handdator

Visa fullständig version : .....Piano.....


Bamse
2005-02-21, 17:57
Har haft den stora turen att ha fått omgärdas av väldigt stillsamma grannar ända sedan jag flyttade in i detta hyreshus för ett halvår sedan. Det har aldrig varit några problem att kunna unna sig lugna stunder när man känt för det.

Men idag när jag kommer hem från jobbet och försöker ta det lite piano......... så står det klart att nån granne i hyreshuset fått för sig att skaffa sig... jo just det.... ett PIANO!! *grr* *grr* *grr*

Får man ens ha det i ett hyreshus?? Satan så störande, och människan är ju inte ens i NÄRHETEN av att lyckas klinka sig igenom Für Elise med hedern i behåll! *grr27*

Zipic
2005-02-21, 18:11
Har haft den stora turen att ha fått omgärdas av väldigt stillsamma grannar ända sedan jag flyttade in i detta hyreshus för ett halvår sedan. Det har aldrig varit några problem att kunna unna sig lugna stunder när man känt för det.

Men idag när jag kommer hem från jobbet och försöker ta det lite piano......... så står det klart att nån granne i hyreshuset fått för sig att skaffa sig... jo just det.... ett PIANO!!
Får man ens ha det i ett hyreshus?? Satan så störande, och människan är ju inte ens i NÄRHETEN av att lyckas klinka sig igenom Für Elise med hedern i behåll! *grr27*

Vet inte vad som gäller om man får ha det eller inte.. Misstänker att det är samma sak som med musik.. Att man inte spelar för sent på kvällen osv.

Du får ringa på och be han skaffa sig en synth med hörlurar ;):D

Baan
2005-02-21, 18:13
om han är kass lär han inte palla spela länge så du får ha lite tålamod.. självklart om någon håler på i timmar och huset har kass isolation så kan du ju snacka med hyresvärden eller motsvarande... i regel tror jag inte piano klassas som något direkt störande element :)

sen kan du iofs be honom spela när du itne är hemma ;)

Styrkebyggare
2005-02-21, 18:20
Fyfan... Jag spelar själv piano, och skulle aldrig få för mig att utsätta lägenhetsgrannar för klinkande. När jag bodde i lägenhet så hade jag ett digitalpiano (elektriskt piano med viktbelastade tangenter som har liknande känsla som ett vanligt) med hörlurar. Använder fortfarande digitalpianot ibland för att inte plåga livet ur min stackars flickvän.

stahlberg
2005-02-21, 18:43
Dom har väl ringklocka på dörren? Gå dit och be dem vänligt att sluta spela. Om de inte slutar så be ovänligt. Om de inte slutar då, så säg att du slår sönder pianot om de inte slutar. Om de inte slutar DÅ så slå sönder pianot.

Men se till att du går till rätt lägenhet. En gång för länge sedan när jag bodde i ett orloigare område än nu, blev det mitt i allt ett sjuhelsickes liv i våningen under mig. Så jag "beväpnade mig" med en s.k pamp och gick ner och ringde på dörren. När grannen öppnade, sa jag : "Nu är du så god och slutar med dethär förbannade oljudet". Han svarade : "Det är inte jag, det kommer från följande trappa". Jag gcik in och kollade, och han ljög inte : ljudet KOM från följande trappa. Med hjälp av lite stenar och en pamp bolev det tyst en stund senare i alla fall.

Se också till att du inte "varit med". En bekant till mig bodde i ett trevåningshus, på andra våningen. En helg hade de som bodde på tredje våningen en MYCKET HÖGLJUDD fest. Detta ledde till att grannen på första våningen gick upp på måndagen och klagade : "Ni förde ett väldans oväsen i lördags", sade han. "Inte klagade du när du var här uppe med oss på lördagen och festade", blev svaret.

Metal_boy_
2005-02-21, 18:52
Morsan har alltid spelat piano, har aldrig haft nått problem me grannar o sånt. Hon har ju dock kanske inte spelat på lustiga tider o det heller. Gnäll inte förän grannen har skaffat trummor, pianot kommer va semester gämfört :D

Metal_boy_
2005-02-21, 18:58
Se också till att du inte "varit med". En bekant till mig bodde i ett trevåningshus, på andra våningen. En helg hade de som bodde på tredje våningen en MYCKET HÖGLJUDD fest. Detta ledde till att grannen på första våningen gick upp på måndagen och klagade : "Ni förde ett väldans oväsen i lördags", sade han. "Inte klagade du när du var här uppe med oss på lördagen och festade", blev svaret.

