handdator

Visa fullständig version : Kolhydrater innan morgonpromenad


mentzer
2005-02-22, 11:53
Om man satsar på morgonpromenader för att bränna fett, borde man inte äta LITE kolhydrater tillsammans med proteinet innan man ger sig ut? Kolhydrater krävs ju för att kroppen ska kunna använda fett som energikälla. Frågan är om kolhydraterna som finns lagrade i kroppen räcker?

TTT
2005-02-22, 12:21
En kopp kaffe räcker gott innan morgonpromenaden.

King Grub
2005-02-22, 13:19
Du borde inte äta protein innan du ger dig ut heller. Det trycker upp insulinnivåerna lika mycket som samma mängd druvsocker och omöjliggör effektivaste fettförbränning. Optimal fettförbränning uppnår efter minst 6 timmars fasta.

Em1l
2005-02-22, 13:19
vatten skadar inte heller..

mentzer
2005-02-22, 13:27
Du borde inte äta protein innan du ger dig ut heller. Det trycker upp insulinnivåerna lika mycket som samma mängd druvsocker och omöjliggör effektivaste fettförbränning. Optimal fettförbränning uppnår efter minst 6 timmars fasta.

Ingen risk att de surt förvärvade musklerna används som energi då?

King Grub
2005-02-22, 13:37
Ingen risk att de surt förvärvade musklerna används som energi då?

Nej. Oavsett intensitet är inte utsöndring av muskelnedbrytande hormoner en signifikant faktor förrän efter 40 minuter, och upp till 90 minuters moderat cardio på fastande mage innebär inte muskelnedbrytning på 24-timmarsbasis, förutsatt att du får i dig tillräckligt med protein under dygnet. Äter du tillräckligt med protein under dygnet som helhet hamnar du på proteinbalans vid dagens slut. Givetvis bryts muskelmassa ned under aktivitet, men det gör den alltid och skall så göra. Det sker hela tiden nedbrytning och uppbyggnad, men med tillräckligt proteinintag är den balansen positiv.

bedlam
2005-02-22, 13:39
Väldigt förvirrande detta...ibland hör man proteinshake sen morgonpromenad, du säger nu att det är enbart dumt. vem ska man tro!?
I "allt om fettförbränning 1" av paulun säger han shake sen promenad.
jag brukar alltid lyssna på grubben så det är väll bara att falla in i ledet då...
promenad sen shake, sen frukost alltså... :confused:

King Grub
2005-02-22, 13:42
"fasting longer than 6 h optimizes fat oxidation."

Nutrition. 2004 Jul-Aug;20(7-8):716-27. Optimizing fat oxidation through exercise and diet. Achten J, Jeukendrup AE.

"The highest contribution of fat to ET was seen postexercise during fasting (73 and 61% of ET for high and normal, respectively). With the high-protein diet the subjects were in a positive protein (P < 0.001) and CHO balance (P < 0.05) and a negative fat balance (P < 0.05). The increased ET postexercise was not explained by increased rates of urea production and/or protein synthesis."

Am J Physiol. 1999 May;276(5 Pt 1):E964-76.

"Their diet supplied 1 g protein.kg-1.day-1, and exercise (mean maximal O2 consumption 46%) was for 90 min during the 12-h fast and 12-h fed periods of the day. Subjects were adapted to the diet and exercise regimen for 6 days. Then, on day 7, they were dressed in the University of Uppsala energy metabolic unit's direct calorimeter suit, were connected to an open-hood indirect calorimeter, and received the tracers. Exercise increased leucine oxidation by approximately 50 and 30% over preexercise rates for fast and fed periods, respectively. This increase amounted to approximately 4-7% of daily leucine oxidation. Subjects remained in body leucine equilibrium (balance -4.6 +/- 10.5 mg.kg-1.day-1; -3.6 +/- 8.3% of intake; P = not significant from zero balance). Therefore, moderate exercise did not cause a significant deterioration in leucine homeostasis at a protein intake of 1 g.kg-1.day-1"

Am J Physiol. 1997 Aug;273(2 Pt 1):E394-407.

"In conclusion, after exercise 1) whole body protein degradation is not increased"

Am J Physiol. 1990 Feb;258(2 Pt 1):E249-55.

krillle87
2005-02-23, 20:07
har läst fredrik pauluns böcker där skriver han att man ska ta 20 g protein och en frukt ca 30 min innan morgonpromenaden tror knappast han har fel angående det här ämnet..

King Grub
2005-02-23, 20:13
har läst fredrik pauluns böcker där skriver han att man ska ta 20 g protein och en frukt ca 30 min innan morgonpromenaden tror knappast han har fel angående det här ämnet..

Jo.

erk
2005-02-23, 20:18
har läst fredrik pauluns böcker där skriver han att man ska ta 20 g protein och en frukt ca 30 min innan morgonpromenaden tror knappast han har fel angående det här ämnet..
Det var ett reportage i Göteborgs-Posten om Paulun i lördags som var ganska bra. Stod massa om hela Paulun-hysterin och vilket värde namnet Paulun fått.
Paulun själv sa bland annat att alla hans böcker till större delen bygger på hans teorier, "så det kan lika gärna visa sig att någon annan har rätt".

krillle87
2005-02-23, 20:48
det kan mycket väl vara så men det är så med precis allt det finns alltid folk som tycker en sak och andra som är helt emot det... har lärt mig det bara genom att sitta och läsa här i en en halvtimme vet faktiskt inter vad jag sak tro

King Grub
2005-02-23, 20:55
det kan mycket väl vara så men det är så med precis allt det finns alltid folk som tycker en sak och andra som är helt emot det... har lärt mig det bara genom att sitta och läsa här i en en halvtimme vet faktiskt inter vad jag sak tro

Referenserna är postade 5 inlägg upp. :thumbup:

Entity
2005-02-23, 22:11
Varför skriver inte du en bok King Grub :) Så slipper alla fråga samma sak :P

Skulle lätt köpa den boken, om du lovar o sätta din avatar på framsidan då ! :D

KIRE
2005-02-23, 22:18
har läst fredrik pauluns böcker där skriver han att man ska ta 20 g protein och en frukt ca 30 min innan morgonpromenaden tror knappast han har fel angående det här ämnet..

