handdator

Visa fullständig version : Fot som dödar mig


precis
2005-02-24, 09:07
Hejsan,

Ibland när jag anstränger vänster fot sker lite knasigheter.

Det brukar uppkomma när jag gör saker som:
Knäböj
Benpress
Pjäxor/skridskor
Extremt kallt ute
Väldigt sällan, men ibland, när jag springer.

Det som händer är att det mitt i foten blir en känsla av typ nerver som kläms, brännande/svidande känsla, samtidigt som det är lite domnande i mitten av foten. Det brukar gå över efter ca 20 sekunder, men när det väl har kommit kan jag få tillbaka det mycket lätt inom närmaste timmen.

Någon som har någon aning?
Många tack!

christian
2005-02-24, 09:43
Låter som början till hälsporre (plantar faschiit), vilket är en kronisk inflammation i senan under foten som senare kan leda till kalkbildning som ser ut som en liten "sporre".

Tro mig, du vill inte ha detta. Har det själv sedan drygt 2 år tillbaka och får ont av att gå i strumplästen hemma. Däremot känner jag inte av det i vardagen längre, mest pga bättre val av skor och fotinlägg. Går även med tofflor inomhus.

http://www.internetmedicin.se/dyn_main.asp?page=444



BEHANDLING

Stötdämpande skor kompletterade med avlastande inlägg.
Inläggen ska dels avlasta plantarfascieursprungets fäste, och dels korrigera höga respektive låga fotvalv, i fall dessa förändringar föreligger.
Inlägg kombinerad med alternativ träning botar de allra flesta, eller åtminstone minskar symtomen så att det är möjligt att återuppta idrottsaktivitet.
Alternativ träning innebär att det skadeframkallande momentet minimeras och ersätts av annan träningsform – t ex ersätts asfaltlöpning med wet-westlöpning (aqua-jogging).
Därefter successiv återgång till önskad aktivitet med inlägg och vid behov också ändrad löpteknik (undvik löpning på tå).
Stretching efter aktivitet (korta tåböjarna) är viktigt.
Initialt ofta mycket smärtsamt tillstånd som lindras med NSAID, t ex Tabl Voltaren T 50 mg x 3, Kaps Orudis 100 mg x 2 (alt gel x 2), Tabl Brufen 600 mg x 2. Även de nya inflammationshämmande medlen, coxiber (t ex Celebra, Arcoxia), kan ges med framgång, speciellt hos patienter med gastro-intestinala besvär.
Besvären är ofta långdragna, men läker vanligen ut. Prognosen är god.
Lokal kortisoninjektion ger ofta god effekt vid långdragna förlopp.
Injektion som ges från medialsidan leder ofta till långvarig symtomlindring.
I enstaka svåra och långdragna fall kan operation övervägas. Då görs vanligen tenotomi, d v s avskärning av plantarfascian, ofta med god effekt, men det är mycket ovanligt att operation behöver tillgripas.

Semiramis
2005-02-24, 11:05
Pröva att stretcha vaderna länge, typ hänga i en trappa eller på en step-upbräda eller dyl, om man är stel i vaderna kan det göra ont under foten.

Johnny
2005-02-25, 12:32
Det kan vara så enkelt att det faktiskt är nerver som kläms in. Speciellt om det är vid de tre mittersta tårna.

Sen kan det vara så att du knyter dina skor för hårt? Det i samband med de aktiviteter du nämner ökar trycker över fotryggen.