handdator

Visa fullständig version : Avatar!


Trassel
2005-02-28, 13:33
Vad betyder det egentligen? Jag har förstått att det är den lilla bilden man har..om man har nån.. Men vad betyder ordet?

Hörde det användas på tv igår men blev inte klokare för det!

HJÄLP!

Yankeee
2005-02-28, 13:37
"Begrepp ur hinduismen, betecknar en köttslig inkarnation av en gud (varav guden Vishnus avatarer är i särklass viktigast och mest populära). Används i överförd mening om vår närvaro i cyberrymden, och de bilder med vilka vi väljer att representera oss."

http://www.susning.nu/Avatar

http://en.wikipedia.org/wiki/Avatar

Trassel
2005-02-28, 13:40
Men så tramsigt :)!!!!

Måste ju finnas nåt enklare och mer allmänt ord !!

Stoltz
2005-02-28, 13:54
Som Yankee skrev, Avatar är en kroppslig (köttslig?) representation av ett högre väsen. Tycker det e rätt enkelt och rätt vanligt faktiskt. (Med tanke på vad det betyder.)

Annars kan du ju kalla det "Fluffig-liten-bild-under-mitt-namn" :)

hasse36
2005-02-28, 13:56
Du kan väl se på det som ikon, sigill eller vapen. En bildmotsvarighet till signatur, nick, alias, användarnamn, pseudonym etc.

En faktisk fördel med en avatar på ett forum är att man snabbt kan identifiera de man vill läsa eller undvika. Något som bytaoftareänkalsongerligan inte har fattat.

Trassel
2005-02-28, 14:02
Som Yankee skrev, Avatar är en kroppslig (köttslig?) representation av ett högre väsen. Tycker det e rätt enkelt och rätt vanligt faktiskt. (Med tanke på vad det betyder.)

Annars kan du ju kalla det "Fluffig-liten-bild-under-mitt-namn" :)


Skulle gärna kalla det för det om min bild var fluffig :)

Hmmm, är väl bara jag som inte hört ordet innan jag dök upp här..JAG tänker kalla det nickbild och om det sen bara är jag som vet vad jag menar så får det väl vara så!!

Tack för all hjälp, nu har jag lärt mig lite idag också!!

BraTryck
2005-02-28, 14:22
Taget från NE.

avatar

avata´r, avatara (sanskrit avat[ra 'nedstigande'), inom hinduismen en guds (vanligen Vishnus) uppenbarelseform på jorden i människo- eller djurgestalt (eg. gudens nedstigande från himlen till jorden). Ofta översätts ordet med 'inkarnation'. I modern tid har det fått en utvidgad innebörd; det kan användas dels om personer av världshistorisk betydelse eller med stark karismatisk utstrålning, dels om 'manifestationsform' eller 'utvecklingsfas' i allmänhet.

Som det klassiska textbelägget för den hinduiska läran om Guds (Vishnus) jordiska uppenbarelser betraktas Krishnas ord enligt Bhagavadgita (4.7-8, där dock själva termen inte används): "Var gång dharma ("rätten") försvagas och orätten tilltar ..., skapar jag mig själv. För de godas skydd, missdådarnas förintelse och dharmas återupprättelse blir jag till i varje tidsålder." Termen avatara kom främst att användas i de fall då Vishnu låtit sig återfödas på jorden, vanligen med endast en del av sitt väsen. "Nedstigandet" förklaras som en yttring av hans maya.

Vishnu skall ha framträtt som avatara i tio olika gestalter: 1) fisken (Matsya) som räddade livet på jorden vid den stora översvämningen, 2) sköldpaddan (Kurma) som gjorde det möjligt att kärna Mjölkhavet för att utvinna odödlighetsdrycken, 3) vildgalten (Varaha) som på sin bete lyfte upp jorden då den sjunkit i havet, 4) människolejonet (Narasimha) som dödade demonen Hiranyakasipu och räddade dennes fromme son Prahlada, 5) dvärgen (Vamana) som erövrade herraväldet över världsalltet från demonen Bali genom att ta tre steg genom kosmos, 6) Parashurama (Rama med yxan) som 21 gånger slog ihjäl alla krigare, 7) Rama, Dasharathas son, demonkungen Ravanas baneman och Sitas make, vars levnadsöde skildras i Ramayana, 8) Krishna (ibland tillsammmans med eller ersatt av sin broder Balarama), 9) Buddha (Shakyamuni) vars falska läror förledde demonerna till att förneka Veda, 10) Kalkin, den kommande uppenbarelseformen som vid vår tidsålders slut skall återställa det brahmanska idealsamhället.

Avatarer som nämns utöver dessa tio är bl.a. Dattatreya och Hayagriva. Också guden Shiva tillskrivs i vissa puranatexter en serie avatarer.

Tolkia
2005-02-28, 14:27
Vad betyder det egentligen? Jag har förstått att det är den lilla bilden man har..om man har nån.. Men vad betyder ordet?
Hörde det användas på tv igår men blev inte klokare för det!
Gissar att det inte var något problem till ungefär efter kl. 19:30 igår? I det fallet är det nog mer den metafysiska/religiösa betydelsen av ordet som är aktuell; åtminstone såg jag ingen direkt koppling till datorer och alias på internetfora. ;)

Trassel
2005-02-28, 14:44
Gissar att det inte var något problem till ungefär efter kl. 19:30 igår? I det fallet är det nog mer den metafysiska/religiösa betydelsen av ordet som är aktuell; åtminstone såg jag ingen direkt koppling till datorer och alias på internetfora. ;)



Hoppsan, såg du samma program :) sant sant, funderade inte så mycket på det innan..