handdator

Visa fullständig version : Hur bra är friskis och svettis gymintstruktörer?


Mccartney
2005-02-25, 13:48
Vad jag vet går dem en "intern" utbildning på 8dagar totalt.

Någon som vet hur den utbildning är jämfört med andra instruktörsutbildningar?

mmartin
2005-02-25, 14:30
ha ha ja dem som finns där jag tränar e inte mycket att hurra för!! åtskilliga fel man hör av dem samt att de i flesta fallen är 50+ och otroligt otränade och ser nästan omotiverade ut..

Nä ska de vilja locka lite mer folk får motivationen och flertalet av deras PT bytas ut, fast jag kan ju bara hänvisa dit där jag går.

Men seriöst har de en egen utbildning? på 8 dagar??

Baan
2005-02-25, 14:33
åtta dagar låte inte särskilt imponerande, men i det här fallet, kanske bättre än ingenting

påven
2005-02-25, 14:33
min moster jobbar som gyminstruktör på ett litet friskisgym och hennes utbildning bestod av att göra ett studiebesök på jönköpings friskisgym o sen hade dom utbildning i 2 eller 3 dagar tror jag. Och hon lärde sig bara hur maskinerna som fanns på friskis ska användas. Något annat vet hon inte

Achryl
2005-02-25, 14:53
instruktörerna på F&S jobbar ideellt så man kan inte förvänta sig så mycket.

z_bumbi
2005-02-25, 14:59
instruktörerna på F&S jobbar ideellt så man kan inte förvänta sig så mycket.

Den tiden när F&S bara hade ideellt arbetande instruktörer är förbi.

Sen vet jag massor av instruktörer som jobbar just ideellt som kan mycket, mycket mer än de flesta som har det som yrke.

KIRE
2005-02-25, 15:07
När det gäller instruktörer, PT-personer osv så ska man inte hänga upp sig på deras utbildning. Vilken dum fan som helst kan klara att ta sig igenom den och kalla sig PT eller instruktör sedan.

Så man kan inte kalla dom bra eller dåliga generellt utan man måste kolla
på individnivå. Det finns helt grymt bra PT:s och instruktörer men det beror inte på deras diplom utan på deras intresse, personlighet, förkunskap, erfarenhet m.m.m

Sen finns det riktigta sopor som är odugliga men ändå har steg-3 pt utbildning.

Finns även idrottsläkare och professorer (med +5år mkt kvalificerad utbildning) som är väldigt kunniga men helt odugliga på pedagogik och således inga bra instruktörer.

alyosha
2005-02-25, 15:21
Den består av flera olika steg, varje steg består av (iaf vad jag vet) ~4 intensiva heldagar på ett F&S någonstans i landet.
Friskis satsar en hel del på sina instruktörer, och det är viktigt för dem att instruktörerna har goda kunskaper inom sitt område.

Steg 1
Steg 1 ger kunskaper och förståelse om kroppens byggnad och funktion och vad som händer när vi tränar. Praktiskt testar vi ledarskap, jympa, konditionsmodeller i joggingform, grundövningar för rörlighet och styrka och gör också laborationer på dessa teman.

F&S idé och verksamhet och inte minst ledarskap är en viktig del i schemat och präglar också kursen som helhet med sin pedagogik, förhållningssätt och positiva attityd.
Den gemensamma Steg 1 utbildningen ger en bred kunskapsbas om träning och insikt i F&S olika former av träning och ledarskap.
De fyra dagarna är fyllda med föreläsningar, laborationer och praktikpass. Störst utbyte och glädje får du om du kommer väl förberedd. Fysiskt ska du vara förbered på 1-2 träningspass per dag och när det gäller föreläsningarna i fysiologi, anatomi, träningslära etc finns alla möjligheter att komma väl förberedd till kursen – en månad innan kursstart får du F&S utbildningsbok skickad hem. Viktigt för dig som inte har denna typ av förkunskaper.

Teoretiskt kunskapstest
Efter Steg 1 följer ett teoretiskt prov, som ska godkännas innan du påbörjar Steg 2.
Provet skickas direkt efter kurs till ansvarig i din förening, men du har tid att förbereda dig. Vanligtvis brukar testet genomföras ett par veckor efter kursen.

Steg 2
Fler och fler kommer till våra gym för att styrketräna, ofta med väldigt olika bakgrund och mål med sin träning. Detta ger stora förväntningar på dig som gyminstruktör. Träningen ska vara effektiv och säker och du ska kunna instruera på ett pedagogiskt och inspirerande sätt, utifrån människors olika behov och
förutsättningar.
De största blocken i den fyra dagar långa utbildningen är därför anatomi, fysiologi, träningslära och din roll som instruktör.

Licensiering
Licensieringen består av en teoretisk och en praktisk del. Den teoretiska är ett skriftligt prov och under den praktiska delen följer en licensierare med under en ”riktig instruktion”. Båda delar ska vara godkända innan du kan verka som F&S gyminstruktör.

MVH En blivande gyminstruktör, F&S Helsingborg City ;_)

Mccartney
2005-02-25, 16:27
ideelt.....90kr i timmen........hmmmm. Det är vad dem tjänar i alla fall i Malmö.

Vad jag har hört skriver man på ett avtal och där igenom binder man sig för att arbeta för FS i två år. Under den tiden får man inte arbetar för något annat gym

Arne Persson
2005-02-25, 16:35
I Malmö har dom min steg1:a som vidareutbildning. ;)

Mccartney
2005-02-25, 17:37
Så går man din steg 1 utbildning i Löddeköpinge så är man bättre utbildad än dem flesta FS instruktörer........

Arne Persson
2005-02-25, 17:57
Så går man din steg 1 utbildning i Löddeköpinge så är man bättre utbildad än dem flesta FS instruktörer........

Det är tydligen möjligt?

Achryl
2005-02-25, 18:25
ideelt.....90kr i timmen........hmmmm. Det är vad dem tjänar i alla fall i Malmö.

Vad jag har hört skriver man på ett avtal och där igenom binder man sig för att arbeta för FS i två år. Under den tiden får man inte arbetar för något annat gym
Ok är tydligen annorunda lilla ljungby :)

Pellefant
2005-02-25, 18:26
ideelt.....90kr i timmen........hmmmm. Det är vad dem tjänar i alla fall i Malmö.

Som på S.A.T.S då ungefär.

Tänk på att alla F&S föreningar är fristående så det kan nog skilja mycket mellan dem.

alyosha
2005-02-25, 18:52
Hos oss i Helsingborg arbetar många ideellt, men vi har även en-två heltidsanställda som bland annat arbetar som gyminstruktörer, och de får så klart lön för det.

Men som sagt, de som bara är där ett par gånger i veckan och ger instruktioner får inte betalt (om man utesluter rabatterat träningskort, och utbildningskostnaden på 12-13k - som föreningen betalar)

Mccartney
2005-02-25, 19:06
I malmö betalar man själv 2500kr av totala 12000kr.

Pellefant
2005-02-25, 20:18
Men som sagt, de som bara är där ett par gånger i veckan och ger instruktioner får inte betalt (om man utesluter rabatterat träningskort, och utbildningskostnaden på 12-13k - som föreningen betalar)

Så de får betala för att träna? Sjysst... *screwy*

alyosha
2005-02-25, 22:03
250:- för ett år.....