handdator

Visa fullständig version : Beslagta mobiltelefoner i skolan?


Allan
2005-02-26, 09:38
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=383940&previousRenderType=6

Rätt eller fel?

allan

Baan
2005-02-26, 09:43
jo det kan vara rätt.. finns tattare som anser att det är lugnt att ha mobilen på på lektionen (dvs ringsignalen på), då kan man lika gärna ta ifrån dom mobilen så kan dom få den sen när dom får använda den , dvs efter lektionen

Herkulez
2005-02-26, 09:58
Rätt, stäng av mobiljäveln när man är på lektion, grymt störande moment.

Fultjack
2005-02-26, 10:01
jepp stäng av telefonen, om man väntar viktigt samtal kan man väl säga till läraren innan så dom är beredda på det

Shadow Warrior
2005-02-26, 10:12
jepp stäng av telefonen, om man väntar viktigt samtal kan man väl säga till läraren innan så dom är beredda på det

Nä...det där köper jag inte heller.... fanns inga barn/ungodmar så behövde vara tillgängliga på lektion när jag gick i skolan förstår inte varför kidsen numera måste vara det.

Den grundläggande moralen har helt enkelt inte hunnit med utveklingen.

Rataxes
2005-02-26, 10:32
Röstade nej men nu när jag tänker efter så är det väl helt ok så länge de får tillbaka den efter lektionen, dvs så fort de får använda den. Har ju hört om fall där beslagtagna mobiler inte lämnas tillbaka förrän efter skoldagens slut eller liknande och det är lite dumt.

PopEye2
2005-02-26, 10:39
man kan ju ha ljudlöst, så de darrar i byxan ;)

Sverker
2005-02-26, 10:52
Nu blev jag som lärarkandidat nyfiken.

För mig är det självklart att alla elever är på en lektion för att utvecklas som individer. Ta till sig information som med reflektion skall bli till värdefull kunskap.


Varför har man med sig en telefon på en lektion ? Hur kan man som elev prioritera ett annat samtal än det som pågår i klassrummet ?

Jag står ju som lärarkandidat på sidan som prioriterar sökandet efter kunskap och där är mobiltelefonen något som distraherar och splittrar eleven i sitt sökande. Har jag fel ?

_Magnus_
2005-02-26, 11:22
Jag fattar inte ens varför ungar i 10-15 årsåldern ska springa runt med mobiler? Det har blivit en märkes/prylhysteri utan like dom senaste 5 åren.
Ungarna ska ha kläder, mp3 spelare, mobiler o dyligt för flera tusen!
Stackars föräldrar.
Själv skaffade jag min första mobil när jag var 18. Fast när jag var i dom yndre tonåren fick man ju ha en skrinda efter sig om man vill ha en mobil med sig. :)

CroCop
2005-02-26, 11:23
Det fungerar verkligen inte med att låta ha dom på ljudlös, eftersom när dom väl ser att det ringer så svarar ju dumjävlarna! grymt pinsamt att höra på detta när läraren har genomgång.

Yankeee
2005-02-26, 11:24
Helt rätt. Man är i skolan för att lära sig, inte prata i telefon.

spacedog
2005-02-26, 11:26
Jag står ju som lärarkandidat på sidan som prioriterar sökandet efter kunskap och där är mobiltelefonen något som distraherar och splittrar eleven i sitt sökande. Har jag fel ?

Nej, du har inte fel, Sverker. Tycker jag i alla fall. :) Det är oerhört respektlöst både mot läraren som person och mot skolan som institution att ha mobiltelefonen påslagen under en lektion. Har inte ungarna lärt sig vanligt folkvett hemma så får tyvärr skolan ta på sig den uppgiften också och då är det självklart att man beslagtar telefonerna (tillfälligt, förstås) från de elever som inte kan bete sig. Märkligt att det ens finns en debatt om detta.

spacedog
2005-02-26, 11:28
Det fungerar verkligen inte med att låta ha dom på ljudlös, eftersom när dom väl ser att det ringer så svarar ju dumjävlarna! grymt pinsamt att höra på detta när läraren har genomgång.

Helt otroligt! *grr27* Skäms inte folk längre? Har vi avskaffat det?

