handdator

Visa fullständig version : Ett blått internet


alle
2005-02-27, 20:07
I alla politiska omröstningar jag sett på internet så ligger moderaterna jävligt bra till, t.ex. på den aftonbladet hade idag så har moderaterna hela 46%(!).

Sen på forum brukar man även se att moderaterna får rejält mycket mer röster än vid val.

Beror detta enbart på att folk blandar ihop moderaterna och moderatorerna eller finns det nån annan anledning bakom?

Yankeee
2005-02-27, 20:09
En anledning är att de flesta av de som surfar är unga män. De flesta vänsterpartister (socialdemokrater också förmodligen) är medelålders(?), bor i norrland och är förmodligen inte ofta / aldrig uppkopplade. Och om de är det så svarar de nog inte på polls.

Allan
2005-02-27, 20:10
Beror detta enbart på att folk blandar ihop moderaterna och moderatorerna eller finns det nån annan anledning bakom?



:D

allan

Prankie
2005-02-27, 20:11
Vänsterpatisker har inte tid med surfa, äter de inte kaninmat så är de ute och krama träd. :D

s_himself
2005-02-27, 20:17
Vänsterpatisker har inte tid med surfa, äter de inte kaninmat så är de ute och krama träd. :D


Du dom demonstrerar faktiskt en hel del också!


EDIT: :D :D

Loke
2005-02-27, 20:34
Internetforum -> Nördar -> Rationellt tänkande -> Moderaterna

En annan sak jag har upptäckt är att amerikaner på internet är mer vänstervridna än genomsnittsamerikanen. Det kan vara så att folk som använder internet mycket tenderar att gå ifrån den lokala trenden eftersom de får influenser från andra håll.

Men den största faktorn kan mycket väl vara att män röstar blåare än kvinnor. Vissa forum har fler kvinnor, vissa har fler män. Detta forum har uppenbart fler män, och det påverkar.

Bjorne
2005-02-27, 20:40
Det är så helt enkelt för att här sitter många yngre killar, det är nästan lite inne att säga att man håller på moderaterna nu, vet inte om det är för att man försöker bevisa att man tillhör "överklassen" (som vanligt är det så, att de som försöker bevisa det inte gör det, exempel på detta fenomen som många av er säkert känner till är tråden här på forumet, angångde om det var svårt att hitta kläder). Ni som röstar på moderaterna, vet ni hur de röstar i diverse motioner eller hur många motioner de kommer med jämnfört med andra partier? Ni kanske bör kolla upp det och se ifall det verkligen stämmer överrens med ert tänkade. Strunta i hur deras partiprogram ser ut...

Yankeee
2005-02-27, 21:24
Det är så helt enkelt för att här sitter många yngre killar, det är nästan lite inne att säga att man håller på moderaterna nu, vet inte om det är för att man försöker bevisa att man tillhör "överklassen" (som vanligt är det så, att de som försöker bevisa det inte gör det, exempel på detta fenomen som många av er säkert känner till är tråden här på forumet, angångde om det var svårt att hitta kläder). Ni som röstar på moderaterna, vet ni hur de röstar i diverse motioner eller hur många motioner de kommer med jämnfört med andra partier? Ni kanske bör kolla upp det och se ifall det verkligen stämmer överrens med ert tänkade. Strunta i hur deras partiprogram ser ut...


Grattis till ett av årets mest fördomsfulla inlägg. Kanske också det dummaste.

Loke
2005-02-27, 21:29
Grattis till ett av årets mest fördomsfulla inlägg. Kanske också det dummaste.

Å andra sidan var inte ditt tidigare inlägg så fritt från fördomar heller...

Bjorne
2005-02-27, 21:30
Grattis till ett av årets mest fördomsfulla inlägg. Kanske också det dummaste.Säger absolut inte att alla göra det, dock finns det en del som gör det (som inte har en enda politisk anledning till att rösta på dem), vilket gör att snittet höjs...

Yankeee
2005-02-27, 21:30
Å andra sidan var inte ditt tidigare inlägg så fritt från fördomar heller...

Kolla upp var vänsterpartiet har störst väljarkrets. Sossarna är jag osäker på, därför de är inom parantes.

