handdator

Visa fullständig version : Motsats till ätardag


Prowler
2005-02-28, 09:52
Det sägs ju att mosa i sig lite extra god mat en dag i veckan och ev. kalla detta för en ätardag inte gör någon större skillnad i resultat vid en deff om man inte överdriver ätandet. Men att göra motsatsen när man håller på och bygger, alltså att äta för lite en dag, gör det så mycket om man äter bra övriga dagar i veckan?

1. Sista dagen jag tränar i veckan är på fredagen. På lördagen har jag så jäkla svårt att se till att jag äter bra. Försöker sova ut någorlunda på morgonen, sen börjar karusellen...bygg på huset, åk på skyttetävling, hämta ditten och datten, kör iväg sopor, hjälp polaren med något, stressa hit, stressa dit, allt som inte hanns med i veckan försöker jag göra på helgen och det går fan inte att hålla koll på kosten då. Det blir en rejäl frukost, sen försöker jag äta så bra och mycket som möjligt när jag känner mig hungrig, men vet att det blir både för få mål och för lite kalorier under dagen. Frågan är om detta gör så mycket egentligen, kan återhämtningen av fredagens pass bli lidande?

2. På söndagen försöker jag äta mera för att det skall finnas energi i omlopp till måndagens pass, är det rätt tänkt? Man är ju rädd att man ska sabba resultat av passen för att man ätit för lite.

Tacksam för svar!

King Grub
2005-02-28, 10:13
Du får se det på lite längre sikt än en dag; det är klart det är bättre om du sköter kosten 7 dagar i veckan i stället för 6, men det lär inte göra att t ex en månads ökningar bara försvinner. Andelen procent en "dålig" dag här och där inverkar blir ju betydligt lägre utslaget på 30 dagar än 3.

Prowler
2005-02-28, 12:58
Ok! Tackar för svaret. Får försöka att äta så bra det går i alla fall.