handdator

Visa fullständig version : King Grub`s guide till att vara optimal !


negative
2005-02-22, 01:08
Hej.

Skulle det inte vara "optimalt" ;) om King Grub skulle ta och slänga i hop en guide hur man är optimal. Det verkar ha hänt mycket på forskarfronten på senaste tiden, förut var det efterdrink som gällde sen blev det för och efterdrink, nu verkar liten fördrink och liten efterdrink vara det som gäller sen fylla på med ca 10 gram protein och 50 kolisar varje halvtimme under hela tiden då näringsfönstret är öppet.
Jag lovar att det finns tusen saker som jag/ni inte har snappat upp i trådarna. Senast i dag lärde jag mig att drextro behöver en himmla massa vatten för att få snabbt upptag, tänk om det hade funnits en guide att kollat i då hade jag inte gått i ett halvår och haft det blandat i shakerns 0,75l tillsammans med vasslet.
Jag själv skulle nog inte följa guiden till punkt och pricka utan plocka delar och undvika generalfel.

KING GRUB *yourock*


Markus

MFredde
2005-02-22, 01:26
hade gärna sett en sån guide från hans sida!

King Grub
2005-02-22, 06:29
Jag har faktiskt funderat på att knåpa ihop en artikel om kolhydrat- och proteinintag före och timmarna efter träning. Den finns bara i punktform i mitt huvud än så länge; det är mycket jobb att samla referenser och strukturera text. Det finns ingen tidsplan, och det lönar sig inte att tjöta. ;)

Jay-Z
2005-02-22, 07:45
Pletty please with sugal on top. :D

abjorn
2005-02-22, 07:51
Jag tycker att alla som försöker att vara optimal ska lägga ner lite mer energi på träningen, och inte tänka så förbannat mycket på allt runt omkring.

King Grub
2005-02-22, 07:56
Jag tycker att alla som försöker att vara optimal ska lägga ner lite mer energi på träningen, och inte tänka så förbannat mycket på allt runt omkring.

Det är väl underförstått att träningen kommer först. Självklart sköter man den. Det hindrar väl inte att man vill ge träningen bästa möjlighet att producera resultat? Proteinsyntes kan överhuvudtaget knappt ske utan tillgång till aminosyror, t ex.

Alltså, det där synsättet förstår jag inte; skulle träningen begränsa värdet av att sköta näringsintaget ordentligt?

abjorn
2005-02-22, 10:52
Nej, men jag tycker att allt för många verkar stirra sig helt blint på att man måste sköta sig helt perfekt till 100% för att få resultat. Ska man hålla på att tima allt perfekt och mäta varenda liten pinal man stoppar i sig så har man snart tröttnat på allt vad träning/kost heter. Sen tycker jag det ploppar fram nya forsknings studier här och där som säger si och så om vissa saker så man vet inte vad man ska tro till slut. Träna, ät sunt, lev livet och du kommer att växa. Minst lika bra som någon som dricker sin protteshake 3.46 minuter efter passet, som får vara max 43.2 minuter, med 0.73l vatten.

Just my 2 cents

och nej, jag är inte optimal *grr27*

negative
2005-02-22, 11:52
Jag har faktiskt funderat på att knåpa ihop en artikel om kolhydrat- och proteinintag före och timmarna efter träning. Den finns bara i punktform i mitt huvud än så länge; det är mycket jobb att samla referenser och strukturera text. Det finns ingen tidsplan, och det lönar sig inte att tjöta. ;)

De låter ju kanon !

And again *yourock*

Solle
2005-02-22, 12:06
Håller med abjorn! Dessutom verkar det ju komma nya forskarrapporter som motsäger de gamla hela tiden känns det som. *screwy*

HenrY
2005-02-22, 15:31
Jag har faktiskt funderat på att knåpa ihop en artikel om kolhydrat- och proteinintag före och timmarna efter träning. Den finns bara i punktform i mitt huvud än så länge; det är mycket jobb att samla referenser och strukturera text. Det finns ingen tidsplan, och det lönar sig inte att tjöta. ;)

Låter jäkligt sjysst, skulle bli uppskattat!
Du kan ju använda mig o Makk som försökskaniner!:D

raZmus
2005-02-22, 15:45
Jag har faktiskt funderat på att knåpa ihop en artikel om kolhydrat- och proteinintag före och timmarna efter träning. Den finns bara i punktform i mitt huvud än så länge; det är mycket jobb att samla referenser och strukturera text. Det finns ingen tidsplan, och det lönar sig inte att tjöta. ;)

Låter bra :] (OBS. Jag tjötar inte ;) )

aliquis
2005-02-22, 17:47
Jag hade gärna sluppit en sådan guide.

1) Se på dåtidens "experter", sifs medlemstidning skrev någon gång på sistone om vi verkligen behövde experter, och vad det ger. (tänker mer på extremfall som typ jorden är platt, noa(k?, jag pluggar inte bibeln)s ark, hur världen skapades, osv... visst är experthjälp bra, men inget säger ju att det helt garanterat är rätt.. inte ens dagens "kunskap" går ju ihop, reglerna för hur stora objekt i universum beter sig går inte ihop med hur små gör..)
2) Saker och ting ändrar sig, allt har inte med timmen efter passet att göra heller.
3) "Senast i dag lärde jag mig att drextro behöver en himmla massa vatten för att få snabbt upptag, tänk om det hade funnits en guide att kollat i då hade jag inte gått i ett halvår och haft det blandat i shakerns 0,75l tillsammans med vasslet.", Ja tänk? Läs vad du skrev en gång till. Vad hade hänt och blivit annorlunda om du hade tagit 1l vatten istället? Vad har du missat nu? Vad är det som inte har funkat? Hade ditt liv varit lyckligare med 2dl extra vatten varje pass?

Inse hur jobbigt det skulle bli att försöka följa en sådan guide helt perfekt, och tänk om något inte stämmer?!

Yankeee
2005-02-22, 17:50
Jag hade gärna sluppit en sådan guide.



Det är ingen som tvingar dig att läsa?

King Grub
2005-02-22, 17:54
Jag hade gärna sluppit en sådan guide.

1) Se på dåtidens "experter", sifs medlemstidning skrev någon gång på sistone om vi verkligen behövde experter, och vad det ger. (tänker mer på extremfall som typ jorden är platt, noa(k?, jag pluggar inte bibeln)s ark, hur världen skapades, osv... visst är experthjälp bra, men inget säger ju att det helt garanterat är rätt.. inte ens dagens "kunskap" går ju ihop, reglerna för hur stora objekt i universum beter sig går inte ihop med hur små gör..)
2) Saker och ting ändrar sig, allt har inte med timmen efter passet att göra heller.
3) "Senast i dag lärde jag mig att drextro behöver en himmla massa vatten för att få snabbt upptag, tänk om det hade funnits en guide att kollat i då hade jag inte gått i ett halvår och haft det blandat i shakerns 0,75l tillsammans med vasslet.", Ja tänk? Läs vad du skrev en gång till. Vad hade hänt och blivit annorlunda om du hade tagit 1l vatten istället? Vad har du missat nu? Vad är det som inte har funkat? Hade ditt liv varit lyckligare med 2dl extra vatten varje pass?

Inse hur jobbigt det skulle bli att försöka följa en sådan guide helt perfekt, och tänk om något inte stämmer?!

En sådan guide, oavsett vem som sammanställer den, är givetvis inte huggen i sten för all framtid. Om jag skulle sammanställa en sådan, skulle den i alla fall vara baserad på senaste forskningen.

aliquis
2005-02-22, 17:55
Blir ju grymt svårt att sammanfoga också, visst kan man dra slutsatsen att det är bäst att ta något före passet, och efter, och varje halvtimme, men det är säkert mest anabolt med en jättefrukost med, och massa mat före sänggåendet. Jämför med "5 frukter om dagen", si och så mycket fusk, så många brödskivor, potatis, .. tillslut blir det ju en jäkla massa mat ;). Studierna berättar väl vad som hände när man ändrade en liten del och lät alla andra saker vara precis likadana, men om man nu skall sammanfoga det är ju inte ens utgångsläget detsamma.

King Grub
2005-02-22, 17:56
Blir ju grymt svårt att sammanfoga också, visst kan man dra slutsatsen att det är bäst att ta något före passet, och efter, och varje halvtimme, men det är säkert mest anabolt med en jättefrukost med, och massa mat före sänggåendet. Jämför med "5 frukter om dagen", si och så mycket fusk, så många brödskivor, potatis, .. tillslut blir det ju en jäkla massa mat ;). Studierna berättar väl vad som hände när man ändrade en liten del och lät alla andra saker vara precis likadana, men om man nu skall sammanfoga det är ju inte ens utgångsläget detsamma.

Den "guiden" skulle behandla kolhydrat- och proteinsupplementering före och efter träning. En allmän kostguide skulle vara rolig den med, men hör inte hit.

shifty
2005-02-22, 17:57
Låt de som är intresserade av att läsa guiden göra det. Det är ingen som tvingar alla att läsa den, eller att följa den till punkt och pricka.

Lizard
2005-02-22, 18:11
Jag hade gärna sluppit en sådan guide.

1) Se på dåtidens "experter", sifs medlemstidning skrev någon gång på sistone om vi verkligen behövde experter, och vad det ger. (tänker mer på extremfall som typ jorden är platt, noa(k?, jag pluggar inte bibeln)s ark, hur världen skapades, osv... visst är experthjälp bra, men inget säger ju att det helt garanterat är rätt.. inte ens dagens "kunskap" går ju ihop, reglerna för hur stora objekt i universum beter sig går inte ihop med hur små gör..)
2) Saker och ting ändrar sig, allt har inte med timmen efter passet att göra heller.
3) "Senast i dag lärde jag mig att drextro behöver en himmla massa vatten för att få snabbt upptag, tänk om det hade funnits en guide att kollat i då hade jag inte gått i ett halvår och haft det blandat i shakerns 0,75l tillsammans med vasslet.", Ja tänk? Läs vad du skrev en gång till. Vad hade hänt och blivit annorlunda om du hade tagit 1l vatten istället? Vad har du missat nu? Vad är det som inte har funkat? Hade ditt liv varit lyckligare med 2dl extra vatten varje pass?

Inse hur jobbigt det skulle bli att försöka följa en sådan guide helt perfekt, och tänk om något inte stämmer?!

Jag tycker det underliggande resonemanget är utomordentligt men i delarna måste jag käfta emot. I alla fall i biblisk mening.

Det som driver all utveckling och därmed alla samhällen framåt är strävan mot sanning. När man sätter locket på sanningen stannar också sammhällsutvecklingen. Närliggande exempel är diktaturer och det medeltida Europa. Under medeltiden bestämde påven och kyrkan vad sanningstaket var och sen fick alla vackert läsa samma skrifter och älta samma ämnen om igen.
Samhällssträvan var att dyrka gud och samla rikedomar till gud. Samhällsutvecklingen var därmed låst och Europa i sin helhet utvecklades utomordentligt långsamt. Gick något snett i tillvaron så skylldes det på att den allmänna gudstron var för vek och bara späkning och offer kunde lösa problemen med den vrendskandes guden. Handhavandet av digerdöden och inkvisitonens sökande efter judar och kättare visar tydligt vad jag menar.
Inte förrän upplysningstiden frigörande från de strikta reglerna slog igenom fick vi den industriella revolutionen som fört oss till dataskärmar och gym. Think about it.

Genom att undvika att lära sig kan man bli lyckligare, men det är dårens lycka och det är förbannelsen med kunskap. Man inser, som bekant, hur lite man vet.
Det står var och en fritt att själv pula ihop ett tränings- och kostprogram, men av frågorna på kollo och snarlika forum känns det som om det behövs en bas, något slags uppfattning, som den som så behagar, kan avvika ifrån eller rent av strunta i att läsa.
Lägg märke till aliquis, att än idag cirkulerar "Rikshospitalets diet", "lätta vikter - långa smidiga muskler", "bara att proppa i sig för att bli stor", "om man inte äter efter träning blir man smalare" och "musklerna blir fett när man slutar" här och på andra ställen.
Vilken sanning vill du medemmarna ska tro på?

Lizard

aliquis
2005-02-22, 22:29
heh, först nu jag kom att tänka på att han som skriver om 0.75l vatten nog bara skojade... snyggt att jag inte fattade det ;/

Tolkia
2005-02-22, 22:30
... tänker mer på extremfall som typ jorden är platt, noa(k?, jag pluggar inte bibeln)s ark, hur världen skapades, osv... )
Vilket vi väl fortfarande hade trott på om inte den tidens experter hade emotsagt det, om jag inte är helt ute och cyklar. Eller var det månne så att evolutionen helt enkelt ledde fram till en utveckling av den mänskliga cortex som fick resultatet att jordens befolkning en dag vaknade upp och bara visste att jorden inte var platt ...? ;)

GymTT
2005-02-22, 22:51
And the new "ne.se" has arrived to Sweden! He is called Grub, KING Grub!

*yourock* *yourock* *yourock*

;)


MVH TT

negative
2005-02-23, 01:11
Jag hade gärna sluppit en sådan guide.

.
3) "Senast i dag lärde jag mig att drextro behöver en himmla massa vatten för att få snabbt upptag, tänk om det hade funnits en guide att kollat i då hade jag inte gått i ett halvår och haft det blandat i shakerns 0,75l tillsammans med vasslet.", Ja tänk? Läs vad du skrev en gång till. Vad hade hänt och blivit annorlunda om du hade tagit 1l vatten istället? Vad har du missat nu? Vad är det som inte har funkat? Hade ditt liv varit lyckligare med 2dl extra vatten varje pass?

?!

Jag hade tex inte fått mitt berömda blodsockerfall mitt under passet som jag inte har kunnat förklarat förut. I dag drack jag massor med vatten och vipps var inte problemet där längre.


Markus

heh, först nu jag kom att tänka på att han som skriver om 0.75l vatten nog bara skojade... snyggt att jag inte fattade det ;/

Skojade inte. Med ca 50 gram protein och 120 gram "socker" i shakern får det kanske plats 2-3 dl vatten.

King Grub
2005-02-23, 07:21
heh, först nu jag kom att tänka på att han som skriver om 0.75l vatten nog bara skojade... snyggt att jag inte fattade det ;/

Det gjorde han nog inte, som sagt (ovan) eftersom druvsockerlösning blir isoton vid 6 %. ;)

King Grub
2005-02-23, 07:22
Jag hade tex inte fått mitt berömda blodsockerfall mitt under passet som jag inte har kunnat förklarat förut. I dag drack jag massor med vatten och vipps var inte problemet där längre.

Det var nog mer blodtrycksfall än blodsockerfall. :)

TPS
2005-02-23, 09:25
King Grub, kan du inte bara skriva ned en guide och skita i referenserna? Eller det kanske känns viktigt för dig å få det bra? Hur som haver *yourock*

T-800
2005-02-23, 09:57
Det hade varit intressant med en sådan guide. Men en guide om kost i allmänhet kanske hade varit ännu mer intressant.

Hur som helst håller jag med vissa av de ovanstående debattörerna om att tillförlitligheten "till den senaste forskningen" i bland kan bli väl extrem. Se bara på B&K:s populärvetenskap. "Gör så här annars får ni inga resultat och det blir stryk med knölpåk". Men 70-talsbyggarna var stora även om de inte visste att man skulle dricka 1 liter vatten i stället för 0,75 efter passet. Lite sunt förnuft skadar aldrig.

King Grub
2005-02-23, 10:14
King Grub, kan du inte bara skriva ned en guide och skita i referenserna?

Absolut inte.

Tror du jag har alla siffror i huvudet?

TPS
2005-02-23, 10:16
Absolut inte.

Tror du jag har alla siffror i huvudet?


Precis allt tror jag inte du har, men bra mycket har du väl?

King Grub
2005-02-23, 10:19
En ordentlig artikel har referenser. Annars är den inget att ha. Då kan man lika gärna läsa Aftonbladet Hälsa. ;)

negative
2005-02-23, 10:26
Det var nog mer blodtrycksfall än blodsockerfall. :)

Nu ska vi inte vara dumma ;)

TrasMannen
2005-02-23, 10:55
En ordentlig artikel har referenser. Annars är den inget att ha. Då kan man lika gärna läsa Aftonbladet Hälsa. ;)

Äh, kom igen nu. Vore det inte lite ballt att avsluta din optimal guide med


1. King Grub, Optimal Optimizer

:thumbup: :naughty: :naughty:

Jejje
2005-02-23, 10:55
så om man blandar sitt dextro med cirka 0.75 liter vatten är det som att skjuta sig själv i huvet? eller hur är det? blir INGET av dextrot tillräckligt utblandat? måste ja i princip sälja huset nu så jag får råd med en större "behållare".. är det så viktigt.. missförstå mig rätt

King Grub
2005-02-23, 11:25
så om man blandar sitt dextro med cirka 0.75 liter vatten är det som att skjuta sig själv i huvet? eller hur är det? blir INGET av dextrot tillräckligt utblandat? måste ja i princip sälja huset nu så jag får råd med en större "behållare".. är det så viktigt.. missförstå mig rätt

60 gram druvsocker = 1 liter vatten för snabbaste magsäckstömning, ja. För att en druvsockerlösning skall vara isoton skall den ha samma osmolalitet som blod.

A Comparison of the Gastric Emptying Characteristics of Selected Sports Drinks, International Journal of Sport Nutrition, 9, 263-274.

Om det sedan är avgörande för din framtid är en annan sak, men det förhindrar effektivt blodsocker/blodtrycksfall vid gainerintag före träning hos de flesta.

drkrupp
2005-02-23, 12:41
60 gram druvsocker = 1 liter vatten för snabbaste magsäckstömning, ja.

Min efterträningsdrink innehåller ~60 gram druvsocker (1 dl) samt ett par skopor protein. Då blir det en dryg halvliter vatten som fyller ut shakern. Kan jag räkna in den vattenmängd jag precis druckit under träningspasset?

King Grub
2005-02-23, 12:59
Inte om vattnet lämnat magsäcken. Och det går snabbt.

Keyser
2005-02-23, 13:31
En sådan guide, oavsett vem som sammanställer den, är givetvis inte huggen i sten för all framtid. Om jag skulle sammanställa en sådan, skulle den i alla fall vara baserad på senaste forskningen.

Är det inte bättre att basera en sådan guide på vedertagna rön. Rön som stöds av flera oberoende forskargrupper?

King Grub
2005-02-23, 14:36
"Senaste" behöver inte betyda "totalt annorlunda från allt tidigare publicerat".

Dessutom får man förutsätta att vetenskapen går framåt med tiden, i och med att mätmetoder och teknik förfinas i stället för att komma allt längre från sanningen.

hallar
2005-02-23, 14:50
60 gram druvsocker = 1 liter vatten för snabbaste magsäckstömning, ja. För att en druvsockerlösning skall vara isoton skall den ha samma osmolalitet som blod.

A Comparison of the Gastric Emptying Characteristics of Selected Sports Drinks, International Journal of Sport Nutrition, 9, 263-274.

Om det sedan är avgörande för din framtid är en annan sak, men det förhindrar effektivt blodsocker/blodtrycksfall vid gainerintag före träning hos de flesta.

Okey, så om man blandar maltodextrin med vatten kan man klämma in 80 gram per 1000 ml vatten och ändå få en optimal magsäckstömning. Hur blir förhållandet om man även blandar i vassleprotein. Det borde väl göra lösningen hyperton? Eller det kanske inte påverkar?

Ludvig

henke1001
2005-02-23, 15:30
60 gram druvsocker = 1 liter vatten för snabbaste magsäckstömning, ja. För att en druvsockerlösning skall vara isoton skall den ha samma osmolalitet som blod.

A Comparison of the Gastric Emptying Characteristics of Selected Sports Drinks, International Journal of Sport Nutrition, 9, 263-274.

Om det sedan är avgörande för din framtid är en annan sak, men det förhindrar effektivt blodsocker/blodtrycksfall vid gainerintag före träning hos de flesta.


Kan man inte blanda sin gainer med så mkt vatten som får plats (för lite för min del), dricka den och sedan dricka extra vatten direkt efter för att späda ut till rätt koncentration?

drkrupp
2005-02-23, 15:35
Inte om vattnet lämnat magsäcken. Och det går snabbt.
Ok, tack.

Niclaaas
2005-02-23, 16:34
jag skulle så gärna vilja se en allmän kostguide. är det något forumet behöver är det en sådan.

förstår dock att det skulle vara väldigt jobbigt och tidskrävande att skriva något sådant

Zakath
2005-02-23, 17:12
Jag tycker det låter som en toppenidé King Grub, har haft mycket nytta av din deffguide MED referenser så har jag på det sättet sluppit tjat från jobbigar släktingar (och lärt mig en del på köpet) :thumbup:

Ser fram emot det då jag själv klurat väldigt mycket på det här och har försökt göra ett kostschema baserat på detta (om du kommer ihåg "Zakkes kost" eller vad den nu hette)!

henke1001
2005-02-24, 01:31
Kan man inte blanda sin gainer med så mkt vatten som får plats (för lite för min del), dricka den och sedan dricka extra vatten direkt efter för att späda ut till rätt koncentration?

nån? :D

King Grub
2005-02-24, 06:24
nån? :D

Återigen: så länge allt hinner blandas i magsäcken.

JAM
2005-02-24, 11:04
60 gram druvsocker = 1 liter vatten för snabbaste magsäckstömning, ja. För att en druvsockerlösning skall vara isoton skall den ha samma osmolalitet som blod.

A Comparison of the Gastric Emptying Characteristics of Selected Sports Drinks, International Journal of Sport Nutrition, 9, 263-274.

Om det sedan är avgörande för din framtid är en annan sak, men det förhindrar effektivt blodsocker/blodtrycksfall vid gainerintag före träning hos de flesta.
Hur är det med maltodextrin då?

acke_t
2005-02-24, 11:36
Hur är det med maltodextrin då?

Har jag förstått det rätt så är det inte nödvändigt med så mycket vatten när man blandar med malto. En av de klara fördelarna med malto.

TTT
2005-02-24, 12:07
13% för malto tror jag. Kanske är ännu mer?

edit: 8% läste jag nu.. Men läste precis en journal där de använt sig av 13-procentig. Confusing. *screwy* ;)

raZmus
2005-02-24, 12:21
jag skulle så gärna vilja se en allmän kostguide. är det något forumet behöver är det en sådan.

förstår dock att det skulle vara väldigt jobbigt och tidskrävande att skriva något sådant

Den allmäna kostguiden är väl deffguiden. Det är bara att reglera mängden kolhydrater så du kommer upp i lagom kalori-intag (i relation till din förbrukning och dina mål). Rätta mig om jag har fel.

King Grub
2005-02-24, 13:17
13% för malto tror jag. Kanske är ännu mer?

edit: 8% läste jag nu.. Men läste precis en journal där de använt sig av 13-procentig. Confusing. *screwy* ;)

Maltodextrin är inte maltodextrin är inte maltodextrin. Det är inte säkert att ett maltodextrin har samma DE (Dextrose Equivalent) som ett annat.

Sverker
2005-02-24, 15:18
13% för malto tror jag. Kanske är ännu mer?

edit: 8% läste jag nu.. Men läste precis en journal där de använt sig av 13-procentig. Confusing. *screwy* ;)


Den osmotiska potensialen är ju beroende av antalet molekyler. Desto fler molekyler desto större osmotisk potensial och långsammare tömning av magsäcken.

Är 100 g dextros ett antal molekyler så är ju maltodextrein med DE-talet 20 bara 1/20 del så många och rimligen borde man kunna blanda drinken med 1/20 vatten. Det som ligger och stör är ju att desto större DE-talet är desto tjockare blir drinken. Magen tömmer i sin tur en tjockare vätska långsammare.

Så någonstans därimellan borde ju vara optimalt ifall man inte vill häva i sig vatten *spy* och 13 procent låter ju bra.

Mehdi
2005-02-24, 15:22
Är det inte aktiv transport genom cellmembranet det gäller för kolhydrater? Osmotisk tryck har ingen större verkan iså (då osmos är passiv transport), eller hur?

abjorn
2005-02-24, 15:24
Är det inte aktiv transport genom cellmembranet det gäller för kolhydrater? Osmotisk tryck har ingen större verkan iså (då osmos är passiv transport), eller hur?

det vill jag också mena på att det är. orkar inte kolla i mikrobiologi boken dock ;)

jwzrd
2005-02-24, 15:25
Är det inte aktiv transport genom cellmembranet det gäller för kolhydrater? Osmotisk tryck har ingen större verkan iså (då osmos är passiv transport), eller hur?

Hmm, vad händer med GLUT4, insulin och vad det nu är som händer när man är i arbete då?

Sverker
2005-02-24, 15:48
Är det inte aktiv transport genom cellmembranet det gäller för kolhydrater? Osmotisk tryck har ingen större verkan iså (då osmos är passiv transport), eller hur?

Det här gäller ju kolhydraterna i magsäcken !
Det andra är glukos i blodet.

Mängden kolhydrat, eg ren glukos, i blodet är ju reglerat hårfint av insulin och glukagon. De två hormonen håller blodsockret inom ett smalt intervall.

GLUT-4 är en transportör av glukos från blodet in i muskelcellen. Denna transport är aktiv. Dvs med glukosen följer natrium med in i cellen och det kostar energi att kasta ut natriunjonen igen.

Sverker
2005-02-24, 15:52
Glukos kan ha en stor inverkan på vattnet i kroppen pga den osmotiska potensialen.
En diabetiker med högt blodsocker läcker ut glukos i urinen. Glukosen tar med sig vatten som njurarna inte kan hålla tillbaka och diabetikern kissar ut mycket vatten med glukosen.

jwzrd
2005-02-24, 16:08
Glukos kan ha en stor inverkan på vattnet i kroppen pga den osmotiska potensialen.
En diabetiker med högt blodsocker läcker ut glukos i urinen. Glukosen tar med sig vatten som njurarna inte kan hålla tillbaka och diabetikern kissar ut mycket vatten med glukosen.

Den "ansvariga" delen av njuren klarar väl heller inte av obehandlat höga nivåer av blodglukos heller? Minns inte vad det hette.

William
2005-02-24, 18:04
GLUT-4 är en transportör av glukos från blodet in i muskelcellen. Denna transport är aktiv. Dvs med glukosen följer natrium med in i cellen och det kostar energi att kasta ut natriunjonen igen.

Är du säker på det? Jag har för mig att GLUT-4 tar upp glukos via faciliterad diffusion och inte aktiv transport i muskel- och fettceller.

Tänker du inte på SGLT-1 i tarmepitelet som är en symport för glukos och natrium?

/William

King Grub
2005-02-24, 18:12
Jag har fått lära mig att GLUT4-transport är passiv.

William
2005-02-24, 18:13
Jag har fått lära mig att GLUT4-transport är passiv.

Me 2 :)

Sverker
2005-02-24, 19:14
Är du säker på det? Jag har för mig att GLUT-4 tar upp glukos via faciliterad diffusion och inte aktiv transport i muskel- och fettceller.

Tänker du inte på SGLT-1 i tarmepitelet som är en symport för glukos och natrium?

/William

Då säger vi det. Tog för givet att natrium alltid följde med glukos in.
Förutsätter en mycket snabb förbränning eller glykogeninlagring för annars så blir det snabbt stopp.

hpb
2006-01-10, 14:49
Jag vill också se en sådan! (Absolut ingen bump..)

King Grub
2006-01-10, 15:19
Men det får du inte.

Sve
2006-01-10, 15:45
jag vill inte se den. alltså vinner jag.

Remote
2006-01-10, 16:10
Den som väntar på något.. kanske?

Lalla
2006-01-10, 17:20
Kan bara instämma, vore kanon med en sådan guide.
Oavsett vem som knåpar ihop den, men vem är bättre lämpad än Grubben? :thumbup:

Ps. Den bör uppdateras då ny forskning framkommer. ;)


Plz....grub...? *kissass*

Sve
2006-01-10, 17:23
Kan bara instämma, vore kanon med en sådan guide.
Oavsett vem som knåpar ihop den, men vem är bättre lämpad än Grubben? :thumbup:

Ps. Den bör uppdateras då ny forskning framkommer. ;)


Plz....grub...? *kissass*


Jag säger bara:

http://images.amazon.com/images/P/0471654655.01.LZZZZZZZ.jpg