Edit: http://www.val.se/val/val_02/slutresultat/00R/00.html

Vastrix
2005-02-27, 21:31
Det är så helt enkelt för att här sitter många yngre killar, det är nästan lite inne att säga att man håller på moderaterna nu, vet inte om det är för att man försöker bevisa att man tillhör "överklassen" (som vanligt är det så, att de som försöker bevisa det inte gör det, exempel på detta fenomen som många av er säkert känner till är tråden här på forumet, angångde om det var svårt att hitta kläder). Ni som röstar på moderaterna, vet ni hur de röstar i diverse motioner eller hur många motioner de kommer med jämnfört med andra partier? Ni kanske bör kolla upp det och se ifall det verkligen stämmer överrens med ert tänkade. Strunta i hur deras partiprogram ser ut...

Så alla hobbykommunister stödjer vänsterpartiet eller liknande grupperingar fullt ut?

/V. -som inte röstade på M senast

Laan
2005-02-27, 21:33
Kolla upp var vänsterpartiet har störst väljarkrets. Sossarna är jag osäker på, därför de är inom parantes.


Det finns altför mycket moderater här uppe med... :D

Bjorne
2005-02-27, 21:36
Så alla hobbykommunister stödjer vänsterpartiet eller liknande grupperingar fullt ut?

/V. -som inte röstade på M senastDet var inte vad mitt inlägg handla om.

Utan vad jag tror är att det kan anses lite häftigt att säga att man håller på ett blått parti. Och att visa ungdommarna av det manliga könet ofta försöker bevisa ett och annat för att verka häftiga.

Sedan de andra som faktiskt är höger anhängare (som jag själv), kanske inte har kollat upp riktigt hur moderaterna röstar i diverse motioner och hur deras egna motioner ser ut. Utan har fastnat för deras partiprogram...

Yankeee
2005-02-27, 21:40
Det var inte vad mitt inlägg handla om.

Utan vad jag tror är att det kan anses lite häftigt att säga att man håller på ett blått parti. Och att visa ungdommarna av det manliga könet ofta försöker bevisa ett och annat för att verka häftiga.

Sedan de andra som faktiskt är höger anhängare (som jag själv), kanske inte har kollat upp riktigt hur moderaterna röstar i diverse motioner och hur deras egna motioner ser ut. Utan har fastnat för deras partiprogram...

Jo, men hur vanligt kan det vara? Det skulle vara wannabe-brats som hänger på östermalm som skulle göra något sådant. Men vem fan röstar på m för att vara häftig? :D

Loke
2005-02-27, 21:47
Kolla upp var vänsterpartiet har störst väljarkrets. Sossarna är jag osäker på, därför de är inom parantes.

Edit: http://www.val.se/val/val_02/slutresultat/00R/00.html

Ja, där ser man. Själv har jag aldrig kännt något större stöd för v i norrland, det har mest. Fast det beror väl på vilka människor man umgås med.

Yankeee
2005-02-27, 21:49
Ja, där ser man. Själv har jag aldrig kännt något större stöd för v i norrland, det har mest. Fast det beror väl på vilka människor man umgås med.

Med risk för att bli kallad för fördomsfull igen ;)
Du kanske inte umgås speciellt mycket med kvinnor i åldern 30+?

Bjorne
2005-02-27, 21:52
Jo, men hur vanligt kan det vara? Det skulle vara wannabe-brats som hänger på östermalm som skulle göra något sådant. Men vem fan röstar på m för att vara häftig? :DAlla blattar jag umgicks med förut, precis alla. Men det var troligen för att man inte skulle missta dem med de blattarna som bor i Rosengård och har kass ekonomi.

Med dem jag umgås nu snackar man antingen svart om sossarna eller så håller man käften. Dock är det inte många av dem som faktiskt är insatta i politik och vet varför moderaterna är deras "drömparti", bland vissa så är det för att "moderaterna inte vill ha in lika många invandrare" :laugh:

Loke
2005-02-27, 21:57
Med risk för att bli kallad för fördomsfull igen ;)
Du kanske inte umgås speciellt mycket med kvinnor i åldern 30+?

Nja, det är väl faktiskt mest gubbar, 50+ som jag har pratat politik med. Och när jag tänker efter är de kanske inte som den genomsnittliga norrlänningen. Vid sidan jakten och jordbruket så driver flera av dem faktiskt mindre företag av olika slag. Det kanske är det som gör det.

