handdator

Visa fullständig version : Lättlagad, men lite flashig laxrätt?


Solros
2005-02-22, 19:42
Behöver lite hjälp med att slänga ihop en laxrätt. Ska vara hyfsat enkel att göra för en klåpare som jag, men ändå kännas lite exklusiv, inte stekt lax och ris alltså :D

Gärna tips på bra vin som passar också!

nemd
2005-02-22, 19:51
tror du hamnta i fel avdelning för det ;) lycka till! :D

Sverker
2005-02-22, 20:03
Nu är tråden flyttad.

Hel lax på en bädd av grovt salt. In i ugnen så fixar den sig själv.

JJ
2005-02-22, 20:37
Lax med pasta, bladspenat,chili

Lax ca 400 gram
1 röd chili, finhackad
bladspenat
1/2 citron
2 finhackade vitlöksklyftor

Kör laxen i ugnen med peppar och salt, ev. skvätter du lite vitt vin över.
Koka pastan (tagliatelle), häll upp den i ett durkslag. Hetta upp lite olivolja i kastrullen. Tillsätt vitlök, chili, rivet citronskal från en halv citron och fräs i en minut. Släng i 2 nävar bladspenat, saften från en halv citron och pastan. Salta o peppra. Servera och get laid!

kmike
2005-02-22, 20:52
Jag käkade en svingod grej härom helgen.
Man steker upp ostronskivling och majs i lite vitlök och kryddor. Sen lägger man varmrökt lax, majsblandningen och lite guacamole i mjuka tortillabröd och viker ihop till smarriga lax-wraps! Smask!

Lizard
2005-02-22, 21:25
Lägg in laxsidan/fleén i ugnen på 175grader med lite vitt vin eller smörj upp den med thaichillisås och citron. Kör tio minuter och sen grilla i två. Klart.

Lizard

Mental
2005-02-22, 22:21
Nu är tråden flyttad.

Hel lax på en bädd av grovt salt. In i ugnen så fixar den sig själv.

Bra start, för att få lite smak kan man riva på citronskal, finriva, och kanske lite dill.

Tolkia
2005-02-22, 22:49
Blanda matlagningsyoghurt (kesella kanske även kan funka, lättyoghurt skär sig nog), örtkryddor, pressad vitlök, peppar och lite salt. Bred på laxen (sida eller portionsbitar). Stek i ugn; kanske tillsammans med några lökar och ett par tomater med artistiska "kryss" skuran i toppen. Serveras lämpligen med pressad potatis, broccoli och en blandad sallad.

Trassel
2005-02-23, 09:46
be affären skära upp tunna skivor så kan du göra laxrullader... blanda ihop filadelfiaost,spenat salt och peppar, lägg de i rulladerna. Gör sås på lite vin fiskbuljong å kryddor, sen in i ugnen å klart, riktigt riktigt gott..

- M -
2005-02-23, 11:11
Lite off-topic men:

Ska du använda Lätt Kesella i matlagning så ta det lugnt med temperaturen, blir den för varm så blir den grynig och inte så smaskens, ingen höjdare om du får gäster, testa själv först.

MyungChul
2005-03-01, 13:17
Mixa ihop pinjenötter och persilja/basilika och smeta det på dina laxfileer som du kör in i ugnen. blir riktigt gott, om du gör rätt :) kommer inte ihåg exakt värme/tid i ugnen men du får pröva dig fram. :thumbup:

Thony
2005-03-01, 13:21
vem är tjejen (eller kanske i ditt fall, KILLEN ) som skall bjudas på lite lax ? :D

christian
2005-03-01, 13:22
Godast hittills.

Fjärilskotletter av lax med lite olivolja, salt och peppar på. Bred sedan på rikligt med pesto på ovansidan. In i ugnen i 200 grader och 10-15 minuter, köttet skall lossna från skinnet när det är klart.

Till det serveras sallad med keso, kokt färdigskalad potatis samt en sås på pesto och cremé fraiche. Komplettera gärna med ett passande vin.

Thony
2005-03-01, 13:24
Godast hittills.

Fjärilskotletter av lax med lite olivolja, salt och peppar på. Bred sedan på rikligt med pesto på ovansidan. In i ugnen i 200 grader och 10-15 minuter, köttet skall lossna från skinnet när det är klart.

Till det serveras sallad med keso, kokt färdigskalad potatis samt en sås på pesto och cremé fraiche. Komplettera gärna med ett passande vin.

pesto fantast ? ;)

christian
2005-03-01, 13:29
pesto fantast ? ;)

Neh, inte vanligtvis. Dock passade det riktigt bra till lilla laxen.

Lärde mig det av en polare i helgen, så jag är inte så bra på mat det kanske verkar.. ;)

Thony
2005-03-01, 13:30
Neh, inte vanligtvis. Dock passade det riktigt bra till lilla laxen.

Lärde mig det av en polare i helgen, så jag är inte så bra på mat det kanske verkar.. ;)

Nejdå inget sånt ;) lät faktiskt rätt gott :thumbup:

MyungChul
2005-03-06, 11:46
Godast hittills.

Fjärilskotletter av lax med lite olivolja, salt och peppar på. Bred sedan på rikligt med pesto på ovansidan. In i ugnen i 200 grader och 10-15 minuter, köttet skall lossna från skinnet när det är klart.

Till det serveras sallad med keso, kokt färdigskalad potatis samt en sås på pesto och cremé fraiche. Komplettera gärna med ett passande vin.

kolla 2 poster högre upp :cool:

bicep_wannabe
2005-03-06, 22:15
Om du vill ha flashig rätt så ta och skiva potatis (par mm tjocka) men skölj inte skivorna!! Salta/peppra en laxfile och sedan lägg potatis skivorna som takpannor över fisken ( ej på skinnsidan ).. Det går bara med 1-2 potatisar eftersom det är liten yta.. Sedan Salta/peppra potatis sidan och sedan stek den på hög värme på ett stekjärn.. o.b.s bara på potatissidan.. Nu så fäster sig potatisbitarna med varandra och laxen eftersom stärkelsen.. Sedan lägg in de i ungen på skinnsidan 180% i 8-10 min.. servera me sallad, sås.. va du vill.. är riktigt snyggt om man lyckas.. men öva innan.. det är lätt att den skiljer sig.. lycka till..

Sir Anselm
2005-03-08, 15:51
Nu är tråden flyttad.

Hel lax på en bädd av grovt salt. In i ugnen så fixar den sig själv.

Jag brukar köra den också, fast med lax i filéform, till det saffransris med ärtor och kall sås på lätt-creme fraiche.... Jäkligt gott... Kanske inte så flashigt, men jäkligt gott :eating:

MyungChul
2005-03-08, 22:38
Om du vill ha flashig rätt så ta och skiva potatis (par mm tjocka) men skölj inte skivorna!! Salta/peppra en laxfile och sedan lägg potatis skivorna som takpannor över fisken ( ej på skinnsidan ).. Det går bara med 1-2 potatisar eftersom det är liten yta.. Sedan Salta/peppra potatis sidan och sedan stek den på hög värme på ett stekjärn.. o.b.s bara på potatissidan.. Nu så fäster sig potatisbitarna med varandra och laxen eftersom stärkelsen.. Sedan lägg in de i ungen på skinnsidan 180% i 8-10 min.. servera me sallad, sås.. va du vill.. är riktigt snyggt om man lyckas.. men öva innan.. det är lätt att den skiljer sig.. lycka till..


verkar kul, det där måste jag prova när jag har tid att slänga ihop något "flashigt" :thumbup: