handdator

Visa fullständig version : Nu Nu Nuu!!


Lalla85
2005-02-24, 19:42
Jag behöver verkligen något som gör mig pigg!!! Börjar känna att jag hamnar i en dvalaperiod :sleep: ..säg något som gör mig pigg förutom redbull och kaffe!! Nu Nu Nuu... *spy*

TTT
2005-02-24, 19:45
En balanserad och bra kost kombinerat med god sömn? ;)

Lalla85
2005-02-24, 20:00
En balanserad och bra kost kombinerat med god sömn? ;)

Ja men..jag känner hur min kropp faller ihop *bs* , direkt efter skolan somnar jag..och då sover jag 3-4timmar... det gör mig seg genom hela dagen. *screwy*

x_emir_x
2005-02-24, 20:14
Det kanske är det tråkiga vädret som gör dig så seg?
Ät mer Frukt & Grönsaker!! Det gör mig pigg iaf!! Massor med vitaminer =)

TTT
2005-02-24, 20:17
Hur äter du? Kille/tjej? Du kanske lider av brist på något.

Kanske är det bara så att du har en infektion i kroppen.

Lalla85
2005-02-24, 20:18
Det kanske är det tråkiga vädret som gör dig så seg?
Ät mer Frukt & Grönsaker!! Det gör mig pigg iaf!! Massor med vitaminer =)
Jo..det har jag fan missat:D ... *sticker iväg till kylskåpet* haha

snej
2005-02-24, 20:28
Amfetamin ska vara bra har jag hört :thumbup:

Lalla85
2005-02-24, 20:29
Hur äter du? Kille/tjej? Du kanske lider av brist på något.

Kanske är det bara så att du har en infektion i kroppen.
Jag är tjej...har det någon betydelse? hehe

TTT
2005-02-24, 20:35
Jag är tjej...har det någon betydelse? hehe

Ja varför skulle det inte det? Hur är dina järnnivåer?

Äter du en vitamin och mineralfattig kost blir man lätt hängig och seg.
Kanske är bäst att se över din kost innan du letar efter uppiggande medel.

Lalla85
2005-02-24, 20:36
Amfetamin ska vara bra har jag hört :thumbup:
hehe.. :thumbup: Bra där ... låter som ett fungerande koncept! :D

hobbitar
2005-02-24, 20:36
Sover du tillräckligt på natten?

Lalla85
2005-02-24, 20:38
Ja varför skulle det inte det? Hur är dina järnnivåer?

Äter du en vitamin och mineralfattig kost blir man lätt hängig och seg.
Kanske är bäst att se över din kost innan du letar efter uppiggande medel.
Ajo.. hade järnbrist förut, men inte längre typ, men jag har funderat på det här med att lägga upp ett shema på hur man äter, skriva upp varjedag vad man ätit, är det en bra grej...?

King Grub
2005-02-24, 20:38
Hur äter du? Äter du tillräckligt regelbundet och mycket för att inte blodsockret skall sjunka under normala nivåer, och vad äter du?

TTT
2005-02-24, 20:42
Ajo.. hade järnbrist förut, men inte längre typ, men jag har funderat på det här med att lägga upp ett shema på hur man äter, skriva upp varjedag vad man ätit, är det en bra grej...?

Tycker inte det är ett måste att skriva upp precis vad man ätit/skall äta, men det är väldigt bra att skaffa sig grundläggande kunskap om hur man balanserar kosten. Du behöver inte äta optimalt för att må bra.

Skulle vara intressant att se hur du äter.. vad brukar du stoppa i dig på en dag?