Frågar du Paulun idag så säger han inte samma sak.

Paulun har profilierat sig på en del speciella teorier och betonat dom
in i absurdum för att skaffa sig kändisskap. Och han har lyckats :thumbup:

Det finns många som är betydligt kunnigare än honom men
som inte är alls lika duktiga på att marknadsföra sig själva.

Sverker
2005-02-24, 07:00
Eller att få ut kunskap till den vanliga Svensson.

Sammhällsekonomiskt är det bättre att 6 miljoner Svensson äter 5 % bättre än 5000 Kollomedlemmar äter 100 % perfekt ;)

Att äta mat med lägre GI leder ofelbart till mindre belastning på bukspottskörteln och insulinkänsligheten. Vilket i sin tur leder till lägre utbrott av diabetes typ 2 och förhoppningsvis något lägre medelvikt.

krillle87
2005-02-24, 20:08
såg okså det sen.. men om jag tar 20 gram protein efter attt jag kommit hem från morgonpromenaden är det bra då

HenrY
2005-02-24, 20:36
såg okså det sen.. men om jag tar 20 gram protein efter attt jag kommit hem från morgonpromenaden är det bra då

ja, drick vasslet tillsammans med din frukost!

aGGe
2005-03-01, 07:16
Jo.


vad skulle kolozzeum göra utan Grubb!!!

:hbang: :bow: :hbang: *yourock*

Metal_boy_
2005-03-02, 03:13
vad skulle kolozzeum göra utan Grubb!!!

:hbang: :bow: :hbang: *yourock*


Förmodligen äta det dom känner för och vanliga bra baser, alla blir ju som hysteriska i att följa allt med GI, II och snart är väl SI nått som alla följer helt och hållet, har själv varit lite extrem förr. Grub informerar bara hur det ligger till, det innebär inte att han själv totalföljer eller tycker att andra ska göra det när det gäller alla indextabeller m.m. Många saker som visar sig dåligt på en tabell kan ha 100bra egenskaper som överväger den lilla skitsaken. Vi vänder på steken och tar exemplet att det faktiskt har visats i forskning att dom som äter mycke pizza löper mindre risk för blodpropp i hjärtat, risken sjunker 38% av 4 pizzor i månaden och hela 56% av 8 pizzor i månaden..hurra nu blir det pizza 2 ggr i veckan för då minskar risken för blodpropp i hjärtat!! MEN! Titta på nackdelarna med pizzan innan, och se att dom lätt överväger.

Jay-Z
2005-03-02, 11:34
Förmodligen äta det dom känner för och vanliga bra baser, alla blir ju som hysteriska i att följa allt med GI, II och snart är väl SI

Vad är SI?? Tell me, tell me, tell me! FOR THE LOVE OF GOD! Damn you, damn you all to hell.
:D :eating:

King Grub
2005-03-02, 13:22
Sök på Satiety Index. ;)

Jay-Z
2005-03-02, 13:58
Sök på Satiety Index. ;)

Mättnad. Störtlarvigt. Jag blir mätt på proteinpulver och linfrön. Det måste ha ett SI på några miljarder. ;)

King Grub
2005-03-02, 14:02
Nej, det är du som har aptit som en skolflicka. ;)

Jay-Z
2005-03-02, 14:12
Nej, det är du som har aptit som en skolflicka. ;)

Det underlättar ju förstås. ;)

aGGe
2005-03-04, 18:22
Förmodligen äta det dom känner för och vanliga bra baser, alla blir ju som hysteriska i att följa allt med GI, II och snart är väl SI nått som alla följer helt och hållet, har själv varit lite extrem förr. Grub informerar bara hur det ligger till, det innebär inte att han själv totalföljer eller tycker att andra ska göra det när det gäller alla indextabeller m.m. Många saker som visar sig dåligt på en tabell kan ha 100bra egenskaper som överväger den lilla skitsaken. Vi vänder på steken och tar exemplet att det faktiskt har visats i forskning att dom som äter mycke pizza löper mindre risk för blodpropp i hjärtat, risken sjunker 38% av 4 pizzor i månaden och hela 56% av 8 pizzor i månaden..hurra nu blir det pizza 2 ggr i veckan för då minskar risken för blodpropp i hjärtat!! MEN! Titta på nackdelarna med pizzan innan, och se att dom lätt överväger.



får en känsla av att du läst iFORM :booty:

Snakebite
2005-03-07, 12:36
Mycket av Paulun och andra förespråkare inom området kost och hälsas arbete är ganska teoribaserad eftersom mycket inom området är "otrampad mark". Teorier som man tidigare trott på måste efterhand revideras efter nya forskningsresultat etc. Tror det är giftigt att pedistalhöja en specifik näringsförespråkare inom området. Kan ju dock tycka att det är svårt att veta vem som har den "rätta teorin". Senaste uppdateringen kanske??