handdator

Visa fullständig version : crosstrainer vs gångband.


hassezilla
2005-02-24, 19:23
Vet ej om jag postar på rätt ställe nu men skit samma. Är kraftigt less på mina morgonpromenader så jag kom på den genialiska ide'n att köpa ett gångband för att köra fettförbränning. alltså ett motordrivet löpband men med lägre hastighetskapacitet. max hastigheten är 6 km/h. Vad tror ni en rask morginpromenad motsvarar i hastighet? Skulle ju kännas lite taskigt om jag köpte gångbandet för 6000.- och så får jag inte upp hastigheten nog. Det andra alternativet är en crosstrainer. Har aldrig testat en sån, bra eller anus?
Vilken ska man välja?

länk till crosstrainern http://www.halens.se/ProductPage.aspx?mid=345&pid=006250

länk till gångbandet http://www.halens.se/ProductPage.aspx?mid=345&pid=008663
(inte gångbandet, ser likadant ut fast med mindre motor).

King Grub
2005-02-24, 19:26
Ju fler muskler du aktiverar, desto större fett- och energiförbrukning, så en crosstrainer är antagligen effektivare. Hur just den där crosstrainer och det där löpbandet ligger till kvalitetsmässigt har jag inte en susning om. Billiga saker brukar inte vara särskilt kvalitetsmässigt högklassiga när det gäller träningsutrustning.

MyungChul
2005-02-24, 21:26
du bränner mer kcal när kroppen fryser. har inga referenser, men det ska vara bevisat. bara min åsikt att morgonpromenader ute, helst joggingturer är det bästa. :thumbup:

Tolkia
2005-02-24, 22:50
Du bränner fler kalorier ute än inne, men jag tror egenligen inte att de har så mycket att göra med att man fryser (det är inte SÅ många kalorier). Däremot har du ett helt annat motstånd p.g.a. vind och att terrängen är kuperad på ett annat sätt än bandet.

_Magnus_
2005-02-25, 13:28
du bränner mer kcal när kroppen fryser. har inga referenser, men det ska vara bevisat. bara min åsikt att morgonpromenader ute, helst joggingturer är det bästa. :thumbup:


Det var ju ett repotage om det i B&K för nått nummer sedan. Hade väll till stor del med att göra att kroppen fick omedvetet arbeta extra för att hålla värmen uppe och det ledde till att man brännde extra mycket om jag inte minns fel?

hassezilla
2005-02-25, 14:13
Ju fler muskler du aktiverar, desto större fett- och energiförbrukning, så en crosstrainer är antagligen effektivare. Hur just den där crosstrainer och det där löpbandet ligger till kvalitetsmässigt har jag inte en susning om. Billiga saker brukar inte vara särskilt kvalitetsmässigt högklassiga när det gäller träningsutrustning.
Men hur fasen blir det, crosstrainern verkar funka ungefär som stavgång right? Lite svårt att se framför mig hur rörelsen kommer bli, alltså om man kan få upp pulsen överhuvudtaget i den där maskinen?

hasse36
2005-02-25, 14:55
Att gå på ett löpband med en viss hastighet, förbrukar mindre energi än att gå på riktigt. Det handlar mer om att lyfta benet och sätta ned det igen. När man går på riktigt måste man flytta hela kroppen inte bara benen.

Däremot kan man gå mycket snabbare på ett löpband än i verkligheten. Om du normalt går i 6 km/h så kan du nog klara 8 km/h på löpbandet och då närmar sig löpbandspromenaden den riktiga vad gäller energiförbrukning.

Kan man sedan tilta löpbabandet så kan det bli en mycket jobbig promenad.

Att du skulle förbruka så mycket mer energi för att det är kallt är bara nys. Du skall ju inte frysa när du går. Om står stilla och faktiskt fryser så går det åt fler kalorier. Men när du går så förbrukar du energi som blir till värme i din kropp. Bränner du 400 kcal per timme så är effekten 465 W vilket nästan motsvarar en brödrost för två skivor.

Löpbandet du överväger att köpa har maxhastigheten 6 km/h vilket är för lite. Prova att gå på ett gym under några veckor. Dels för att få en uppfattning om vad du behöver del för att snart blir det varmare och då blir promenaderna lättare.

Mitt OT-tips:
Lägg pengarna på en bra MP3-spelare och lyssna på skönlitteratur. Da Vincikoden ligger på 16 CD-skivor och varje skiva räcker ca 70 minuter. Eller köp en CD-freestyle om du inte orkar konvertera till MP3.

aliquis
2005-02-25, 23:55
är det inte svårt att "koncentrera" sig på en bok i ljudformat? kanske ok om man gör något så lugnt som att promenera iofs, men typ hemma o så.

hasse36
2005-02-26, 15:11
är det inte svårt att "koncentrera" sig på en bok i ljudformat? kanske ok om man gör något så lugnt som att promenera iofs, men typ hemma o så.Hörböcker och promenader är den perfekta kombinationen. Jag tycker inte riktigt om att cykla när jag lyssnar. Det blir för farligt.

