handdator

Visa fullständig version : Min kompis åt 105 köttbullar i skolan


Ectomorph
2005-02-23, 09:39
Min kompis Gabi älskar styrketräning och går verkligen in för att träna tungt och äta rejält och bra. Problemet är bara att han knappt ökar i vikt hur mkt han än äter. En gång i gymnasiet åt han 105 köttbullar med 2-3 potatisar till samt sallad.
Har hört talas om att man kan ha fel på köldkörteln el dyl. som försämrar ämnesomsättningen och gör personen slö och fet, men finns det personer med det motsatta problemet också? Skulle vara intressant att veta. Isåfall skulle man misstänka att Gabi lider av något sådant.

King Grub
2005-02-23, 09:43
Har man fel på ämnesomsättningen mår man inte speciellt bra, så det är inget man går omkring med och inte märker det.

En sådan gigantisk överätarmåltid då och då blir man inte fet av; tarmens upptag av protein och kolhydrat är begränsat per minut.

Honn
2005-02-23, 09:45
En vän till mina föräldrar fick tokhög ämnesomsättning en period efter att ha varit i en bilolycka. Hon åt hemma innan hon skulle fara och handla, käkade något på vägen, i affären, på vägen hem och sedan när hon kom hem. Med tanke på att hon bor i USA så var hennes matvanor inte så chockerande, det var bara det att hon inte gick upp i vikt av det, jag tror t.om. att hon gick ner i vikt.

The_RobRoy
2005-02-23, 09:48
En vän till mina föräldrar fick tokhög ämnesomsättning en period efter att ha varit i en bilolycka. Hon åt hemma innan hon skulle fara och handla, käkade något på vägen, i affären, på vägen hem och sedan när hon kom hem. Med tanke på att hon bor i USA så var hennes matvanor inte så chockerande, det var bara det att hon inte gick upp i vikt av det, jag tror t.om. att hon gick ner i vikt.

Vadå, gick det över sen eller, skumt.

Pappa har trasig köldkörtel, så han måste äta levaxin för att reglera sin ämnesomsättning, fint om man överdoserar levaxin, bra deffpiller *rolleyes*

Ectomorph
2005-02-23, 09:49
Har man fel på ämnesomsättningen mår man inte speciellt bra, så det är inget man går omkring med och inte märker det.

En sådan gigantisk överätarmåltid då och då blir man inte fet av; tarmens upptag av protein och kolhydrat är begränsat per minut.

Okej, men när jag pratat med honom beskriver han det som att han aldrig kan äta sig ordentligt mätt, som om hans mage inte har någon botten. Han måste i vilket fall som helst ha en extrem ämnesomsättning som kan äta sådana enorma mängder mat utan att knappt öka i vikt.

GymTT
2005-02-23, 10:06
105 köttbullar :eek:

King Grub
2005-02-23, 10:08
Okej, men när jag pratat med honom beskriver han det som att han aldrig kan äta sig ordentligt mätt, som om hans mage inte har någon botten. Han måste i vilket fall som helst ha en extrem ämnesomsättning som kan äta sådana enorma mängder mat utan att knappt öka i vikt.

Sådana gigantiska differenser bland friska människor är knappt beskrivna inom litteraturen. Mask?

Honn
2005-02-23, 10:09
Vadå, gick det över sen eller, skumt.

Med läkarhjälp så blev hon bra. Vet inte vad dem gjorde eller om hon går på medicin nu.

Thony
2005-02-23, 10:21
105 köttbullar :eek:


Mamma scans äckliga brosk bullar.. :D

Ectomorph
2005-02-23, 12:47
105 köttbullar :eek:

Jepp! Word!

Ectomorph
2005-02-23, 12:47
Sådana gigantiska differenser bland friska människor är knappt beskrivna inom litteraturen. Mask?

Jag skulle tro att han har det eller något. Han vill i alla fall iväg till en läkare för att kolla upp det där.

30cm
2005-02-23, 13:00
Om man får mask. Käkar den upp all mat då eller bara vissa delar, t.ex. proteinet (god forbid)?

Pez
2005-02-23, 13:20
Min kompis Gabi älskar styrketräning och går verkligen in för att träna tungt och äta rejält och bra. Problemet är bara att han knappt ökar i vikt hur mkt han än äter. En gång i gymnasiet åt han 105 köttbullar med 2-3 potatisar till samt sallad.
Har hört talas om att man kan ha fel på köldkörteln el dyl. som försämrar ämnesomsättningen och gör personen slö och fet, men finns det personer med det motsatta problemet också? Skulle vara intressant att veta. Isåfall skulle man misstänka att Gabi lider av något sådant.
"hur mycket han än äter" - är en ganska vanlig kommentar/påstående från folk som inte ökar... det handlar i de flesta fall om folk som smäller i sig stora mängder mat... 1-2 gånger om dagen that is... sätt i personen samma mängd mat 5-6 gånger om dagen, kvarstår "problemet" efter det så kan vi snacka.. :)

Tex - vad äter denna Gabi till frukost? Hur många gånger om dagen äter han?
Helheten är viktigare än detaljerna..

Ectomorph
2005-02-23, 13:34
"hur mycket han än äter" - är en ganska vanlig kommentar/påstående från folk som inte ökar... det handlar i de flesta fall om folk som smäller i sig stora mängder mat... 1-2 gånger om dagen that is... sätt i personen samma mängd mat 5-6 gånger om dagen, kvarstår "problemet" efter det så kan vi snacka.. :)

Tex - vad äter denna Gabi till frukost? Hur många gånger om dagen äter han?
Helheten är viktigare än detaljerna..

