handdator

Visa fullständig version : Hjälp med könsbestämning av sagofigur!


Krokodil
2005-02-22, 19:38
I min desperation vänder jag mig nu hit med frågan.. Är Lille skutt en pojk eller flickkanin? Jag hävdar att det är en hanne, men ungarna påpekar att h*n har en rosa rosett, alltså är en flicka.

Hjälp mig få slut på denna diskussion vid varenda gonattsagostund!

Halldin
2005-02-22, 19:39
Lilleskutt är en pojkkanin, han har ju en unge (minihopp?) ihop med en tjejkanin.
Han
http://www.ro.edu.jonkoping.se/bilder/lilleskutt.gif

Hon
http://hem.passagen.se/chinook99/grafik/nina.gif
(http://hem.passagen.se/chinook99/grafik/nina.gif)

Ungen
http://hem.passagen.se/chinook99/grafik/minihopp.gif
(http://hem.passagen.se/chinook99/grafik/minihopp.gif)

Lägg till mellanslag efter om inte hon/ungen funkar.

Solros
2005-02-22, 19:40
Lille borde antyda att det är en hane, annars hade han hetat "lilla skutt".

HookersUnited
2005-02-22, 19:41
Och flugan är röd.

Krokodil
2005-02-22, 19:42
Lilleskutt är en pojkkanin, han har ju en unge (minihopp?) ihop med en tjejkanin.
http://www.ro.edu.jonkoping.se/bilder/lilleskutt.gif

Har han ungar? Inte i våra böcker iaf... måste undersökas!

Halldin
2005-02-22, 19:43
Har han ungar? Inte i våra böcker iaf... måste undersökas!
Jao, minihopp. Se mitt redigerade inlägg.

Krokodil
2005-02-22, 19:43
Och flugan är röd.

Chockrosa i våran bok. :)

Allan
2005-02-22, 19:45
Uppdatera till Bamse version 3.01. Lille Skutt är gift med Nina Kanin. De har en odåga som heter Mini-Hopp tillsammans. Och vore det nån vettig ordning skulle de ha en trehundra ungar till men så realistisk kommer Bamse aldrig att bli...


allan

Dipshit
2005-02-22, 19:46
Chockrosa i våran bok. :)
en rip-off då ;)
eller nya moderna skutt.. som blivit gammelgay
röd ska den va!

Krokodil
2005-02-22, 19:47
Tack för hjälpen gott folk! *yourock*

Krokodil
2005-02-22, 19:48
Uppdatera till Bamse version 3.01. Lille Skutt är gift med Nina Kanin. De har en odåga som heter Mini-Hopp tillsammans. Och vore det nån vettig ordning skulle de ha en trehundra ungar till men så realistisk kommer Bamse aldrig att bli...


allan

Jag gillar inte Bamses kurande heller, men ungarna ser det som helt naturligt.. :D

Arne Persson
2005-02-22, 19:55
Uppdatera till Bamse version 3.01. Lille Skutt är gift med Nina Kanin. De har en odåga som heter Mini-Hopp tillsammans. Och vore det nån vettig ordning skulle de ha en trehundra ungar till men så realistisk kommer Bamse aldrig att bli...


allan


Som sedan i sin tur redan har börjat yngla av sig!

Krokodil
2005-02-22, 19:57
Som sedan i sin tur redan har börjat yngla av sig!

Är Lille skutt morfar? Eller farfar?

Arne Persson
2005-02-22, 20:00
Är Lille skutt morfar? Eller farfar?


JAg skall checka av lite kaninfakta i kväll och försöka göra en uträkning på deras förökningstakt och förmåga. Om ingen anna hinner föra förståss. ;)

Zakath
2005-02-22, 20:01
Jag gillar inte Bamses kurande heller, men ungarna ser det som helt naturligt.. :D



Tänk, vad ska det bli av dem?

