Är du själv nöjd, så är det ju bra. Alltid kul om du känner att du "kommer någon vart".

TCOR
2005-03-01, 10:12
grattis till löneöket...... jag skulle haft förhandling om lönen oktober-04.... har inte haft den ännu..... tycker det är dåligt.... dock kommer löneöket betalas ut retroaktivt..... nyaste budet är att det blir utbetalat i maj eller juni.... inga lönesamtal har dock bokats in ännu.....

Gabber
2005-03-01, 10:30
jag tycker det här med lönesamtal och utvecklingssamtal är skit egentligen, men det är kanske för att jag är dålig på sådant.

men jag fick en dag ledigt betald för att flytta till nya lägenheten också.

andra förmåner jag får.

10000 kr för studier på 2 års period vilket jag utnyttjar till böcker för
ek-utbildningen
2000 kr gymkort
gratis medecin och läkarvård
massage 2 ggr i veckan
pensionen är bättre (kan inget om det)
30 dagar betald smester, har 39 nu som sparade
rikskuponger som jag betalar 555 kr för - äter för 1400 varje månad
m.m.

det är ett bra ställe med andra ord

TCOR
2005-03-01, 11:54
Massage 2 ggr i veckan.... blev lite avis... får det "bara" var tredje veck (ska eg. inte klaga)

jakke
2005-03-01, 12:10
Garnax, din lön är säkert med massa extra timmar+helgOB osv.

nordlander
2005-03-01, 12:45
Jo det är en jävla skillnad på att jobba helger/ob...brorsan fick ut 32 papp på att skotta snö på nätter/helger.

marst060
2005-03-01, 14:43
Ingångslönen för en Ekonom är runt 23500 - 24500kr ungefär samma arbete som du gör....säg det till din chef!

Rekomenderade ingångslönen ja... men i dagens sverige med överflöd av nyexade ekonomer ligger ytterst få på den lönen vid ingång.

Jäkligt bra förmåner måste jag säga!
Där har du väl ett värde på i runda slängar 3500 kronor. Inte inräknat sjukvård. Inte så pjåkigt.

Köttbullen
2005-03-01, 15:29
:hbang:

påven
2005-03-01, 16:07
Senaste månaden tjänade jag 23.000kr före skatt som personlig assistent :)

jag har 10 000:- mer än dig i lön. ha ha *flex*
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=26915

TrasMannen
2005-03-01, 16:18
jag har 10 000:- mer än dig i lön. ha ha *flex*
http://www.junsele.com/viewpic.asp?id=26915

Men vad blir 58 033kr - 34 098kr :naughty:

nossie
2005-03-01, 17:19
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,610694,00.html


Ericsson vd bara 17MILLE!! :eek: i årslön. stackars sate. undra vad dom gör som är så värdefullt.

Megatuttarna
2005-03-01, 21:55
http://www.aftonbladet.se/vss/ekonomi/story/0,2789,610694,00.html


Ericsson vd bara 17MILLE!! :eek: i årslön. stackars sate. undra vad dom gör som är så värdefullt.

Har du någon person som kan dra in ett x antal miljarder netto känns det att den personen mycket väl är värd 17 miljoner som lön för "mödan". Det handlar om enkel ekonomi. Gör pengar åt mig och du avlönas. Vad är 17 miljoner mot ett par miljarder? Styrelsen jobb är att fixa vinst.

Att komma med invändningen om att det inte är han som sköter ruljangsen personligen är inte sättet det skall ses på. Han innehar det yttersta ansvaret och sätter allt i rullning. Hur många kan driva ett bolag som Ericsson och få fram vinster av den rapporterade kalibern egentligen?

Det är inget kvacksalveri, det är skillz. Något som alla sopor kan ifrågasätta men aldrig göra något åt.

Löjtnant Blank
2005-03-01, 23:20
Har du någon person som kan dra in ett x antal miljarder netto känns det att den personen mycket väl är värd 17 miljoner som lön för "mödan". Det handlar om enkel ekonomi. Gör pengar åt mig och du avlönas. Vad är 17 miljoner mot ett par miljarder? Styrelsen jobb är att fixa vinst.

Att komma med invändningen om att det inte är han som sköter ruljangsen personligen är inte sättet det skall ses på. Han innehar det yttersta ansvaret och sätter allt i rullning. Hur många kan driva ett bolag som Ericsson och få fram vinster av den rapporterade kalibern egentligen?

Det är inget kvacksalveri, det är skillz. Något som alla sopor kan ifrågasätta men aldrig göra något åt.
Det handlar om solidaritet också. Har du själv stått på ett fabriksgolv från fem på morgonen till två på förmiddagen? Inte? Men försök förstå att det svider i ögonen på en arbetare att veta att vd:n drar in 150 000 i månaden. Ditt snack om skicklighet och ansvar köper jag inte - 17 miljoner är inte försvarbart. Kom tillbaka och säg samma sak när du har förtjänat ditt uppehälle i en bullrig industrilokal i några år.

Megatuttarna
2005-03-02, 01:13
Det handlar om solidaritet också. Har du själv stått på ett fabriksgolv från fem på morgonen till två på förmiddagen? Inte? Men försök förstå att det svider i ögonen på en arbetare att veta att vd:n drar in 150 000 i månaden. Ditt snack om skicklighet och ansvar köper jag inte - 17 miljoner är inte försvarbart. Kom tillbaka och säg samma sak när du har förtjänat ditt uppehälle i en bullrig industrilokal i några år.

När handlar det om solidaritet? Kapitalismen är blind för solidaritet. Mest pengar vinner etc. Passar det inte kan arbetaren säga upp sig och ersätts tämligen enkelt; sådant är inte fallet med VD:n.

VD:n har skickligheten och kapaciteten att göra de där miljarderna och få ut sina 17 miljoner som belöning för detta. Så fungerar det. Hade sett det på något annat sätt om du hade ett bolag i dina händer?

Egoistiskt gentemot kollektivet? Helvete heller. Vart var kollektivets solidaritet när VD:n slet arslet av sig på väg upp till sin befattning? Folk tenderar att tro att en VD:s arbetsdag är så mycket kortare och mindre stressfylld än en vanlig arbetares och att han nått sin VD-post efter några års pluggande på Handels bara.

Oförsvarligt? Helvete heller. VD:n gör pengar; just det som företaget betalar för.

Jag har för övrigt haft vanliga knegarjobb, med värre arbetstider än du listat. Visst hade jag det fysiskt jobbigt men när arbetsdagen var slut så var den verkligen det. Chefen tog däremot med sig jobbet överallt. Det fanns ingen psykisk ro utan jobb nästan dygnet runt. Han skötte ruljangsen, ansvaret o s v. Klart som fan att han förtjänar mer lön än jag. Detta var ändå bara ett mindre företag med runt 15 anställda. Tänk dig då ett multinationellt företag som Ericsson.