handdator

Visa fullständig version : Bröstmuskler, det händer fan inget


nordlander
2005-02-23, 01:02
Har alltid haft problem med att få "kontakt" med bröstmusklerna. Tycker inte att någon övning tar speciellt bra. Axlar och triceps växer som fan och det är väl där problemet sitter. Jag måste ju helt enkelt lyfta/pressa fel vid bänkpress och alla andra övningar. Eller? Tips på övningar som biter på bröstet?

Knäböj
2005-02-23, 01:42
Djup (!) hantelpress.

Pez
2005-02-23, 02:06
Har alltid haft problem med att få "kontakt" med bröstmusklerna. Tycker inte att någon övning tar speciellt bra. Axlar och triceps växer som fan och det är väl där problemet sitter. Jag måste ju helt enkelt lyfta/pressa fel vid bänkpress och alla andra övningar. Eller? Tips på övningar som biter på bröstet?
Det verkar ju som du tvivlar på ditt utförande av nämnda övningar, problemet ligger ju troligtvis där (såtillvida du inte är vanskapt).. har du samma problem med kontakt när det kommer till hantelpressar? Flyes?
Får själv bättre kontakt med hantlar än med "vanlig" bänkpress med stång, även om jag har relativt lätt med kontakten i pecsen..

Svårt att göra nåt åt utförandet "över nätet" iallafall.. bästa tipset är väl att ta hjälp av nån kunnig på plats för en overhaul av tekniken.

Enkla tips som du antagligen redan vet om är... skulderbladen ihop i bänken, axlarna bak max, bredda greppet något, se till att armbågarna inte faller in mot kroppen så det blir en tricepsövning av spektaklet..mm..en skitsak som jag tycker funkar just i bänk är att "tänka" det som att jag ska "bryta stången" när jag pressar.. kanske bara en fix idé jag har..

ante
2005-02-23, 02:28
Får själv bäst kontakt i smithen.

Men för massan och styrkan vete tusan, då är nog fristång bäst...

pellepedal
2005-02-23, 09:09
Jag håller nog med Mr Pezzz.
Du sa nog själv vad som var problemet... Utförandet.
Var beredd att dra ner lite på vikterna under en tid och lär dig perfekt utförande...

z_bumbi
2005-02-23, 09:54
nordlander: Ett tipset är att köra med totalt stopp i bottenläget, 3-5 s med stången på bröstet och sen pressa upp. Behåll spänningen i kroppen under hela stoppet, du kommer att tvingas sänka vikten du använder så det är lika bra att göra det rejält från början..

Efter ett tag kan du gå tillbaka till det vanliga 1-2 s stoppet och se vad som har hänt.

Fatalist
2005-02-23, 14:13
Och eftersom ingen tipsat om det säger jag flyes, där går det nästan inte att inte få kontakt :D

Sir Anselm
2005-02-23, 16:01
Djup (!) hantelpress.

Word!!! :thumbup:

nordlander
2005-02-23, 16:38
Jo jag tror faktiskt det är utförandet som suger. Ska prova att hålla bredare och köra med ett lite längre stopp. Hantelpressen går jag så djupt jag bara kan. Ska prova flyes och även smithen.

Mighty
2005-02-23, 17:17
Att du skulle få bättre kontakt med djupa hantelpressar håller jag inte med om. Hantelpressar förvisso, men inte allt för djupa för då kopplas axlarna in startmomentet. Jag får bra kontakt med hantelpressar, men går inte djupare ner än om jag kör med stång. När jag vill då djup stretch kör jag flyes istället.

Baan
2005-02-23, 17:25
har själv ganska stora problem att lyckas bra med bröstträningen, visst lite kontakt får man ibland, men hantelpressarna tar inte bra och inte bänkpress alltför bra heller, och sen får man inte direkt några bra resultat. passar på att whina lite i din tråd tänkte jag :D

nä men det är ju utförandet som inte funkar...

mr_ping2
2005-02-23, 21:58
Tunga flyes så armbågarna går sönder och bänkpress med brett grepp.

hobbitar
2005-02-23, 22:04
Jag får grymm kontakt i Cablecrossen. Brösta upp dig så mycket du kan och håll löst i stången när du kör tex bänkpress.

Sen kan du ju alltid införskaffa dig en svart kungsfjäder.

nordlander
2005-02-23, 22:18
Ska försöka bredda mer i bänken...tror det kommer göra gott.

myggan
2005-02-24, 10:14
hur vet man egentligen att man får bra kontakt ?

jag får bra pump och en jäkla träningsvärk och så, men behöver det betyda att jag har fått bra kontakt ?

jag har också dålig bröstutveckling, men är övertygad att det släpper med lite tålamod :hbang:

racePete
2005-02-24, 11:06
hur vet man egentligen att man får bra kontakt ?

jag får bra pump och en jäkla träningsvärk och så, men behöver det betyda att jag har fått bra kontakt ?

jag har också dålig bröstutveckling, men är övertygad att det släpper med lite tålamod :hbang:


Du känner när du har kontakt. Måste väl finnas nån övning där du får den känslan? För mig kan det variera från pass till pass, så även pumpen men träningsvärk får jag i princip alltid.

Tålamod? Var tjackar man det? Injicerar man?:D

Hades
2005-02-24, 12:19
.en skitsak som jag tycker funkar just i bänk är att "tänka" det som att jag ska "bryta stången" när jag pressar.. kanske bara en fix idé jag har..
Åt vilket håll tänker du att du bryter stången?

Pez
2005-02-24, 14:15
Åt vilket håll tänker du att du bryter stången?
"Ifrån" mig.. om du förstår vad jag menar... :D

Spiffy
2005-02-24, 14:20
Om du en dag skulle klara att bryta stången, skulle inte tummarna röra sig innåt mot bröstkorgen då?