handdator

Visa fullständig version : Fot


Sedis
2005-02-23, 21:50
Hej på er allihopa!

Jag bifogar en bild på hur min fot ser ut idag. Det ser ut som en blodansamling just under fotknölen och jag undrar om man gör något åt det eller bara låter det vara? Sen har jag ont rakt ovanför fotknölen och ca 1 dm uppåt. Det är en "brännande" smärta som jag gissar är en inflammation, eller vad tror ni? Det gör ont vid beröring men även annars.
Ska man vila helt från ansträninging när det är så här eller kan man träna lätt? Jag tränar bland annat Kung Fu.

Tacksam för svar!

Sedis

z_bumbi
2005-02-23, 22:51
Vad har du gjort för att skada dig?

Sedis
2005-02-24, 08:09
Vet inte riktigt vad jag har gjort. För en vecka sedan var jag på Kung Fu träningen och då körde vi fight. Blev sparkad rätt hårt några gånger på smalben och sidan av smalbenet. Sen spelade jag innebandy i måndags. Det är väl de aktiviteter som jag utfört. Jag upptäckte detta i tisdagskväll och då var det bara en liten blå fläck under fotknölen. Men igår hade den blivit rätt mycket större.

Sedis

z_bumbi
2005-02-24, 09:38
Dags att uppsöka läkare kanske?

hallar
2005-02-24, 09:55
Dags att uppsöka läkare kanske?

Håller med bumbi, ta och sväng förbi doktorn, det är aldrig fel att kolla upp vad det är.

blekfet2
2005-02-24, 10:33
låt mig gissa vad du har gjort:
vridit foten eller trmpat snett....du har antagligen skadat ledbanden i foten å för det så behöver man linda foten stadigt samt hoppa på krycka 6 veckor som jag fick göra =)

Lizard
2005-02-24, 13:26
Typisk ledbandskada.
Blodansamlingen under knölen härrör med största sannolikhet från ledbandet ovanför och har runnit ned under knölen.
Röntga, linda, vila.

Lizard

Sedis
2005-02-25, 08:07
Tack för svaren!

Jag får väl uppsöka läkare på måndag och se vad som händer!

Någon som har koll på hur man lindar detta på bästa sätt?

Sedis

blekfet2
2005-02-25, 12:57
stadigt!....men om du inte har ont så är det onödigt att linda....alltså du har en liten liten blodsamling...min täckte halva foten samt sedan upp för halva benet...det såg hyfsat vidrigt ut =)

Sedis
2005-02-26, 18:01
Jag uppsökte läkaren igår och hon sa " Ditt ben har blivit utsatt för kraftigt våld, det måste ha gjort fruktansvärt ont". Blev nog sparkad ett antal gånger på smalbenet och sidorna av underbenet förra torsdagen. Detta gav en blödning ca 10 cm ovanför den inre fotknölen på vänster fot. Och det är den blödningen som "runnit" ner under knölen.
Inga ledband skadade eller så.
Vila var rekommendationen från läkaren.

Tack för alla svar!!

Sedis