handdator

Visa fullständig version : Biceps och Triceps samtidigt?


xman
2005-02-26, 13:16
Just nu så brukar jag träna Biceps med Rygg ena dagen och Triceps med ben och mage andra dagen...

Men funderar på att bara ta armarna en och samma dag...
Men jag har "hört" att det inte är så bra att köra Biceps och Triceps samtidigt...

Är det så? I så fall varför?

rQx
2005-02-26, 13:20
Ingen aning, men vad jag vet så kör jag själv armar på en och samma dag och det fungerar bra för mig =)

Dav0d
2005-02-26, 13:25
Jadu, det gör så att du inte kan köra någon annan muskel på hela överkroppen till maximalt (100%) dom närmaste 48 timmarna, (Ibland mer beroende på hur intensivt du kört). På grund utav återhämtning! Vilket är väldigt onödigt, finns scheman du kan sätta ihop så ingen dag påverkar den andra. T.ex

1: Bröst, Biceps, Handleder
2: Ben, Mage
3: Axlar, Triceps
4: Rygg, Nacke, Hals

T.ex det schemat så är det absolut ingen muskel som påverkar den ena. Inga biceps som tar ut rygg, eller axlar som tar ut bröst etc..

Detta är vad jag tycker dock, finns många olika splittar man kan sätta ihop, varation är väldigt viktigt kom ihåg det.

Tack och Adjö

xman
2005-02-26, 13:40
Kommentar på denna: *flex*

- Bröst, Mage
- Vila
- Rygg, Biceps
- Axlar
- Vila
- Triceps, Ben, Mage

Funkar ganska bra men ni kanske vet något jag inte vet :naughty:

Dav0d
2005-02-26, 13:52
- Bröst, Mage
- Vila
- Rygg, Biceps
- Axlar
- Vila
- Triceps, Ben, Mage

Jag skulle ta bort magen från ben/triceps dagen, för ben och triceps tillsammans tar så jäkla mycket energi. Och istället lägga in den på axel passet, för bara axlar på en dag är ju absolut inte jobbigt. Det är dock bara min åsikt, som du kan testa på om du känner att du har brist på energi efter du tränat ben. Vilket många har och senare skiter i att träna magen vilket dom ångrar på sommaren :P.

BigForre
2005-02-26, 14:09
Hej hej, är en nybörjare vad gäller styrketräning, har tränat i ungefär ett år utan avbrott nu. Började för 2-3 månader sedan känna att armarna släpade efter aningen och provade att experimentera med en ny split på 4 istället som sträcker sig en dryg vecka (8-9 dagar) med en dag ägnat enbart åt armar. I stora drag blir det.
1. Press
2. Drag
3. Armar
4. Ben
Vilodagarna mellan träningspassen är en till två dagar beroende på återhämtning, vanligtvis en. Jag känner att det fungerar bra för mig, men ta allt detta med en stor nypa salt då jag är nybörjare och egentligen kan väldigt lite om träning med vikter, men jag föröker lära mig så mkt jag kan...lycka till med träningen / Forre

=strongman= Smirnuff
2005-02-26, 14:56
-
Jag skulle ta bort magen från ben/triceps dagen, för ben och triceps tillsammans tar så jäkla mycket energi. Och istället lägga in den på axel passet, för bara axlar på en dag är ju absolut inte jobbigt. Det är dock bara min åsikt, som du kan testa på om du känner att du har brist på energi efter du tränat ben. Vilket många har och senare skiter i att träna magen vilket dom ångrar på sommaren :P.


jag skulle villja att magen fanns på benpassen då den används kraftigt i knäböjen. men kanske istället sätta triccen på axelpassen. ben är juh en stor muskel som behöver mycke träning, jag har ett eget pass endast för benen (jag kör med 3 pass/vecka)

så det skulle bli följane:
- Bröst, Mage
- Vila
- Rygg, Biceps
- Axlar, triceps
- Vila
- Ben, Mage

Baan
2005-02-26, 15:28
lägg biceps/triceps som sista pass för veckan, eller innan en vilodag/dagar så är det inga problme. För mig återhämtas biceps/triceps rätt bra när dom används som assistansmuskler när jag tränar andra muskelgrupper, dock inet liak bra när man just tränat dom bra/hårt själv så känns bra med att ha en egen "armar" dag..

Grov
2005-02-26, 15:52
jag kör med armar på en och samma dag fungerar fin fint för mig

Piranha
2005-02-26, 16:08
Även jag kör armarna en och samma dag , de funkar kanonbra .. även om jag även kör ett pump pass på biceps och triceps utöver de vanliga armpasset

leopoldi
2005-02-26, 20:20
Under de första åren hade jag oxå ett enskilt armpass o la det alltid på fredagen då jag vila lördag-söndag. Tyckte de återhämta sig bra. Men efter ett tag stangera jag ganska mkt i andra övningar som militärpress, bänkpress/hantelpress, även marklyft.

Så jag skippa att köra armpass o la bara in ngn triceps efter bröst, o ngn biceps efter rygg.T.ex så har jag kört så det sista tre månaderna o då har ökningarna kommit i de stora basövningarna trots att min armstyrka inte är i närheten av vad den varit (Speciellt på biceps).

Hade tänkt att återigen göra om mitt schema o få in ett armpass igen för att få dem lite starkare igen, kör så till antingen jag eller min kropp lessnar på det schemat innan jag gör om det igen. Som sagt vet inte om det är en slump eller ej men det fungerar för mig att variera schemat, dessutom blir det roligare så för mig. Om detta är optimalt enligt alla olika undersökningar vet jag ej, har inga belägg för det men för mig funkar det optimalt.

Så mitt råd är testa, känns det inte bra, lägg ned strukturera om schemat. Tycker man känner om schemat funkar eller ej eller om man börjar få för mkt träning av ngn kroppsdel.

Dav0d
2005-02-27, 05:35
jag skulle villja att magen fanns på benpassen då den används kraftigt i knäböjen. men kanske istället sätta triccen på axelpassen. ben är juh en stor muskel som behöver mycke träning, jag har ett eget pass endast för benen (jag kör med 3 pass/vecka)

Helt rätt med att flytta triceps passet istället, konstigt att jag inte såg det *slap*

Tys0n
2005-02-27, 15:22
jag kör också Biceps / triceps på samma dag.. Funkar kanonbra för mig