handdator

Visa fullständig version : Hälarna lyfter i knäböj


SleDgeHammeR
2005-02-25, 10:22
Snabb fråga bara...jag kan inte hålla hälarna nere när jag går ner på huk.
Detta leder till att jag inte kan gå ner så långt i knäböj. Hur var det man skulle strecha för att detta problem skulle försvinna. Har sökt och läst igenom allans guide men hittar inget.

Arne Persson
2005-02-25, 10:24
Kör med lätta vikter tex stången djupare och djupare till slut så ....! Gör inte misstaget att använda något skit under hälarna eftersom det löser inte grundorsaken.

emmzan
2005-02-25, 10:45
Det som hjälpt mig mest är att stretcha vaderna, ffa sittande men även stående.

Weird
2005-02-25, 10:49
vet inte hur brett du står .. men testa och stå lite bredare med tråna pekandes snet utåt

Lizard
2005-02-25, 10:53
Som Arne säger.

Dessutom kan det vara en alldeles utomordentlig idé att du avslutar alla dina pass (eller börjar med - det är inte träning utan motorisk inlärning) att köra djupa knäböj med ryckfattning.

Fatta en tom stång eller ett kvastskaft med mycket brett grepp och lyft den rakt ovanför huvudet. Sätt dig ned i huksittande med stången kvar i samma position. Upprepa 6-10ggr.
Gör tre set och efter en månad kommer du ned utan att lyfta hälarna i dina vanliga knäböj.

Lizard

Arne Persson
2005-02-25, 10:55
Som Arne säger.

Dessutom kan det vara en alldeles utomordentlig idé att du avslutar alla dina pass (eller börjar med - det är inte träning utan motorisk inlärning) att köra djupa knäböj med ryckfattning.

Fatta en tom stång eller ett kvastskaft med mycket brett grepp och lyft den rakt ovanför huvudet. Sätt dig ned i huksittande med stången kvar i samma position. Upprepa 6-10ggr.
Gör tre set och efter en månad kommer du ned utan att lyfta hälarna i dina vanliga knäböj.

Lizard
:thumbup: :thumbup: :thumbup:

SleDgeHammeR
2005-02-25, 11:20
Tack för alla tips... Ska testa strecha vaderna och göra som du säger arne

Sheogorath
2005-02-25, 15:24
Det kan ju också vara ett rent teknikproblem snarare än ett flexibilitetsproblem. Du kanske inte fäller i höften tillräckligt, helt enkelt?

Rataxes
2005-02-25, 15:55
Jag kör med planka, tills vidare. Stretchar vaderna varje pass och visst har jag blivit bättre på att squatta med hälarna i marken, men inte tillräckligt bra för att köra djupa böjar utan att sära ordentligt på benen. Att köra med planka tills man är tillräckligt böjlig för att ta bort den är ju ändå bättre än att utesluta knäböj.

Big_Vik
2005-02-25, 17:00
Det här har varit uppe 105 gånger minst! Varken Arnes tips, stretcha vader eller att köra lätta böj hjälpte mig, och jag var riktigt illa däran. Lånade en bok om stetching och stretchade upp fotlederna med fyra riktigt bra övningar.

Övn.1 Sitt helt vanligt på huk, med röven på underbenen. Om fotlederna är problemet bör du känna ett fruktansvärt sträck nu. Är du väldigt stel kan du ha händerna i golvet. idealet är att "sitta" på benen utan problem, handhjälp el. dyl.

Övn.2 Stå i en djup knäböj med fötterna vinklade snett åt sidan, ganska tätt. luta dig framåt så du känner sträck i fotlederna. Den här kan vara svår i början.

De andra övningarna kan jag inte beskriva, men om du testat alla andras tips utan resultat föreslår jag att du går till biblioteket och lånar en bok om stretching. jag fick resultat snabbt. Lycka till!

trubaduren
2005-02-25, 17:02
Lånar tråden lite.

Jag har pga en fotskada väldigt dålig rörlighet i min vänsterfot, stretch ska bara göra väldigt försiktigt och utan att smärta enl. inrådan från läkare.
Är det på något sätt dåligt att köra knäböj med någonting under fötterna?
Är det att föredra att köra knäböj i smith så jag kan ha fötterna en bit framför kroppen?

mvh gurra

Big_Vik
2005-02-25, 17:10
Är det på något sätt dåligt att köra knäböj med någonting under fötterna?

Det är rent förkastligt för knäna! Dock tror jag knappast att PANG så står du där med totalförstörda knän, men bra i det långa loppet? Knappast.

Är det att föredra att köra knäböj i smith så jag kan ha fötterna en bit framför kroppen?
Det är nog helt okej, om du inte är jätteseriös med din träning, vill bygga maximalt eller bli imponerande stark.

Mccartney
2005-02-25, 17:48
Känner "tränare" som lär sina aktiva att köra knäböj med 1.75kg vikter under hälarna.......

Mccartney
2005-02-25, 17:49
Sanningen är väl att hälsenan är kort när man inte kan har hälen i när man kör knäböj eller?

Baan
2005-02-25, 19:06
Sanningen är väl att hälsenan är kort när man inte kan har hälen i när man kör knäböj eller?

finns några såna teorier men jag tror mest det är ett teknikproblem, folk som har väldigtg svårt för knäböj i början, det gäller ifos i princip alla, men vissa har lite extrasvårt...

mowax
2005-02-25, 19:50
Mitt problem i böj är inte att jag går upp på tå. Det är snarare att jag belastar knäleden (under knät) när jag inte har vikter under hälarna. Det är likadant i marklyft.

Förr gick jag ifrån benpassen med ömma knäleder. Med vikter udner hälarna så är problemet som bortblåst.

What to do?

emmzan
2005-02-25, 19:53
Ang upphöjning under hälarna... Livsfarligt?

Tänk såhär - det finns otaliga styrkelyftare, tyngdlyftare samt "vanligt" folk på gymen därute som kör böj i lyftarskor, med KLACK! Vilket i slutänden blir en lätt upphöjning under hälen, right? Nu ska vi inte förringa deras knäbproblem, men jag tvivlar på att majoriteten av knäskadorna hos dessa lyftare beror på att dom har skor med klack..

Jag ser det som ett större problem att det blir oerhört instabilt när man ska kliva upp på en bräda eller vad man nu använder, men ser det inte som något fel att använda ett par rejält stadiga skor med lite klack för att få bättre böjar. Stabiliteten i riktiga lyftarskor är fantastisk! Kombinerat med stretching av korta muskler, t.ex vaderna, och det kan inte annat än gå vägen!

Griip
2005-02-25, 20:18
Om ni bara hade lyssnat på mig så :P

Gå inte ner så att knäna går 25 meter framför knäna, då lyfter hälarna garanterat inte.

F-$
2005-02-25, 20:43
Snabb fråga bara...jag kan inte hålla hälarna nere när jag går ner på huk.
Detta leder till att jag inte kan gå ner så långt i knäböj. Hur var det man skulle strecha för att detta problem skulle försvinna. Har sökt och läst igenom allans guide men hittar inget.


Legg på så mycket vikgt att du inte kan lyfta hälarna så går de nog bra ! :thumbup:

hhe nära strecha vaderna och prova att stå lite bredare om du inte redan står brett nog.. de borde funka tror jag

kroy
2005-02-25, 22:00
Om ni bara hade lyssnat på mig så :P

Gå inte ner så att knäna går 25 meter framför knäna, då lyfter hälarna garanterat inte.

knäna framför knäna, nu hänger jag inte riktigt med..?

PowPow
2005-02-26, 00:51
knäna framför knäna, nu hänger jag inte riktigt med..?

Han menade nog knäna framför fötterna.

Griip
2005-02-26, 21:30
Tror jag med.. :P

Loke
2005-02-27, 00:23
Om ni bara hade lyssnat på mig så :P

Gå inte ner så att knäna går 25 meter framför knäna, då lyfter hälarna garanterat inte.

Hur gör man det utan att tippa bakåt?

Griip
2005-02-27, 18:17
Hur gör man det utan att tippa bakåt?

Böjer sig framåt :)

Tar mer på ryggstyrkan också men det är bara till att kompromissa och köra så mycket man klarar av.

Allan
2005-02-27, 18:21
Böjer sig framåt :)


Med dräkt då?
*rolleyes*

Ska vi lägga upp Botevs böjjar igen?


Det har givetvis inte ett dugg att göra med hur knäna förhåller sig foten. Stå lite bredare, stretcha fotled och vader, gärna insida lår. Och öva!


allan

Griip
2005-02-27, 20:11
Utan dräkt allan ;)