Han är noga och försöker äta flera gånger per dag, 4-6, men det är inte alltid han har tid. Kan kanske vara en orsak... kroppen kan nog inte tillgodogöra sig allt han äter på de där tillfällena med resultat att han skiter kopiöst mkt medan bara en del tas upp av tunntarmen.
Till frukost maler han i sig allt han kan: bröd, gröt och proteindrinkar.

Fors
2005-02-23, 13:52
Låter lite som en saga det här. Om Gabi som har problem med ämnesomsättningen och turnerar världen runt för att finna bot.

LunaSpice
2005-02-24, 10:37
Med läkarhjälp så blev hon bra. Vet inte vad dem gjorde eller om hon går på medicin nu.

Troligen ett trauma och/eller en neurologisk skada i hypothalamus. Hypothalamus utsöndrar ett hormon som styr hormonsekretionen i sköldkörteln. Den typen av skador är inte alltför ovanliga efter trafikolyckor.

KIRE
2005-02-24, 11:49
Vadå, gick det över sen eller, skumt.

Pappa har trasig köldkörtel, så han måste äta levaxin för att reglera sin ämnesomsättning, fint om man överdoserar levaxin, bra deffpiller *rolleyes*

Låna av honom!

En levaxin om dagen är bra för magen :laugh:

The_RobRoy
2005-02-24, 13:10
Låna av honom!

En levaxin om dagen är bra för magen :laugh:

När farsan skulle bestämma sin dos, fick han öka sakta men säkert, men han fick aldrig göra stora ökningar, vilket gjorde att han fortsatte att gå upp i vikt, så han tog dubbla dosen istället (vilket var mer än han behövde)

Han sa att han blev jävligt speedad, låg i sängen och skulle sova, typ vilopuls på 140.

En annan cool grej vaju att innan han började äta levaxin och dom upptäckt problemet så hade farsan sjukt låg vilopuls (han är jäkligt bra tränad från ungdomen), på nått sätt fick han iaf lägre puls av att köldkörteln inte funka, tror han hade typ 38 slag i minuten eller nått..

..piller är bra ibland, annars skulle jag inte ha nån pappa.

skillz
2005-02-24, 13:17
Låter lite som en saga det här. Om Gabi som har problem med ämnesomsättningen och turnerar världen runt för att finna bot.


hahahaha fan va bra :laugh:

Tolkia
2005-02-24, 22:44
... han tog dubbla dosen istället (vilket var mer än han behövde). Han sa att han blev jävligt speedad, låg i sängen och skulle sova, typ vilopuls på 140.
Det finns en del exempel på bantande (läs: anorektiska) tjejer som fått tag i sköldkörtelmediciner som Levaxin. Det har INTE blivit så bra ...

Sparrisen
2005-02-24, 22:49
Folk brukar anse att jag har hög "ämnesomsättning". Själv vet jag inte. Men när jag inte tränade och inte åt lika mycket som jag brukar under en/två månads tid gick jag ned 13 kilo... kusligt! Jag måste hela tiden tänka på att äta ordentligt, annars går jag snabbt ned i vikt.

The_RobRoy
2005-02-24, 23:26
Det finns en del exempel på bantande (läs: anorektiska) tjejer som fått tag i sköldkörtelmediciner som Levaxin. Det har INTE blivit så bra ...

är det inte väldigt effektivt medel för bantning bara hjärtat klarar av det egentligen? självklart är det nog väldigt farligt att använda, men ur effektivitetssynpunkt borde de ju va svårslaget.. ..vad hände med dom tjejerna da?

KIRE
2005-02-25, 00:37
Det finns en del exempel på bantande (läs: anorektiska) tjejer som fått tag i sköldkörtelmediciner som Levaxin. Det har INTE blivit så bra ...

Om det gick illa beror det isåfall på att dom hade fel på sköldkörteln redan innan eller att dom doserade MKT fel.
Men det var väl några tjejer som tog livet av sig med koffeintabletter oxå så idioter finns ju överallt. Det är inte det stackars levaxinets fel :)

För övrigt är levaxin effektivt om man använder det på rätt sätt och tillsammans med andra mediciner. Det är ingen större mening att använda endast levaxin.
Man måste som vanligt ha stenkoll på helheten.

King Grub
2005-02-25, 07:02
är det inte väldigt effektivt medel för bantning bara hjärtat klarar av det egentligen? självklart är det nog väldigt farligt att använda, men ur effektivitetssynpunkt borde de ju va svårslaget.. ..vad hände med dom tjejerna da?

Det är klart det är effektivt. Det är effektivt att svälta också. Det gör det inte hälsosammare. ;)

vega
2005-02-25, 08:23
Om det gick illa beror det isåfall på att dom hade fel på sköldkörteln redan innan eller att dom doserade MKT fel.
Men det var väl några tjejer som tog livet av sig med koffeintabletter oxå så idioter finns ju överallt. Det är inte det stackars levaxinets fel :)



Nja, människor med anorexia klarar nog inte av den ökade påfresningen på hjärtat som redan är överansträngt. Och de har ju inga uppfattningar på vad som är rimliga doser heller. Men som du sa idioter finns ju överallt!