handdator

Visa fullständig version : Omron BF 306


blanko
2005-02-28, 13:54
Jag har en liten fråga angående fettmätare. Jag var på hälsomässan nu förra veckan och mätte mitt kroppsfett med en
Omron BF 306 ( bioelektrisk?). Jag fick 4% som resultat och tycker det verkar på tok för lågt. för nu väger jag dessutom 4-5 kg
mer än vad jag gjorde i somras. är såna där fettmätare pålitliga? eller borde man satsa på nåt annat?

King Grub
2005-02-28, 13:56
är såna där fettmätare pålitliga?

Nej.

eller borde man satsa på nåt annat?

En bra kaliper är det säkraste fettmätningsinstrumentet för hemmabruk.

blanko
2005-02-28, 14:01
Nej.



En bra kaliper är det säkraste fettmätningsinstrumentet för hemmabruk.

mm dem flesta säger ju det.
Men ändå.. polarn som var med mig fick 10% och han har llite mer hull på kroppen än mig. jag testade dessutom två helt olika apparater vid olika montrar och fick ungefär samma på båda. 4% samt 5.6 %. Det exakta värdet måste väl ligga nånstans däremellan?

z_bumbi
2005-02-28, 14:05
4% samt 5.6 %. Det exakta värdet måste väl ligga nånstans däremellan?

Inte om du inte är i tävlingsform för byggning vilket det inte låter som att du är.

blanko
2005-02-28, 14:12
Inte om du inte är i tävlingsform för byggning vilket det inte låter som att du är.

nää det e väl o ta i . jag ska försöka hitta nån bild att skicka upp så kan ni uppskatta fettprocenten istället.

blanko
2005-02-28, 14:19
Den här bilden var iofs tagen i slutet av sommarn. Jag har väl lagt på mig 4 kilo på det där.. o åtminstone nåt av den vikten e förhoppningsvis muskler.
vad kan kroppsfettet ligga på där?

acke_t
2005-02-28, 16:08
jag tycker det ser ut som om du är <10 iaf.

aliquis
2005-02-28, 16:30
4-5.6%? :D
Särskilt fet är du ju inte iaf.

adlibris
2005-02-28, 18:09
På bilden ligger du kanske runt 5 procent. Det är uppenbart att du har grymt bra anlag för att tappa fett utan att du för den sakens skull har klen byggnad. Med mer muskler blir det kungsgata...

aliquis
2005-02-28, 19:37
och än en gång har de rätt? ;)

När den väl började ge utslag på mig tyckte jag den stämde rätt bra överens med den ökning av kroppsfett som jag själv kände. Och i relation till andra säkert ok också. Sedan om det är exakt är ju en annan sak.

Varifrån kommer detta att de skulle vara dåliga? Från alla andra som säger dåliga eller finns det några bra tester utförda som någon orkar länka till?

Att de visar fel om man binder mer vätska pga salt, kreatin m.m. kan jag ta (mer vätska o joner = bättre ledningsförmåga = "lägre bf" enligt den där eftersom den mäter motståndet och fett har högt motstånd).