handdator

Visa fullständig version : Rekrytering till styrkelyft!


Nils
2005-01-25, 10:41
Just det att det finns möjlighet att lyfta med olika teknik ger möjlighet åt flera att ha chans att bli bra/framgångsrika lyftare. Det är kanske en av oraskerna till att SL beträffande antal utövare är en mycket större sport än OL?
Det beror på hur du räknar. Om du tar de som gör SL lyften i träning delat med de som tycker att sporten som sådan är vettig nog att tävla i så är det mycket få även om du räknar bort de som gör SL lyften som träning för andra sporter.
Det är mycket ovanligt med sporter som misslyckas så totalt att få de som ändå tränar sporten att också tävla. Ja, jag vet att det finns flera orsaker till det. Men det är i min mening delvis sportens eget fel.

Lillgrabben
2005-01-25, 10:52
Det beror på hur du räknar. Om du tar de som gör SL lyften i träning delat med de som tycker att sporten som sådan är vettig nog att tävla i så är det mycket få även om du räknar bort de som gör SL lyften som träning för andra sporter.
Det är mycket ovanligt med sporter som misslyckas så totalt att få de som ändå tränar sporten att också tävla. Ja, jag vet att det finns flera orsaker till det. Men det är i min mening delvis sportens eget fel.


Procentuellt sett är det säkert minst lika många som tränar löpning som inte tävlar i det, utan bara motionerar?! Jag har iofs inga belägg för det men jag tror inte att antagandet är alldeles fel!


MVH

stahlberg
2005-01-25, 16:59
Jag håller med Lillgrabben att antagandet är felaktigt.De som tränar tränar oftast inte STYRKELYFT utan STYRKETRÄNING.

Däremot har Nils ändå rätt i viss mening. Eftersom så många tränar för styrka (och gärna vill mäta sig med varandra) borde "sporten styrkelyft" kunna värva betydligt flera aktiva än vad som nu är fallet. Och det ÄR "sportens" fel. Om det nationella styrkelyftsförbundet och de lokala föreningarna skulle satsa mer på att värva folk skulle de också lyckas.

Orsaken till att ett stort antal styrketränande inte blir styrkelyftare beror på brist på kunniga och inspirerande ledare, alternativt duktiga och inspirerande lyftare. Ta Jönköpings SK i Sverige som exempel, där har man lyckats få med många duktiga juniorer (och äldre), troligen pga inspirerade och inspirerande ledare. Ålands kraftsportklubb med Ove Lehto och Kenneth Sandvik (Finnpower) i spetsen har fått igång en synnerligen imponerande verksamhet. Detta beror inte på att det finns flera styrkelyftsintresserade i Jönköping eller Mariehamn, utan på att man "lotsar" in "oslipade" nybörjare i styrkelyft.

När f.d världsmästaren Juha Hyttinen var aktiv föreningsledare/tränare i Finland bestod halva landslaget av "hans" juniorer.

Det finns många liknande exempel. Alla styrketränande runtom i våra salar skulle innebära en enorm potential att öka antalet tävlingsaktiva styrkelyftare. Det som fäller detta är brist på ledare.

I Finland har vi ca 800 licensierade styrkelyftare (lite under) detta år. Detta antal kunde vara mångdubbelt - för att inte säga tiodubbelt - större.

Samma gäller dock ganska långt OL. Nybörjare kan man få att bli intresserad av vilken styrkesport som helst, förutsatt att man är en skicklig ledare.

z_bumbi
2005-01-25, 17:36
Ett väldigt stort problem är att många aldrig kommer i kontakt med någon som kan något om styrkelyft om man tränar på ett vanligt gym idag, jag hade t ex aldrig träffat någon som tränar styrkelyft seriöst innan jag kom till det gym där jag tränar nu.

Ser jag till antalet tränande i Eskilstuna och använder normasiffror för en stad av den här storleken så är det kanske 10-15 tusen som tränar på gym på något sätt, om man räknar in aerobicsdelen på de gym som har sådan. (Siffrorna är både gamla undersökningsmässigt och gamla i min hjärna så det kan vara några tusen fel åt något håll.)
Av dessa är det drygt 1000 st som tränar på ett gym med aktiva styrkelyftare, det är alltså en bra bit under 10% som har chansen att fråga rakt ut vad de håller på med utan att förflytta sig till ett annat gym.
I andra städer kan det vara så illa att det inte finns något styrkelyftsgym alls eller så är det inträngt i någon skrubb någonstans så man inte har plats för så mycket andra tränande.
Ser man sen till vad instruktörerna får lära sig om just styrkelyftsövnignarna så är det ju inget högprioriterat att lära ut dessa på många gym så då blir detta ännu en orsak till att det är svårt att rekrytera fler.