Hemma använder jag dem som vaggvisor. För mig själv alltså. :sleep:

Löjtnant Blank
2005-02-27, 15:59
På just löpband märks kvalitetsskillnader enormt mycket. Ett bra löpband är stabilt, lagom fjädrande och tystgående - och ett sådant är inte billigt.

baldrick
2005-02-27, 16:34
Mmm, jag har tittat på en del av de redskap som finns till försäljning till
"hemmet" med mer rimliga priser för den enskilde individen. Säg 1500-5000 kr.
(Vet inte om övre gränsen är bra satt... kanske högre 8'-9' tom).
Mestadelen av redskapen är direkt SKIT. Totalt oanvändbara.
Skräp. Skräp. Skräp.

De låter, är sneda, obekväma, ingen hållbarhet, går sönder osv osv.

Den enda prylar jag har skaffat som är bra är:
Skivstång, hantelstänger, vikter. (Kan bara inte paja... ;-)
Sedan köpte jag en såndär maggrej som man skall rulla ut. Den fungerar bra och verkar hålla. Den är bra också. Tar bra.

Om man kunde få gymkvalité på grejorna hemma så hade det ju varit guld, men priserna verkar vara direkt elaka.

baldrick
2005-02-27, 16:38
Apropå det så verkar ju vissa gym byta ut sina grejor ganska ofta. Maskiner som man använt nyligen försvinner. Det var inget fel på den, men de bytte ändå ut den. Var tar de vägen? Eller andrahandsvärdet är kanske rätt högt?

hassezilla
2005-03-01, 09:40
Att gå på ett löpband med en viss hastighet, förbrukar mindre energi än att gå på riktigt. Det handlar mer om att lyfta benet och sätta ned det igen. När man går på riktigt måste man flytta hela kroppen inte bara benen.

Däremot kan man gå mycket snabbare på ett löpband än i verkligheten. Om du normalt går i 6 km/h så kan du nog klara 8 km/h på löpbandet och då närmar sig löpbandspromenaden den riktiga vad gäller energiförbrukning.

Kan man sedan tilta löpbabandet så kan det bli en mycket jobbig promenad.

Att du skulle förbruka så mycket mer energi för att det är kallt är bara nys. Du skall ju inte frysa när du går. Om står stilla och faktiskt fryser så går det åt fler kalorier. Men när du går så förbrukar du energi som blir till värme i din kropp. Bränner du 400 kcal per timme så är effekten 465 W vilket nästan motsvarar en brödrost för två skivor.

Löpbandet du överväger att köpa har maxhastigheten 6 km/h vilket är för lite. Prova att gå på ett gym under några veckor. Dels för att få en uppfattning om vad du behöver del för att snart blir det varmare och då blir promenaderna lättare.

Mitt OT-tips:
Lägg pengarna på en bra MP3-spelare och lyssna på skönlitteratur. Da Vincikoden ligger på 16 CD-skivor och varje skiva räcker ca 70 minuter. Eller köp en CD-freestyle om du inte orkar konvertera till MP3.

Då borde crosstrainern alltså vara ett bättre alternativ än gångbandet tycker man ju, alltså man borde ju kunna få upp en högre puls än på gångbandet.

Pellefant
2005-03-01, 09:49
Jag kör både crosstrainer och löpband på gymmet. Crosstrainern har pulsmätare(kännare) i handtagen. Jag brukar sätta på "fat-burn" programmet, försöker köra en timme innan frukost varje dag.

Maskinen säger att den optimala pulsen för fettförbränning är 122 för mig, och där brukar jag hamna efter en stund. Är inga problem att få upp pulsen ännu mera om man vill det, bara att köra på fortare, har legat runt 150-160 tidvis bara för att testa.

(Detta är en dyr Life fitness maskin på gymmet.)

Håller med om att 6 km/h är för sakta att gå på på gå/löp-band, risken är stor att du märker att det är för sakta för dig.

hassezilla
2005-03-01, 15:57
Jag kör både crosstrainer och löpband på gymmet. Crosstrainern har pulsmätare(kännare) i handtagen. Jag brukar sätta på "fat-burn" programmet, försöker köra en timme innan frukost varje dag.

Maskinen säger att den optimala pulsen för fettförbränning är 122 för mig, och där brukar jag hamna efter en stund. Är inga problem att få upp pulsen ännu mera om man vill det, bara att köra på fortare, har legat runt 150-160 tidvis bara för att testa.

(Detta är en dyr Life fitness maskin på gymmet.)

Håller med om att 6 km/h är för sakta att gå på på gå/löp-band, risken är stor att du märker att det är för sakta för dig.

Ok! Förstår naturligtvis att det är en STOR skillnad mellan en ellos cross och en gymmaskin, men den borde ju iaf funka för att ersätta morgonpromenaderna? Hur blir rörelsen, ungefär som stavgång eller nåt liknande va?

Cilia
2005-03-02, 15:43
6 km/h är för långsamt. När jag går promenad snabbt ligger jag på mellan 7-7,5 km/h, 6 km/h är mer lunk än snabb promenad.