Bamse dopar sig, de lever i något slags kommunistiskt-marxistiskt samhälle. Jag vet inte vad jag ska göra, har själv läst det som liten, undrar om man blivit hjärntvättad :D

Metal_boy_
2005-02-22, 20:06
hehe ligger du i ungarnas säng och bråker med dom om detta? ;)

Många som även tror att Baghera(stava?) i Djungelboken är en HAN, fast att det är en HON.

Zodd
2005-02-22, 20:14
Många som även tror att Baghera(stava?) i Djungelboken är en HAN, fast att det är en HON.

Öhhh? nu skojar du väl?

Slartibartfast
2005-02-22, 20:15
Många som även tror att Baghera(stava?) i Djungelboken är en HAN, fast att det är en HON.

WHAT!? varför är det då en gubbe som gör rösten i den svenska versionen?

hobbitar
2005-02-22, 20:24
WHAT!? varför är det då en gubbe som gör rösten i den svenska versionen?

Bahgera föddes med en ovanligt djup röst, när hon var ett år var hon redan i målbrottet. Vid det tillfället då filmen spelades in var hon även väldigt bakfull och hade en go "whiskyröst", därför uppkom denna otroligt mörka röst ur hennes torra strupe.....

Metal_boy_
2005-02-22, 20:27
Öhhh? nu skojar du väl?

Nej, varför skulle jag skoja om det?

Metal_boy_
2005-02-22, 20:29
WHAT!? varför är det då en gubbe som gör rösten i den svenska versionen?

Jag vet inte om det kanske har med att göra att man ska uppfatta figuren som lite mer stark, precis som hon framträder genom en manlig basröst.

z_bumbi
2005-02-22, 20:38
Många som även tror att Baghera(stava?) i Djungelboken är en HAN, fast att det är en HON.

Det här får du gärna utveckla?

Slartibartfast
2005-02-22, 20:42
I Kiplings original var Bagheera en hane, men de ändrade det till en hona i en tecknad version.

Har jag för mig.

"I have no idea why they made Bagheera female"
http://www.ifilm.net/ifilmdetail/2374511

Metal_boy_
2005-02-22, 20:43
Det här får du gärna utveckla?

Många tror att Baghera är en han, och det är väl pga den mörka mansrösten i den tecknade verisionen antar jag. Bahgera är en hon enligt den riktiga berättelsen.

Metal_boy_
2005-02-22, 20:44
I Kiplings original var Bagheera en hane, men de ändrade det till en hona i en tecknad version.

Har jag för mig.

"I have no idea why they made Bagheera female"
http://www.ifilm.net/ifilmdetail/2374511


Ok då hade jag lite fel då :)

Slartibartfast
2005-02-22, 20:50
Ok då hade jag lite fel då :)

Kan hända det är jag som har fel också. Nu loggar jag dock ut för kvällen, så nån annan får forska vidare.

Metal_boy_
2005-02-22, 21:06
Kan hända det är jag som har fel också. Nu loggar jag dock ut för kvällen, så nån annan får forska vidare.


Blev lite förvirrad och osäker me, orkar kanske att forska vidare sen.

z_bumbi
2005-02-22, 21:15
"A black shadow dropped down into the circle. It was Bagheera the Black Panther, inky black all over, but with the panther markings showing up in certain lights like the pattern of watered silk. Everybody knew Bagheera, and nobody cared to cross his path; for he was as cunning as Tabaqui, as bold as the wild buffalo, and as reckless as the wounded elephant. But he had a voice as soft as wild honey dripping from a tree, and a skin softer than down."

http://www.authorama.com/jungle-book-1.html

Åter till Lilleskutt.

Krokodil
2005-02-22, 21:17
hehe ligger du i ungarnas säng och bråker med dom om detta?

Självklart, jag har ju rätt! :D

Pez
2005-02-22, 22:13
Jag tycker att ni är lite snabba på "pojke/flicka"-tänkandet här..