Men sen är det självklart eldsjälar som behövs på flera ställen runt i landet och det gäller att suga tag i alla som är intresserade för att få igång dem.

the_PL_man
2005-02-27, 13:52
"Ok Lars!

Här är lite underlag: Utöver detta så kan jag hänvisa till artikeln som fanns i New Power i höstas "Framgång föder framgång" vilket ju handlade om klubbutvecklingen i JSK de senaste åren. Som jag nämnde tidigare så hade vi i klubben i januari 2000 inte en enda

ungdomslyftare (vi hade en junior som tävlade på J-SM i Jönköping detta år). I maj år 2000 drog vi igång den satsning som sedan ledde till framgången i ungdomssatsningen, (det var faktiskt jag som väckte ideén med dessa nybörjartävlingar men jag vill inte påstå att jag klarade av allt detta själv jag har hela tiden haft hjälp och stöttning av övriga medlemmar och styrelse) P.S. du får gärna använda artikelunderlaget på andra ställen än din hemsida om du anger källan.



Fel utgångsställning!



Många klubbar har stora problem med att få nya unga lyftare till sporten, och jag har märkt att en del av dem tycks ha en i min värld fel utgångsställning när det gäller inställningen till hur man får ungdomar till klubbens tävlingsverksamhet, de resonerar typ så här: "om någon

är intresserad så kommer han och vill börja lyfta, om man inte gör det så är man inte intresserade" detta är helt fel menar jag, man måste hjälpa ungdomar in i en så pass speciell sport som styrkelyft. Många är "rädda" för att kontakta de äldre "stora starka lyftarna", jag tror att detta är ett av grundproblemen med rekrytering - många tror att ungdomar skall komma av sig självt till sporten, så funkar det generellt sett inte.



Arrangera nybörjartävlingar!



Gå runt i träningslokalen och snacka med ungdomar som tränar om de är intresserade av att testa sin styrka i tex bänkpress på en tävling i klubbens regi, är det dåligt underlag med ungdomar i klubben så gå även ut med inbjudningar till skolor i kommunen. Varför väljer jag då att nämna bänkpress? jo, därför att det är den lättaste vägen att "lura" in ungdomar i tävlingsverksamheten! Nu räcker det inte med att väcka tanken på en tävling - nu börjar arbetet: sätt upp en anmälningslista i lokalen, försök fixa sponsor eller/och samla in lite pengar att ha till priser, se till att de skriver upp sig på listan = gå runt och påminn dem och visa dem var de ska skriva upp sig (det är nämligen så att en lista kan sitta på en anslagstavla i månader utan att någon lägger märke till den om man inte visar dem listan!) när de skrivit upp sig så tipsar du dem om hur de skall lägga upp träningen, låt dem fortsätta "bygga", ingen specialträning förrän sista 3-4 veckorna då man ger dem tips om hur de ska toppa genom pyramidträning eller % träning. Ända fram till tävlingsdagen påminn, påminn, peppa, peppa, och beröm ökningar de gjort (som dom gärna vill tala om har jag märkt), kolla tekniken, gå igenom tävlingsregler för lyftet -(en), kör några lyft med rätta signaler. Tävlingen: låt dem lyfta i vanlig träningsutrustning, se till att reglerna följs (man ska inte lura dem att få felaktiga lyft godkända) dela in i grupper/klasser så att alla får något pris. P.S. man kan också ha en nybörjartävling där man får välja vilka grenar man vill tävla i, på det sättet kan man få med alla momenten för de som så vill.



Fortsättningen mot nästa tävling



Efter nybörjartävlingen så kollar man med de som varit med om de vill fortsätta tävla, andra kompisar som varit och tittat på frågar man också om de vill testa att tävla, den erfarenheten jag har av detta är att i stort sett alla som tävlat får "blodad tand" efter första tävlingen och

att även kompisar som kollat blir nyfikna på att testa styrkan. De som vill fortsätta tävla fixar man licens till (kostar ju bara 100:-), sen fortsätter man med att hjälpa till på träningar, peppar, intresserar sig för deras ökningar och resultat på träningarna, snackar med dem

bygger upp ett förtroende och håller regelbundna kontakter - ungdomssatsning kan inte skötas hemma från datorn utan måste ske i träningslokalen. Under den här perioden kan det komma nya som vill testa och tävla, om det går trögt med att få nya så ordnar man en nybörjartävling till...

kanske med några hundralappar i prispengar, det gäller att få igång hjulen så att det rullar på, när man sen har serieomgångar med ordinarie lyftare så kan man låta nybörjare av alla kategorier testa och vara med utanför tävlingsprotokollet (denna vägen har vi i JSK fått många nya lyftare).



