handdator

Visa fullständig version : Nu är det bestämt till 100%


victor_n
2005-02-23, 23:06
japp nu är det som sagt bestämt... pappsen har snackat med killarna på autotech nere i trollis å det bli en massa bilgodis till motorn å chassit till sommaren nu.. vi väntar bara på tid så allt kan bli gort!

här e det som kommer göras!

Det som Atech skall göra samtidigt med monteringen av DIFFEN är
följande:

Ny turbo KKK K24 eller T04E
Nytt grenrör(portat)
Ny topp
Male-kolvar eller liknande
Verdi H-stakar
Spridare 688 cc/m
Nytt "sprut"
Ny bränslepump för att klara den massiva bränsle åtgången....
Nytt 3" avgas från kat(race) o bakåt.
HKS SSQV öppen dump.
m.m.

Osäker på datum och pris, men räknar med > 100.000:-



mer info kommer när jag får mer info ur pappa som e lika hemlig av sig som fbi :cool:

nordlander
2005-02-23, 23:09
Du det där lät ju trevligt :)

bladhet
2005-02-24, 02:19
Vad är det för bil?
Saab? volvo?

påven
2005-02-24, 06:34
Ska du trimma din bil för 100k eller skryter du bara om din pappas bil o hur mycket pengar han har?

TrasMannen
2005-02-24, 08:09
japp nu är det som sagt bestämt... pappsen har snackat med killarna på autotech nere i trollis å det bli en massa bilgodis till motorn å chassit till sommaren nu.. vi väntar bara på tid så allt kan bli gort!

här e det som kommer göras!

Det som Atech skall göra samtidigt med monteringen av DIFFEN är
följande:

Ny turbo KKK K24 eller T04E
Nytt grenrör(portat)
Ny topp
Male-kolvar eller liknande
Verdi H-stakar
Spridare 688 cc/m
Nytt "sprut"
Ny bränslepump för att klara den massiva bränsle åtgången....
Nytt 3" avgas från kat(race) o bakåt.
HKS SSQV öppen dump.
m.m.

Osäker på datum och pris, men räknar med > 100.000:-



mer info kommer när jag får mer info ur pappa som e lika hemlig av sig som fbi :cool:

Din bil eller pappas? ;)

Vad är det för sprut?
Varför uppgraderar ni inte dp/fp?? Bilen kommer gå sketadåligt om ni inte gör något åt den.
Skall han inte göra något på insugssidan?
Vad siktar din pappa på för prestanda?

precis
2005-02-24, 09:00
bli inte för bilkåt bara

änglahåret
2005-02-24, 17:14
Antar att det är en S40 eftersom det ska bytas sprut.
Lär ju skaffa en bättre IC och uppgradera kopplingen också.
Vad siktas det på för effekt?

OggeP
2005-02-24, 17:27
Ser ju bra ut.

Var det 850 eller s40?

s_himself
2005-02-24, 17:45
Faktiskt en v40 om jag inte missminner mig från bilden han postade i Nordlanders turbo-konvertering bmw-tråd :)


Effekten Lär räcka med de grejerna :)

bladhet: atech trimmar väl bara volvo..


Fast jag förstår inte varför det ska va 3" efter katten??? Avgaserna har väl kylts ner så pass mycket efter katten att det inte behöver va så stort? Vissa säger även att det kan bli en liten effektförlust så.. utan man ska köra typ 3" till katten och resten 2½" Faaaaast, det gäller väl bara bonntrimmade bilar :D

nordlander
2005-02-24, 17:56
Dom lär väl ha bytt till 3 tums downpipe när dom bytte turbon.

OggeP
2005-02-24, 18:01
Faktiskt en v40 om jag inte missminner mig från bilden han postade i Nordlanders turbo-konvertering bmw-tråd :)


Effekten Lär räcka med de grejerna :)

bladhet: atech trimmar väl bara volvo..


Fast jag förstår inte varför det ska va 3" efter katten??? Avgaserna har väl kylts ner så pass mycket efter katten att det inte behöver va så stort? Vissa säger även att det kan bli en liten effektförlust så.. utan man ska köra typ 3" till katten och resten 2½" Faaaaast, det gäller väl bara bonntrimmade bilar :D

Nope de trimmar även SAAB men jag tror dock att det är Maptun som har ett finger med i spelet.

Spec^
2005-02-24, 18:12
Så skadligt tråkigt med turbo bilar så det är inte sant.. fyfan så less på dom.

nej fram med N/A bilarna, så jävla mycke roligare.

victor_n
2005-02-24, 18:36
Vad är det för bil?
Saab? volvo?


volco v40 t4!

victor_n
2005-02-24, 18:37
Ska du trimma din bil för 100k eller skryter du bara om din pappas bil o hur mycket pengar han har?


vf visste att det skulle komma ett sådant patetiskt inlägg.. men men!
NEJ jag skryter inte! är en bilfanatiker som inte har en egen utan hjälper min farsa med vår bil som vi kör på diverse event!
att jag skrev 100k är just för att allt som måste göras kommer att gå på så mkt!
tyvär ingen rice åk som man kan trimma för 14k å få samma effekt=/

victor_n
2005-02-24, 18:41
Din bil eller pappas? ;)

Vad är det för sprut?
Varför uppgraderar ni inte dp/fp?? Bilen kommer gå sketadåligt om ni inte gör något åt den.
Skall han inte göra något på insugssidan?
Vad siktar din pappa på för prestanda?


skrev i början att farsan hade snackat me trimfirman.. hade hoppats att ni skulle förstå att det inte är min egen:P

du jag e inte helt insatt i tekniken med andra ord vet jag inte va dp/fp e?!.. å vet inte allt som ska göras än!
men det som kommer göras är nog det som behövs göras för å klara efekten!
som det stod så stod det mm.. antar att det finns med under mm;)

hmm.. mini målet e 420hk.. dröm mål e 460!

victor_n
2005-02-24, 18:45
Antar att det är en S40 eftersom det ska bytas sprut.
Lär ju skaffa en bättre IC och uppgradera kopplingen också.
Vad siktas det på för effekt?


neh e faktiskt en v40 nästan rätt:)

sitter redan en feeeet race cooling IC på;)
koppling finns redan det med! klara 600nm :thumbup:

som sagt mål 420-460!

victor_n
2005-02-24, 18:48
Faktiskt en v40 om jag inte missminner mig från bilden han postade i Nordlanders turbo-konvertering bmw-tråd :)


Effekten Lär räcka med de grejerna :)

bladhet: atech trimmar väl bara volvo..


Fast jag förstår inte varför det ska va 3" efter katten??? Avgaserna har väl kylts ner så pass mycket efter katten att det inte behöver va så stort? Vissa säger även att det kan bli en liten effektförlust så.. utan man ska köra typ 3" till katten och resten 2½" Faaaaast, det gäller väl bara bonntrimmade bilar :D

nja när effekten blir så mkt som det nu blir så är det mer effektivt med rakt rör :thumbup: avlsutas med en fin 4,5" pipa :thumbup:

victor_n
2005-02-24, 18:50
Nope de trimmar även SAAB men jag tror dock att det är Maptun som har ett finger med i spelet.


som du sa så trimmar dom även saab.. men dom trimmar det mesta som rullar:) och finns grejjer till!
fast dom är ju "volvo-specialister" så det e mest volvos som rullar ut där!

victor_n
2005-02-24, 18:52
Så skadligt tråkigt med turbo bilar så det är inte sant.. fyfan så less på dom.

nej fram med N/A bilarna, så jävla mycke roligare.


hmmm... tycker N/A e större än med turbo på bilsport eventsen!
menmen... du kanske helt enkelt inte vart på så många tävlingar?!

