handdator

Visa fullständig version : Kardio - Några enkla (?) frågor


Bjorne
2005-02-25, 01:10
Tja!

Gör ett nytt försök.

Ska börja med kardio, för att bränna lite extra fett, då jag har tänkt deffa en kortare period.

1. Tänkte köra i en "crosstrainer", ifall detta nu kan vara rekommederat eller är det kanske bättre att köra cykel?

2. Skulle det rekommderas att lägga in 10min Kardio efter ett 45min stryketräningspass? (ifall, gainger mellan kardio och stryketräningen, eller efter kardion)

3. Är det lagom att köra 10 min spinning, för att sedan köra 10 min kardio i en "crosstrainer", vila i 10 min och sedan kör 10-15 min till, eller bör man försöka smälla ihop det till ett längre pass?

4. Rekommderat att sänka en Red bull direkt innan passet? (25g kolisar, troligen GI över 100)?


Försökt ta redan på det själv, men inte blivit mycket klokare av det jag läst, så rakt på det jag undrar skulle underlätta.

King Grub
2005-02-25, 07:06
1. Crosstrainer använder sig av fler muskelgrupper och är effektivare både för energiförbrukning och fettförbränning.

2. Nej, inte jämfört med att dela upp passen, t ex cardio på morgon och styrka på kväll. Har man inte möjlighet eller tid är det en (nöd)lösning att kombinera de två; veckan har ju trots allt bara sju dagar.

3. Det spelar ingen speciellt roll. Gör som du vill. Innebär vilan att du kan köra den sista "intervallen" intensivare är det nog positivt.

4. Är det i prestationssyfte: möjligt. Prova och se om det fungerar. Är det i fettförbrännande syfte: o nej.

Dav0d
2005-02-25, 07:35
Får man fråga vad detta är för maskin "crosstrainer" <-- ?

Karl_alfred
2005-02-25, 09:05
Själv har jag fått höra på flera håll att Crosstrainern är ganska värdelös. Detta eftersom man efter ett par minuter i stort sett bara står och förföyttar sin vikt och rärelsen bli väldigt lätt hur tungt man än kör. Kan säga att jag håller rätt så bra med om det också. Trappmaskin, cykel eller löpband tycker jag är bra mycket effektivare att ta ut sig på.

z_bumbi
2005-02-25, 09:19
1 & 3

Tänk inte för mycket på vad som är "bäst" tänk istället på vad du kommer att orka hålla på med under en längre tid framöver, det ska göras varje vecka och är det inte kul så blir det inte av.

Att växla mellan olika redskap är något som jag tycker gör konditionsträningen roligare, både att byta under passet och mellan passen.

King Grub
2005-02-25, 09:20
Själv har jag fått höra på flera håll att Crosstrainern är ganska värdelös.

Beror ju naturligtvis på hur maskinen är konstruerad. En bra konstruerad maskin ger anpassat motstånd för både över- och underkropp och är en ypperlig träningsform.

perarvid
2005-02-25, 11:14
Jag använder nästan bara crosstrainern när jag kör kondition på gymmet, det funkar grymt bra, men det är stor skillnad på olika prisklasser o märken. Jag prövade en 10 000 kronors hemmagym-variant i nån sån där sportaffär. Totalt värdelös. Den vi har på gymmet kostar 50-60 000 ungefär.