Slå dej aldrig till ro!



När man väl fått igång ett gäng ungdomar som tränar och tävlar ihop så ska man inte som klubbledare och tränare slå sig till ro och tänka "nu har vi fixat det " det gäller att fortsätta att rekrytera, peppa, stötta, intressera sig, ordna aktiviteter som ungdomar gillar: disco, resor,

fester, andra tävlingar typ strongman, skytte, paintball, go-cart m.m. allt efter möjlighet och ekonomi.

Ungdomar i denna ålder (14-20) är nämligen mycket ombytliga och helt plötsligt kan det vara andra intressen som tar överhanden, men de som hållit på tillräckligt länge och nått framgångar är de som "fastnar" i sporten! Ungdomar älskar att läsa om sig själva i tidningar, på resultatlistor, i rankinglistor, på hemsidor...se till att de kan göra det..! låt också ungdomarna få ta del av klubbens skötsel, bilda en ungdomssektion eller kommité, låt ungdomarna komma med förslag på allt möjligt som kan vara bra för klubbens utveckling - se till att de känner sig och blir delaktiga i klubbens framgångar.



Detta var lite allmänna tips och råd om hur man kan försöka utveckla sin ungdomsverksamhet, det finns säker mer förslag och fler ideér och de ska man alltid vara lyhörd för och ta åt sig av.



Lite om hur vi jobbat i JSK



I stort sett som ovan! dessutom har jag personligen engagerat mig mer än vad som kanske kan krävas av en "normal" människa (se annat skickat mail!) men det går nog även med normal insats nå långt i sin satsning.

1. Vi har bara behövt arrangera 2 nybörjartävlingar för att få igång intresset

2. Vi har satsat på en klubbfond med stimulanspengar till ungdomar/juniorer, det är inte jättesvårt att få ihop pengar: intäkter via lovbidrag tex kan ge 8-10.000:-/år, LOK-bidrag i övrigt kan ge många tusenlappar, insamlingar, sponsorer, tävlingsintäkter, loppmarknad i klubben m.m.

3. Vi har sett till att ungdomar tidigt har kommit in i gänget: seniorer, damer, veteraner och ungdomar tränar ihop och hjälper varann på träningar och tävlingar

4. Vi har aktiviteter och umgås över alla åldersgränser även på fritiden.

5. Vi har fixat en speciell ungdomssida på vår hemsida (denna sida har i snitt ca 300 besök/dag)

6. Vi fixar lokaltidningar och lokalradio som gör reportage och uppföljningar om ungdomssatsningen.

7. Vi är en aktiv klubb med många järn i elden - detta är ungdomsfrämjande!

8. Vi ordnar speciella nationella ungdoms/junior-tävlingar med bla prispengar.

Detta var lite av vad som ligger bakom vår ungdomssatning



Mvh Björn"

the_PL_man
2005-02-27, 13:54
"Rekryteringsprogram för Svenska styrkelyftförbundet


Nulägesanalys
Svenska styrkelyftförbundet (SSF) har idag alltför många föreningar som fokuserar på motionärsverksamhet i form av ordinär gymträning och div. motionspass. Det bidrar till möjlighet att utöka verksamheten, men då är viktigt att tävlingsidrotten får vara målet och den huvudsakliga inriktningen för en idrottsförening.

Antalet licensierade skiljer sig mycket mellan föreningar och även möjligheten för nyrekrytering, men klart är att fler kan göra mer för att öka intresset för tävlingsinriktad träning hos sina medlemmar. Alla föreningar har olika förutsättningar såsom ekonomi, lokaler etc. Det gäller att våga satsa och lägga ner lite extra tid för att det skall hända något. Här följer några tips på hur man kan gå till väga för att få fler licensierade i sin förening. Tänk på att nedanstående gäller såväl herrar som damer.



Ledare
Steg ett är att ha några som tar sig tid att lära ut styrkelyft och dess grunder.
Finns det ingen i föreningen som besitter den kunskapen kan man be ex. sitt distrikt eller annan förening om hjälp. En ledare behöver inte nödvändigtvis vara någon lyftkunnig person, det viktigaste är att intresset finns att hjälpa andra. Finns egna lyftare i föreningen bör dessa åtminstone under lågsäsong vara behjälpliga med lyftinstruktion. Man kan dela upp träningen så att man tar varsin dag i veckan för instruktion. Viktigt är att inte en person drar det tunga lasset ensam, utan att man är fler som bidrar till rekrytering etc. - ”Ingen kan allt, men alla kan något”. Har man yngre lyftare som hållit på ett par år bör dessa också vara behjälpliga, det ger ytterligare fördelar gentemot ungdomar då de jämför sig lättare med jämnåriga.