Lalla85
2005-02-24, 20:44
Hur äter du? Äter du tillräckligt regelbundet och mycket för att inte blodsockret skall sjunka under normala nivåer, och vad äter du?
Jadu, Jag brukar aldrig äta någon frukost, aptiten på morgonen är noll! ..Går i skolan från 7 till 11-12 då vi har lunch, inte världens nyttigaste ,tycker den är mkt rik på fett, försöker plocka ut de "nyttigaste" av det man har i skolan.
Vid 3-4 Kommer jag hem och mamma brukar oftast fixat någon gryta, dåliga med att hon fixat det är att man inte vet hur nyttigt det egentligen är, men dessa gryter består främst av kyckling vilket är proteinrikt o bra, ris, pasta ibland. Det vi äter hemma i princip är fisk,kyckling och nötkött. Tillbehören är pasta,ris eller potatis.
Jag har gymmet precis vid min skola, så jag rusar hem äter det som finns och sedan mot kvällen har jag aikido pass. Man kan säga att jag äter 3 lagade måltider om dagen, och några tilltugg emellan.

Lalla85
2005-02-24, 20:45
Tycker inte det är ett måste att skriva upp precis vad man ätit/skall äta, men det är väldigt bra att skaffa sig grundläggande kunskap om hur man balanserar kosten. Du behöver inte äta optimalt för att må bra.

Skulle vara intressant att se hur du äter.. vad brukar du stoppa i dig på en dag?
Som du kan se har jag skrivit ner hur jag ätit längre upp.. :D

TTT
2005-02-24, 20:59
Ställ klockan lite tidigare på morgonen, ta en dusch, piggna till och du skall se att du får i dig frukost. Det är dagens viktigaste mål mat och är ett måste för att du skall orka.

Vad gäller fettet i skolmaten tycker jag inte du skall bry dig om. Folk snöar in alldeles för mycket på fett. Ett överskott av kalorier gör att man ökar i vikt och det spelar ingen roll vart du får dem ifrån. Ca 1 gram fett per kropsskilo och dag är ett bra värde för att kroppen skall kunna ta upp vitaminer och mineraler.

De små tilltuggen mellan måltiderna består av vad?

// Björn

Lalla85
2005-02-24, 21:07
Ställ klockan lite tidigare på morgonen, ta en dusch, piggna till och du skall se att du får i dig frukost. Det är dagens viktigaste mål mat och är ett måste för att du skall orka.

Vad gäller fettet i skolmaten tycker jag inte du skall bry dig om. Folk snöar in alldeles för mycket på fett. Ett överskott av kalorier gör att man ökar i vikt och det spelar ingen roll vart du får dem ifrån. Ca 1 gram fett per kropsskilo och dag är ett bra värde för att kroppen skall kunna ta upp vitaminer och mineraler.

De små tilltuggen mellan måltiderna består av vad?

// Björn

Jaru...*tänker*..det varierar beroende på vad som finns här i kylskåpet,men nu när jag tänker efter så borde jag stoppa i mig mer frukt o sånt.
Tilltuggen kan vara nötter, hört att man ska äta en näve nötter om dagen när man tränar så mkt som jag. lr så stoppar jag i mig någon macka,sånna tilltugg. :eating:

TTT
2005-02-24, 21:11
Jaru...*tänker*..det varierar beroende på vad som finns här i kylskåpet,men nu när jag tänker efter så borde jag stoppa i mig mer frukt o sånt.
Tilltuggen kan vara nötter, hört att man ska äta en näve nötter om dagen när man tränar så mkt som jag. lr så stoppar jag i mig någon macka,sånna tilltugg. :eating:

Ok. Lät som bra tilltugg. Man vet ju aldrig vad folk menar när de säger så. Kan lika gärna vara en 200 grams maraboukaka. ;)

Lalla85
2005-02-24, 21:23
Ok. Lät som bra tilltugg. Man vet ju aldrig vad folk menar när de säger så. Kan lika gärna vara en 200 grams maraboukaka. ;)
haha d sant *yourock* ...förresten..alla verkar ha något citat längst ner av inlägget...klickar man någonstans lr kopierar ni alltid samma mening vid varje inlägg?..är ganska ny här... hehe :naughty:

TTT
2005-02-24, 21:25
haha d sant *yourock* ...förresten..alla verkar ha något citat längst ner av inlägget...klickar man någonstans lr kopierar ni alltid samma mening vid varje inlägg?..är ganska ny här... hehe :naughty:

:cool:

Det fixar du i User CP ---> Edit Signature

Smail
2005-02-24, 21:33
Din trötthet kan bero på ett för dåligt Hb-värde. (hemoglobin), den syretransporterade delen av blodet. Ett lågt värde är vanligt hos kvinnor och även en vanlig orsak till obefogad trötthet. Jag anser att du innan börjar meduppiggande medel som koffein ser till att äta ordentligt! Frukost är ett VIKTIGT mål! Ät gärna järnrik mat någon gång i veckan. Kost som är rik på detta är ffa blodpudding men även kött är det bra mängd järn i!. I samband med denna måltid SKALL du dricka apelsinjuice, gärna färskpressad. Detta då C-vitamin gör att järnet tas upp till en större andel. Järn ökar nybildningen av Hemoglobin, därför äter blodgivare järntabletter. Det du även bör ta hänsyn till är om du har en infektion i kroppen. Infektion leder till trötthet för att immunsvaret ska ges tillräcklig energi. Om en fullvärdig kost och järn ej ger effekt anser jag (manlig syrra) att du skall ta kontakt med din vårdcentral för en undersökning. Detta beroende på hur länge tröttheten har varit. (mer än 6 månader räknas som kronisk trötthet) Obefogad, ovanlig trötthet kan vara ett symtom på ett flertal sjukdomstillstånd. t.ex diabetes.hypo/hyperthyroideos, etc.
(asplund et al, 2002, internmedicin, liber ab, sthlm)
Lycka till!

Tolkia
2005-02-24, 22:41
Ok, nu vet vi hur och när du äter. Men, som någon annan redan skrivit: Hur och när sover du? Det har onekligen en viss betydelse i sammanhanget ...

Lalla85
2005-02-25, 11:49
Ok, nu vet vi hur och när du äter. Men, som någon annan redan skrivit: Hur och när sover du? Det har onekligen en viss betydelse i sammanhanget ...
Jag lägger mig sent och vaknar tidigt..får för lite sömn, men ibland är det tvärtom, får för MKT sömn, så jag blir seg av den orsaken. *spy*
Är 8timmars sömn det optimala när man tränar mkt?,..vet att muskler växer när man vilar o inte anstränger sig. :sleep:

Tolkia
2005-02-25, 11:57
Jag lägger mig sent och vaknar tidigt..får för lite sömn, men ibland är det tvärtom, får för MKT sömn, så jag blir seg av den orsaken. *spy*
Min gissning är att problemet snarare ligger där än i din kosthållning - kroppen behöver sova, och ett otillfredsställt sömnbehovet kan vad jag vet inte kompenseras med tillskott (till skillnad från näringsbehovet). Den som kom på ett sådant piller skulle snart vara en mycket rik man ... (och jag skulle snart vara en tung missbrukare).

Exakt hur mycket man behöver sova varierar ju från person till person, men de flestas behov varierar nog någonstans kring de berömda åtta; jag vet folk som fungerar bra på fem-sex, men de är definitivt i minoritet. Absolut bäst om man vill vara pigg är att sova tillräckligt alla nätter; systemet "ingen sömn på veckan, massor av sömn på helgen" (studentsystemet ...) brukar leda till att man är trött jämt, snarast.

Lalla85
2005-02-25, 17:22
Min gissning är att problemet snarare ligger där än i din kosthållning - kroppen behöver sova, och ett otillfredsställt sömnbehovet kan vad jag vet inte kompenseras med tillskott (till skillnad från näringsbehovet). Den som kom på ett sådant piller skulle snart vara en mycket rik man ... (och jag skulle snart vara en tung missbrukare).

Exakt hur mycket man behöver sova varierar ju från person till person, men de flestas behov varierar nog någonstans kring de berömda åtta; jag vet folk som fungerar bra på fem-sex, men de är definitivt i minoritet. Absolut bäst om man vill vara pigg är att sova tillräckligt alla nätter; systemet "ingen sömn på veckan, massor av sömn på helgen" (studentsystemet ...) brukar leda till att man är trött jämt, snarast.
Ja precis,,jag är ju student, och det blir att jag "tar igen" allt på helger..skit jobbigt!! *screwy* Men ja, det kostar att ligga på topp! :cool: