handdator

Visa fullständig version : Tips på jobb


work_hunter
2005-02-24, 13:50
Ok, jag behöver tips på vilket jobb jag ska utbilda mig till.

Här är mina krav( *popcorn*):

* Rörligt/fysiskt arbete
* Jobba på olika platser väldigt ofta
* Bra lön
* Jobba mestadels utomhus

Tips tack :D

TPS
2005-02-24, 13:51
Låter nästan som polis. Vet dock inte hur lönen är för att vara snut? :confused:

spacedog
2005-02-24, 13:56
Olja låter som en lämplig bransch. Exakt vad skall göra beror på hur mycket du vill utbilda dig. Legosoldat är ett annat hett tips. ;)

m1cke
2005-02-24, 13:57
Parkeringsvakt kanske...

work_hunter
2005-02-24, 13:57
Med bra lön menar jag inte 70 000 i månaden, men runt 20 000 och uppåt vore väl trevligt :)

Det är inga problem om det är ett ovanligt jobb som bara finns utbildning till i någon enstaka stad, bara det går att fixa med boende och så där.

EDIT: Jag kan tänka mig att gå en 4-5 årig utbildning på universitet, om yrket kräver det.
EDIT2: Jag har inte börjat gymnasiet än kanske jag borde tilläga.

spacedog
2005-02-24, 13:59
Det är inga problem om det är ett ovanligt jobb som bara finns utbildning till i någon enstaka stad, bara det går att fixa med boende och så där.

Ok, jag trodde olika platser betydde olika platser i världen.

work_hunter
2005-02-24, 14:02
Olja låter som en lämplig bransch.

Olja? Menar du en sån där som pumpar olja ute på en oljeborrplattform? :hbang:

http://pub.tv2.no/multimedia/na/archive/00111/Oljeplattform__olje_111841a.jpg

work_hunter
2005-02-24, 14:03
Ok, jag trodde olika platser betydde olika platser i världen.

Olika platser = Inte exakt samma sketna ställe varje dag :thumbup:

EDIT: Men olika platser i världen vore ju inte helt fel heller såklart *flex*

AnimalGen
2005-02-24, 14:06
Hit-man, kanske.
Annars är ju topp BB-proffs ett bra val.

spacedog
2005-02-24, 14:07
EDIT2: Jag har inte börjat gymnasiet än kanske jag borde tilläga.

Ok. Hör av dig när du har några månader kvar till muck så skall du se att du får en del matnyttiga tips.

work_hunter
2005-02-24, 14:10
Ok. Hör av dig när du har några månader kvar till muck så skall du se att du får en del matnyttiga tips.

Grejjen är att jag är 17 år och har redan hoppat av från gymnasiet en gång, så nu vill jag hitta rätt nästa gång..

Iofs så utbildar man sig väl till dom flesta jobben genom högskola/universitet, men vill ju ändo veta vad jag vill utbilda mig till redan nu, kan ju vara så att man får jobbet genom gymnasieutbildning också, eller så kan det vara bra att veta vilka ämnen jag behöver läsa för att komma in på linjen.

Allan
2005-02-24, 17:53
Byggnadsarbetare- Där kan du dessutom gå lärlingsutbildning på bygget.

allan

work_hunter
2005-02-24, 18:18
Tack för alla förslag! Keep em coming *yourock*

Byggnadsarbetare kommer jag få testa på, på bygglinjen på gymnasiet.

Om ingen här får mig på andra tankar.. ;)

Jense
2005-02-24, 18:33
Byggnadsarbetare- Där kan du dessutom gå lärlingsutbildning på bygget.

allan


snälla rara allan, vill du utveckla det?

Droog
2005-02-24, 18:43
Jag ser att du reggat en ny användare för att fråga om jobb på Kolozzeum. Nog för att det finns många som kan mycket här men vore det inte på sin plats att höra av sig till arbetsförmedlingen? Boka en tid med en handläggare där och se om ni inte kan fixa något tillsammans?

work_hunter
2005-02-24, 18:47
Jag ser att du reggat en ny användare för att fråga om jobb på Kolozzeum. Nog för att det finns många som kan mycket här men vore det inte på sin plats att höra av sig till arbetsförmedlingen? Boka en tid med en handläggare där och se om ni inte kan fixa något tillsammans?

Wut, menar du att personen jag får hjälp av där kan tipsa mig om vad jag ska utbilda mig till?

work_hunter
2005-02-24, 18:49
snälla rara allan, vill du utveckla det?

Jag tror han menar att man i andra och tredje året får vara lärling på det yrket man inriktat sig på i bygglinjen, t.ex. Byggnadsarbetare.

Jense
2005-02-24, 18:49
arbetsförmedlingen förmedlar arbeten, de ringer inte upp dig och säger "börja på dittan o dattan.

du får en handlkäggare sen gör ni upp en plan, finner du det svårt att hitta jobb så får du helt enkelt utbilda dig. det får du också hjälp med att hitta

work_hunter
2005-02-24, 18:51
arbetsförmedlingen förmedlar arbeten, de ringer inte upp dig och säger "börja på dittan o dattan.

du får en handlkäggare sen gör ni upp en plan, finner du det svårt att hitta jobb så får du helt enkelt utbilda dig. det får du också hjälp med att hitta

Jaha, ja, jag tror ingen vill ha en sjuttonåring som inte börjat gymnasiet än iaf, kanske som städare på McDonalds eller liknande, men *flex*

Tror inte jag får bättre hjälp där med att få hjälp att komma på ett yrke som kan passa

Jense
2005-02-24, 18:55
Jaha, ja, jag tror ingen vill ha en sjuttonåring som inte börjat gymnasiet än iaf, kanske som städare på McDonalds eller liknande, men *flex*

Tror inte jag får bättre hjälp där med att få hjälp att komma på ett yrke som kan passa


skolan jag går på kräver ingen gymn utbildning.

http://www.lernia.se/utbildning/

np, halva första lönen till mig, tack.

work_hunter
2005-02-24, 20:21
Mer tips tack:
Har bytit ut att jobba på olika platser ofta mot resa mycket inom jobbet *flex*
Vettetusan vad det finns för jobb med dom här kriterierna men :confused:

* Rörligt/fysiskt arbete
* Resa mycket inom jobbet ( inom Sveriges gränser och även utanför om ni vet ett sånt yrke )
* (relativt)Bra lön
* Jobba mestadels utomhus

Vet ni nåt?

Jense
2005-02-24, 20:25
Mer tips tack:
Har bytit ut att jobba på olika platser ofta mot resa mycket inom jobbet *flex*
Vettetusan vad det finns för jobb med dom här kriterierna men :confused:

* Rörligt/fysiskt arbete
* Resa mycket inom jobbet ( inom Sveriges gränser och även utanför om ni vet ett sånt yrke )
* (relativt)Bra lön
* Jobba mestadels utomhus

Vet ni nåt?


jobba svart som fönsterputsare

work_hunter
2005-02-24, 20:34
jobba svart som fönsterputsare

Eller så kan jag utbilda mig till Glasmästare, och åka runt som egen företagare och fixa/tvätta fönster hos folk/företag :D

Allan
2005-02-24, 21:07
Eller så kan jag utbilda mig till Glasmästare, och åka runt som egen företagare och fixa/tvätta fönster hos folk/företag :D

Glasmästare putsar definitivt inte fönster. Börja med att skaffa dig en utbildning - sen kan du börja fundera på att resa runt...kan upplysa dig om att inom byggbranschen krävs det mycket yrkesvana för att få resa runt. Dessutom är det där turnélivet klart överskattat. Man jobbar som en galning och stupar i säng.

Och ja, man kan gå enbart som lärling (med lön) på bygget. Infomation om hur och var får man via dels Byggmästarföreningen i länet där man bor eller från Byggnads lokalavdelning.

allan

work_hunter
2005-02-24, 21:29
Glasmästare putsar definitivt inte fönster. Börja med att skaffa dig en utbildning - sen kan du börja fundera på att resa runt...kan upplysa dig om att inom byggbranschen krävs det mycket yrkesvana för att få resa runt. Dessutom är det där turnélivet klart överskattat. Man jobbar som en galning och stupar i säng.

Och ja, man kan gå enbart som lärling (med lön) på bygget. Infomation om hur och var får man via dels Byggmästarföreningen i länet där man bor eller från Byggnads lokalavdelning.

allan

Det där med glasmästare var iofs bara ett skämt ;)

Sen har jag aldrig trott att man får resa runt inom byggbranchen - därför jag kollar efter andra alternativ.
Om jag ska jobba inom byggbranchen blir det med största sannolikhet målare, men även om jag går bygglinjen på gymnasiet kommer jag kanske utbilda mig till något annat jobb inom universitet sen.

Men jag överdrev nog för mycket där, jag ska försöka hitta ett jobb där jag inte är på samma ställe länge iaf.