handdator

Visa fullständig version : Äta okokta makaroner


Brenner
2005-02-22, 21:48
Måste vara vääldigt långsamt eller? men frågan är om det tas upp av kroppen nån som känner sig säker på ett svar???

abjorn
2005-02-22, 22:01
varför i hela friden ska du äta okokta makaroner ??????

Tolkia
2005-02-22, 22:05
Har för mig (bittra erfarenheter från barnaåren ...) att man kan få ganska ont i magen av okokta makaroner om man äter några större mängder. Min gissning blir att kroppen nog kan ta upp en hel del, men att de är ... tja, låt oss kalla det hårdsmälta. Dessutom fastnar de i tänderna. Det finns garanterat kolhydratkällor som är både långsammare och bättre.

Phazony
2005-02-22, 22:17
Det låter inte nått vidare bra tycker jag. Om du lyckas få i dej stora mängder och sedan dricker mycket lär magen svälla upp.

aliquis
2005-02-22, 23:23
låter ju som värsta gourmetmåltiden.. tugga lite bark med, lär ju ha lågt gi och MÄNGDER MED FIBRER.

Tolkia
2005-02-22, 23:56
... tugga lite bark med, lär ju ha lågt gi och MÄNGDER MED FIBRER.
Gör vid närmare eftertanke INTE det; man blir så förstoppad (fråga någon som ätit barkbröd ...).

KIRE
2005-02-23, 00:15
Måste vara vääldigt långsamt eller? men frågan är om det tas upp av kroppen nån som känner sig säker på ett svar???

Ät sågspån istället, det är bra som fan.

aliquis
2005-02-23, 00:16
VARFÖR äter man barkbröd? Utöver "stenålderslek" så känns det som ännu dummare än okokta makaroner :)

Sverker
2005-02-23, 07:12
Gör vid närmare eftertanke INTE det; man blir så förstoppad (fråga någon som ätit barkbröd ...).

Bonden Pavlo. När grannens skörd blev dålig.

Tolkia
2005-02-23, 08:10
VARFÖR äter man barkbröd? Utöver "stenålderslek" så känns det som ännu dummare än okokta makaroner :)
Av samma anledning som man äter lavar, vildgräs och annat i vanligtvis klassar som "skräp": För att man inte har tillräckligt med säd att göra "vanligt" mjöl av. Folk har ätit - eller försökt äta - de mest märkliga saker under svält; gissningvis förändras referensramarna för vad som anses "dumt" ganska fort när hotet mot livet blir tillräckligt stort ...

Slartibartfast
2005-02-23, 09:08
Bonden Pavlo. När grannens skörd blev dålig.

Bonden Paavo.

"Paavo tog sin hustrus hand och sade:

Kvinna, kvinna, den blott tål att prövas,

som en nödställd nästa ej förskjuter.

Blanda du till hälften bark i brödet

ty förfrusen är vår grannes åker."

Sverker
2005-02-23, 10:07
Visst Paavo :em:

Det är främst det djupare budskapet jag minns.

aliquis
2005-02-23, 12:45
Av samma anledning som man äter lavar, vildgräs och annat i vanligtvis klassar som "skräp": För att man inte har tillräckligt med säd att göra "vanligt" mjöl av. Folk har ätit - eller försökt äta - de mest märkliga saker under svält; gissningvis förändras referensramarna för vad som anses "dumt" ganska fort när hotet mot livet blir tillräckligt stort ...
oh, så i ditt fall har du ätit barkbröd för att du inte hade något vanligt och inte för att det var kul att tugga bark? då är du förlåten =P

Humm.. han kanske vill äta okokta makaroner för att spisen är trasig.

Tolkia
2005-02-23, 17:27
oh, så i ditt fall har du ätit barkbröd för att du inte hade något vanligt och inte för att det var kul att tugga bark? då är du förlåten.
Vem har sagt att jag har ätit barkbröd? Inte jag i alla fall ...

Allan
2005-02-23, 17:38
Jag har. Det smakar som vilket estniskt grovbröd som helst. Om man doppar mackan i morronkaffet rinner bara smöret av, men brödet är helt oankommet. Sen måste jag ju säga att nu börjar det här jävla GI-andet gå till enorma överdrifter.
Helt plötsligt överväger folk att äta de mest vansinniga rätter bara för att få näring med lågt GI. Halllååååå - det finns andra aspekter på näring också.

allan

Niclaaas
2005-02-23, 17:45
Sen måste jag ju säga att nu börjar det här jävla GI-andet gå till enorma överdrifter.
Helt plötsligt överväger folk att äta de mest vansinniga rätter bara för att få näring med lågt GI



:thumbup:

aliquis
2005-02-23, 17:45
Vem har sagt att jag har ätit barkbröd? Inte jag i alla fall ...
oh, "Gör vid närmare eftertanke INTE det; man blir så förstoppad (fråga någon som ätit barkbröd ...).". Tänkte väl på hur du visste alternativt "från någon".

King Grub
2005-02-23, 17:51
Halllååååå - det finns andra aspekter på näring också.

allan

Japp! II, GL, SI och FF. :thumbup:

bubbe
2005-02-23, 19:55
Japp! II, GL, SI och FF. :thumbup:

den studsande bajsbollen slår tillbaka :laugh:

Tolkia
2005-02-23, 22:00
oh, "Gör vid närmare eftertanke INTE det; man blir så förstoppad (fråga någon som ätit barkbröd ...).". Tänkte väl på hur du visste alternativt "från någon".
Well, låt mig uttrycka det så här: Har King Grub själv genomfört - eller deltagit i - samtliga studier i tränings- och närinsgfysiologi han refererar till ... ? ;) Nä, som sagt, jag har inte käkat barkbröd, men jag har från vad jag uppfattar som trovärdiga källor (diverse historieböcker samt äldre släktingar som provat) att det inte är någon hit för tarmen på mer regelbundern basis. Misstänker att det har något att göra med att vårt matspjälkningssystem inte riktigt är gjort för att smälta cellulosa.

Här ett recept för den hågade:

Hårt barkbröd
(4 portioner)
9 dl grahamsmjöl eller grahams- och rågmjöl
2 dl tallbarksmjöl, från tallens ytterbark som hackas och mixas till mjöl
4 dl vatten
1 tsk salt

Mjöl och salt blandas i en skål. Tillsätt det kalla vattnet och rör om. Baka ut på ett mjölat underlag. Använd kruskavel. Ju tunnare utkavlat desto sprödare bröd. Grädda i ugnens översta fas i 275-300 grader i cirka 3-5 min. Brödet skall vara hårt, när det tas ut från ugnen.

puppas
2005-02-24, 22:37
Åt ett paket okokta nudlar en gång, sket semtex efter det.. *screwy*

JAM
2005-02-26, 16:55
Japp! II, GL, SI och FF. :thumbup:
Hehe, nu måste jag uppdatera ordboken här. II vet jag. GL är väl något mättnadindex? Eller? Vad är de andra?

King Grub
2005-02-26, 17:03
Hehe, nu måste jag uppdatera ordboken här. II vet jag. GL är väl något mättnadindex? Eller? Vad är de andra?

GL (Glycemic Load) är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram. GL tar hänsyn till GI, men baserar sig mer på kolhydratinnehållet i varan och inte direkt på hur mycket blodsockret stegras.

SI står för Satiety Index, hur stor mättnad en viss mängd av ett visst livsmedel ger. Man delar arean under mättnadens svarskurva (AUC) för testlivsmedlet med medel-AUC:t för vitt bröd och multiplicerar med 100.

FF betyder Fullness Factor och är en utveckling av SI:

FF=MAX(0.5, MIN(5.0, 41.7/CAL^0.7 + 0.05*PR + 6.17E-4*DF^3 - 7.25E-6*TF + 0.617))

där CAL är kcal per 100 g, PR är gram protein per 100 gram, DF är fibermängden per 100 gram och TF är fettmängden per 100 gram.

Metal_boy_
2005-02-26, 17:19
Åt ett paket okokta nudlar en gång, sket semtex efter det.. *screwy*
krossa innehållet i påsen oöppnad, sen öppnar du o kryddar så är det en höjdare till snacks :thumbup: om man inte som du då skiter obehag av det då hehe

JAM
2005-02-26, 17:56
GL (Glycemic Load) är GI delat med hundra och multiplicerat med livsmedlets kolhydratinnehåll i gram. GL tar hänsyn till GI, men baserar sig mer på kolhydratinnehållet i varan och inte direkt på hur mycket blodsockret stegras.

SI står för Satiety Index, hur stor mättnad en viss mängd av ett visst livsmedel ger. Man delar arean under mättnadens svarskurva (AUC) för testlivsmedlet med medel-AUC:t för vitt bröd och multiplicerar med 100.

FF betyder Fullness Factor och är en utveckling av SI:

FF=MAX(0.5, MIN(5.0, 41.7/CAL^0.7 + 0.05*PR + 6.17E-4*DF^3 - 7.25E-6*TF + 0.617))

där CAL är kcal per 100 g, PR är gram protein per 100 gram, DF är fibermängden per 100 gram och TF är fettmängden per 100 gram.
Åh fan, det var SI som var mättnadsindexet. :em:
Hmm, jobbig uträkning på FF!