handdator

Visa fullständig version : Stagnation PGa för ensidig träning.


Jompi
2005-02-23, 21:24
Brukar man åka dit för det pga av ensidig träning med samma övning eller för ensidig träning med reps och viktantal?

hobbitar
2005-02-23, 21:28
Menar du inte Vikt och repsantal?

Jovisst vänjer sig kroppen vid en allt för enformig träning, prova att köra nya övningar, kör tungt i 2 veckor, lätt i 2 veckor osv...

Jompi
2005-02-23, 21:32
Menar du inte Vikt och repsantal?

Jovisst vänjer sig kroppen vid en allt för enformig träning, prova att köra nya övningar, kör tungt i 2 veckor, lätt i 2 veckor osv...

Aa tack för att du rättade mig.

Eftersom det är böj bänk och amrk jag vill bli bra på så tror jag inte riktigt på att byta ut dom bara:P

stahlberg
2005-02-25, 15:07
Man kan ju for det forsta variera serier och reps.

Man kan ju variera utan att byta rorelser. Att lyfta bankpress med olika greppbredd, t.ex 2,5cm bredare, 2,5cm smalare, smalbank osv ar variationer. Att lyfta med fotterna upp, eller klossbank, eller bank fran olika lagen ar andra variationer.

stahlberg
2005-02-25, 15:10
Variationer i boj : lyft med olika bred fotstallning, stangen hogt upp (high bar squat), Zercher squat, box squat (olik hojder pa "boxen"), 1/2 squats, 1/4 squats, t.ex.

Marklyft : sumomark, mark med vanlig fotstallning, mark med ryckfattning, stande pa plattform av olika hojd, att dra ur olika lagen (t.ex nedanifran knana, slutetosv).

Jompi
2005-02-25, 17:15
Tack stahlberg, var det jag ville veta.

Men ! Ska man tex koncentrera sig på en sak hela passet då?
Tex 5 cm bredare bänk, köra det passet ut eller byta tillbaks til lnormalt senare i samma pass?

Samma med 1/4 böj, köra så et tag och sen byta tillbaks til djupa böj samma pass, eller köra så några träningar?

Vad är "box"?

stahlberg
2005-02-26, 14:26
Jag anser om bred bank att du ska kora hela passet brett, och t.om en hel period sa. Niofaldige varldsmastaren Larry Pacifico hade nagot program (som i motsats till manga varldsmastarprogram fungerade bra med viss modifikation) dar han rekommenderade ett pass brett, ett pass smalt (ca 2,5 cm alltsa) under en hel period (atta veckor vill jag minnas).

Jag namner detta for att jag gjorde om programmet en aning, och korde med det periodvis (det gor jag delvis annu), och tyckte det funkade bra.

Kom ihag att om du kor dessa bankvarianter for att du stagnerat, sa ska du ju ha omvaxling fran banken, och da ska du inte kora med normalt grepp alls under den perioden.

Grunda boj tycker jag inte man satter in som ersattande rorelse. Grunda boj ar alltfor olika vanliga boj. Dem tycker jag man satter in for att 1) trana maxstyrka, och 2) trana boj ur/i ett visst lage. Grunda boj kan bra tranas i samband med vanliga boj (eller marklyft).

stahlberg
2005-02-26, 17:14
Boxen ar en sorts "lada". Boxsquat har tillampats och "finslipats" av WBC-skolans (Westside Barbell Club) lyftare. WBC grundades av den mycket kunnige Louis Simmons, och av dem kan man fa manga intressanta traningsideer.

Boxsquat kan forstas goras fran olika hoga lador.

Gor man boxsquat som WBC-arna foresprakar ska man vara forsiktig att inte bojtekniken blir lidande (om man inte gor tavlingsboj med samma teknik som boxsquaten forstas).

Jompi
2005-02-27, 16:10
Tacktack, en fråga till då, hur "sammanfattat" tycker du man ska undivka stagnation, eller komam ifrån stagniation i böjen då?

btw, pmar snart:)

stahlberg
2005-02-27, 18:14
Det beror val delvis pa vad som orsakar stagnationen. Men ar den pga ensidig traning sa genom att "ta ny sats" : sanka vikter, oka repsen en aning, och dessutom satta in nya frascha komplementovningar (sadana som man tror man har nytta av).

stahlberg
2005-02-27, 18:26
Jag borde ocksa fa ivag ett pm till dig, men det skulle fordra att jag kan samla tankarna lite!!

Jompi
2005-02-27, 21:51
Okej, då vet jag:)

tränar du och din adept mkt "komplement övningar"?

Aa samma här, men jag väntar:)
Har varit bort ahela helgen och inte riktigt haft tid skriva.

stahlberg
2005-02-28, 16:23
Inte sa mycket komplement nar det ar tavlin om mindre an tva veckor. Efter detta blir det dock en period med bade variationer av styrkelyften och komplementovningar.