handdator

Visa fullständig version : Utbytesstudent?


smalisen
2005-02-27, 19:11
Hej!

Jag år i gymnasiet nu och funderar på att bli en utbytesstudent. Problemet är att behöver jag "gå om" ett år eller räknas den tid jag läser utomlands (i europa) som ett år i sverige också?

Tacksam för svar!

Hades
2005-02-27, 19:16
Hej!

Jag år i gymnasiet nu och funderar på att bli en utbytesstudent. Problemet är att behöver jag "gå om" ett år eller räknas den tid jag läser utomlands (i europa) som ett år i sverige också?

Tacksam för svar!
Tror inte du kan få året utomlands tillgodoräknat eftersom man läser kurser i Sverige.

christian
2005-02-27, 19:21
Tror inte du kan få året utomlands tillgodoräknat eftersom man läser kurser i Sverige.

Givetvis får man det tillgodoräknat om man läser kurser som är godkända för den utbildning man går i Sverige. Så är det iaf på högskolenivå, gymnasienivå borde vara likadant.

Jag gick ett år i USA som liten knott, typ 3:an tror jag det var, och det fick jag tillgodoräknat iaf.. :thumbup:

Ett tips är ju att höra med din lokala studievägledare.

Cilia
2005-02-27, 19:32
Givetvis får man det tillgodoräknat om man läser kurser som är godkända för den utbildning man går i Sverige. Så är det iaf på högskolenivå, gymnasienivå borde vara likadant.

Jag gick ett år i USA som liten knott, typ 3:an tror jag det var, och det fick jag tillgodoräknat iaf.. :thumbup:

Ett tips är ju att höra med din lokala studievägledare.


så var det inte när jag gick i gymnasiet
då fick man inte gå om men gå det året man inte gått i sverige så i realiteten blev det ett extra år.

spacedog
2005-02-27, 19:42
Nu gick jag på gymnasiet under yngre järnåldern, men då kunde man få tillgodräkna sig det man läst utomlands om det överensstämde med det man skulle läsa i Sverige - vilket det i praktiken aldrig gjorde. Jag, liksom de flesta andra som läste ett år i USA, tentade av engelskan så man blev av med den, men det var allt. Det sagt så vill jag å det starkaste rekommendera ett år utomlands. Låt inte ett extra år i Sverige avskräcka dig.

Sparrisen
2005-02-27, 20:08
I teorin kanske man skulle kunna slippa, men i praktiken måste man gå om. Säkert 99% av fallen.

trubaduren
2005-02-27, 21:35
Visst kan du få det tillgodoräknat, har flera kompisar som vart i USA och England och har fått det tillgodoräknat. Även fast det motsatta är vanligare. Kolla med din syo.
Frågan är snarare om du verkligen vill ha det tillgodoräknat. Min lillebror var i USA ett år och han gjorde det för att komma ifrån skolan lite, ha det kul och lära sig språket. Han läste bara bluff-kurser och pluggade inget alls. Men han hade hur kul som helst. Åker du iväg och ska läsa kurser du kan få tillgodoräknade får du räkna med att du får plugga betydligt mer än vad du hade fått göra i Sverige. Då blir det mindre tid till att skaffa vänner och bara njuta av din tid, men visst du "tjänar" ju ett år.

blekfet2
2005-02-27, 21:36
haft 4 polare som varit ut..studenter.....alla har fått läsa om året..

dared
2005-02-28, 00:19
Va i usa för 1 år sen, fick ej tillgodo mina betyg här i sverige, fick inga av de 7 svenskar jag träffa där heller... :cryout:

gick high school, gymnasiet här i swe...

EDIT: alltså fick de gå om gymnasiet jag osso... 1år. men d va d värt.. public school i usa behöver man itnen dra många knop... blir som semester. fick ny klas va kul med här i sverige, enda nakdelen va att va lite trist o se alla polare ta studenten o veta att man hade 1 år kvar.. men smälte det rätt snabbt när jag kom igång..