handdator

Visa fullständig version : Överträning och fettförbränning


vega
2005-02-23, 18:24
Är det möjligt att kroppen stänger av fettförbränning och att viktminskning uteblir om man tränar för mycket och inte låter den återhämta sig? Enligt vad jag läst på forumet här mm så kan det mycket väl vara så, men samtidigt så säger min hjärna mig att det ändå handlar om kcal in och ut.
Varför undrar jag detta? Jo, för jag tränade nästan varje dag fram till för ca 2 månader sedan. Åt förmodligen för lite för min träningsmängd men gick ändå inte ner i vikt. Nu har jag lagt av med mycket av träningen, blir nu endast ca 3 pass i veckan och jag har inte så mycket koll på maten. Har nu börjat gå ner i vikt. Och det är inte bara muskelmassa som försvunnit... Har nu gått ner ca 4-5 kilo. Det känns som om det går för lätt, jag klagar inte men undrar vad detta kan bero på...

aliquis
2005-02-23, 18:36
Nej, tror inte den stänger av fettförbränningen av att du rör på dig, även om det är massor, varför skulle den?

Du åt helt enkelt inte bara mer när du tränade mer?

King Grub
2005-02-23, 18:45
Om din energiförbrukning var kraftigt mycket högre än ditt energiintag är det väl möjligt att detta stimulerat någon slags svälttillstånd. Men jag skulle inte säga att det var motionens fel i sig, utan att du åt för lite, i förhållande till hur mycket du tränade, i sådana fall.

thezet
2005-02-23, 19:24
Är det möjligt att kroppen stänger av fettförbränning och att viktminskning uteblir om man tränar för mycket och inte låter den återhämta sig? Enligt vad jag läst på forumet här mm så kan det mycket väl vara så, men samtidigt så säger min hjärna mig att det ändå handlar om kcal in och ut.
Varför undrar jag detta? Jo, för jag tränade nästan varje dag fram till för ca 2 månader sedan. Åt förmodligen för lite för min träningsmängd men gick ändå inte ner i vikt. Nu har jag lagt av med mycket av träningen, blir nu endast ca 3 pass i veckan och jag har inte så mycket koll på maten. Har nu börjat gå ner i vikt. Och det är inte bara muskelmassa som försvunnit... Har nu gått ner ca 4-5 kilo. Det känns som om det går för lätt, jag klagar inte men undrar vad detta kan bero på...

Alla som har sysslat med idrott på elitnivå vet att överträning kan uppstå oavsett hur väl du sköter kosten. Det enda sättet att förbättra prestationen och undvika överträning är att gradvis vänja kroppen vid högre belastning.

Det mesta tenderar att gå åt helvete vid överträning. Den mest utbredda klyschan i träningsvärlden, att allt är en fråga om "kcal in och ut", kan du glömma. Om det vore sant skulle varenda halvanorektisk aerobicsinstruktör vara rippad, vilket uppenbarligen inte är fallet. Kroppen fungerar helt enkelt inte som en maskin - ett större energiunderskott leder inte per automatik till större fettförlust än ett mindre. Det komplicerade samspelet mellan kroppens hormoner ändrar förutsättningarna för vad som kan tyckas vara grundläggande fysik.

Sverker
2005-02-24, 07:32
Det är inte så komplicerat när man bryter ned problemet i små delar.

Den höga kroppsbelastningen från träningen höjer halterna av kortisol i kroppen. Kortisolen hindrar inlagringen av energi i musklerna och muskelförlusten kan ta fart.

Det låga kaloriintaget sänker halterna av tyroxidhormon och den allmänna ämnesomsättningen sjunker.

Så när man en balanspunkt. Hur mycket kan man röra på sig och hur lite kan man äta innan det går i kras ?

4 högintensiva eller 5 - 6 medelintensiva träningspass per vecka är nog max för de flesta.
500 - 1000 kcal underskott per dygn är nog undre gränsen för de flesta också.

Allt annat är overkill ;)