handdator

Visa fullständig version : Systembolagsmonopolpollpollpoll


RobbeliRobban
2005-02-28, 11:41
Gillar du systembolagets monopol på alkohol?

(Helt opartisk poll)

Thony
2005-02-28, 11:42
Finns det nån poll du inte skapat/frågat om ?

RobbeliRobban
2005-02-28, 11:46
Finns det nån poll du inte skapat/frågat om ?

vet ej, jag är senildement

Yankeee
2005-02-28, 11:50
Jag bränner hemma alt. nykterist, så jag bryr mig inte

Thony
2005-02-28, 11:56
vet ej, jag är senildement


ah ok i så fall så :thumbup:

Jax
2005-02-28, 11:56
Helt klar för systembolaget :thumbup:
Bra kunnig personal och helt okej sortiment.
Och säljer inte till snorungar.

Tycker dock att åldersgränsen borde vara 18 år.

abjorn
2005-02-28, 11:56
dricker inte så mycket längre... men bort med skiten.

Arne Persson
2005-02-28, 12:01
vet ej, jag är senildement

Ok! Jag förstår! Då skall jag inte skriva något dumt! :)

spacedog
2005-02-28, 12:14
Om man går efter vad som hänt när man avskaffat andra monopol i Sverige så skulle ett stängt systembolag innebära ett smalare, sämre och smaklösare sortiment som krängs av okunnig personal så billigt som möjligt utan en tanke på eventuella konsekvenser. (Tänk TV3 eller valfri kommersiell radiokanal.) Raka motsatsen till systemet alltså. Behåll, säger jag.

Arnesson
2005-02-28, 12:22
Om man går efter vad som hänt när man avskaffat andra monopol i Sverige så skulle ett stängt systembolag innebära ett smalare, sämre och smaklösare sortiment som krängs av okunnig personal så billigt som möjligt utan en tanke på eventuella konsekvenser. (Tänk TV3 eller valfri kommersiell radiokanal.) Raka motsatsen till systemet alltså. Behåll, säger jag.

Tror inte det skulle bli så jag, finns efterfrågan så kommer någon att importera och sälja. Dock så skulle det antagligen bli specialaffärer som sysslar med sånt. De stora volymerna skulle antagligen säljas i vanliga matvarubutiker.

marst060
2005-02-28, 12:24
Med systembolaget har i princip hela sveriges befolkning tillgång till ett mycket bra sortiment av varor. Kanonbra att det finns. Behåll.

Yankeee
2005-02-28, 12:27
Om man går efter vad som hänt när man avskaffat andra monopol i Sverige så skulle ett stängt systembolag innebära ett smalare, sämre och smaklösare sortiment som krängs av okunnig personal så billigt som möjligt utan en tanke på eventuella konsekvenser. (Tänk TV3 eller valfri kommersiell radiokanal.) Raka motsatsen till systemet alltså. Behåll, säger jag.

Är inte det din subjektiva åsikt? Personligen ser jag hellre konkurrens och större utbud än ett monopol. Oavsett vilka föjder det får.

spacedog
2005-02-28, 12:31
Är inte det din subjektiva åsikt? Personligen ser jag hellre konkurrens och större utbud än ett monopol. Oavsett vilka föjder det får.

Det jag säger är ju att konkurrens inte nödvändigtvis leder till ett större (i betydelsen bredare) utbud och som exempel framhåller jag kommersiell radio. Men visst, det är min "subjektiva åsikt". Vi kan inte veta förrän vi har provat.

Piranha
2005-02-28, 12:34
Jag gillar systembolaget , bra sortiment , och otroligt kunnig personal , rent snyggt fint , jag ser ifs gärna konkurans i rent tillgänglighets syfte , låt oss säga att alkohol under 10% släpps fri till butik så skulle jag vara nöjd.

-AG-
2005-02-28, 12:35
Jag tycker att systembolaget är bra. Finns inget sätt att få så billig alkohol. Alla inköp görs på anbud och eftersom att systembolaget är världens största importör av sprit får man väldigt bra priser av leverantörerna. Anbudsförfarandet går till så att man tex bestämmer sig för en viss sorts vin (ursprung, druva och prisklass) och låter alla lägga anbud och "tävla" om kontrakten. Sen utvärderar man och ser vilket som ger en bäst bild av den typen av vin samt hur pass bra kvalite det är på vinet. Eftersom att det är stora volymer går producenterna ofta ner i pris (dvs väljer ett bättre vin i sitt sortiment och säljer detta billigare) för att vinna anbuden. Pga detta har vi väldigt bra priser på dyrare viner, whisky, konjak mm... Jag jobbar i Danmark då och då, och priserna på Whisky (single malt) är oftast något högre där, förutom när de har erbjudanden eller kampanjer.

Vore det inte för skatten vi har på alkohol skulle all sprit vara billigare här. Dessutom har systemet ett bra utbud.

Sir Anselm
2005-02-28, 12:36
Om man går efter vad som hänt när man avskaffat andra monopol i Sverige så skulle ett stängt systembolag innebära ett smalare, sämre och smaklösare sortiment som krängs av okunnig personal så billigt som möjligt utan en tanke på eventuella konsekvenser. (Tänk TV3 eller valfri kommersiell radiokanal.) Raka motsatsen till systemet alltså. Behåll, säger jag.

Håller med! Systembolaget är väldigt duktiga på att ta in bra varor, sortimentet på t.ex vin är ju jävligt bra!! Det vill inte jag bli av med... Sen är det klart att man skulle vilja ha bättre öppettider, fler butiker, lägre alkoholskatt och mer tjeckisk öl... Behåll bolaget!!

Droog
2005-02-28, 12:51
Pollen är ointressant. Spritskatten är intressant däremot och alldeles för hög. Systemet har ju bra urval, mycket lägre pris är allt som behövs.

Jax
2005-02-28, 12:54
Pollen är ointressant. Spritskatten är intressant däremot och alldeles för hög. Systemet har ju bra urval, mycket lägre pris är allt som behövs.
Behövs för vad?

nordland
2005-02-28, 12:55
Jag har såpass nära till Finland, så jag gör alla mina inköp där? Har därför ingen åsikt i fallet..

stefannn
2005-02-28, 12:57
Pollen är ointressant. Spritskatten är intressant däremot och alldeles för hög. Systemet har ju bra urval, mycket lägre pris är allt som behövs.

håller med

tror att skulle systemet försvinna skulle man få irra som en jävla höna bland alla småbutiker för att hitta det man ska ha...

Droog
2005-02-28, 12:59
Behövs för vad?
För att du ska behöva betala mindre.

palme
2005-02-28, 13:11
Kasst att staten ska få ha monopol på spriten.

King Grub
2005-02-28, 13:15
Helt klart för. Jag vill inte ha fyllskallar lulla omkring i matvaruaffärerna.

AFanatic
2005-02-28, 13:19
Med tanke på hur Systembolagets situation ser ut idag så ser jag följande framtidssenario:

*80 % av alla butiker försvinner
*Specialbutiker (whiskey, vin, ale osv) kommer att finnas i de större städerna
*Lidl och andra kedjor kommer kränga resten

Vänster sa ju nej till sänkt skatt så tills dess att blått inte styr så lär det ta tid alternativt så kommer Bolaget att försvinna helt.

Jag säg behåll, men med ny VD och ledning.

JJ
2005-02-28, 13:28
Jag gillar systembolaget , bra sortiment , och otroligt kunnig personal , rent snyggt fint , jag ser ifs gärna konkurans i rent tillgänglighets syfte , låt oss säga att alkohol under 10% släpps fri till butik så skulle jag vara nöjd.

Jag håller med, ord för ord. Fast rättstavat.

Oatmeal
2005-02-28, 13:32
Jag vet inte vad jag tycker, systembolaget är ett bra sätt för att hålla åldergränsen där den ska vara och så tycker jag absolut inte att sprit och öl är för dyrt.

Laan
2005-02-28, 14:12
Tjo! jag hade tänkt att min flickvänsföräldrar skulle köpa en flaska whisky åt mig i tyskland och ta med sig när de hälsar på (de bor i tyskland).

1: De var i 5 butiker innan de hittade den..
2: Den var bara marginellt billigare.. (Inte värt besväret med andra ord..)
3: Sorten finns i det ordinarie sortimentet på alla bolag.

Slutsats! Behåll bolaget *yourock*

quinx
2005-02-28, 14:17
Systembolaget för gärna vara kvar då det är bra personal och bra utbud, även "trevligare" att slippa ha alkoholen i matvaruaffärer. Tror dock inte utbudet skulle bli mindre om monopolet försvann då det säkert kommer upp "delikatess" affärer, men skönt slippa ränna runt för att få det man vill ha.

Men sänk för guds skull spritskatten och anpassa priserna efter resten av europa. De får även gärna ta in 1 liters flaskor istället för alla 70cl(varför är det så igentligen?).

Monopolet tycker jag är fel av princip men jag förbiser det här.

olwe
2005-02-28, 14:20
Systemet i sig fungerar bra. Det som bör ses över är alkoholskatten och artonårsgräns.

I övrigt tycker jag att monopol är moraliskt fel men systemet skulle inte fungera utan det och systemet i sin tur är bra.

Alltså tycker jag att systembolaget är ett undantag, ett bra monopol.

aliquis
2005-02-28, 14:29
Borde vara kvar för att de som super skall finansiera sin egen sjukvård (enklare lösning vore ju att inte vårda alkisar så får man väl ta den kostnaden själv om man nu vill supa).

Borde inte vara kvar om man ändå kan köpa sprit från något annat ställe och undgå den svenska skatten.

Löjtnant Blank
2005-02-28, 14:44
Med systembolaget har i princip hela sveriges befolkning tillgång till ett mycket bra sortiment av varor. Kanonbra att det finns. Behåll.
Att spritmonopolet avskaffas behöver inte innebära att Systembolaget läggs ner. Eftersom så många tycks gilla tjänsterna Systembolaget erbjuder finns marknaden kvar även efter att alkoholen har släppts fri.

Zakath
2005-02-28, 14:48
Jag saknade alternativet "annat".

Då jag tycker att man lika gärna kan bränna upp all sprit och glömma bort hur man gör ny. Det är ändå inget man behöver. :devil:

Cinna
2005-02-28, 15:03
Ha kvar Systembolaget pga deras utbud och service ...


... men slopa det statliga monopolet !!!

Garnax
2005-02-28, 15:09
Vad händer om jag skulle öppna en butik och i den säljer alkohol?

Polisen skulle komma o ge mig böter och kanske fängelse med motiveringen att staten har monopol på det.

vad kallas detta?

Maffia...

Systembolaget får gärna finnas kvar pga sortiment osv men det ska släppas fritt för andra aktörer att också vara med på marknaden.

Låt oss säga att alla mackar o butiker får sälja starköl och vin medans sprit får säljas i men då ska man ha tillstånd att sälja detta. Med vissa krav på kontroller osv...

z_bumbi
2005-02-28, 15:12
Att spritmonopolet avskaffas behöver inte innebära att Systembolaget läggs ner. Eftersom så många tycks gilla tjänsterna Systembolaget erbjuder finns marknaden kvar även efter att alkoholen har släppts fri.

Chansen är nog ganska liten att systemet kan konkurera med en fri marknad, om Pelle på hörnet kan sälja basutbudet så är det inte många som kommer att söka sig till systemet för att handla. Det kommer säkert att dyka upp specialbutiker som har ett riktat sortiment men att kunna gå in i vilken "alkoholbutik" som helst och hitta det breda utbud som finns på systemet idag kommer inte att ske.

Jag är mer inriktad på att det kommer att krävas en stor kontrollinstans för att kontrollera alla butiker som säljer alkohol och med tanke på hur usel kontrollen av folköl och tobak är idag så ser jag stora problem med det, det plus arbetsmiljön för de anställda är de största problemen med att slopa monopolet.

Köttbullen
2005-02-28, 15:13
så länge staten säljer med ett så högt pris, köper jag importerad sprit.

Garnax
2005-02-28, 15:15
så länge staten säljer med ett så högt pris, köper jag importerad sprit.

Mmm jag med.

Ser det som en principsak att aldrig handla från systemet innan dom sänkt skatten på skiten till en rimlig nivå...

Zakath
2005-02-28, 15:21
Iof så tycker jag det är helt rätt av Systembolaget att ta ut så höga priser. För ska man dricka ska man dricka för att det är gott, och mycket mer än 1 eller 2 glas lär inte behövas då. Då är priset inte lika viktigt. (även om det principiellt fortfarande borde ha "rätt" pris)

Jag har inga som helst sympatier med de som dricker för att bli fulla.

Garnax
2005-02-28, 15:25
Ett pris ska inte baseras på det sättet...

Jag dricker för att det är gott, beviset för det kan enkelt visas med vad man dricker.

Sen om jag vill dricka 1 eller 5 groggar eller 1 eller 5 öl en varm sommardag är min ensak, ska inte behöva betala 100kr för en flaska sprit och sedan 150kr i skatt...

Zakath
2005-02-28, 15:29
Ett pris ska inte baseras på det sättet...

Man ska inte använda spik utan skruv när man gör saker så alltså borde spik vara 10x ggr så dyrt?



Nej jag vet.

Men problemet ligger ju snarare i att folk dricker för mycket, är det billigare köper dem bara mer. Så det blir ju bara pannkaka av alltihop eftersom det ändå går att få tag på billig sprit... Det enda man kan hoppas på är väl att folk någon gång i framtiden skaffar sig lite vett och slutar upp med drickandet.

