handdator

Visa fullständig version : Bulkpromenader


aliquis
2005-02-26, 12:49
Jag har ju länge funderat på det, men alla verkar se allt så svart på vitt.
Men om man nu vill öka i massa men ändå inte fläska på sig alltför mycket vore det inte vettigt att promenera en sväng före frukost då?
Även om man ligger på energiöverskott lär ju större delen av energiförbrukningen under en säg 40min promenad före frukost komma från fett? (om inte annat om man ser på hur det eventuellt påverkar förbränningen av energi under resten av dygnet), och om man sedan ligger på energiöverskott resten av dagen lär väl inte byggandet tappa särskilt mycket och förhoppningsvis inte alltför stor del av det gå till att fläska på sig?

Och nu vill jag inte ha några wannabesvar modell "det går inte att bygga muskelmassa på energiunderskott" (och såklart dess andra variant) "det går inte att tappa kroppsfett på energiöverskott". Enkelt tankeexempel:
Du ligger på -200kcal/dag.
Inom den energiförbrukningen deltog du i en förbränningsaktivitet som förbrukade 400kcal kroppsfett.
Summan blir ju då att du faktiskt har fått 200kcal över till annat.
Alltså:
Förbrukning: 3000kcal
Matintag: 2800kcal
Energi från kroppsfett: 400kcal
Totalt: +200kcal

Sedan kanske inte förbränningen i energiprocent skiljer sig markant mellan före frukost och annan tidpunkt på dagen, så man kanske kunde göra det när som helst? Men risken är ju att det är mindre fett och mer kolhydrater som förbrukas isf... Kondition kanske vore bäst men kör jag kondition blir jag så sliten att jag eventuellt inte tränar och då blev det ju ingen bra lösning heller.

Zakath
2005-02-26, 12:53
Jag har också tänkt på det, men det har tagits upp flera gånger. Fast jag vet inte vart..

Det ska iaf fortfarande vara bättre än inget, men högintensiv cardio är effektivare.

aliquis
2005-02-26, 12:58
zakath: Anledningen som jag kan se till att det inte skulle göra så stor skillnad är väl isf om man inte förbränner mycket mer fläsk i energiprocent på promenaden än vad man lade på sig av energiöverskottet. I det fallet kanske högintensiv cardio ser till att kroppen får en bättre användning av ALL energi överhuvudtaget och därför ger en större effekt. Men det tar som sagt på krafterna =P, och så jävlas ju mina smalben. Skall dock som sagt köra "omvända vadpressar" varje gång jag kör vader o stretcha dem lite så kanske det löser sig.

King Grub
2005-02-26, 13:28
Visst kan det vara av värde med morgoncardio även under bulk, om man vill hålla fläsket under kontroll. En fördel med att en större andel av energin kommer att tas från kroppsfett är att man får mer kolhydrater kvar att använda som bränsle till styrketräning, jämfört med om man utfört motsvarande aktivitet vid ett annat tillfälle.

Proteus
2005-02-26, 15:54
Plus att morgonpromenaden kan få igång hungern litegranna under dagen, vilket är bra om man har svårt för att äta vill säga..