Loke
2005-02-26, 11:28
Heh, detta är väl inget nytt, det är väl i princip en standard att läraren tar mobilen om den märks på lektionen. Jag har då inte hört någon som egentligen har haft något emot det. Den enda gången någon klagade var när en lärare tog mobilen och kastade ut den genom fönstret. Det var kanske lite onödigt... ;)

Styrkebyggare
2005-02-26, 11:29
Självklart!

Disciplinen i skolan har gått käpprätt utför med tiden. Lärarna har inte ens möjligheter att slänga ut ungar som medvetet förstör undervisningen.

Vet faktiskt inte precis vilka förhållningssätt som är de optimala, men som vanligt är det bråkmakarnas rättigheter som sätts i första rummet. Lärarna måste ju ha befogenheter att vidta åtgärder som upprätthåller kvalitén på undervisningen.

Tricklev
2005-02-26, 12:12
Heh, detta är väl inget nytt, det är väl i princip en standard att läraren tar mobilen om den märks på lektionen. Jag har då inte hört någon som egentligen har haft något emot det. Den enda gången någon klagade var när en lärare tog mobilen och kastade ut den genom fönstret. Det var kanske lite onödigt... ;)

:laugh:


Klart som fan dom ska få ta mobilarna, bara dom ger tillbaks dom efter lektionen.

RobbeliRobban
2005-02-26, 12:14
Ibland måste man kunna bli nådd, och det gäller även en skolelev. Ett intyg från förälder el dyl, med en förklaring varför man måste kunna bli nådd fort. Annars tycker jag att mobilen skall vara av.

Vic_1981
2005-02-26, 12:23
Har jobbat en del som lärarvikarie och mobiltelefonerna var inte nåt speciellt problem, däremot så var dom jävla mp3spelarna det, dom ska man också beslagta.

Dom flesta ungarna fattar ju att man ska stänga av mobilen och inte lyssna på mp3spelaren på lektionen men det finns ju alltid undantag och då är det självklart att man ska få beslagta dessa.

:thumbup:

Olsson
2005-02-26, 12:35
Jag tycker de kan be personen att lämmna klassrummet, och komma tillbaka när han/hon är mer intresserad och klarar vara där utan att störa resten av klassen.

Hades
2005-02-26, 12:42
Jag tycker de kan be personen att lämmna klassrummet, och komma tillbaka när han/hon är mer intresserad och klarar vara där utan att störa resten av klassen.
Det funkar på gymnasiet som är "frivilligt", men på högstadiet får väl inte lärarna göra så egentligen.

Zakath
2005-02-26, 12:45
JA, men dem gör det aldrig. Dem borde vara mycket hårdare, ringer minst 2gr/lektion i min klass... *grr*

Hades
2005-02-26, 12:48
JA, men dem gör det aldrig. Dem borde vara mycket hårdare, ringer minst 2gr/lektion i min klass... *grr*
Slå dina klasskamrater på genitalierna och skratta!

Zakath
2005-02-26, 12:49
Slå dina klasskamrater på genitalierna och skratta!



Njaaee, men det är faktiskt riktigt störande. Folk visar ju ingen respekt för de andra i klassen och speciellt läraren.

kelk
2005-02-26, 12:51
Jag skulle vilja höra vad dom som har svarat nej har för argument

Hades
2005-02-26, 12:52
Njaaee, men det är faktiskt riktigt störande. Folk visar ju ingen respekt för de andra i klassen och speciellt läraren.
Jo, jag instämmer helt. Skämtet ovan var från berättelsen "Jag tycker om apor...". Om du slår dem på pungen varje gång deras telefon ringer så kanske de lär sig.

kal_erixon
2005-02-26, 13:23
Ja, tattiga snorungar skulle må bra utav att få veta att dom inte är födda till kungar. (inte för att jag är så värst gammal själv men :D )

men de finns faror med de också. min erfarenhet av lärare är att dom stirrar på saker och ting genom ett sugrör (ofta) har man förbjudit huvudbonad på lektion så är de det som gällar oavsett, sen har dom inga bra argument heller till det. sånt tycker jag är fel. kepsproblemet är ett typiskt exempel på "befogenheter" som lärare missbrukar.
jag håller med om att man är på en lektion för att lära sig och en telefon kan vara störande, däremot inte hurvida en person är klädd.

