handdator

Visa fullständig version : I marklyft.


Ungtuppen
2005-02-23, 18:02
Tjena. Jo jag undrar om man ska sätta ner vikten efter varje repetition i marklyft? Vilket är effektivast, att inte sätta ner den eller att göra det?

Hääj

sunkan
2005-02-23, 18:12
Att bara "studsa" vikterna i golvet på nervägen gör det mycket lättare iaf, om det är det du menar :confused:

RobbeliRobban
2005-02-23, 22:27
Marklyft kräver fokus, man förflyttar väldigt tunga vikter och jag tror inte det är särskilt hälsosamt att stanna innan golvet. Så sätt ner efter varje lyft, så är det lättare att bibehålla den snygga tekniken som man utför det första lyftet med. Dvs. Se inte hela marksetet som sammanhängande reps med konstant belastning, utan en serie individuella lyft.

TommyBoy
2005-02-23, 23:06
Har du bra teknik och känner dig stabil så toucha golvet och gå upp utan att tappa spänningen i latsen. Ryggmusklerna är inte annorlunda än exempelvis biceps, vem lägger hantlarna mellan repsen i hantelcurlen?

Du höjer intensiteten och maximerar muskeltillväxten.

Baan
2005-02-23, 23:56
det går att bara toucha golvet och hela tiden behålla ryggen spännd så att säga, om det är att rekommendera, vette fan, själv känner jag mig nu mer sliten med den tekniken än när jag körde vanliga mark såsom beskrivet av robban ovan. Skulle nog rekommendera vanliga mark.

aliquis
2005-02-24, 00:15
Sätt ner den, för då kan man andas, starta om rörelsen korrekt genom att se till att ryggen hålls rätt ok och att man spänner magen osv, plus att greppet håller, skulle ju bli bra mycket svårare om man skall reppa en massa utan att få "ta paus" vad gäller greppet. Kör man med remmar är väl det senare ett mindre problem. Känns som det eventuellt kan bli jobbigt att sköta andningen om man bara reppar på med, jag tycker det är lätt att "glömma bort" att andas i övningar, för att inte tala om att räkna repsen ;)

F-$
2005-02-24, 21:04
Att bara "studsa" vikterna i golvet på nervägen gör det mycket lättare iaf, om det är det du menar :confused:



"studsa" vikterna i golvet är väll inte så bra för ryggen? de blir väll en smäll på koterna eller nått sånt skulle jag tror..

sunkan
2005-02-24, 21:48
"studsa" vikterna i golvet är väll inte så bra för ryggen? de blir väll en smäll på koterna eller nått sånt skulle jag tror..

jag var välidgt otydlig kom ja på...det jag medade med "studsa" var att han bara snuddade i golvet innan han vände. Menade inte som jag tror att du trode jag menade att han skulle släppa vikten och sen rycka upp den i samma ögonblick som den studsar upp igen.
själv så går jag ner med vikten så den är still på golvet och tar ett snabbt nytt andetag och fortsäter med nästa repp :thumbup:

F-$
2005-02-24, 22:57
jag var välidgt otydlig kom ja på...det jag medade med "studsa" var att han bara snuddade i golvet innan han vände. Menade inte som jag tror att du trode jag menade att han skulle släppa vikten och sen rycka upp den i samma ögonblick som den studsar upp igen.
själv så går jag ner med vikten så den är still på golvet och tar ett snabbt nytt andetag och fortsäter med nästa repp :thumbup:

hehe ok själv gör jag samma som du stanar vikten på golvet tar ett nyt andetag och drar upp skiten igen de käns klart bäst!