handdator

Visa fullständig version : Påverkar uppvärmning näringsvärdet?


Ken Waller
2005-02-22, 15:54
Hej på er.
Jag brukar ofta göra så när jag lagar mat att jag gör ett "storkok" och t. ex. steker 1-2 kg kyckling på en gång för att sedan micra upp till de nästkommande måltiderna. Min korta fråga lyder som följer: Påverkas maten och dess värden på något sätt av detta tillvägagångssätt?

En annan fråga medan jag ändå håller på: Hur stor inverkan har uppvärmning av mat för kroppens näringsupptag? Man äter ju i princip alltid kyckling varm men sällan tonfisk.

Tacksam för svar!

King Grub
2005-02-22, 15:56
Mina korta svar är: nej, och icke signifikant. Ät maten som du vill. :) Stärkelserika kolhydratkällor som potatis och ris får betydligt lägre GI om man låter dom kallna, men näringsvärdet är detsamma.

Ken Waller
2005-02-22, 16:00
Skönt att höra. Tack för det snabba svaret Grub!

stefannn
2005-02-22, 17:24
nu gällde det väl kycklingen men lagar du annat till exempel grönsaker så kan ju vitaminerna "kokas ur" om du kokar för länge...
king grub: skilldnaden i gi mellan varm och kall mat gäller väl enbart pågrund av att att maten måste värmas till kroppstemperatur???

King Grub
2005-02-22, 17:27
king grub: skilldnaden i gi mellan varm och kall mat gäller väl enbart pågrund av att att maten måste värmas till kroppstemperatur???

Nej, absolut inte. När potatis, pasta, ris och andra kolhydratrika livsmedel kallnar bildas resistent stärkelse som sänker GI:t väldigt mycket; kokt potatis från GI 80 till GI 30 ungefär.

"When starch that has been heated, is cooled, retrogradation occurs converting the starch to a crystalline form which is resistant to digestion. Foods, such as bread, cornflakes, cold cooked potato, rice and pasta, contain retrograded starch which is resistant to digestion."

National Food Authority., AGPS; 1995.

stefannn
2005-02-22, 17:31
Nej, absolut inte. När potatis, pasta, ris och andra kolhydratrika livsmedel kallnar bildas resistent stärkelse som sänker GI:t väldigt mycket; kokt potatis från GI 80 till GI 30 ungefär.

"When starch that has been heated, is cooled, retrogradation occurs converting the starch to a crystalline form which is resistant to digestion. Foods, such as bread, cornflakes, cold cooked potato, rice and pasta, contain retrograded starch which is resistant to digestion."

National Food Authority., AGPS; 1995.


man lär sig nåt nytt varje dag... det mesta från king grub

frågas igen "resistant to digestion" låter för mig som att det inte skulle brytas ner alls men jag antar att nedbrytningen bara blir långasammare... eller??

King Grub
2005-02-22, 17:52
Den resistenta stärkelsen tas inte upp alls i tunntarmen, men det är endast en försumbar del det handlar om, men den försumbara delen har ändå en stor effekt på blodsocker- och (i synnerhet) insulinsvar.

Dessutom ökar intag av resistent stärkelse fettoxidationen.

"These data indicate that replacement of 5.4% of total dietary carbohydrate with RS significantly increased post-prandial lipid oxidation and therefore could decrease fat accumulation in the long-term."

Resistant starch consumption promotes lipid oxidation, Nutrition & Metabolism 2004, 1:8

stefannn
2005-02-22, 18:38
men är den nedbrytbar alls??
"These data indicate that replacement of 5.4% of total dietary carbohydrate with RS significantly increased post-prandial lipid oxidation and therefore could decrease fat accumulation in the long-term."

RS=är det resistent starch??

King Grub
2005-02-22, 18:54
RS = resistant starch, ja. Resistent stärkelse som inte smälts i övre matsmältningssystemet passerar till tjocktarmen där den blir tillgängligt substrat för fermentation.