handdator

Visa fullständig version : Fattig student


challe balle
2005-02-24, 17:45
tjenare
jag är som sagt en fattig student som ska på börja sin deff om någon vecka.
att köpa massa kött är ju inte så billigt,men har ni några bra tips på billigt kött som har låg fettmängd?
och jämt en liten snabbfråga:hur mycket pengar lägger/la ni ut på mat i månaden under er deff? *popcorn*

KIRE
2005-02-24, 17:52
tjenare
jag är som sagt en fattig student som ska på börja sin deff om någon vecka.
att köpa massa kött är ju inte så billigt,men har ni några bra tips på billigt kött som har låg fettmängd?
och jämt en liten snabbfråga:hur mycket pengar lägger/la ni ut på mat i månaden under er deff? *popcorn*

Billigast protein finns i porteinpulver och fultonfisk.
Fryst imorterad kycklingfile är oxå billigt.

Jag brukar käka 5kg proteinpulver och sedan mat för 2000kr ungefär i månaden.
Och då handlar jag billiga saker på willys. Handlar man på ica eller nått så
blir det mkt dyrare. Jag brukar käka ganska enkelt (är oxå student).

Kör du en normal deff och inte är kräsen klarar du nog din på 2500-3000kr/månad inklusive proteinpulver. Men då får du handla på
billiga ställen och passa på när det är rea på tex kycklingfilé.

Innan när jag jobbade mer så handlade jag nog för minst 5000 i månaden
och då var det mer färskt kött osv. Det blir ganska dyrt då.

challe balle
2005-02-24, 18:05
Billigast protein finns i porteinpulver och fultonfisk.
Fryst imorterad kycklingfile är oxå billigt.

Jag brukar käka 5kg proteinpulver och sedan mat för 2000kr ungefär i månaden.
Och då handlar jag billiga saker på willys. Handlar man på ica eller nått så
blir det mkt dyrare. Jag brukar käka ganska enkelt (är oxå student).

Kör du en normal deff och inte är kräsen klarar du nog din på 2500-3000kr/månad inklusive proteinpulver. Men då får du handla på
billiga ställen och passa på när det är rea på tex kycklingfilé.

Innan när jag jobbade mer så handlade jag nog för minst 5000 i månaden
och då var det mer färskt kött osv. Det blir ganska dyrt då.

O FY F****N!
jag kommer alldrig att ha råd med så mycket pengar i månaden.
men jag tror inte heller att jag kommer göra av med 5kg pulver i månaden för det är ju ca 160 gram om dagen i bara pulver. mitt protein behov om dagen är ca 170-200 gram, gissar på att du är ganska mycket större än mig :)
men det borde väl inte bli så mycket som 2500kr om jag inte behöver mer än 200gram protein om dagen? för det är ju just kött som kostar så mycket.

Zakath
2005-02-24, 18:07
Drick mjölk, ät keso, det finns andra alternativ än kött.

Linser är väldigt billigt också!

Rataxes
2005-02-24, 18:37
Magert kött hör ju inte direkt till livsmedlen som ger mest kalorier per krona. Såvida du inte väger 100+ kg går det fint att klara proteinbehovet utan rena proteinkällor som magert kött. Håller med Zakath, har man väldigt begränsad budget är det bättre att satsa på magra mejeriprodukter som ger mer kalorier för pengarna än kycklingfiléer.

z_bumbi
2005-02-24, 18:37
Över 2000 kr behöver man väl inte gå på en månad oavsett om det är deff eller inte?

KIRE
2005-02-24, 19:03
O FY F****N!
jag kommer alldrig att ha råd med så mycket pengar i månaden.
men jag tror inte heller att jag kommer göra av med 5kg pulver i månaden för det är ju ca 160 gram om dagen i bara pulver. mitt protein behov om dagen är ca 170-200 gram, gissar på att du är ganska mycket större än mig :)
men det borde väl inte bli så mycket som 2500kr om jag inte behöver mer än 200gram protein om dagen? för det är ju just kött som kostar så mycket.

Men pulver är det billigaste protein du kan skaffa(om du köper ett bra men billigt typ exell)

jag väger 101kg
Jag käkar
350g protein
100g kolhydrat
80g fett
per dag.

Så det är dubbelt mot ditt proteinintag, det spelar stor roll på priset för proteinrika livsmedel är ju dyrast.

Jag är singel förresten oxå, det spelar ganska stor roll.
Tjejer brukar ju bli mindre glada om man lagar ris/tonfisk/olja till dom
så det blir dyrare om man har tjej även om man delar på kostnaderna.

Men ska du äta 180g protein/dag och sen typ 200 kolisar och 50g fett (jag gissar utifrån ditt proteinintag) så kan det bli ganska billigt.

Det är ju bara att ta fram matschemat och ta det gånger 30. Sen kollar du vad maten kostar i affären och du får matkostnaden/månad.

mål
1. havregryn/proteinpulver
2. makrill i tomat/proteinpulver
3. kyckling/potatis/olja
4. Kyckling/potatis/olja
5. Dextro/proteinpulver
6. Kyckling/potatis/olja/proteinpulver
7. Kyckling/grönsaker/olja/proteinpulver
8. Kyckling/grönsaker/olja

Så äter jag, det är väl typ dom billigaste råvarorna som finns och som samtidigt är bra.

challe balle
2005-02-24, 21:48
Drick mjölk, ät keso, det finns andra alternativ än kött.

Linser är väldigt billigt också!
Ja det har du ju rätt i, men mjölk ger inte det ganska hög insulintopp (eller vad det nu heter) och det är väl inte att föredra som tex mellanmål? eller är jag helt ute och cyklar?

challe balle
2005-02-24, 21:53
KIRE
jag är också singel så på den fronten är det lungna gatan.
men jag ska ta någon dag och kolla priser och så som du sa, det kanske inte behöver bli så dyrt. Tack så mycket för din hjälp! :thumbup:

Lasse Kongo
2005-02-24, 21:57
Över 2000 kr behöver man väl inte gå på en månad oavsett om det är deff eller inte?

instämmer

sen tillkommer tillskott men det är ju en annan 5:a

Smail
2005-02-24, 22:03
Renskav eller viltmästarskav. Det är inte jättebilligt men har bra energiinnehåll! Går dessutom att göra jättegoda grytor och pastasåser! T.ex, lite gul lök, renskav, champinjoner, salt peppar och lite vit stuvning på lättmjölk och lite soja. Mycket gott och minimalt med fett och kolhydrater men med ett bra proteininnehåll!

Tolkia
2005-02-24, 22:47
Fiskbullar!

owster
2005-02-25, 13:27
Jag brukar köpa hel kyckling och stycka den själv, kostar typ 15 kr kilot, och 1,2 kg kyckling ger ca 4-500g kött. Krävs iofs att man kan stycka.

TTT
2005-02-25, 13:35
Fiskbullar!

Är väl det mest näringsfattiga man kan få tag på? :D

Baan
2005-02-25, 15:13
Är väl det mest näringsfattiga man kan få tag på? :D

nä frisk luft :D eller här i gbg är det väl mer förorenad luft

Tolkia
2005-02-25, 15:41
Om jag inte tar fel var det väl detta som var ursprungsfrågan (i och för sig kan det hända att jag läste fel och den var "jag skall börja min bulk om någon vecka ..." också, men jag tror inte det) :
har ni några bra tips på billigt kött som har låg fettmängd?
Jag tycker nog att man kan räkna fiskbullar som rätt proteinrika både per gram vara, per kalori och per krona.

Yankeee
2005-02-25, 15:53
Jag tycker nog att man kan räkna fiskbullar som rätt proteinrika både per gram vara, per kalori och per krona.

Nja, hyfsat. Om vi tar t.ex Exell som kostar 130 kr / kg. Det är ~800 g protein för 130 kr. och http://www.netxtra.se/nx/deal.asp?deal_id=10092 som ändå är ganska billigt.

1 g protein från exell kostar 0,163 kr
1 g protein från fiskbullar kostar 0,28 kr

Det blir många hundralappar vid årets slut :)

Nej, jag har inget bättre för mig :)

z_bumbi
2005-02-25, 16:20
Ca 34 % protein i sojabönor. Ett kilo kostar ca 20-25 kr.

4 öre per gram protein plus att man får nog med kolhydrater och fibrer för en bra måltid på köpet.

Är man "fattig" student så ser jag det som ett utmärkt livsmedel att skapa en grund med, jag skulle aldrig klara av att leva helt vegetariskt men har man inga pengar så..

Yankeee
2005-02-25, 16:28
Havregryn ligger på 7-8 öre per gram protein. Jag kör själv med havregryn och mjölk som bas just nu. Mjölk är visserligen inte så billigt. Men kombinationen är perfekt.

Pez
2005-02-25, 16:30
instämmer

sen tillkommer tillskott men det är ju en annan 5:a
2nd that.. ligger runt 2k + tillskott / månaden.
Köper man sen Exell eller liknande så gör det inte så ont i pluskan.

Tolkia
2005-02-25, 16:45
Nja, hyfsat. Om vi tar t.ex Exell som kostar 130 kr / kg. Det är ~800 g protein för 130 kr. och http://www.netxtra.se/nx/deal.asp?deal_id=10092 som ändå är ganska billigt.

1 g protein från exell kostar 0,163 kr
1 g protein från fiskbullar kostar 0,28 kr

Det blir många hundralappar vid årets slut
Jag böjer mig för övermakten. Mer tillskott, mindre mat ... ;)

aGGe
2005-03-01, 06:57
Drick mjölk, ät keso, det finns andra alternativ än kött.

Linser är väldigt billigt också!

OT:
men din signatur där.. jag kör själv enligt samma princip .. no alkohol..

men det händer nån gång att jag dricker. dvs några ggr per år ...

gör ni på SSN d oxå=? eller nykter 4ever?

LunaSpice
2005-03-01, 18:59
Renskav eller viltmästarskav. Det är inte jättebilligt men har bra energiinnehåll! Går dessutom att göra jättegoda grytor och pastasåser! T.ex, lite gul lök, renskav, champinjoner, salt peppar och lite vit stuvning på lättmjölk och lite soja. Mycket gott och minimalt med fett och kolhydrater men med ett bra proteininnehåll!

Just nu har man kanske inte råd men efter examen i Juni så får vi MASSVIS med pengar... *rolleyes*

Zakath
2005-03-02, 22:47
OT:
men din signatur där.. jag kör själv enligt samma princip .. no alkohol..

men det händer nån gång att jag dricker. dvs några ggr per år ...

gör ni på SSN d oxå=? eller nykter 4ever?




Nykter 4ever, eller tills man går ut ur SSN ;)
Men om du vill ändra dina vanor någon dag kan du alltid skicka ett pm!

jakke
2005-03-03, 01:09
alltså det finns alltid nått erbjudande på kött i din matbutik!
Tex hittade jag denna vecka fransyska(stavas) för 56 kr/kg och det är mycket magert 3.5g fet/100.
Annars är ju tex. 10%nötfärs mycket billigt om man köper superpack

challe balle
2005-03-03, 23:24
alltså det finns alltid nått erbjudande på kött i din matbutik!
Tex hittade jag denna vecka fransyska(stavas) för 56 kr/kg och det är mycket magert 3.5g fet/100.
Annars är ju tex. 10%nötfärs mycket billigt om man köper superpack
ok, det gäller alltså att hålla ögonen öppna på affärern!
men är inte 10%färs lite mycket fett när man är på diet? hur mycket protein är det ungefär på 100 gram?

Prankie
2005-03-03, 23:50
ok, det gäller alltså att hålla ögonen öppna på affärern!
men är inte 10%färs lite mycket fett när man är på diet? hur mycket protein är det ungefär på 100 gram?

20gram

The_RobRoy
2005-03-04, 00:13
sluta deffa o vräk i dig jordnötter *popcorn*

challe balle
2005-03-04, 11:26
sluta deffa o vräk i dig jordnötter *popcorn*
Precis det jag har gjort ett bra tag nu

mmartin
2005-03-04, 12:01
Fast man kan ju inte jämföra proteinpulver och mat rakt av, de billiga protein ni räknar på är antagligen vassle protein vilket är lite väkl snabbt för att hälla i sig hela tiden väl?? :confused: Mat har ju betydligt långsammare och ger mer mättnadskänsla..

nu finns viserligen, kasein i pulver med, men är väl dyrare..

havregryn vad har de för innehåll??