Fatalist
2005-02-26, 13:37
Om det stör såpass mycket att övriga elever inte kan prestera bra så tycker jag det är helt okej

Matte_Maiden
2005-02-26, 15:36
Om man själv inte vill vara med och lära sig i skolan måste man i alla fall ha tillräckligt med respekt för de andra i klassen att man låter dem slippa sådana störiga och jobbiga avbrott.

Jag och många andra störs inte av mobiler på lektionerna, men de som störs av det ska slippa höra det. Man är ju trots allt i skolan för att lära sig.

Baan
2005-02-26, 15:41
Har jobbat en del som lärarvikarie och mobiltelefonerna var inte nåt speciellt problem, däremot så var dom jävla mp3spelarna det, dom ska man också beslagta.

Dom flesta ungarna fattar ju att man ska stänga av mobilen och inte lyssna på mp3spelaren på lektionen men det finns ju alltid undantag och då är det självklart att man ska få beslagta dessa.

:thumbup:

var en intresant grej på min skola, var väl en kille som hade lite koncentrationssvårigheter så han tjötade sig till att få ha just musik på lektionerna (det var före mp3-spelarnas tid) bara för att inte störa alla andra som försökte få ut något av skolan. Roliga var att han fick det också...

Metal_boy_
2005-02-26, 15:45
Rätt. Jag tycker att det är nonchalant mot både lärare och elever att sitte o leka och ringa med sin mobil.

Metal_boy_
2005-02-26, 15:49
Ibland måste man kunna bli nådd, och det gäller även en skolelev. Ett intyg från förälder el dyl, med en förklaring varför man måste kunna bli nådd fort. Annars tycker jag att mobilen skall vara av.


För 10år sen så var det inga elever som satt med mobiler med sig, jag tror att om man vill nå någon i skolan med ett viktigt samtal, så går det lika bra att ringa expiditionen. Det va aldrig några problem med det förut, men det kanske är en trappa upp dit iofs och man orkar ju inte röra på sig onödigt mycke. :)

Tabac
2005-02-26, 18:26
På högskolan har jag min telefon på ljudlös och vibratorn på. Ringer nån så väntar jag till den som ringde lägger på och tittar sen vem som ringde. Är det ett samtal man verkligen väntar på går man ut ur salen och ringer upp. Annars ringer jag upp efter lektionen eller låter det vara.
Folk i min klass svarar under lektionen men det tycker jag är respektlöst.

Allan
2005-02-26, 18:30
Men vad är det för samtal som kan vara så förbannat viktiga under skoltid? Jag menar, familjekatastrofer är väl inte så frekventa att de motiverar att man har telefonen på? Själv hatar jag verkligen mobiltelefonen - och den stängs av så snart det går. Man får fan aldrig vara ifred längre.

allan

Bjorne
2005-02-26, 18:41
Nej, lärare ska inte få beslagta något av en elev, absolut inte. Men, en lärare ska få däremot kasta ut elever snabbare än snabbt som inte följer reglerna i klassrummet. Har man på ljudsignalen på mobilen och någon ringer, får man helt enkelt skylla sig själv, de andra ska inte behöva lida på grund av ens egen glömska.

Läraren borde kasta ut elever oftare, aldrig släppa in elever som kommer för sent, dock kan man kanske vara lite nättare med det här på morgonen, då många åker buss och tåg som man aldrig kan förlita sig på.

Människor som stör andra människor på ett eller annat sätt, ska precis som det är på en nattklubb eller i skolan, bli hämtade av polis och sedan får man vida rättsliga åtgärder därefter. Människor med bristande förnuft för hur man ska bete sig i samhället bör man tillrättvisa direkt, på ett sätt som de är så illa tvunga att ta vid av.

jwzrd
2005-02-26, 18:46
Nä...det där köper jag inte heller.... fanns inga barn/ungodmar så behövde vara tillgängliga på lektion när jag gick i skolan förstår inte varför kidsen numera måste vara det.

Den grundläggande moralen har helt enkelt inte hunnit med utveklingen.

Måste vara tillgängliga på lektionen?! Ambulansjour eller vaffan då för?