Joppe
2005-02-27, 23:04
Vid senaste valet var det faktiskt så (om jag inte missminner mig) att bland förstagångsväljare fick (v) c:a 20% av rösterna, så åldersteorin håller inte riktigt i detta fall. Varför dessa är underrepresenterade på kollopollarna vet jag inte, utöver det faktum att den grupp som inte har tillgång till internet hemma sannolikt har flera hemmavarande i nämnda partitillhörighet än någon annan. Detta förklarar dock knappast allt, då även de värsta trasproletärer oftast har tillgång till internet någonstans...gåtan kring de konservativa styrketränarna förblir olöst. :)

Yankeee
2005-02-27, 23:22
Vid senaste valet var det faktiskt så (om jag inte missminner mig) att bland förstagångsväljare fick (v) c:a 20% av rösterna, så åldersteorin håller inte riktigt i detta fall. Varför dessa är underrepresenterade på kollopollarna vet jag inte, utöver det faktum att den grupp som inte har tillgång till internet hemma sannolikt har flera hemmavarande i nämnda partitillhörighet än någon annan. Detta förklarar dock knappast allt, då även de värsta trasproletärer oftast har tillgång till internet någonstans...gåtan kring de konservativa styrketränarna förblir olöst. :)

Är det inte ganska fastställt att det är kommunalt anställda kvinnor i medelåldern som röstar på v, och åt vänster i allmänhet?

Men visst, vilsna 18 åringar finns det väl en del av också ;)

Joppe
2005-02-27, 23:33
Är det inte ganska fastställt att det är kommunalt anställda kvinnor i medelåldern som röstar på v, och åt vänster i allmänhet?

Men visst, vilsna 18 åringar finns det väl en del av också ;)

Nej, generellt sett så gäller ju yngre desto radikalare. Ganska logiskt, när man är ung och fattig tjänar man på solidaritet, men ju äldre (och tätare) man blir ju mer ser man efter sin egendom (=röstar höger).

Edit: Du pratar om sossarna! :D

Yankeee
2005-02-27, 23:47
Nej, generellt sett så gäller ju yngre desto radikalare. Ganska logiskt, när man är ung och fattig tjänar man på solidaritet, men ju äldre (och tätare) man blir ju mer ser man efter sin egendom (=röstar höger).

Edit: Du pratar om sossarna! :D

Jo, du har nog rätt :)

Bjorne
2005-02-28, 00:07
Nej, generellt sett så gäller ju yngre desto radikalare. Ganska logiskt, när man är ung och fattig tjänar man på solidaritet, men ju äldre (och tätare) man blir ju mer ser man efter sin egendom (=röstar höger).Då är väl knappast moderaterna det bästa alternativet, kolla hur de behandla äganderätten i 3g-frågan. De visade sitt rätta ansikte, en sann kapitalist borde veta att äganderätten är grunden för kapitalism, därför behandla den med absolut högsta repsekt och aldrig ens vända en tanke åt att inskränka den.

Hades
2005-02-28, 00:07
Det är dyrt med internetuppkoppling. Det krävs att man är ett pengakåt borgarsvin för att ha råd, helt enkelt. Hoppas det var en bra förklaring =)

Tomten
2005-02-28, 02:24
En anledning är att de flesta av de som surfar är unga män. De flesta vänsterpartister (socialdemokrater också förmodligen) är medelålders(?), bor i norrland och är förmodligen inte ofta / aldrig uppkopplade. Och om de är det så svarar de nog inte på polls.

wow, så ungefär 40% av sveriges befolkning bor i norrland. Faaan alltså ;)

Hade för mig att miljöpartiet hade en stor andel av rösterna i norrland (om man jämför med resten av landet).

Yankeee
2005-02-28, 08:35
wow, så ungefär 40% av sveriges befolkning bor i norrland. Faaan alltså ;)


Yäyä, du vet vad jag menar :)

spacedog
2005-02-28, 10:39
Glöm inte att folk röstar lite mer med känslorna i informella sammanhang. T ex kan jag tänka mig att många sossar lägger en "låtsasröst" på oppositionen i ren besvikelse över något, men när det är dags för val blir det "partiet" som vanligt.

RobbeliRobban
2005-02-28, 11:19
En liten gissning är att det i internet-undersökningarna är mer "liberalblått" än "konservativblått" och det säger väl en hel del.

zirak
2005-02-28, 12:41
wow, så ungefär 40% av sveriges befolkning bor i norrland. Faaan alltså ;)
Beror väll på vad man definierar norrland som :cool: