handdator

Visa fullständig version : Aikido- En bra konditions sport?


Lalla85
2005-02-24, 15:54
Har gått på aikido ett tag, börjar undra om det verkligen är så givande när d gäller konditionen, man känner ju sig ansträngd o så..men min kondis suger ju! :booty:

Klo
2005-02-24, 16:29
Kondis...sådär. Men smidighet/rörlighet :thumbup:

illuminaughty
2005-02-24, 16:30
Om det är kondis jag var ute efter så skulle jag nog inte ha med aikido på min topp-10 lista, nej.

Lalla85
2005-02-24, 19:38
Kondis...sådär. Men smidighet/rörlighet :thumbup:

Jo det har du absolut rätt i. *rolleyes* . hur bygger jag upp min kondis bäst då?
ska man springa varje dag 20min intensivt ute lr?Eller är det 1 timma varannan dag... :angel:

Lalla85
2005-02-24, 19:39
Om det är kondis jag var ute efter så skulle jag nog inte ha med aikido på min topp-10 lista, nej.

mmh..kör du någon kampsport?

spacedog
2005-02-24, 20:01
Jag har tränat en del aikido och skulle vilja säga att det beror helt på var och för vem du tränar. En del klubbar är rent fantastiskt hardcore, men de verkar tyvärr vara ett utdöende släkte. Men om träningen är fysiskt ansträngande eller inte märker du väl själv, eller? :confused:

Lalla85
2005-02-24, 20:06
Jag har tränat en del aikido och skulle vilja säga att det beror helt på var och för vem du tränar. En del klubbar är rent fantastiskt hardcore, men de verkar tyvärr vara ett utdöende släkte. Men om träningen är fysiskt ansträngande eller inte märker du väl själv, eller? :confused:

Jo det är det som är förvirrande, ibland känner jag mig ansträngd och ibland inte..antar att det beror helt på från teknik till teknik, vissa innehåller mkt fall och sånt..då blir man extra "trött"... anfådd..o hela paketet.
Men fan att d snöar så mkt..hade velat springa ute.. *cry*

spacedog
2005-02-24, 20:12
Det kan också bero på dig själv och din träningspartner, en del står ju och mesar som om de höll på med någon sorts tai chi medan andra utför teknikerna som om livet stod på spel varje gång. Känner du dig inte slutkörd efter ett pass så kan du ju alltid hugga tag i någon och fortsätta träna. Eller ta ned en bokken och träna hugg, köra shikko fram och tillbaka över mattan, öva höga fall tills du kräks, etc.

Lalla85
2005-02-24, 20:35
Det kan också bero på dig själv och din träningspartner, en del står ju och mesar som om de höll på med någon sorts tai chi medan andra utför teknikerna som om livet stod på spel varje gång. Känner du dig inte slutkörd efter ett pass så kan du ju alltid hugga tag i någon och fortsätta träna. Eller ta ned en bokken och träna hugg, köra shikko fram och tillbaka över mattan, öva höga fall tills du kräks, etc.
hahaha va skön... jo du har helt rätt... men om man säger såhär ..90% av min period av aikidon är intensiv ivarjefall. Men ..kondisen suger ändå fortfarande och vill få upp den rejält nu till sommaren iallafall. :whipped:

illuminaughty
2005-02-24, 22:25
mmh..kör du någon kampsport?

Jepp. Ju-jutsu sedan 14 år tillbaka.
Jag tycker inte aikido är dåligt eller sämre på något vis, min personliga uppfattning är bara att den verkar generellt vara snällare mot kroppen.
En del av mina vänner tränar aikido som rehab när de skadat sig under deras reguljära jutsuträning. *innocent*

z_bumbi
2005-02-24, 22:39
hahaha va skön... jo du har helt rätt... men om man säger såhär ..90% av min period av aikidon är intensiv ivarjefall. Men ..kondisen suger ändå fortfarande och vill få upp den rejält nu till sommaren iallafall. :whipped:

Utan att veta hur mycket du tränar är det svårt att säga hur du ska förbättra konditionen men om du bara köra aikido så lägg till ett konditionspass per vecka så kommer du att märka skillnad. Vilken typ du ska köra får du fundera ut själv då allt är en fråga vad man gillar och/eller står ut med.

spacedog
2005-02-24, 23:26
...min personliga uppfattning är bara att den verkar generellt vara snällare mot kroppen.

Som sagt, det beror på var och för vem man tränar. Det finns dojos där blod på mattan hör till vardagen, men de är alltså utrotningshotade. Vad beträffar konditionskrävande/-givande kampsporter tycker jag annars judo (och förmodligen även andra "brottarsporter") hamnar högt på listan, mest för att man inte fattar hur jäkla mycket man tar ut sig förrän sparringen är över.

Slartibartfast
2005-02-25, 10:23
Tränade Aikido själv en gång i tiden. Blev ju knappt svettig av det.

Kör nån annan kampsport om du vill ha kondis, typ karate eller boxning.

Lalla85
2005-02-25, 12:00
Tränade Aikido själv en gång i tiden. Blev ju knappt svettig av det.

Kör nån annan kampsport om du vill ha kondis, typ karate eller boxning.
Yeeeeees.... lr typ springa ute helt enkelt :thumbup:

TheLoser
2005-02-25, 14:06
Här har du en länk till en väldigt bra förklaring till kondition, läs det och du kan dra dina egna slutsatser. Läs -> HÄR! (http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?p=5816#5816)

TheLoser

Vastrix
2005-02-25, 14:37
Här har du en länk till en väldigt bra förklaring till kondition, läs det och du kan dra dina egna slutsatser. Läs -> HÄR! (http://www.halso.info/forum/viewtopic.php?p=5816#5816)

TheLoser


Det är möjligt att han har rätt i det han skriver, om kondition, men jag finner det väldigt svårt att lyssna på någon som mäter krafter i ton och jämför en bilkrock med att foten sätts i marken. Jag må vara petig men de som pratar/skriver på det viset tappar allt mitt förtroende.

/V.

Lalla85
2005-02-25, 17:14
Det är möjligt att han har rätt i det han skriver, om kondition, men jag finner det väldigt svårt att lyssna på någon som mäter krafter i ton och jämför en bilkrock med att foten sätts i marken. Jag må vara petig men de som pratar/skriver på det viset tappar allt mitt förtroende.

/V.

Jo jag förstår...har lyder din version om den optimala kondisen då? *rolleyes*