handdator

Visa fullständig version : Ont i främre delarna av axlarna !!


Krille 87
2005-02-25, 17:31
Tjena alla gymare !

Jag har fått problem med mina axlar. Det är i mitten av främre delen av axeln som det gör ont. Det känns när jag t ex. öppnar en trög dörr eller tar på mej en tröja... Jag tror jag fick det när jag körde för tunga hantelcurls... (jag slängde inte upp vikten på nått sätt utan körde vanliga curls) Har tränat i ca 5 månader... Jag tror att det är fästet på bicepsmuskeln som sitter i främre delen av axeln som e övertränat alt. inflammerat.

De jag undrar är om jag kan forstätta att träna utan att jag förstör något i axeln :confused: .. För det gör inte ont när ja tränar utan ja blir lite öm först efter.. Det är just bara hantelcurlsen som gör ont så jag undviker dom.. Men när jag kör med stång så gör det inte ont...

Zonyk83
2005-02-25, 17:40
Tjena alla gymare !

Jag har fått problem med mina axlar. Det är i mitten av främre delen av axeln som det gör ont. Det känns när jag t ex. öppnar en trög dörr eller tar på mej en tröja... Jag tror jag fick det när jag körde för tunga hantelcurls... (jag slängde inte upp vikten på nått sätt utan körde vanliga curls) Har tränat i ca 5 månader... Jag tror att det är fästet på bicepsmuskeln som sitter i främre delen av axeln som e övertränat alt. inflammerat.

De jag undrar är om jag kan forstätta att träna utan att jag förstör något i axeln :confused: .. För det gör inte ont när ja tränar utan ja blir lite öm först efter.. Det är just bara hantelcurlsen som gör ont så jag undviker dom.. Men när jag kör med stång så gör det inte ont...

Behöver inte vara bicepsfästet men det beror på hur långt upp det är, jag har själv lite problem med framsidan av ena axeln. Undvik övningar som bidrar till smärta, och ta det _lugnt_ såhär i början. Börja kör rotarcuff så att du tränar upp vissa viktiga delar av axlarna för att undvika framtida skador. Och glöm inte vilan. Om du inte haft en veckas uppehåll ännu så är det nog dags vid det här laget!

Krille 87
2005-02-25, 19:15
Jo då.. Klart ja haft viloveckkor..De e ganska exakt mitt på främre axlarna.. rotarcuff ??

Zonyk83
2005-02-27, 00:38
Jo då.. Klart ja haft viloveckkor..De e ganska exakt mitt på främre axlarna.. rotarcuff ??

Rotatorcuff var det, typ denna varianten http://www.exrx.net/WeightExercises/Infraspinatus/DBUprightExternalRotation.html
Kör _mycket lätt_ så att du inte fuskar, en viktig övning speciellt för dig som har problem med axlarna...gör det ont vid denna övning så vila helt från axelträning eller övningar som ger smärta, och kom tillbaka och försök kör rotatorcuff så att du stärker de viktiga bitarna i dina axlar.

hampaN
2005-02-27, 09:14
Gå till en sjukgymnast eller naprapat, bättre att kolla upp det direkt än att göra det om 2 månader.

Krille 87
2005-02-27, 19:07
Ska göra det på Tisdag hampaN.. Tack som fan för hjälpen grabs !! Tjo