Styrkebyggare
2005-02-24, 18:54
Har 260hk/380Nm i min T4 (BSR steg 3). Inte så mycket jämfört med Atech's värstingtrimningar, men det rör rätt hyggligt på sig ändå... :cool:

victor_n
2005-02-24, 18:57
Har 260hk/380Nm i min T4 (BSR steg 3). Inte så mycket jämfört med Atech's värstingtrimningar, men det rör rätt hyggligt på sig ändå... :cool:


hehe samma som sitter i vår bil nu;)
fast vi har runt 275 å 400nm pga av lite tryck fiffel å nya IC'n!
tycker den redan drar som bara fan!
en polare som redan fixat 420 i sin s40 drar ifrån det mesta från bmw-riskokar bilar.. så det kommer bli en kul sommar med alla blackrace å nattrace;D

Johan O
2005-02-24, 19:18
Har 260hk/380Nm i min T4 (BSR steg 3). Inte så mycket jämfört med Atech's värstingtrimningar, men det rör rätt hyggligt på sig ändå... :cool:


Har samma effekt i min T4. Fast min har ju varit på Autotech dårå. :cool:

Yankeee
2005-02-24, 19:21
Hur bra grepp har egentligen en framhjulsdriven bil med 400 hk?
Polaren har en 95:a med 300 hk, fäste på ettan är bara att glömma.

victor_n
2005-02-24, 20:08
Hur bra grepp har egentligen en framhjulsdriven bil med 400 hk?
Polaren har en 95:a med 300 hk, fäste på ettan är bara att glömma.


vi brukar få problem redan vid 275 på 1:an å 2:an!

men i sommar kommer vi rulla med khumo ecksta(stavning) fram på 17"tummarna! å mickey thompson(stavningNR2) på racen så i backen så hamnar efekten med hjälp av chassi modsen vi gort å de som kommer:)

victor_n
2005-02-24, 20:11
Har samma effekt i min T4. Fast min har ju varit på Autotech dårå. :cool:


hehe nice :thumbup:

laktosintolerant
2005-02-24, 20:12
Racekatalysator? Varför inte bara riva bort den bromsklossen och kasta helvetet i skrotbaljan?


Har fått ur bra effekt ur mina bilar för en relativt billig slant, om man inte räknar in alla timmar man lagt ner i verkstaden.


Audi S2
T04E
RS2 grenrör, omportat (fräste egna flänsar)
3" från downpipe och bak UTAN katalysatorer!!
Scania 164 Intercooler (50 timmars jobb med kapning och svetsning, men bra blev det).
Orginal wastegate med RS2 fjäder.
RS2 Kylare
Spridare (experimenteras flitigt)
Smidda stakar och kolvar.
Rensad från gjutskägg i cylindrar.
Öppet filter
RS2 soppapump +tankpump.
Lättat svänghjul
Isolerat motorutrymme
Mappad

Transmission:
Rakskurna drev i växellåda
Kraftigare koppling

Chassi
(På gång) Öhlins ställbart chassi.


Ej chippad, gammalt hederligt bonntrim är riktiga hästar.


På gång:
Corvette cab -71 450
Totalrenovering av motorn.

Idioti? Ja! ;)

s_himself
2005-02-24, 20:15
Hur bra grepp har egentligen en framhjulsdriven bil med 400 hk?
Polaren har en 95:a med 300 hk, fäste på ettan är bara att glömma.


Jag tycker jag har problem med fäste på min audi 90 -85 med sina vilda 136 hästar på framhjulen :laugh:

victor_n
2005-02-24, 20:56
Racekatalysator? Varför inte bara riva bort den bromsklossen och kasta helvetet i skrotbaljan?


Har fått ur bra effekt ur mina bilar för en relativt billig slant, om man inte räknar in alla timmar man lagt ner i verkstaden.


Audi S2
T04E
RS2 grenrör, omportat (fräste egna flänsar)
3" från downpipe och bak UTAN katalysatorer!!
Scania 164 Intercooler (50 timmars jobb med kapning och svetsning, men bra blev det).
Orginal wastegate med RS2 fjäder.
RS2 Kylare
Spridare (experimenteras flitigt)
Smidda stakar och kolvar.
Rensad från gjutskägg i cylindrar.
Öppet filter
RS2 soppapump +tankpump.
Lättat svänghjul
Isolerat motorutrymme
Mappad

Transmission:
Rakskurna drev i växellåda
Kraftigare koppling

Chassi
(På gång) Öhlins ställbart chassi.