Bamse har och kommer väl alltid vara "lite" liberalt vänstervridet, att då en figur som lever i ett lesbiskt parförhållande och därtill har barn existerar i denna värld är väl inte helt otroligt? Nu tror jag iofs att Lille Skutt faktiskt är en pojkkanin, lite fjollig, men ändå...

Tolkia
2005-02-22, 22:38
Det vore hybris att tro att jag vore den enda, men jag tror inte att det är MÅNGA fler på mitt träningsställe som kör i Bamse-t-shirt. Bamse
reg(l)erar, som lillebror skulle säga. :hbang:

(och f.ö. undrar jag vad moderater - syftar ej på ovanstående inlägg utan på diverse politiker/kulturförståsigpåare/litteraturvetare etc. genom tiderna) som kallar Bamse för kommunist egentligen har för siyn på sig själva och sin egen ideologi ... :D )

Ediut: Någon mer än jag som kommer ihåg avsnittet där Bamse och Brummelisa skaffar sina barn ... (alla som inte kommer ihåg det: Nej, jag skojar inte.)?

Pez
2005-02-22, 22:41
Det vore hybris att tro att jag vore den enda, men jag tror inte att det är MÅNGA fler på mitt träningsställe som kör i Bamse-t-shirt. Bamse
reg(l)erar, som lillebror skulle säga. :hbang:

(och f.ö. undrar jag vad moderater - syftar ej på ovanstående inlägg utan på diverse politiker/kulturförståsigpåare/litteraturvetare etc. genom tiderna) som kallar Bamse för kommunist egentligen har för siyn på sig själva och sin egen ideologi ... :D )

Ediut: Någon mer än jag som kommer ihåg avsnittet där Bamse och Brummelisa skaffar sina barn ... (alla som inte kommer ihåg det: Nej, jag skojar inte.)?
Du menar när dom "kramas länge"? :D

Bamses ideologi är väl egentligen att "vara snäll" - sen att det genom tiderna uttryckt sig genom en del underfundiga kängor åt företagare osv har ju bidragit till den allmäna uppfattningen att Bamse är kommunist. :D

z_bumbi
2005-02-22, 22:48
Det vore hybris att tro att jag vore den enda, men jag tror inte att det är MÅNGA fler på mitt träningsställe som kör i Bamse-t-shirt.

De finns aldrig i min storlek. :(

Tolkia
2005-02-22, 22:52
De finns aldrig i min storlek. :(
Jag har faktiskt tänkt höra med förlaget om de har några kvar i vuxenstorlekar fortfarande (de har en och annan salupryl kvar); den jag har är något slags lågbudgetvariant som syran hittade på en marknad - storleken på tröjan räcker utan problem, men halsringningen påminner mer om en handledsmudd i storlek. Jobbigt när man är tjockskallig ...

Niclaaas
2005-02-22, 22:59
http://www.metro.se/site/metro/discuss/?archive_author_id=8&entry_id=10355
http://www.mathiassundin.se/2004/09/bamse-r-kommunist.html
http://www.mathiassundin.se/2004/09/bamse-den-snlla-kommunisten.html
http://home.swipnet.se/bamses_politik/
http://www.epigon.nu/pshow.php?ar=01&nr=08&id=a&re=0&ft=0

inte helt seriöst :)

Tolkia
2005-02-23, 00:08
Möjligen kan man förvånas över att alla tjatar om det där avsnittet med mössen och källan. Bara för att det är lika övertydligt som särkehetsanvinsingarna på en amerikansktillverkad trappmaskin ("Avoid using this product if you feel ill. If you feel as if you are going to faint, stop using ths product. If you ... (...). The manufacturer cannot be held responsible for injuries caused by misuse of the this product.") är det ju inte precis det enda avsnitt där Rune A.:s politiska och moraliska sidor tittar fram ... (tidningen tappade f.ö. något rent enormt när han slutade).

