handdator

Visa fullständig version : Ungar som bits på dagis


RobbeliRobban
2005-02-25, 19:18
vad gör man som förälder om ens ungr ofta blir biten på dagis, och personalen inte vill reagera?

Bjorne
2005-02-25, 19:21
Försöker ta reda på vilka ungar det är och tar kontakt med föräldrarna.

Sedan så går man till pressen med att dagiset inte agerar...

Glen
2005-02-25, 19:22
vad gör man som förälder om ens ungr ofta blir biten på dagis, och personalen inte vill reagera?


Sätter en löpare på dagisfröknarna. Nej seriöst, om dom av någon outgrundlig anledning inte vill ta tag i saken så skulle jag nog ta reda på vem ungen som biter är, och snacka med dennes föräldrar. Eller snacka med ungen själv men det kan kanske vara lite känsligt så jag skulle nog börja med föräldrarna

Glen
2005-02-25, 19:24
Försöker ta reda på vilka ungar det är och tar kontakt med föräldrarna.

Sedan så går man till pressen med att dagiset inte agerar...


Precis, då kommer det stå i aftonbladet att "förälder rasar mot dagisfröken"

Allan
2005-02-25, 19:24
Du ta kontakt med den som är verksamhetschef för förskolorna i ditt område. I varje kommun finns det - ska finnas, enligt lag - specialkompetens för att ta hand om sånt, och för att stödja föräldrar och barn. Ring kommunens växel.

allan

RobbeliRobban
2005-02-25, 19:39
Tack för bra tips, för att förtydliga så gäller det inte min unge, och hennes dagis, hon har troligtvis världens bästa fröknar. Dock bra att veta.

En kompis dotter är det som blir blir biten på sitt dagis. Ibland tandradsavtryck, ibland blödande sår, dagispersonalen vill inte reagera, "bitarens" föräldrar ignorerar. Får vidarebefordra Allans utmärkta tips.

spacedog
2005-02-25, 19:41
Ibland tandradsavtryck, ibland blödande sår, dagispersonalen vill inte reagera, "bitarens" föräldrar ignorerar.

*grr27* *screwy* :furious:

Jay-Z
2005-02-25, 20:02
Syrrans grabb hade samma problem, fast då var det en 6-åring som skulle ta med en kniv till skolan och döda min systers barn.
"Nej, men det är bara på skoj", sade dagispersonalen. God dag, yxskaft. Då är man glad att man har dottern hos dagmamma.

ErikWrestlingFreaket
2005-02-25, 20:08
Man blir ju fan upprörd över att läsa hur dagispersonalen reagerar


Jay-Z hur gick det angående ungen med kniven?

mmartin
2005-02-26, 00:55
man ska dock inte dra alla personaler över samma kam, känner ett par som jobbar just inom dagis och det är helt sjukt, en person kan ta hand om ca 5-6 ungar i åldern 2-4 år.. lycka till!

Nån gång var de 2 personal på 12 barn, i den åldern.. är det då konstigt att personalen inte kan se och höra allt?

nu är det också personal som e värdelösa och lata så alla dras ju inte över samma kam..

AndersHermansson
2005-02-26, 02:28
man ska dock inte dra alla personaler över samma kam, känner ett par som jobbar just inom dagis och det är helt sjukt, en person kan ta hand om ca 5-6 ungar i åldern 2-4 år.. lycka till!

Nån gång var de 2 personal på 12 barn, i den åldern.. är det då konstigt att personalen inte kan se och höra allt?

nu är det också personal som e värdelösa och lata så alla dras ju inte över samma kam..

Det är en sak att inte hinna med, en annan att rycka på axlarna åt att ett barn vill ta med en kniv för att döda ett annat barn. Dem kanske skulle vakna upp av en ordentlig käftsmäll.

mmartin
2005-02-26, 08:02
Det är en sak att inte hinna med, en annan att rycka på axlarna åt att ett barn vill ta med en kniv för att döda ett annat barn. Dem kanske skulle vakna upp av en ordentlig käftsmäll.


ja absolut, det är självklart! att rycka på axlarna i det läget är ett rent tjänstefel.

Lizard
2005-02-26, 08:39
Det är alldeles förfärligt för den bitne och dess föräldrar, det är utom allt tvivel. Men att prata med barnet och dess föräldrar hjälper troligtvis inte det minsta, även om det känns naturligt. Det tar tid att utveckla empati och de första levnadsåren är hjärnan inte kapabel att uppfatta att andra har behov och att de inte är lika viktiga som man själv. I takt med hjärnans utveckling möjliggörs en vidare programmering där bl a social kompetens utvecklas. Olika barn utvecklas olika snabbt, hjärnan är inget undatag och en del barn har dessutom medfödda svagheter som ADHD etc som senarelägger och försvårar de här processerna. Barnet är alltså inte ont i den meningen, utan snarare ett resultat av sin ålder. Sånt här växer i allmänhet bort och det är bara i utomordentligt bizzara fall som människor lever vidare med 3-åringsbeteenden. I de fall där sånt inträffar känner vi igen dem bland våra tyngst belastade kriminella som i stort har det gemensamt att de är kvar i bitstadiet. Nåt att tänka på för dig som drömmer om att bli kompis med the bad guys kanske?