Lillgrabben
2005-02-26, 18:56
Det är väldigt många som inte törs gå hemifrån utan mobilen, jag tror det är ngn form av stressfenomen. Ett skapat behov, en form av fjantbeteende är vad det är.

För 10 år sedan klarade sig nästan alla utan mobil, medans somliga idag inte ens kan deltaga i en mattelektion för årskurs 7 utan att sms.a, ringa etc.

Mobilen kan vara ett väldigt bra hjälpmedel vid arbete, som säkerhet i bilen/båten mm men den har inget att göra på lektionstid i skolan. Om ungarna nödvändigtvis behöver ha en telefon med sig i skolan så ska den vara avslagen & nedstoppad i väskan under lektionstid.


MVH

Baan
2005-02-26, 19:00
Av min erfarenhet så är utvecklingen ändå ganska intressant; eftersom lärarna i grundskolan och senare på gymnasiet är tämligen hårda med mobiler, dvs att läraren kanske tar mobilen eller ber eleven att lämna klassrummet, så kännde jag ändå att många respekterade detta, visst någon kanske glömde bort att ta ljudlöst ibland men det var inte alltför ofta och det märktes att det var av misstag.

Däremot nu på högskolan, där föreläsare i princip _aldrig_ säger åt någon om mobilen ringer (lite svårt börja tjafsa med folk, går knappt se vems mobil det är då ca 100 pers kan närvara), så folk har tappat lite av det där med att få ordning på mobilen, så det är i princip alltid någons mobil på någon föreläsning som ringer, och självkarlt har alla ringsingnalen på max. Det har även hänt att folk svarat och lämnat föreläsningen, då undrar jag vad det är som är så viktigt att man måste svara just på en (oftast) viktig föreläsning.
Tycker verkligen synd om föreläsarna som försöker göra sitt jobb men ska störas av tattare som inte har rätt mobiluppfostran :)

Metal_boy_
2005-02-26, 19:04
Av min erfarenhet så är utvecklingen ändå ganska intressant; eftersom lärarna i grundskolan och senare på gymnasiet är tämligen hårda med mobiler, dvs att läraren kanske tar mobilen eller ber eleven att lämna klassrummet, så kännde jag ändå att många respekterade detta, visst någon kanske glömde bort att ta ljudlöst ibland men det var inte alltför ofta och det märktes att det var av misstag.

Däremot nu på högskolan, där föreläsare i princip _aldrig_ säger åt någon om mobilen ringer (lite svårt börja tjafsa med folk, går knappt se vems mobil det är då ca 100 pers kan närvara), så folk har tappat lite av det där med att få ordning på mobilen, så det är i princip alltid någons mobil på någon föreläsning som ringer, och självkarlt har alla ringsingnalen på max. Det har även hänt att folk svarat och lämnat föreläsningen, då undrar jag vad det är som är så viktigt att man måste svara just på en (oftast) viktig föreläsning.
Tycker verkligen synd om föreläsarna som försöker göra sitt jobb men ska störas av tattare som inte har rätt mobiluppfostran :)

Nu är det andra gången du nämner tattare, slå upp ordet och se vad det betyder :thumbup: Det är ett folkslag.

Baan
2005-02-26, 19:08
Nu är det andra gången du nämner tattare, slå upp ordet och se vad det betyder :thumbup: Det är ett folkslag.

används i nedvärdande syften, som i min text, dock avser jag inte romer eller liknande utan just ordets negativa innebörd för en viss grupp människor, i det här fallet dom som inte har någon respekt på föreläsnignar.

edit: om du avser tatarer så var det itne dom jag avsåg :)

Tolkia
2005-02-26, 19:24
Men vad är det för samtal som kan vara så förbannat viktiga under skoltid? Jag menar, familjekatastrofer är väl inte så frekventa att de motiverar att man har telefonen på?
Det intressanta är ju att man så påtagligt mycket mer måste vara tillgänglig under aktiviteter man upplever som mer eller mindre oinspirerande. När man sitter i skolan, på ett sammanträde eller i kyrkan är det OFANTLIGT viktigt att man OMEDELBART kan bli nådd om det skulle hånda något (vad det nu är man väntar sig skall hända - man svarar ju även om det är kompisen Kalle som ringer, så jag tar mig friheten att ställa mig aningen tveksam till att man verkligen har telefonen på för att man känner att man "måste" vara "tillgänglig" av omsorg om andra ...), men hur många fotbollsspelare springer av planen under pågående match för att svara i telefonen? Hur många kastar joysticken när de precis är på väg att ta high score bara för att det ringer? Bara en stilla undran ...

Metal_boy_
2005-02-26, 19:46
används i nedvärdande syften, som i min text, dock avser jag inte romer eller liknande utan just ordets negativa innebörd för en viss grupp människor, i det här fallet dom som inte har någon respekt på föreläsnignar.

edit: om du avser tatarer så var det itne dom jag avsåg :)


I vilket syfte som helst så härstammar det därifrån :)
Tycker det e samma sak som att du skulle kalla en hope kötthuven för turkjävlar om turk av nån lustig anledning skulle användas för att nervärdera folk :)

påven
2005-02-26, 20:39
när jag gick i skolan så var det så att om man hade med sig en freestyle(som det hette på den tiden) eller ett game&watch osv på lektionen så tog läraren det och sen fick man hämta ut det sista dagen på terminen. Klart som fan det ska vara likadant för fjortisar som har sina mobiler påslagna i klassrummen. Det är dags att dom lär sig respekt o allmänt folkvett. Jag stör mig som fan på det iaf *grr27*

spacedog
2005-02-26, 20:57
Det är dags att dom lär sig respekt o allmänt folkvett.

Tror tyvärr att respekt och allmänt folkvett avskaffades någon gång under 70- och 80-talen. Det gick liksom lite krypande och obemärkt fram och nu börjar folk undra vad fasen det var som hände.

Lasse Kongo
2005-02-26, 21:41
Men vad är det för samtal som kan vara så förbannat viktiga under skoltid? Jag menar, familjekatastrofer är väl inte så frekventa att de motiverar att man har telefonen på? Själv hatar jag verkligen mobiltelefonen - och den stängs av så snart det går. Man får fan aldrig vara ifred längre.

allan

Jag har fan sällan min på längre, och får ofta höra " du har ju aldrig telefonen på"

Nu väntar ja dock på samtal från en grov medlem från brädan här så den måste va på haha.

Till frågan: inget o diskutera, bort med mobilerna!

Kidens har ju inget annat för sig än o skicka ringsignaler och bilder på nakna tjejer och haschplantor, jag har både en lillebror i skolan o en sambo som jobbar i skolan så jag vet hur helvetet är i skolorna :D

Baan
2005-02-26, 23:01
I vilket syfte som helst så härstammar det därifrån :)
Tycker det e samma sak som att du skulle kalla en hope kötthuven för turkjävlar om turk av nån lustig anledning skulle användas för att nervärdera folk :)

nej inte alls, du får kolla upp ordet själv tycker jag innan du leker besserwisser. Det är ett ord som utvecklats över tiden och faktiskt betydelsen jag syftar på

hose
2005-02-26, 23:15
om mobilen stör och är en orsak till någon form av uppståndelse,
tycker jag det kan vara rätt. många använder mobilen som klocka
och/eller almanacka att skriva upp vilka sidor man ska läsa på till
nästa dag osv, så därför borde man få ta med sig den - om den inte
stör.

i min skola är dock största problemet tjattret mellan
mån-tis då alla fjortisar pratar om vad de gjort i helgen.
ons-fre pratar de om vad de ska göra i helgen... brukar
trotsa läraren och sätta mig i biblioteket och plugga då.

Mr.Baseball
2005-02-26, 23:24
Jag har ungar som springer omkring på idrottslektonerna med mobilen i handen och mp3-spelaren slängande runt halsen. man vet inte om man ska skratta eller gråta. Så fort jag får syn på det åker elektroniken av.

Du Sverker, angående prioritet på kunskap. många elever ser läraren som en störande idiot som står där framme vid tavlan och lägger sig i om deras mobil och musiklyssnar-vanor. Ungefär "vad ger dig rätten att bestämma vad jag..."

spacedog
2005-02-26, 23:25
nej inte alls, du får kolla upp ordet själv tycker jag innan du leker besserwisser. Det är ett ord som utvecklats över tiden och faktiskt betydelsen jag syftar på

Tattare är fortfarande en nedsättande benämning på den grupp som idag kallas resande. Ingen bra idé att använda det som du gör.