En lustig episod var annars när avsnittet "Bamse och trollkarlens röda blomma" publicerades och tidningen fick massor av brev från arga föräldrar som ansåg att man förhärligade knark (fråga inte hur de kunde få den uppfattningen; de måtte ha läst bara varannan sida eller något ...). Rune A. förklarade sig på brevsidan i påföljande tidning - varpå det rasade in en massa brev från läsare (d.v.s. barn) som med emfas hävdade att han inte alls förhärligade knark ...

Niclaaas
2005-02-23, 00:15
Möjligen kan man förvånas över att alla tjatar om det där avsnittet med mössen och källan. Bara för att det är lika övertydligt som särkehetsanvinsingarna på en amerikansktillverkad trappmaskin ("Avoid using this product if you feel ill. If you feel as if you are going to faint, stop using ths product. If you ... (...). The manufacturer cannot be held responsible for injuries caused by misuse of the this product.") är det ju inte precis det enda avsnitt där Rune A.:s politiska och moraliska sidor tittar fram ... (tidningen tappade f.ö. något rent enormt när han slutade).

En lustig episod var annars när avsnittet "Bamse och trollkarlens röda blomma" publicerades och tidningen fick massor av brev från arga föräldrar som ansåg att man förhärligade knark (fråga inte hur de kunde få den uppfattningen; de måtte ha läst bara varannan sida eller något ...). Rune A. förklarade sig på brevsidan i påföljande tidning - varpå det rasade in en massa brev från läsare (d.v.s. barn) som med emfas hävdade att han inte alls förhärligade knark ...

haha kommer ihåg när jag gick i lågstadiet och läste den serien. upptäckte till min stora fasa att Eragord, Nioreh och Nifrom blev drogare, heroin och morfin baklänges

serien: http://www.geocities.com/eragord/data/04.html

för övrigt säger skalman att han ska "checka" om blommorna växer igen. what´s that about??

Loke
2005-02-23, 00:19
Jag tycker att ni är lite snabba på "pojke/flicka"-tänkandet här..

Bamse har och kommer väl alltid vara "lite" liberalt vänstervridet, att då en figur som lever i ett lesbiskt parförhållande och därtill har barn existerar i denna värld är väl inte helt otroligt? Nu tror jag iofs att Lille Skutt faktiskt är en pojkkanin, lite fjollig, men ändå...

Japp, det är helt möjligt. Faktum är att just detta kan vara en förklaring till varför de bara har ett barn. De kanske inte fick adoptera 117 barn.

JAM
2005-02-23, 00:37
haha kommer ihåg när jag gick i lågstadiet och läste den serien. upptäckte till min stora fasa att Eragord, Nioreh och Nifrom blev drogare, heroin och morfin baklänges

serien: http://www.geocities.com/eragord/data/04.html

för övrigt säger skalman att han ska "checka" om blommorna växer igen. what´s that about??
Haha, den där serien är så skön! Klart det anknyter väldigt tydligt till droger och beroende, att säga något annat är ju bara löjligt. Men å andra sidan gör ju Skalman det enda rätta och häller ut allt i slasken trots att t o m Bamse själv vill smaka!

On topic: På sista sidan i serien ses Lille Skutts Nina Kanin.

Vidare undrar jag om det blev några reaktioner på den enligt min åsikt så korrekta pratbubblan "Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina tramsböcker om astrologi och annat skrock!"

Tolkia
2005-02-23, 08:31
Haha, den där serien är så skön! Klart det anknyter väldigt tydligt till droger och beroende...
Jo, det var det väl ingen som förnekade, frågan var om den FÖRHÄRLIGADE droger och beroende, vilket Rune A. och många yngre läsare inte ansåg (däremot som sagt den del upprörda föräldrar).

Vidare undrar jag om det blev några reaktioner på den enligt min åsikt så korrekta pratbubblan "Du skulle ha läst lite om verkligheten i stället för dina tramsböcker om astrologi och annat skrock!"
Inte vad jag vet; liknande yttranden förekom med jämna mellanrum (i regel från samma person). Men det är kanske inte så många som verkligen vill ge sig in i en argumentation för astrologi och liknande, i synnerhet inte med en person som ger intrycket att ha så pass torrt på fötterna som Rune A. på sin tid (obs. att han vad jag minns inte argumenterade mot religion i allmänhet, däremot gärna mot affärsmäns vilja att tjäna pengar på folks religion, vidskepelse och/eller okunskap).

När man tänker på saken är det f.ö. nästan lite underligt att Bamse inte har någon homosexuell kompis. Minoriteter, utsätta grupper och hur vi förhåller oss till dem var ju annars något som togs upp med jämna mellanrum (mobbing, personer med dålig ekonomi, invandrare, utvecklingsstörda osv.). Kanske det hade sett annorlunda ut om Rune A. skrivit idag?

Slartibartfast
2005-02-23, 08:56
Angående drogerna var det väl när Skalman började trycka svampar ute i skogen.

Trassel
2005-02-23, 09:44
Nästa rätt underliga sak man kan fundera på är hur stor är lille skutt?? han är en kanin, men han har en hund som husdjur, det känns inte riktigt helt okej.

Om lille skutt skulle ställa sig bredvid mig som är 168 cm, vart når han då??

Slartibartfast
2005-02-23, 10:04
Nästa rätt underliga sak man kan fundera på är hur stor är lille skutt?? han är en kanin, men han har en hund som husdjur, det känns inte riktigt helt okej.

Om lille skutt skulle ställa sig bredvid mig som är 168 cm, vart når han då??

Kalle Anka har ju en St. Bernhard, för bövelen! Allting är helt fcuked up i fablernas värld. Det är som om alla går på PCP.

Trassel
2005-02-23, 10:08
exakt, finns överallt, men om man bortser från deras lite lätt störda uppfattning om vilka husdjur djur kan ha och bara funderar på hur stora de skulle vara i verkligheten fast som seriefigurer i verkligheten, hur stor skulle då kalle anka vara?

Tänk på piff och puff, i filmerna är de assmå jordekorrar, mindre än pluto och de flesta andra, men träffar man dem "live" på disneyland, så är de större än en själv...

Hur stor skulle jag vara om jag var seriefigur :)?

emmphiil
2005-02-23, 10:28
Nästa rätt underliga sak man kan fundera på är hur stor är lille skutt?? han är en kanin, men han har en hund som husdjur, det känns inte riktigt helt okej.

Om lille skutt skulle ställa sig bredvid mig som är 168 cm, vart når han då??

Åk till Bamses Värld på Kolmårdens Djurparl så får du se...

Niclaaas
2005-02-23, 13:19
Nästa rätt underliga sak man kan fundera på är hur stor är lille skutt?? han är en kanin, men han har en hund som husdjur, det känns inte riktigt helt okej.

Om lille skutt skulle ställa sig bredvid mig som är 168 cm, vart når han då??

sen får man komma ihåg att det finns djur och djur i bamses värld. det är "människodjuren" som går upprätt och kan prata med varandra som lille skutt, bamse osv och djuren som är som djuren i värld dvs går på alla fyra, inte kan tala osv t.ex lurvas och billy boy. "människodjuren" är ju oftast större än de vanliga djuren. för det förekommer ju vanliga kaniner också

det här är alltså bara mina egna teorier! rolig tråd förresten :D

kalle anka är för övrigt 90cm hög/lång

Niclaaas
2005-02-23, 13:31
sen får man komma ihåg att det finns djur och djur i bamses värld. det är "människodjuren" som går upprätt och kan prata med varandra som lille skutt, bamse osv och djuren som är som djuren i värld dvs går på alla fyra, inte kan tala osv t.ex lurvas och billy boy. "människodjuren" är ju oftast större än de vanliga djuren. för det förekommer ju vanliga kaniner också

det här är alltså bara mina egna teorier! rolig tråd förresten :D

kalle anka är för övrigt 90cm hög/lång

Tolkia
2005-02-23, 17:35
sen får man komma ihåg att det finns djur och djur i bamses värld. det är "människodjuren" som går upprätt och kan prata med varandra som lille skutt, bamse osv och djuren som är som djuren i värld dvs går på alla fyra, inte kan tala osv t.ex lurvas och billy boy.
Egentligen finns det väl tre kategorier: Människodjuren, "husdjuren" och mittemellandjuren. i den senare kategorin faller hundarna, katten Janson och Husmusen, som ju pratar md varandra men inte med Bamse et consortes. De har ju även bland egna små äventyr. Husdjuren (mest hästarna) och "djurdjuren" ute i skogen däremot varken pratar eller äventyrar inbördes. På djurtemat tycker jag f.ö. att en fördel med Bamse är att man i regel kan se på människodjuren vad de är för salgs djur i grunden. I Kalle Anka finns det VÄLDIGT många exemplar av vad som verkar vara något slags handskförsedd, hårlös, hudfärgad hund.

Niclaaas
2005-02-23, 18:15
Egentligen finns det väl tre kategorier: Människodjuren, "husdjuren" och mittemellandjuren. i den senare kategorin faller hundarna, katten Janson och Husmusen, som ju pratar md varandra men inte med Bamse et consortes. De har ju även bland egna små äventyr. Husdjuren (mest hästarna) och "djurdjuren" ute i skogen däremot varken pratar eller äventyrar inbördes. På djurtemat tycker jag f.ö. att en fördel med Bamse är att man i regel kan se på människodjuren vad de är för salgs djur i grunden. I Kalle Anka finns det VÄLDIGT många exemplar av vad som verkar vara något slags handskförsedd, hårlös, hudfärgad hund.

jag köper inte riktigt det. jag ser husmusen och jansson som "vanliga" djur men att man får följa deras dialoger och tankar ibland. tänk på att det finns "vanliga" möss men att husmusen kan prata med dem. när han är med uppför de sig som dina "husdjursdjur" medan om t.ex bara bamse är närvarande så piper de endast och uppför sig precis som ett "vanligt" djur

Tolkia
2005-02-23, 22:23
Jo, jag vet; det är lite inkonsekvent. Samtidigt FÅR man ju följa just hundarna, musen och Janson ibland, medan t.ex. Billy Boy & co., diverse mjölkkor, grisar, vilda djur etc. aldrig har något "inre liv". men det är kanske snarare en fråga om vilka "husdjursdjur" som är intressantare än andra.

Apropå djur undrar jag dessutom vad det är för sorts korvar som handlare Grymtlund säljer i sin butik ...

(Och sedan undrar jag i vilket avsnitt Skalman trycker svampar? Det måtte jag ha missat.)

Niclaaas
2005-02-23, 22:32
Jo, jag vet; det är lite inkonsekvent. Samtidigt FÅR man ju följa just hundarna, musen och Janson ibland, medan t.ex. Billy Boy & co., diverse mjölkkor, grisar, vilda djur etc. aldrig har något "inre liv". men det är kanske snarare en fråga om vilka "husdjursdjur" som är intressantare än andra.

Apropå djur undrar jag dessutom vad det är för sorts korvar som handlare Grymtlund säljer i sin butik ...

(Och sedan undrar jag i vilket avsnitt Skalman trycker svampar? Det måtte jag ha missat.)

nu har du fel :)
det HAR hänt att man fått följa vanliga grisar, ankor och en rad andra djur. just därför också som jag tror som du skrev här över - jansson och mususlingen är bara intressantare och mer standardkaraktärer än en anonym gris som tillslut hamnar i handlare grymtlunds butik ;)

serien där skalman "trycker svampar" är den jag länkade till förut där han inte alls trycker svampar utan dricker drogares drog

Tolkia
2005-02-23, 22:57
nu har du fel. det HAR hänt att man fått följa vanliga grisar, ankor och en rad andra djur.
OK, jag ger mig! Det hade jag helt enkelt missat ...
serien där skalman "trycker svampar" är den jag länkade till förut där han inte alls trycker svampar utan dricker drogares drog
Du menar Eragords ...? :D Nej, det jag undrar är vilken serie som Slartibartfast syftar på här:
Angående drogerna var det väl när Skalman började trycka svampar ute i skogen.

