handdator

Visa fullständig version : Vad skulle ni göra?


alle
2005-02-25, 01:54
Tar studenten nu i sommar och efter det har man ju ett antal valmöjligheter. Det första jag och en polare ska göra dock är att åka till LA i tre veckor, sen efter det ska jag sommarjobba ett par veckor.

Men det är frammåt augusti/september jag har ett svårt val.

1) Söker in till läkarlinen i Köpenhamn, jag kommer in med mina betyg.

Kanske kommer in i sverige med lite tur också vilket är att föredra.

Detta valet ger en trygg framtid med ett högavlönat yrke, dock är det 5 års studier och massiva studielån.

2) Känner en kille i USA som äger ett byggnadsföretag, han sa att jag kunde få ett kontorsjobb hos honom om jag ville, kan tänka mig att det är rätt hyffsat betalt. Att bo i USA vore ju verkligen skitkul, men jag vet inte hur pass bra man kan avancera och hur trygg framtiden är?

Skulle ni valt den säkra vägen som läkare eller hoppas på att lyckas klättra uppåt i USA?

30cm
2005-02-25, 02:16
Jag brukar försöka se orsakerna bakom min vilja och mitt handlande. Varför vill jag det här? Följ alltid viljan, undvik inte det du är rädd för.

Metal_boy_
2005-02-25, 02:29
Följ ditt hjärta

Dipshit
2005-02-25, 02:32
what would jesus do?

metal wraps it up quite nice!
follow your heart!
I'd go for the states for sure though..

Pellefant
2005-02-25, 02:33
1) om enormt intresse finns, arbeta sedan i USA.

ante
2005-02-25, 02:55
åk till USA och jobba, och bo där i ett år, sen kommer du hem och pluggar om du fortfarande känner för det

blekfet2
2005-02-25, 08:41
instämmer med Killer_Ante.........å för att komma in på läkarlinjen, behövs inte arbetslivserfarenhet oxå??

JJ
2005-02-25, 09:38
Jag skulle lätt valt läkare, önskar att jag orkat plugga till det. Men det är ett tufft jobb även efter utbildningen i de flesta fall, var beredd på det.

alle
2005-02-25, 09:41
instämmer med Killer_Ante.........å för att komma in på läkarlinjen, behövs inte arbetslivserfarenhet oxå??

Nope, det är om man ska bli psykolog man behöver det.

alle
2005-02-25, 09:42
åk till USA och jobba, och bo där i ett år, sen kommer du hem och pluggar om du fortfarande känner för det

Det är nog den bästa lösningen faktiskt.

spacedog
2005-02-25, 10:50
Håller med dem som föreslog ett år i USA, det kommer du inte ångra även om du vantrivs eftersom det är en nyttig erfarenhet. Vad beträffar läkarlinjen i Danmark kontra Sverige så har jag för mig att det finns en medlem här som började plugga till läkare i Danmark men nu bytt till ett svenskt universitet, men jag kommer inte på vem det är.

Baan
2005-02-25, 10:54
ett år i USA kan säkert vara kul och givande... om du ska plugga till läkare så är det lika bra du vilar upp dig lite och kanske får lite lust att sätta dig i skolbänken igen :D Har för mig ocks att det är mer uppemot 6-7 år drygt innan man faktiskt är en hyffsat högavlönad läkare, men kommer dock inte ihåg detaljerna.

z_bumbi
2005-02-25, 10:54
Vad beträffar läkarlinjen i Danmark kontra Sverige så har jag för mig att det finns en medlem här som började plugga till läkare i Danmark men nu bytt till ett svenskt universitet, men jag kommer inte på vem det är.

Hallar



Jag skulle också köra ett år i USA för att testa, trivs man så kan man stanna annars får man åka hem och plugga. Förhoppningsvis ett antal erfarenheter rikare.

Se till att ha arbetstillstånd, försäkringar mm fixat innan du reser..

alle
2005-02-25, 11:04
Se till att ha arbetstillstånd, försäkringar mm fixat innan du reser..
Jo självklart har dock bara disskuterat det här jobberbjudandet väldigt ytligt.

ante
2005-02-25, 11:21
Det är nog den bästa lösningen faktiskt.

Eftersom du har ruskigt bra betyg, så ska du verkligen tänka över vad du vill gå, du har en hel del att välja på. Om du jobbar och bor i USA ett år så kommer du iaf få se en hel del nytt, och dessutom ha jävligt kul. Efter det året kommer du nog ha en mycket bättre bild av hur du vill göra sen.

mmartin
2005-02-25, 11:23
VAR i usa är ju en tung fråga? hade det varit i buschen i texas eller mitt i wisconsin hade iaf jag höjt ögonbrynen och funderat om det verkligen vore nått..

Men å andra sidan N.Y city, miami beach, LA, san diego, orlando m.f m.f det finns rätt mäktiga ställen med :thumbup:

Och angående att läsa i köpenhamn, förtår du verkligen danska så bra? bara undrar för jag fattar INGENTING när de börja snacka, och då kanske det inte är så klokt att läsa där :confused:

alle
2005-02-25, 11:26
VAR i usa är ju en tung fråga? hade det varit i buschen i texas eller mitt i wisconsin hade iaf jag höjt ögonbrynen och funderat om det verkligen vore nått..

Men å andra sidan N.Y city, miami beach, LA, san diego, orlando m.f m.f det finns rätt mäktiga ställen med :thumbup:

Och angående att läsa i köpenhamn, förtår du verkligen danska så bra? bara undrar för jag fattar INGENTING när de börja snacka, och då kanske det inte är så klokt att läsa där :confused:

Det är i Charlotte, NC, på östkusten.

Jag har ganska lätt för språk och majoriteten av kurslitteraturen är på engelska.

CroCop
2005-02-27, 20:43
Har hört att de skall ändra "omräkningssystemet" av de svenska betygen i Danmark,självklart beror detta på att en alldeles för stor andel svenskar kommer in där med det nuvarande systemet. Därför bör du söka in så fort som möjligt...

//Crocops storebror (som pluggar till läkare)

Cilia
2005-02-27, 20:52
jag tror på ett år i USA först inte bara för att det är kul utanför att när jag läste på universitet så hade dom som inte kom direkt från gymnasiet det lättare. Det är bra med lite distans innan man börjar läsa på universitetet för det är en helt annan studieteknik där än på gymnasiet.

Det andra är att om du ska bli läkare handlar det ju om att arbeta med människor och det kan vara bra att ha upplevt en del innan dess och inte bara gått i skolan. Det gör det lättare att sätta sig in i andra människors situation.

Jag tycker det ska vara krav på yrkeserfarenhet för läkare för att dom ska mogna som människor.

sen är det så att den frihet man har direkt efter gymnasiet aldrig riktigt kommer tillbaka. Man har ingenting som håller en fast och binder en utnyttja det. Behöver inte vara jobb i USA gör ngnting riktigt kul. Själv åkte jag till alperna och skibumade innan jag pluggade vidare.

spacedog
2005-02-27, 21:01
VAR i usa är ju en tung fråga? hade det varit i buschen i texas eller mitt i wisconsin hade iaf jag höjt ögonbrynen och funderat om det verkligen vore nått..

Vad är det för fel på Wisconsin nu då?! *grr*

:D

Jense
2005-02-27, 21:31
wwjd


what would jense do

usa. hade jag börjat med. om du sen inte trivs finns läkarubildningen kvar..

men gör precis det du själv vill