I övrigt så har Allan sagt vad som ska göras.

Lizard

Karl_alfred
2005-02-26, 09:35
Varför förekommer detta? Det är vanligt det minns jag att det fanns barn när man själv var i den åldern som höll på sådär. Handlar det inte en del om dålig uppfostran med? Bra skrivit Lizard men minns att man själv tycker det var knepigt att sånt förekomm redan i den åldern. Det tror jag handlar mycket om att mina föräldrar redan då klargjorde klart och tydligt om mycket som var fel.

Baan
2005-02-26, 09:46
Varför förekommer detta? Det är vanligt det minns jag att det fanns barn när man själv var i den åldern som höll på sådär. Handlar det inte en del om dålig uppfostran med? Bra skrivit Lizard men minns att man själv tycker det var knepigt att sånt förekomm redan i den åldern. Det tror jag handlar mycket om att mina föräldrar redan då klargjorde klart och tydligt om mycket som var fel.

tror lizard klargjrode rätt fint varför det händer :P När man är liten så är man grym egoist, man bryr sig inte om andra osv, sen kan man ju som du säger ändå lära barnet att itne bete sig på ett visst sätt, även om barnet kanske inte förstår varför/varför inte förrän många år senare

Karl_alfred
2005-02-26, 09:52
tror lizard klargjrode rätt fint varför det händer :P När man är liten så är man grym egoist, man bryr sig inte om andra osv, sen kan man ju som du säger ändå lära barnet att itne bete sig på ett visst sätt, även om barnet kanske inte förstår varför/varför inte förrän många år senare
Ja nu vet jag inte vilken ålder det handlar om 1-2 år då förstår jag fullt att föräldrar inte kan påverka så mycket, men det skrämmande är ju att det ibland förekommer upp till 6-7 års ålder.

Baan
2005-02-26, 09:54
Ja nu vet jag inte vilken ålder det handlar om 1-2 år då förstår jag fullt att föräldrar inte kan påverka så mycket, men det skrämmande är ju att det ibland förekommer upp till 6-7 års ålder.

jo men det är upp till tvåsiffrig ålder som du egentligen kanske inte förstår vissa grejer själv utan det är något man nästan som förälder måste säga "det är fel det får du inte göra". Det är inte säkert att alla föräldrar gör det som behövs.

Hade själv lite problem på dagis när det var en del ungar som ville bråka och sånt... men det ordnade sig :devil:

Karl_alfred
2005-02-26, 10:00
jo men det är upp till tvåsiffrig ålder som du egentligen kanske inte förstår vissa grejer själv utan det är något man nästan som förälder måste säga "det är fel det får du inte göra". Det är inte säkert att alla föräldrar gör det som behövs.

Hade själv lite problem på dagis när det var en del ungar som ville bråka och sånt... men det ordnade sig :devil:
Runt 4-5 års ålder förstår jag mig inte heller på, tyvär. Tror stenhårt på att det är föräldrarnas fel, mycket med tanke på hur korrkad jag är och jag förstod sånt.

Jay-Z
2005-02-26, 10:43
Att empati är något som först inträffar efter 10-årsåldern är nog det största kvalificerade skitsnacket jag har hört. Min dotter, min systers ungar när de var i hennes ålder, som är 4 är empatisk och har kapaciteten att tänka själv, tro det eller ej. Den här förmågan är kanske olika utvecklad hos barn i samma ålder. Men att säga att det bara handlar om medfödda anlag och en åldersutveckling är att tala i nattmössan. Det är ju en sådan uppenbar självklarhet att det är det sociala och hur föräldrarna uppfostrar, eller inte uppfostrar, ett barn som till allra största del påverkar hur barnet interagerar på t ex ett dagis.

Baan
2005-02-26, 10:53
Att empati är något som först inträffar efter 10-årsåldern är nog det största kvalificerade skitsnacket jag har hört. Min dotter, min systers ungar när de var i hennes ålder, som är 4 är empatisk och har kapaciteten att tänka själv, tro det eller ej. Den här förmågan är kanske olika utvecklad hos barn i samma ålder. Men att säga att det bara handlar om medfödda anlag och en åldersutveckling är att tala i nattmössan. Det är ju en sådan uppenbar självklarhet att det är det sociala och hur föräldrarna uppfostrar, eller inte uppfostrar, ett barn som till allra största del påverkar hur barnet interagerar på t ex ett dagis.

alltså empati är ju förmågan att förstå vad andra känner, inte att _tänka_ själv och nej det är natrulgit att ungen är självisk, självklart finns det gränser men jämför man en vuxem människa med en 10 åring så är det stora skillander. Det är ignet medfött anlag egentligen utan en naturlig utveckling..

Mccartney
2005-02-26, 13:56
Är det inte så till och med att ett människo bett är farligare än tex ett hundbett?