handdator

Visa fullständig version : Risk överträning?


arne
2005-02-23, 13:18
måndag- fotboll
tisdag- Bröst, triceps axlar
onsdag- Rygg, biceps, underarmar och mage
torsdag-fotboll
fredag-fotboll
lördag- Ben, mage och traps
söndag- vila

Tror ni detta schema ger stor risk för överträning?
Benen får ju rätt mycket i fotbollen så att säga.

Funderar på att lägga ben samt rygg-pass på tisdag onsdag, istället för att göra som jag gör nu, så får benen vila ordentligt utan avbrott så att säga, men frågan är om man inte är lite väl seg i benen när man spelar fotboll på det där viset...

jwzrd
2005-02-23, 17:14
Beror ju helt och hållet på hur hårt du kör på varje pass, hur mycker du äter, hur din återhämtning ser ut osv. Mer eller mindre allting du inte angivit.

Johan O
2005-02-23, 17:42
Tycker det ser helt okej ut. Spelar fotboll själv flera dagar i veckan kombinerat med styrketräning och jag brukar precis som dig dela upp kroppen på tre styrkepass i veckan.
Se bara till att lägga (precis som du har gjort) benpasset innan en vilodag. Iallafall jag presterar betydligt sämre på gräset om jag har tränat ben dagen innan.

thezet
2005-02-23, 19:40
Tror ni detta schema ger stor risk för överträning?
Benen får ju rätt mycket i fotbollen så att säga.


Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Mina erfarenheter säger att det inte är lämpligt att kombinera fotbollsträning med tyngre styrketräning. Särskilt tung benträning var för mig omöjlig att förena med fotbollen. Kanske går det bättre för dig, men med endast en vilodag bör du inte räkna med att växa. Folk som endast styrketränar och kör cardio i estestiskt syfte förstår ofta inte vilka påfrestningar det innebär att träna fotboll i 1,5-2h flera ggr i veckan. Jag har en mesomorf kroppstyp och bygger muskler lätt, men när jag tränade fotboll fyra ggr i veckan var det omöjligt att växa.

Johan O
2005-02-23, 20:14
Jag kan givetvis bara tala för mig själv. Mina erfarenheter säger att det inte är lämpligt att kombinera fotbollsträning med tyngre styrketräning. Särskilt tung benträning var för mig omöjlig att förena med fotbollen. Kanske går det bättre för dig, men med endast en vilodag bör du inte räkna med att växa. Folk som endast styrketränar och kör cardio i estestiskt syfte förstår ofta inte vilka påfrestningar det innebär att träna fotboll i 1,5-2h flera ggr i veckan. Jag har en mesomorf kroppstyp och bygger muskler lätt, men när jag tränade fotboll fyra ggr i veckan var det omöjligt att växa.

Jag har kombinerat detta under säkert 4 år, visserligen bara på division 5 nivå men ändå. Tycker det fungerar fint att kombinera. Och även om all fotboll gör att man inte växer optimalt så går det ändå sakta men säkert för min del.
Väger 90 kilo nu på 183cm. Inte stenhård, men inte speciellt slapp heller. :D