Nu blir jag väl hatad av halva forumet :D

Zakath
2005-02-28, 15:31
Jag dricker för att det är gott, beviset för det kan enkelt visas med vad man dricker.

Sen om jag vill dricka 1 eller 5 groggar eller 1 eller 5 öl en varm sommardag är min ensak, ska inte behöva betala 100kr för en flaska sprit och sedan 150kr i skatt...



DU vet säkert vad du gör, men det räcker inte. MÅNGA kan INTE kontrollera sitt drickande och det blir dyrt för samhället i längden.

nordlander
2005-02-28, 16:31
Tycker man det är så jättedyrt och inte dricker så ofta är det ju bara att beställa hem sprit och öl från internet.

Krokodil
2005-02-28, 17:45
Självklart ska Systembolagets monopol avskaffas! Hela organisationen är korrupt och har inte heller någon större funktion ur folkhälsosynpunkt.

Är det inte märkligt att jag som vuxen inte kan köpa en pilsner i min matbutik?

Efter mer än 15 år i bryggeribranschen har jag ganska lite sympati för bolaget.. *grr*

AFanatic
2005-02-28, 18:40
Självklart ska Systembolagets monopol avskaffas! Hela organisationen är korrupt och har inte heller någon större funktion ur folkhälsosynpunkt.

Och med det vill du säga att det finns okorrupta organisationer? ;)

Är det inte märkligt att jag som vuxen inte kan köpa en pilsner i min matbutik?

Beror på vilket land och dess historia man jämför med?

Efter mer än 15 år i bryggeribranschen har jag ganska lite sympati för bolaget.. *grr*

Ett nyfiket ...varför?

Krokodil
2005-02-28, 19:02
Och med det vill du säga att det finns okorrupta organisationer? ;)

Ingen aning faktiskt, men en leverantör är chanslös på marknaden om inte han kan smörja rätt händer. Detta gör att det nästintill är omöjligt för en liten aktör att hävda sig.

Beror på vilket land och dess historia man jämför med?
Ptja.. resten av världen?

Ett nyfiket ...varför?

Förutom korruption, godtycklig skyltning, styrning av förpackningstyper (att vi inte kan köpa öl i sexpack i Sverige beror på att bolagets personal inte vill ha det!), pissiga öppettider, inkompetens, höga priser, kilometerlånga köer till kassorna osv kan jag inte komma på något.. jo förresten, Sverige är nog det enda land i väst som inte säljer kall öl! :D

AFanatic
2005-02-28, 20:36
Ingen aning faktiskt, men en leverantör är chanslös på marknaden om inte han kan smörja rätt händer. Detta gör att det nästintill är omöjligt för en liten aktör att hävda sig.

... som det är på andra marknader också.


Ptja.. resten av världen?

Och där finns det liknande förhållanden samt andra helt främmande. Vad säger vad som är riktigt? Att en vuxen människa ska få göra si eller så?


Förutom korruption, godtycklig skyltning, styrning av förpackningstyper (att vi inte kan köpa öl i sexpack i Sverige beror på att bolagets personal inte vill ha det!), pissiga öppettider, inkompetens, höga priser, kilometerlånga köer till kassorna osv kan jag inte komma på något.. jo förresten, Sverige är nog det enda land i väst som inte säljer kall öl! :D

Godtycklig skyltning? Butikerna får exakta hänvisningar av hur butikerna ska skyltas. Och det finns kontrollanter som ser till att detta följs, samt att många företagsrepresentanter (ex Åbro, Spendrupps osv) ofta om inte alltid vidarbefodrar om ngt inte står rätt till för just deras märke(n)...tro mig det gnälls hit o dit.

Sexpack säljs. Vad har du fått det ifrån? De flesta jag vet tycker att sexpacken är mycket behändiga o vill visst ha dom till försäljning. Däremot kanske det handlar om antal sålda varor. Det är alltså en budgetfråga för butiken. Därför var det högst olyckligt att Bag n Box'n blev så stor som den har blivit, för det förlorar nämligen butiken på som ändå måste hålla ihop budgeten...trots färre sålda varor (en box är ju ca 4 flaskor vin...).

Pissiga öppetider: Oftast 10-18/19 vardargar och 10-13/14 på lördagar- normal butikstid. Hittar du inte en lucka i det fullspäckade schemat, som är inrutat efter ett slaviskt västerländskt leverne *rolleyes*, att handla på så är det ju dålig planering fr din sida?

Inkompetens på vilket sätt?

Höga priser ..japp. :thumbup:

Km-långa köer: Dålig planering? ;)