:laugh: :laugh:

Officer
2005-02-21, 19:04
Hah jag har plågat livet ur en o annan granne genom att spela elgura till Maiden/Metallica/Priest-backing tracks me trummor o hela köret.. Men det har jag endast gjrot under ofarliga tider såsom 13-14 på dagen eller 21 en lördagskväll.
Har en granne som störde mig otroligt genom att spela typ arabisk musik mitt i natten svinhögt, o när jag bankade på väggen så stängde han av musiken för att sätta på det igen efter en stund, och ännu högre!
Så förra helgen gick jag och knackade på, han är lite störd det märks på han, helt ensam lever mysko med typ en enda soffa i hela vardagsrummet ingen tv osv. Jag sade att jag kommer vidta vissa åtgärder om han inte slutar hålla på, och att jag ville vara schysst och varna först som granne. Han uppskattade det och jag har än så länge inte hört en enda ton från han.
Så prata vänligt i början brukar oftast funka!

påven
2005-02-21, 19:05
Så är det att bo i hyreshus, jag vet...

Förra lägenheten bodde jag granne med en knarkare som hade inrett sin lägenhet med högtalare o baslådor i varje rym typ... Polisen var där ett antal gånger utan att få tyst på han. Så det var ju bara o flytta

Där jag bor nu var det lugnt o skönt i 2-3 månader sen flyttade det in en 18åring som trodde han kunde bete sig hur som helst... Nu har han dock hållit sig lugn några veckor efter att hyresvärden o polisen hälsade på han kl 4 på morgonen. :thumbup:

Skulle jag ha pengar så hade jag köpt en stuga ute i skogen för länge sen så man fick lugn o ro

påven
2005-02-21, 19:08
Men det har jag endast gjrot under ofarliga tider såsom 13-14 på dagen eller 21 en lördagskväll.

och dom som jobbar nätter då? Vi sover på dagarna, skulle man leva efter ditt motto så är det alltså ok att störa dig 3 på natten eftersom man är vaken då om man har ett nattarbete

TrasMannen
2005-02-21, 20:47
Det var en snorunge som flyttade in i lägenheten ovanför mig som kunde börja spela stereo kl 03 en torsdag, svinhögt, och han sjöng med också. OCH DET VARA BARA FJOLLLÅTAR. Typ som celin dion och whatevah.
Han kunde även få för sig att sätta upp en taveljävel och borra i betongen klockan 2 en tisdag.
jag skrek åt han ett par gånger men han slutade bara temporärt. Oj vad man ville puckla på det puckot. Men det var tyvärr tjejens bästa kompis brorsa. Så det fick man ju inte.

Iof är jag rätt värdelös på slåss, men jag hade i alla fall kunnat veva med armarna lite pö om pö för att sedan när han minst anar det, kastat mig på hans stereo och tuggat sönder hans högtalarkablar

Officer
2005-02-21, 20:56
och dom som jobbar nätter då? Vi sover på dagarna, skulle man leva efter ditt motto så är det alltså ok att störa dig 3 på natten eftersom man är vaken då om man har ett nattarbete


Ehh, jaha och vad fan ska man göra då? Ska man aldrig kunna spela musik? Allt mellan klockan 12 och 21 är helt okej enligt mig. Då snackar vi inte om konsertvolymer men du fattar! De som klagar får faktiskt acceptera det, precis som lagen accepterar det, det är "vanliga" tider, de som jobbar andra tider får väl anpassa livet efter det. Annars kommer man leva som i celibat för fan. Och ja jag har jobbat kväll och natt jag med. Bara köra in öronproppar.

hobbitar
2005-02-21, 21:02
Iof är jag rätt värdelös på slåss, men jag hade i alla fall kunnat veva med armarna lite pö om pö för att sedan när han minst anar det, kastat mig på hans stereo och tuggat sönder hans högtalarkablar

:laugh:

skaparn
2005-02-21, 21:33
Vad du än gör så härma inte mina grannar som sätter upp lappar så fort dom är missnöjda med något. Det är betydligt mer rakryggat att våga ringa på dörren och be en vara tyst(are). Lappkriget slutade med att jag satte upp en lapp själv där jag bad alla sluta sätta upp lappar.

Doctor Snuggles
2005-02-21, 23:24
Vad du än gör så härma inte mina grannar som sätter upp lappar så fort dom är missnöjda med något. Det är betydligt mer rakryggat att våga ringa på dörren och be en vara tyst(are). Lappkriget slutade med att jag satte upp en lapp själv där jag bad alla sluta sätta upp lappar.

Oh.. the irony!