handdator

Visa fullständig version : Nödvändigt med kolhydratladdning?


Slartibartfast
2005-02-25, 10:19
Är det viktigt att man äter mycket kolhydrater innan man far och tränar? Jag vill oftast spara kolisarna till efter träningen.

Såg Extreme makeover igår där en kille ville bygga muskler och tränaren sade att det är skitviktigt att han äter mycket kolhydrater innan träningen.

TTT
2005-02-25, 10:27
Självklart behöver du energi för att orka träna hårt, men största anledningen till att man tar en gainer innan träning är för att det gynnar proteinsyntesen.

Slartibartfast
2005-02-25, 10:50
Jag talar alltså inte om gainer utan om mat.

jwzrd
2005-02-25, 10:56
Är det viktigt att man äter mycket kolhydrater innan man far och tränar? Jag vill oftast spara kolisarna till efter träningen.

Såg Extreme makeover igår där en kille ville bygga muskler och tränaren sade att det är skitviktigt att han äter mycket kolhydrater innan träningen.

Du vill helst svälta hela dagen innan passet klockan 20.00? Ursäkta spydigheten men.. hur tänker du? Klart du fortsätter äta precis som vanligt tills så nära inpå passet så att du inte mår illa/går omkring med 2kg mat i magen. Extra kolhydratsintag handlar ju om att tex dra i sig en gainer-drink en liten stund innan för, som TTT sa, förbättra proteinsyntesen under/efter passet. Knappast raketvetenskap. ;)

Slartibartfast
2005-02-25, 11:18
Jag går alltså på diet för tillfället och äter ganska lite kolhydrater, om jag tränar på kvällen äter jag bara tonfisk plus så mycket kolhydrater att proteinet tas upp så bra som möjligt och sen äter jag müssli när jag kommer hem från träningen, istället för att lägga in allting innan passet.

Vad är det för märkvärdigt med det?

jwzrd
2005-02-25, 11:22
Jag går alltså på diet för tillfället och äter ganska lite kolhydrater, om jag tränar på kvällen äter jag bara tonfisk plus så mycket kolhydrater att proteinet tas upp så bra som möjligt och sen äter jag müssli när jag kommer hem från träningen, istället för att lägga in allting innan passet.

Vad är det för märkvärdigt med det?

Det märkvärdiga är att du gör det så märkvärdigt. Du har väl ett dietupplägg som innebär att du vet hur mycket energi du äter per dag, samt hur indelningen i makronutrienterna ser ut. Om du svälter innan passet, dvs äter för lite kolhydrater, så kommer du inte att orka träna effektivt, du kommer antagligen att vara totalt passiv. Äter du inga kolhydrater efter passet, utan sover direkt typ, då kommer du inte återhämta passet och inte bygga särskillt mycket muskler av det. Samma "regler" gäller ju för deff och massbygge. Det är energiintaget som skiljer. I båda fallen vill man maximera proteinsyntesen och hålla fettinlagringen till ett minimum, i ena fallet försöker man dessutom skala bort mer fett än vad som lagras in.

Slartibartfast
2005-02-25, 11:29
Ja, alltså ifall jag vill återhämta mig från passet ordentligt så måste jag äta ordentligt med kolhydrater efter passet. Detta är prioritet nummer ett. Då kan jag ju inte klämma lika mycket innan eftersom det skulle innebära att jag äter för mycket kalorier för att gå ner i vikt.

På vilket sätt gör jag det här märkvärdigt? Fattar inte vad du hänger upp dig på.

jwzrd
2005-02-25, 11:34
Ja, alltså ifall jag vill återhämta mig från passet ordentligt så måste jag äta ordentligt med kolhydrater efter passet. Detta är prioritet nummer ett. Då kan jag ju inte klämma lika mycket innan eftersom det skulle innebära att jag äter för mycket kalorier för att gå ner i vikt.

På vilket sätt gör jag det här märkvärdigt? Fattar inte vad du hänger upp dig på.

För att du gör ett logiskt fel där. Det handlar om hur man FÖRDELAR sin bestämda energimängd över dagen. Klart som fan att du inte går ner i vikt om du snackar om att LÄGGA TILL mat.

TheLoser
2005-02-25, 13:06
För att du gör ett logiskt fel där. Det handlar om hur man FÖRDELAR sin bestämda energimängd över dagen. Klart som fan att du inte går ner i vikt om du snackar om att LÄGGA TILL mat.

Lugn och fin... han måste få fråga.

King Grub
2005-02-25, 13:21
Är det viktigt att man äter mycket kolhydrater innan man far och tränar?

Nej. Större delen av energin under passet kommer från just kolhydraterna du lagrade in efter förra passet. Givetvis går det inte att prestera med blodsockret i botten, men du behöver inte trycka i dig ett kilo pasta under dagen innan passet. Prova dig fram och se vilken mängd som passar, så du hittar den nivå där du känner dig pigg och alert och kan prestera. För lite innan passet är inte bra det heller, som ovan nämnt. Några exakta gramangivelser är omöjliga att ge.

jwzrd
2005-02-25, 14:23
Lugn och fin... han måste få fråga.

Jag är lugn, jag svarade på frågorna.

Hoffa
2005-02-25, 14:41
Kolla i denna tråden som jag postade för ett tag sen, länken i posten visar en artikel om low-carb och träningsresultat osv. Kanske intressant vet inte.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=31062

TheLoser
2005-02-25, 14:42
Klart som fan att du inte går ner i vikt om du snackar om att LÄGGA TILL mat.

Missuppfattade dig... :em:

TheLoser

Slartibartfast
2005-02-26, 11:23
Nej. Större delen av energin under passet kommer från just kolhydraterna du lagrade in efter förra passet. Givetvis går det inte att prestera med blodsockret i botten, men du behöver inte trycka i dig ett kilo pasta under dagen innan passet. Prova dig fram och se vilken mängd som passar, så du hittar den nivå där du känner dig pigg och alert och kan prestera. För lite innan passet är inte bra det heller, som ovan nämnt. Några exakta gramangivelser är omöjliga att ge.

Tack! Det var det som jag misstänkte.