Baan
2005-02-26, 23:28
Tattare är fortfarande en nedsättande benämning på den grupp som idag kallas resande. Ingen bra idé att använda det som du gör.

som jag sa första gången, jag använde det mer som skällsord, vilket faktiskt är en användning av ordet. Man använder inte längre tattare som benämning på romer/zigenare så jag ser inga problem med att det sklule vara ett rasistiskt uttryck eller liknande. Sen är det en dålig vana från min sida att använda ordet, och inget ont menat mot någon egnetligen

spacedog
2005-02-26, 23:36
som jag sa första gången, jag använde det mer som skällsord, vilket faktiskt är en användning av ordet. Man använder inte längre tattare som benämning på romer/zigenare så jag ser inga problem med att det sklule vara ett rasistiskt uttryck eller liknande. Sen är det en dålig vana från min sida att använda ordet, och inget ont menat mot någon egnetligen

Jo, jag förstod det och menade inte att låta förmanande. Jag har själv varit slarvig och använt uttrycket då och då tills jag fick lära mig att resandefolk (som inte är detsamma som romer/zigenare) tar illa vid sig, ungefär som människor med downs syndrom (eller kanske främst deras anhöriga) tar illa vid sig av att folk använder "mongo" som ett skällsord. Så där ja, det var tillräckligt med moraltanteri från min sida för i dag. :)

kal_erixon
2005-02-27, 00:28
om turk av nån lustig anledning skulle användas för att nervärdera folk :)

psst. turk används frekvent för att nervärdera folk.
(men säg inte de till nån bara *innocent* )

Mindek
2005-02-27, 01:30
Väldigt tyst från de 35% som tycker det är ok med mobiler som ringer på lektionerna...

Olsson
2005-02-27, 02:01
Väldigt tyst från de 35% som tycker det är ok med mobiler som ringer på lektionerna...

Jag rösta att det var fel att beslagta mobilen. Men jag min motivering är att jag tyker man ska köra ut personen istället. Lektion eller lek, bara att välja.

Berry
2005-02-27, 02:26
Svarade nej. Beslagta? Här beslagtas inte annans egendom utan stöd i lagen. Det är en fråga om personlig integritet och att den skall respekteras. På samma sätt är det lika självklart att eleverna visar respekt mot läraren och varandra och håller mobilen avstängd under lektionstid. Det hela bottnar i en grundläggande uppfostran från föräldrarna :thumbup:

kimonque
2005-02-27, 02:36
Svarade nej. Beslagta? Här beslagtas inte annans egendom utan stöd i lagen. Det är en fråga om personlig integritet och att den skall respekteras. På samma sätt är det lika självklart att eleverna visar respekt mot läraren och varandra och håller mobilen avstängd under lektionstid. Det hela bottnar i en grundläggande uppfostran från föräldrarna :thumbup:

Frågan är väl vad man ska göra om de "inte visar respekt". Ska läraren skratta och be föräldrarna ge barnet en extra moralkaka innan läggdags kanske?

Trance
2005-02-27, 02:52
Svarade nej. Beslagta? Här beslagtas inte annans egendom utan stöd i lagen. Det är en fråga om personlig integritet och att den skall respekteras. På samma sätt är det lika självklart att eleverna visar respekt mot läraren och varandra och håller mobilen avstängd under lektionstid. Det hela bottnar i en grundläggande uppfostran från föräldrarna :thumbup:

Det är inte frågan om personlig integritet eller annas egendom, det är frågan om ungjävlar som har stör med sina mobiler. Ta ifrån dem mobilerna och hoppa på dem.

Berry
2005-02-27, 11:40
Det är inte frågan om personlig integritet eller annas egendom, det är frågan om ungjävlar som har stör med sina mobiler. Ta ifrån dem mobilerna och hoppa på dem.

Om du stör mig här på Kolozzeum, kan jag ta din dator och hoppa på den då? I allmänhet tycker jag att lärare borde ha betydligt större rättigheter att helt enkelt slänga ut de som inte kan uppföra sig i klassrummet, men nu handlade det ju om huvida det var rätt eller fel att beslagta mobiltelefoner.