Lokaler/Utrustning
Alla föreningar består av någon form av lokal. Det behövs inga stora ytor för att bedriva styrkelyft, men ju fler som lyfter, desto mer yta. Att dela upp lokalen i olika ”läger” är på gott och ont. Det kan vara av fördel för redan aktiva att ha sitt ställe att träna på, men ur rekryteringssynpunkt kan det vara avskräckande.
Det ger också en mer föreningskänsla ifall man inte avgränsar lokalen, det blir lättare för både nya lyftare och nya ledare att tillströmma.

Att ha lättillgängliga öppettider och väl skyltat så att folk hittar dit är en fördel. Att hålla lokalerna öppna under sommartid och övriga skollov kan vara en god investering. Kontakta din fritidsförvaltning om lokalen finns i kommunala lokaler. De material som är nödvändigt är ett plant golv, skivtång med tillhörande vikter samt en knäböj/bänkpresställning. Ofta finns bidrag att söka hos kommun ifall man påvisar att föreningen bedriver tävlingsinriktad idrott och speciellt med fördel för ungdomsträning. Säkert finns också tränanden som är företagare och som därigenom kan bidra med ev. sponsring.



Styrelse
Att få in ungdomar i en styrelse är ett utmärkt sätt att få nya idéer och det ökar självkänslan och engagemang att ta ansvar. De yngre vet också bättre vad andra yngre önskar. Det ger också möjlighet att få in fler aktiva yngre i föreningen. Glöm inte bort att de yngre en dag skall ta över föreningsverksamheten och då är det viktigt att de fått vara med och tycka och bygga upp verksamheten.

Viktigt är att styrelsen tydliggör för medlemmarna, uppsatta mål och planer för verksamheten men också vilka förutsättningar som råder. Om man ex. istället för att sätta som mål - ”Vi ska verka för att rekrytera fler ungdomar i klubben” sätter som mål - ”Vi ska detta år rekrytera 5st nya ungdomar” så blir det tydligare, mer mätbart och därmed lättare att arbeta mot. Har inte föreningen tydliga mål stannar verksamheten och blir till slut inaktiv.







Marknadsföring
Som tidigare nämnt är lättillgängligheten till lokalen en god förutsättning. En aktiv hemsida når ut till väldigt många. Där bör stå att föreningen bedriver styrkelyft och att möjlighet finns att prova på, med hjälp av instruktör. Bedrivs redan styrkelyftträning i grupp, nämn då vilka tider som gäller. Viktigt är att man känner sig välkommen då det kan vara ett stort steg för många att ta kontakt. Förutom hemsida kan skyltar, plakat, tidningsannonser vara ett bra alternativ, men gärna både och. Att marknadsföra sig i ex. högstadieskolor och gymnasium är också ett bra alternativ för att få fler yngre. Viktigt är att man ger möjlighet att prova på gratis ett par gånger i början så att inte ex. en medlemsavgift skrämmer bort en potentiell lyftare.

Är föreningen aktiv som styrkelyftförening är ett bra sätt att få intressenter att anordna ex. serietävlingar eller dyl. Viktigt är då att man reklamerar tävlingen och når ut i media med sin verksamhet.


Start av rekrytering
Att anordna klubbläger eller nybörjartävlingar är ett utmärkt sätt att få intresse. Låt olicensierade medlemmar tävla mot varann. Det behöver inte nödvändigtvis vara enbart styrkelyft, utan ex. varianter på styrkelyft eller andra övningar som kan utföras i lokalen där endast fantasin sätter gränser. Ex. låter man samtliga tävla på poäng och visar att de som är lättare kan tävla mot en tyngre person. Har man också priser och/eller prispengar är chanserna än större att man får intressenter. I och med detta väcks ett tävlingsintresse och steget vidare blir inte lika långt. Är målet ungdomar skall man visa resultat från ex. U SM där de kan jämföra sig med likasinnade. Många har en föreställning att man måste väga och lyfta si eller så mycket för att kunna tävla, det gäller att visa motsatsen.

Får föreningen sedan en ny lyftare har ofta denne en kompis som också har en kompis o.s.v. Ibland kan man få tjata lite för att få medlemmar att våga börja prova styrkelyft för att sedan börja tävla.


