handdator

Visa fullständig version : Red bull - Innan/under träningen?


Bjorne
2005-02-24, 20:00
Tja

Ligger ett flak Red Bull här hemma (orginal), så nu undra jag ifall det kan vara till en fördel att trycka i sig 2 minuter innan passets gång eller kanske under passet? Är ju trotts allt lite kolhydrater, men koffeinet är ju vätskedrivande, så kanske är negativt?

Aja, hur påverkar Red Bull (och andra energidrycker) träning vid intag precis före, under och under andra tidpunkter på dagen?

/Bjorne

Fatalist
2005-02-24, 21:51
Om inte annat borde du få en fin energikick av dom, varför inte testa? :)

Bjorne
2005-02-24, 21:55
Om inte annat borde du få en fin energikick av dom, varför inte testa? :)Kom precis tillbaks från ett pass, drog en efter att första övningen var klart, körde bröst då, flyes som jag körde tio minuter senare gick något bättre, fast säkert placebo, då koffeinet inte lär gå ut så snabbt och det bara är en 25kolhydrater :p

Resten märker jag ingen större skillnad på, riktigt skönt pass i övrigt, triceps håller på explodera nu, sån pump :hbang:

Baan
2005-02-24, 22:07
det jag läste om koffein för länge sedan var att det tog ett tag (vet inte exakt hur lång tid men det handlar om en del minuter) innan det började verka och ha någon positiv effekt för prestationen. Om jag nu kommer ihåg rätt

hulken
2005-02-24, 22:15
Drick Kaffe istället för att slänga bort pengarna på sånt.....men det är klart, koffeinet kanske blir effektivare om det är i en burk med en röd tjur på, och så får man ju vingar.... :thumbup:

aliquis
2005-02-24, 22:30
Min tanke var väl ungefär som hulkens, säkert bara positivt vad gäller passet men dyr lösning. Gott dock :)

Bengan
2005-02-24, 22:38
tar det inte en timme för koffeinet att verka?
jag har fått för mig det, tror jag läste det i nån artikel om kaffe och koffein

dessutom står det ta en timme före träning på mina ripped fuel

Bjorne
2005-02-24, 22:45
tar det inte en timme för koffeinet att verka?
jag har fått för mig det, tror jag läste det i nån artikel om kaffe och koffein

dessutom står det ta en timme före träning på mina ripped fuelNu vet jag inte vad ripped fuel innehåller, men kanske innehåller efedrin som tar betydligt längre tid att komma ut än koffein, samt kanske det innehåller massor av kolhydrater, som ska ge energi under träningen, men tar man det för tätt in på, så är massor av insulin utsöndrat, vilket bör vara negativt för träningen.

Koffein tar vara fall på sin höjd en kvart innan effekterna börjar komma, normalt sett tar det fem-tio minuter.

Bjorne
2005-02-24, 22:49
Drick Kaffe istället för att slänga bort pengarna på sånt.....men det är klart, koffeinet kanske blir effektivare om det är i en burk med en röd tjur på, och så får man ju vingar.... :thumbup:En kopp varmt kaffe är inte så kul att dricka under träningen :)

Red Bull är inte speciellt billigt nej, men så gott :)

Finns visserligen kopior (samma mängd koffein och det andra tramset) som kostar 3.50kr/burk, smakar likadant. Köpt ett flak sådana för ett tag sedan, finns i Malmö på någon relativt stor butik där, ute i ghettot Kroksbäck.

Bengan
2005-02-24, 22:59
Nu vet jag inte vad ripped fuel innehåller, men kanske innehåller efedrin som tar betydligt längre tid att komma ut än koffein, samt kanske det innehåller massor av kolhydrater, som ska ge energi under träningen, men tar man det för tätt in på, så är massor av insulin utsöndrat, vilket bör vara negativt för träningen.

Koffein tar vara fall på sin höjd en kvart innan effekterna börjar komma, normalt sett tar det fem-tio minuter.
Är det itne så att det verkar på nervsystemet på "direkten" men att effekterna i musklerna tar längre tid för sig att verka? Men att man känner sig starkare redan på direkten? Känns bra om jag får det uppklarat

Innehållet i ripped fuel är gurrana som innehåller 22% koffein

- ante
2005-02-24, 23:01
Annars är ju Red Bull kanon att grogga med. :D

TheLoser
2005-02-25, 08:40
Är det inte sjukligt mycket vitamin B-12 i red bull?
Vet att många energidrycker innehåller runt 200% av RDI.

TheLoser

Krokodil
2005-02-25, 08:47
tar det inte en timme för koffeinet att verka?

Koffeinhalten i kroppen är högst efter ca en timme men koffeinet tas upp ganska omgående efter intag.

Bengan
2005-02-26, 00:55
Koffeinhalten i kroppen är högst efter ca en timme men koffeinet tas upp ganska omgående efter intag.
Så var det kanske, brukar alltid få mina siffror nånstans ifrån frågan är bara om man lyckas sätta in dem på rätt ställe *screwy*

Pretender
2005-02-26, 10:07
tar det inte en timme för koffeinet att verka?
jag har fått för mig det, tror jag läste det i nån artikel om kaffe och koffein

dessutom står det ta en timme före träning på mina ripped fuel

Från fass: "Koffein absorberas snabbt och maximal plasmakoncentration uppnås inom 1 timme. Koffein har en halveringstid på 3-4 timmar. Eliminationen sker huvudsakligen genom metabolism i levern, varefter koffein och dess metaboliter utsöndras via njurarna"

victor_n
2005-02-27, 09:49
finns en mkt billigare lösning på detta!

vi har just fått en Netto butik öppnad i centrum.. där finns det en nrg dryck som heter Hustler.. kostar 4:- st... jag blev piggare av den... körde innebandy igårnatt mellan 23-03 utan å bli riktigt trött :)

Taurus
2005-02-27, 12:09
Jag brukar hinka kaffe innan passen, men problemet är att de aldrig har nytt kaffe hos min kompis så jag får värma upp en kopp i mikron *screwy*.
Sen att det alltid bara är en kopp kvar... skulle vara bättre om jag fick i mig två-tre koppar (stora). Det ger en seriös koffeinkick :).

Sen har man med sig vatten och häller i sig under hela passet... funkar optimalt!

pellepedal
2005-02-27, 17:56
Jag brukar ta en portion Pharma-bol en halvtimme före träning.
Det innehåller bl a 300 mg koffein, plus lite annat smått och gott.

Tycker mig uppleva ett större tryck i kroppen under träning. *flex*

Phazony
2005-02-28, 00:16
finns en mkt billigare lösning på detta!

vi har just fått en Netto butik öppnad i centrum.. där finns det en nrg dryck som heter Hustler.. kostar 4:- st... jag blev piggare av den... körde innebandy igårnatt mellan 23-03 utan å bli riktigt trött :)

Den är tillochmed godare än Redbull! Däremot innehåller den inte lika mycket koffein om det nu är det man är ute efter.