handdator

Visa fullständig version : Datorn vill ha ett lösenord


Gabber
2005-02-24, 15:05
Tja,

behöver snabba råd.

En kund har uppgraderat någonting i sin dator (gissar på BIOS) och nu frågar den om lösenord.

han har inte lagt in lösenord säger han

vad kan man göra för att fixa detta förutom att ta ut CMOS batteriet i några minuter? fixar det sig med att ta ut batteriet tro?

någon, snabbt??

jwzrd
2005-02-24, 15:07
Tja,

behöver snabba råd.

En kund har uppgraderat någonting i sin dator (gissar på BIOS) och nu frågar den om lösenord.

han har inte lagt in lösenord säger han

vad kan man göra för att fixa detta förutom att ta ut CMOS batteriet i några minuter? fixar det sig med att ta ut batteriet tro?

någon, snabbt??

Lösningen ligger i allt du utelämnar här. Vadå "lagt in ett lösenord"? På web-mailen, rese-siten, till windows eller BIOS? Han kanske ska berätta vad han gjort innan du försöker "hjälpa" honom.

mini_Arnold
2005-02-24, 15:09
Prova! Funkar på mina datorer.

"Kund" ? Om han ber dig om råd är det väl nåt som du borde kunna själv?
Me no get this.

christian
2005-02-24, 15:09
Bärbar burk?

Visst har han lagt lösen.. (neeej, jaaag har inte gjort ngt..)

Beror på vad det är för burk, nyare IBM har ex det på ett non-volatile chip som inte raderas om strömmen går.

Har du tur är det bara att ta ur huvudbatteriet, ta loss backupbatteriet och vänta 5 minuter. Går kanske också att googla fram vad som gäller för just den modellen.

Gabber
2005-02-24, 15:14
det handlar om en stationär PC, han e kund till en som jag känner som inte kan fixa det själv. han startar datorn o lösenord krävs.

jag vet att att har gjort något typ glömt lösenordet och spelar dum men jag själv kommer inte på något mer sett än att ta ut batteriet.

han ska komma över sen så vi får väl prova oss fram.

Piranha
2005-02-24, 15:53
På en stationär skall de funka att lätta batteriet , men det brukar annars finnas en jumper på moderkortet för detta , batteriet kan vara fastlödad i vissa fall ..

Bärbara kan ha en annan minnestyp på bioskretsarna som inte går att lösa med att ta bort strömmen.

Shadow Warrior
2005-02-24, 15:56
Jag har samma problem när jag ska köra systemåterställning.... det slutar alltid med att jag måste formatera disken för att lösenordet jag tidigare angivit inte funkar....

Gabber
2005-02-24, 16:02
På en stationär skall de funka att lätta batteriet , men det brukar annars finnas en jumper på moderkortet för detta , batteriet kan vara fastlödad i vissa fall ..

Bärbara kan ha en annan minnestyp på bioskretsarna som inte går att lösa med att ta bort strömmen.

du menar CMOS jumper, att man flyttar och täcker den kretsen startar dator och stänger av. sätter tillbaka jumpern och startar datorn? d borde kanske funka...

Piranha
2005-02-24, 16:04
du menar CMOS jumper, att man flyttar och täcker den kretsen startar dator och stänger av. sätter tillbaka jumpern och startar datorn? d borde kanske funka...


Yes man

Gabber
2005-02-24, 16:16
Yes man

ok, tack grabbar

Prankie
2005-02-24, 16:21
1. CMOS jumper
2. CMOS backup batterier
3. Program som skriver över CMOS med skit så default körs.

Pick n Click :)