Föreningskänsla
Viktigt är att medlemmar känner samhörighet. Att anordna aktiviteter
utanför lokalen i form av ex. tävlingar, resor, fester, filmkvällar etc. ger en
gemenskap som gör att fler vill vara med. Den gemenskapen har man sedan nytta av vid både rekrytering, träning och tävling. "

Detta är dock bara ett utkast jag kommit över.

/the_PL_man

the_PL_man
2005-02-27, 13:55
....fler ideér om hur man kan jobba med att rekrytera fler lyftare så får ni gärna skriva in dem i denna tråden!

/the_PL_man

z_bumbi
2005-02-27, 18:37
Att "sno" tyngdlyftningens elitseriesystem där alla elitlagen möts kanske kan vara något?
Det blir dyrare och mer resertid för klubbarna men man får fyra tävlningstillfällen varje år där de bästa klubbarna möts och därmed även i många fall många av de bästa lyftarna i landet. Det är kanske lite lättare att motivera en lite större satsning på reklam, utformning av tävlningsarenan mm om man har en tävling det året som är av större dignitet.
Samtidigt så får man även fler klubbar som är vana vid att fixa lite större arrangemang vilket leder till att steget upp till att arrangera DM och SM inte blir så stort som det idag kan bli.

stahlberg
2005-02-27, 19:00
Mycket imponerande beskrivningar, och intressant att Svenska styrkelyftsforbundet funderar pa sadant. Har i Finland ska man inte foresla satsningar pa nyrekrytering, det ar kalla handen direkt. All rekrytering har far nog ske pa klubbniva (en klubb som lyckats bra ar for ovrigt Alands KK, med kolomedlemmen Finnpower som kassor. Det att Finnpower ar kassor har forstas mindre att gora med lyckad rekrytering an det faktum att man tycks hjalpa in sina aktiva i styrkelyft).

For ovrigt borjar ju rekryteringen ge resultat i form av manga seniorlyftare pa nationell seniorniva ocksa. Ove Lehto (nionde FM-guldet) och Kenta vann ju sina klasser men AKK hade ganska manga med.

Men rekryteringen i Finland overlag ar svag, och jag tycker det borjar markas i ungdomsklassernas FM-tavlingar.

z_bumbi
2005-02-27, 19:19
Det blev tillräckligt intressant för att lägga i en egen tråd. /z_bumbi

-AG-
2005-02-28, 10:26
I de två klubbar jag har insikt i (se nedan) är det väldig fart på rekrytering och ungdomsverksamhet, inte som större sporter men ändock förhållandevis. Styrkelyft kräver dessutom mycket av ledare, pss som alla individuella sporter gör. Alla måste få hjälp individuellt med sin träning, vilket gör att man har inte kapacitet att ta emot mer än man kan hjälpa. Än så länge fungerar det. Med tiden blir man mer självgående, men i början behöver man mycket hjälp. Folk tycker att det är kul att vara med i en förening och träna och tävla mot andra. Resultaten blir också oftast bättre av att gå med i en klubb mycket pga att man får andra referenser och hela tiden sporrar sig till att bli bättre. Att vara med i en klubb är lika mycket en social grejj som att satsa på en karriär inom lyftning. A och O är att det funkar socialt och att man har bra och engagerade ledare och förebilder. Detta är också en av de viktigaste faktorerna när det gäller att få en ren idrott, dvs förebilder i klubben som förespråkar ren idrott och uppfostrar de nya lyftarna i samma syn när det gäller fair-play.

Jompi
2005-03-01, 01:48
Gillar väldigt främst the_pl_man's förslag om hur ni ska rekrytera medlemmar, de tär nog något som komemr funka att arrangera tävlingar och berömma dom, får man berömm att man är stark växer intresset att börja lyfta tiofalt.

Men hur som helst, hur får jag nys om tävlingar här i norrbotten som ha rmed SL att göra, nån som har nåt tips?



Och vad kostar en tävlingslicens, måste man ha en klubb att representera?

the_PL_man
2005-03-01, 07:39
Jo, du måste representera en klubb.

Mer info om Styrkelyft i Norlland hittar du här:
http://www.ojebyak.com/
http://pub44.bravenet.com/forum/show.php?usernum=3751415949&cpv=1
http://medlem.spray.se/minern/forsta.htm

Sen vill jag påpeka att den ena texten är skriven av Björn Stolphammar JSK, och den andra har jag fått från styrelsen i SSF.

I vår klubb rekryterade jag stommen till det lag i SL/bänk vi har idag genom att arrangera en bänk KM serie på poäng, med lite priser.
Några blev intresserade, och när man når en kritisk massa så blir det mkt lättar att rekrytera nya lyftare.

/the_PL_man