"Checka" är f.ö. något som Skalman säger lite nu och då. jag har undrat varifrån uttrycket kommer; om det är något som Rune A. bara "hittat på att Skalman skall ha som sin lilla grej" eller om det är ett uttryck som var allmänt under någon period, i still med "all right" som vuxna (särskilt män) gärna använde under det glada 70-talet.

Niclaaas
2005-02-23, 23:14
OK, jag ger mig! Det hade jag helt enkelt missat ...

Du menar Eragords ...? :D Nej, det jag undrar är vilken serie som Slartibartfast syftar på här:


"Checka" är f.ö. något som Skalman säger lite nu och då. jag har undrat varifrån uttrycket kommer; om det är något som Rune A. bara "hittat på att Skalman skall ha som sin lilla grej" eller om det är ett uttryck som var allmänt under någon period, i still med "all right" som vuxna (särskilt män) gärna använde under det glada 70-talet.

tack. du ska inte bråka med mig när det gäller bamse! har som ritual när jag är hos tjejen att alltid läsa hennes lillasysters bamsetidningar på kvällen när jag gör nr.2 innan jag går och lägger mig. jag har plöjt igenom allt ;)

jag tror slarti menade den serien! bara att han fått det lite om bakfoten. hehe eragord... lite lustigt val av namn är det allt

helt missat att skalman säger "checka", poäng till dig! ser dock fortfarande sjukt ut :(

Kwon
2005-02-23, 23:51
Allt verkar vara relativt i seriernas värld.

Har Lille skutt en hund så är den ju liten jämfört med honom själv.

Hade Hulken haft en hund så hade den varit större och mer muskulös men ändå mindre i relation till Der Hülk.

Hade man då ställt Hulken och hans hund bredvid Lille skutt och hans hund så hade ju Hulken varit störst, hulkens hund större än Lille Skutt, Lille Skutts hund mindre än Skuttis och Lille skutts hunds hund hade varit mindre än Lille Skutts hund.

Stoppa sen in Kalle Anka i ekvationen, som vanligtvis (på jobbet och när han är ute och promenerar) går omkring helt naken till underdelen (inga byxor), men som när han skall bada tar på sig badbyxor (en randig heldräkt a'la 1920-tal).

Vad vill detta visa för de unga serieläsarna?

Att den som är högst i rangordningen är du och ej ditt husdjur (husdjuret skall lyssna till dig och ej tvärtom), du skall följa 20-talets mode på beachen och flanera näck till vardags och att steroider är dåligt (för mycket biverkningar) men gammastrålning e helt ok (du kommer alltid vara större än ditt husdjur).

-

Tillägg, går du ut med rosa/ljust röd fluga så kan du tas för en tjej på krogen.

Tolkia
2005-02-24, 07:29
... samt att det är högst genant att bli iakttagen i badet - ÄVEN om man befinner sig under vattnet och har ungefär lika mycket kläder på sig som när man går omkring på gatan varje dag (t-shirt). Om detta inträffar bör man skyndsamt skyla den exponerade överkroppen genom att hålla upp en liten handduk framför t-shirten ... (Kalle Anka - Campingsemestern) :D

Tolkia
2005-02-24, 07:40
tack. du ska inte bråka med mig när det gäller bamse! (...) jag har plöjt igenom allt.
Låt oss istället kalla det en diskussion mellan entusiaster (det finns inte så många att man har råd med annat ...). Allt? :bow: Själv har jag väl läst det mesta mellan kanske 1981-82 och 1996 (Läs: När familjen började och slutade prenumerera; högst osäkra årtal).
jag tror slarti menade den serien! bara att han fått det lite om bakfoten. hehe eragord... lite lustigt val av namn är det allt.
OK, då har jag inte missat något av mer genomgripande karaktär ... Undrar förresten hur många som verkligen själva upptäckte Eragord, Nifrom, Nioreh-grejen när serien gick första gången (jag gjorde det inte när jag läste reprisen, någon gång i mellanstadieåldern)?
helt missat att skalman säger "checka", poäng till dig! ser dock fortfarande sjukt ut
Jag tycker inte riktigt att det ligger i linje med Rune A:s övriga "folkbildarambitioner" (f.ö. en av de stora poängerna med Bamse, om du frågar mig) att sprida anglicismer; det är därför jag misstänker att det kan röra sig om något sorts "modeord" från fornstora da'r. Minns t.ex. att pappa och hans bekanta sade "ållrajt" stup i kvarten när jag var liten (det tog ganska många år innan jag fattade att detta inte var ett svenskt ord - och att det var samma ord som det märkliga "allright" man ibland hittade i böcker ...).

Bonuslänk (http://www.bamse.net/start.asp)

z_bumbi
2005-02-24, 09:32
Checka läget?
Är det så ovanligt att man blir förvånad över att det dyker upp i Bamse?
Där ser jag.

Tolkia
2005-02-24, 11:05
Checka läget?
Är det så ovanligt att man blir förvånad över att det dyker upp i Bamse?
Där ser jag.
Inte över att det dyker upp, men kanske över att det dyker upp där och att det gjorde det då.

Niclaaas
2005-02-24, 11:51
Låt oss istället kalla det en diskussion mellan entusiaster (det finns inte så många att man har råd med annat ...). Allt? :bow: Själv har jag väl läst det mesta mellan kanske 1981-82 och 1996 (Läs: När familjen började och slutade prenumerera; högst osäkra årtal).

OK, då har jag inte missat något av mer genomgripande karaktär ... Undrar förresten hur många som verkligen själva upptäckte Eragord, Nifrom, Nioreh-grejen när serien gick första gången (jag gjorde det inte när jag läste reprisen, någon gång i mellanstadieåldern)?

Jag tycker inte riktigt att det ligger i linje med Rune A:s övriga "folkbildarambitioner" (f.ö. en av de stora poängerna med Bamse, om du frågar mig) att sprida anglicismer; det är därför jag misstänker att det kan röra sig om något sorts "modeord" från fornstora da'r. Minns t.ex. att pappa och hans bekanta sade "ållrajt" stup i kvarten när jag var liten (det tog ganska många år innan jag fattade att detta inte var ett svenskt ord - och att det var samma ord som det märkliga "allright" man ibland hittade i böcker ...).

Bonuslänk (http://www.bamse.net/start.asp)

hehe skojade ju :). och nej inte allt som i varenda bamsetidning. men när jag var yngre prenumenerade jag och min bror, då fick vi även mammas tidningar, sedan slutade vi men nu har jag plöjt igenom alla tidningar i flickvännens familj. det är storasysters premunation som övergick till min flickvän som sen övergick till lillasyster. blir en del tidningar iaf

jag upptäckte direkt :cool: hade väl ingen större koll på vad morfin och heroin var. däremot visste man ju direkt att "drogare", det var en dålig typ :(

för övrigt är jag ingen bamsefreak egentligen, tyckte bara att diskussionen var rolig. skalman är dum och dryg och jag hoppas alltid att dåliga saker ska hända honom

Tolkia
2005-02-24, 23:12
hehe skojade ju.

Ja, det lät ju liiite för bra för att vara sant ... jag är återigen en ensam tönt ... :D
skalman är dum och dryg och jag hoppas alltid att dåliga saker ska hända honom
:laugh: