handdator

Visa fullständig version : träningshjälp!?


Lucas
2005-02-21, 21:34
vänder mig ännu en gång till forumet med att få hjälp med träningen.
målet med min träning är att bli så explosiv,stark,snabb och spänstig som möjligt men också som en stabil grund för airalert3 som jag hade tänkt börja köra i sommar.

jag har funderat på hur jag ska lägga upp träningen eftersom att jag har basket att tänka på också. (går basketlinje på gymnasiet)
mycket basket gör att jag kan köra 2, kanske 3pass i veckan

tung träning med explosivt utförande är vad jag har förstått gäller för att jag ska nå mina mål.

knäböj,frivändningar,bänkpress,stående rodd,chins
räcker det för att träna hela kroppen eller kommer jag att få obalans och lyckas skada mig?
ska jag lägga in någon mer övning för att kompletera?
hur ska man lägga upp passen?
hur många set och reps på frivändningar å böjjarna?



lite stats
ålder 16,fyller 17
186cm
88kg
tränat styrke i lite mer än 1år

tack på förhand/Lucas

Shadow Warrior
2005-02-21, 22:34
Jag är inne på tredje veckan på AA3 nu, och jag kan säga som så att jag kommer inte att klara av att följa schemat utan extra vila och modifieringar, så mitt mål är därmed att klara "sissta" passet lagom till sommaren.

Vad som fattas för mej är främst konditionen men såklart även benstyrkan.

Lucas
2005-02-22, 09:35
jo, har pratat med fystränaren på riksbasket och han har sagt att dom som har kört AA3 under säsongen har gått ner sig helt och inte klarat av att prestera någonting. så sommarlovet får bli min chans att lära mig hoppa
har lite och trycka ifrån med. gjort en 6a på 145 i böjjen, ändå ok.



ingen som har några råd att ge en förvirrad liten pojke som vill lära sig hoppa och springa?

Shadow Warrior
2005-02-22, 10:34
jo, har pratat med fystränaren på riksbasket och han har sagt att dom som har kört AA3 under säsongen har gått ner sig helt och inte klarat av att prestera någonting. så sommarlovet får bli min chans att lära mig hoppa
har lite och trycka ifrån med. gjort en 6a på 145 i böjjen, ändå ok.

ingen som har några råd att ge en förvirrad liten pojke som vill lära sig hoppa och springa?

Ja.... alltså ska man prestera maximalt i tex basket matcher varje vecka så kan man ju inte ge allt i hopp och spring träning dagarna emellan... klart man blir sliten och trött.

Frågan är ju vad du behöver för nått? Är din kondition ok så kan du ju bara skära ner på den tunga benträningen och köra mest explosivt och lite högre reps MEN samtidigt lägga in nått tungt pass ibland så du upprätthåller din styrka.

z_bumbi
2005-02-22, 10:41
ingen som har några råd att ge en förvirrad liten pojke som vill lära sig hoppa och springa?

Gör ungefär samma sak som du gör för basketen? Har du en tränare så kan han/hon säkert hjälpa dig med ett sommarprogram som är anpassat till just basketen och det kommer att räcka gått och väl för några andra aktiviter också skulle jag tro.

Eller så lånar eller köper du "Idrottarens spänstbok." från SISU, där finns inget färdig program för just basket men väl en bra genomgång vad du ska tänka på för att undvika skador, klubben borde ha ett ex någonstans då boken är ganska vanlig.

Lucas
2005-02-22, 11:27
ska kolla om jag kan hitta något ex av den boken

orsaken till att jag inte vill göra som vi gör på basketen är att mina resultat har uteblivit senaste halvåret, hoppar fortfarande lika lågt


och tränarna jag har är inga man ska fråga om fysråd, får endast teknikhjälp av dom



min kondition är ok. då vi har kört biptesten så har man klarat sig bra (slutade 2a förta, 1a andra )



hur många reps ska man köra och ungefär på hur hög vikt?
5set á 3-4 reps? med tung vikt eller kanske uppåt 10reps?

tack för hjälpen jag fått hittils

Smail
2005-02-22, 11:50
Kör mycket spänst om du vill bättre på ditt hopp. Hopprep och hopp över häckar är perfekt. Lägg på lite vikter när du hoppar över häckarna så ökar du muskelmassan oxå. Kör ngt tungt och explosivt benpass då och då ca 1ggr/vecka alt 1ggr/varannan vecka beroende på träningsmängd med basketen. Annars är de övningar du beskriver helt ok för att träna hela kroppen under en kort tid men du bör öka mängden alternativa övningar för att förhindra tillvänjning... det man tränar blir man stark i men då endast det.

Ett par explosiva, intensiva start/stopp pass för att öka på snabbheten är ju inte heller fel.

Detta körde jag själv när jag spelade basket!
Tvåhandsdunk rockar fett!!!!

Matte_Maiden
2005-02-22, 23:17
Gör som jag: lägg av med basketen och bygg! Näe, det var inget bra svar.

Jag var som sagt i gamet ett tag förut, la av förrföra sommaren och lirade i SBBK P88. Det jag alltid tyckt varit viktigast för spänsten är tekniken och sättet att hoppa på. Man blir bra på det man gör. Hoppar man mycket blir man bra att just hoppa. Om du ska dunka är det ju en ganska speciell teknik då det gäller hoppet om man jämför med till exempel jämfotahopp.

Har du provat hoppa med vikter fastsatta på vaderna? Springa rusher med vikter fastsatta i vaderna?

Komplettering med explosiva knäböj och ett par till basövningar som inkluderar baksidan och vaderna vore fint.

Lucas
2005-02-23, 10:50
matte, hade du Micke Johansson som coach nått år?


kollade igenom och du har rätt. har ingneting som ger nå vader. får lägga in något där.

har ingen vidare lust att lägga ner basketen just nu eftersom att jag går basketlinje och om jag hoppar av måste jag ändå lira basket, endast teknik 2ggr/vecka i dom närmaste 3åren
men visst, det har varit lockande nångång. styrkelyft

Matte_Maiden
2005-02-23, 14:29
matte, hade du Micke Johansson som coach nått år?


kollade igenom och du har rätt. har ingneting som ger nå vader. får lägga in något där.

har ingen vidare lust att lägga ner basketen just nu eftersom att jag går basketlinje och om jag hoppar av måste jag ändå lira basket, endast teknik 2ggr/vecka i dom närmaste 3åren
men visst, det har varit lockande nångång. styrkelyft

Micke... Jag tror att jag hade honom precis då jag la av. Hur ser han ut? Är han kort? Jag hade ju en riktig tajmning och la av samma säsong som laget vann SM. :D

Lucas
2005-02-23, 17:07
mja. kort kille, ganska kraftig


har f.ö en specialpizza på en pizzeria i stan.
en dubbel pizza med pommes,smältost och en massa annat mys
"micke special" :hbang: :hbang:


lirade mot södertälje i år faktiskt i juniorsm. kändes grymt risigt att lira eftersom att vi bara hade samlat ihop ett gäng från några olika klubbar. tränat tillsammans 7ggr och sen fara iväg och lira mot sveriges bästa lag '
(kan tillägga att jag är 1.86,88kg och spelar center! :cryout: )