Ej chippad, gammalt hederligt bonntrim är riktiga hästar.


På gång:
Corvette cab -71 450
Totalrenovering av motorn.

Idioti? Ja! ;)

låter som din ådi går bra :thumbup:
verkar bli ett kul projekt me corvetten oxå!

nja asså antar att den fyller nån funktion;P

victor_n
2005-02-24, 20:58
Jag tycker jag har problem med fäste på min audi 90 -85 med sina vilda 136 hästar på framhjulen :laugh:

hahahahah :laugh:

neh men asså det handlar mest om hur man rivstartar eller inte!
man kan ju tex lägga lakris me en skoda felicia om man har tur.. så fäste på höga varv å låg växel har nog dom flesta probs me :)

Styrkebyggare
2005-02-24, 22:39
På gång:
Corvette cab -71 450
Totalrenovering av motorn.

Idioti? Ja! ;)


En Corvette 450 från -71.. nu blir jag avis. Säg inte att du skall kompressormata den också - då blir jag tokavis *spy*

victor_n
2005-02-24, 22:49
En Corvette 450 från -71.. nu blir jag avis. Säg inte att du skall kompressormata den också - då blir jag tokavis *spy*


undrar om man skulle få se den på gatorna om nätterna isf :naughty:

Eatalot
2005-02-24, 22:59
du lär se regplåten bak några sekunder iaf=)

Solle
2005-02-24, 23:00
Hehe, en 18åring med en sån bil kan ju bara sluta på ett sätt :)

victor_n
2005-02-24, 23:05
Hehe, en 18åring med en sån bil kan ju bara sluta på ett sätt :)


tur att det itne är min bil då (forfarande pappsen's jag hjälper bara) :sleep:

men kan ju stolt säga att jag skulle vilja äga en vr6 till sommaren :D

OggeP
2005-02-25, 15:10
En Corvette 450 från -71.. nu blir jag avis. Säg inte att du skall kompressormata den också - då blir jag tokavis *spy*

Var redo att bli avis. Eriksson på zatzy är ägare till denna underbara bil.

http://www.zatzy.com/showthread.php?t=159748&highlight=eriksson+corvette

Yankeee
2005-02-25, 15:19
Jag tycker jag har problem med fäste på min audi 90 -85 med sina vilda 136 hästar på framhjulen :laugh:

Jojo, jag kan ha problem med min Honda om jag vill :)

Men vad jag menar är att det går ju inte att använda all kräm i början. Därför det känns lite tråkigt med fwd. Ska jag ha en bil med drag i ska det vara awd eller rwd, mycket mer känsla :)

laktosintolerant
2005-02-25, 16:08
En Corvette 450 från -71.. nu blir jag avis. Säg inte att du skall kompressormata den också - då blir jag tokavis *spy*


Får se vad orken och pengarna räcker till :)

Räknar att få ur 700 hästar utan kompressor och kalle anka gas, volymen är ju på drygt 7,2 liter om jag inte räknar helt galet.

victor_n
2005-02-25, 16:45
Får se vad orken och pengarna räcker till :)

Räknar att få ur 700 hästar utan kompressor och kalle anka gas, volymen är ju på drygt 7,2 liter om jag inte räknar helt galet.


holy mackaroner!

du bara måste rulla på vägarna i sommar :hbang:

laktosintolerant
2005-02-25, 16:59
holy mackaroner!

du bara måste rulla på vägarna i sommar :hbang:

Blir nog inte klar förrens sommaren 2006. Ska bygga nytt garage på 100 Kvm
*screwy*

OggeP
2005-02-25, 17:01
Får se vad orken och pengarna räcker till :)

Räknar att få ur 700 hästar utan kompressor och kalle anka gas, volymen är ju på drygt 7,2 liter om jag inte räknar helt galet.

Oj inte dåligt!

700 sughästar ur 7,2l motorvolym ur en gammal BB, kan inte bli billigt. Varför inte överladd?

Styrkebyggare
2005-02-25, 17:54
Får se vad orken och pengarna räcker till :)

Räknar att få ur 700 hästar utan kompressor och kalle anka gas, volymen är ju på drygt 7,2 liter om jag inte räknar helt galet.

Shiiet! Vilken kanonbil.

7,37 liter får jag det till (en inch är väl 2,54 cm). Tycker att en hederlig gammal airpump-kompressor (som på en av de övre bilderna) som sticker upp ur huven är nåt av det råaste som finns...

laktosintolerant
2005-02-25, 19:31
Shiiet! Vilken kanonbil.

7,37 liter får jag det till (en inch är väl 2,54 cm). Tycker att en hederlig gammal airpump-kompressor (som på en av de övre bilderna) som sticker upp ur huven är nåt av det råaste som finns...

Ja, jag plockade fram miniräknaren nu :) och 7,37 är nog så nära man kan komma. Jäkla kubiktum :)'
Och en kompressor som sticker upp är ju gott mos, men framförallt ljudet. Har ofta velat byta bort mina turbosnurror mot en kompressormatad bil när jag racat, ja innan turbon slår när varvräknarnålen passerar 3000, man får sånt grymt tryck vid låga varv med en kompressor, helskönt!

Kommer ihåg när jag var nära att blåsa sönder turbon i en Ådi jag hade när jag började köra med amerikanska autometer mätare (jänkarna mäter ju i PSI)
jag räknar alltid BAR av gammal vana, nåväl jag ställde upp laddtrycket via wastegaten, rörde aldrig grundtrycket ens en gång. Senare på kvällen när jag åkte hem från Örebro hamnade jag brevid en (förmodligen) hyffsat trimmad ny Saab med relativt lågt laddtryck förmodar jag. Startade på tvåan vid ett stoppljus och saaben var ett par meter före innan turbon började jobba, stämplade fullt och när jag lade i fjärde växeln stod glädjemätaren på 140 km/h, slängde ett öga på laddtrycket som i topp stod på drygt 28 PSI (en BAR=ca 16,87 PSI fick jag i efterhand veta). Konstigt att det höll så pass bra, turbon (en KKK) förövrigt hade några mil på nacken. Ren och skär tur bara!


Så nu känns det som om det är dags för ett mer fullvuxet projekt, även fastän det ligger helt rätt i retrovinden att köra trimmade jänkare ;)

victor_n
2005-02-25, 19:36
Jojo, jag kan ha problem med min Honda om jag vill :)

Men vad jag menar är att det går ju inte att använda all kräm i början. Därför det känns lite tråkigt med fwd. Ska jag ha en bil med drag i ska det vara awd eller rwd, mycket mer känsla :)


beror nog mkt på vad för fwd du suttit i ;) awd e bara snabba i starten å sen losar dom all hk på att få rull på alla fyra däck.. bakhjularna e sköjj om det finns mkt hk å grepp:P
finns dock inget roligare än att ligga hack i häl på m3:or å s4rer :thumbup:

säger bara en sak.... det e lite mer kaxigt å komma med en bil som går som en evo 6a än att glida i en evo6a å få stryk av en volvo :D

laktosintolerant
2005-02-25, 19:43
Oj inte dåligt!

700 sughästar ur 7,2l motorvolym ur en gammal BB, kan inte bli billigt. Varför inte överladd?


Det värsta är att det inte är så svårt som man tror att få ur mycket effekt i en motor utan överladdning!

Är av den åsikten att laddtryck inte riktigt hör hemma på den här kärran. Kanske ångrar mig. Har gaskit och ligger och det kan ju bli aktuellt även fastän det sliter på motorn. Gå som en piskad orm ska den göra oavsett.