handdator

Visa fullständig version : Egenkomponerad müsli


Nismo
2005-02-22, 02:07
Till frukost brukar jag äta en müsli som jag blandat ihop själv. Den består av:

Kruskakli
Krossade linfrö
Psyllium frö
Solrosfrö
Vetegroddar
Fiberberikade havregryn

Det låter inte så gott kanske, men jag har faktiskt inga problem att få i mig det.
Detta äter jag tillsammans med minimjölk. Dessutom äter jag en frukt och en burk kesella.

Jag skulle gärna vilja ha kommenterar i båda byggande- OCH deff syfte.
Har ni något tips på vad jag ytterligare kan lägga i, eller något jag rentav ska ta bort?

z_bumbi
2005-02-22, 04:33
Utan att veta proportionerna så är det svårt att säga något exakt men det blir nog en väldigt massa fibrer i alla fall.
Om du har fiberberikade havregryn så ser jag ingen större mening med att tillsätta mer fibrer och om du ska göra det så behöver du inte slänga i flera olika källor.

King Grub
2005-02-22, 06:25
Alldeles för mycket fiber, som sagt. En portion av den där innehåller väl nästan mer fibrer än man bör få i sig under hela dagen.

Tolkia
2005-02-22, 07:37
Alldeles oavsett mängden fibrer kan jag inte låta bli att tycka att det är onödigt att landa fiberberikade havregryn med kruskakli - för vad är fiberberikade havregryn? Jo, havregryn blandade med kruskakli ... Blanda själv och tjäna både på penga- och på kvalitetssidan.

AngelLove
2005-02-22, 08:57
Tolkia, är det det ?? Där ser man :)

Kan inte svara för trådskaparen men de två sakerna som jag gått på är att jag fått ner mängden kolhydrater med några gram och att flingorna i Fib HG är mindre än HG. Jag har 100 gram av: Sesamfrö, Vetegroddar, Rågflingor, Havrekli, Kruskakli samt 200gram Fib HG, blandar det i en bytta.

Kör 2dl varje morgon tillsammans med Naturell Öresundsyoggi (P: 5g, K: 5g) samt smaksatt ÖY (P:5g, K:11g). Delningen yoggi/fil är 3:1 av naturell/smaksatt. Sedan blir det något till det, men det varierar från dag till dag (oftast något proteinrikt med lite kolisar)

Det blir kanonensmaskens !!

Nismo
2005-02-22, 11:53
Okej, tack för svaren.

Vad händer om man äter för mycket fibrer, mer än att man går på dass ofta?

Jag byter ut de fiberberikade havregrynen mot vanliga. Kruskakli byter jag ut mot rågflingor.
Känns det bättre nu?

King Grub
2005-02-22, 13:17
Vad händer om man äter för mycket fibrer, mer än att man går på dass ofta?

Magproblem, förlust av näringsämnen, sänkta testosteronnivåer.

Tolkia
2005-02-22, 22:18
Tolkia, är det det ?? Där ser man :)
Nu var det länge sedan jag köpte fiberhavregrn, men så här står det i alla fall på Axa:s hemsida (www.cerealiafoods.com för den som vill kontrollera):

AXA Fiberberikade Havregryn
Ingredienser: Klippta havregryn (ångpreparerade och pressade), ångpreparerat vetekli