handdator

Visa fullständig version : effektiv uppvärmning


Diana
2005-02-21, 17:32
ja blir inte klok på detta?? ja orkar mer vikt om ja värmer upp på de sättet som de flesta anser oeffektivt för att kunna lyfta så tungt som möjligt, tex i stelamarklyft:

-3 till 4 set på lågvikt, 8reps
-2 set, 4 resp 8 kg från maxvikt, 8reps
-o sen maxvikten,( eller arbetssetet)

de flesta anser ju att de bästa sättet att värma upp innan arbetssetet e att först göra 8reps(eller vilket reptal man nu föredrar) på lätta vikter o sen göra lite färre reps på vikter närmare arbets-set-vikten, o sen göra en explosiv etta eller tvåa på en vikt ganska nära arbetssetet.

hur kan de komma sej att de e nästan precis tvärt om för mej? kan de va för att kroppen vant sej vid de uppvärmningssättet o skulle ja tjäna på att byta uppvärmningssätt, ävenom ja då måste sänka vikter, kanske de jämnar ut sej i längden eller e de så att vissa helt enkelt får bättre resultat me "min" uppvärmning(låter iofs ologiskt) nån som har nån teori?hmm :)

bear.flowertwig
2005-02-21, 17:39
Stämmer verkligen siffrorna?

Får det inte att gå ihop...
8 reps på 4 kg från max - vet du verkligen var max går då? Borde ju ligga högre än att man kan göra en 8:a strax under(iaf om det är stela marklyft vi pratar om) maxvikten.

Angående hur många set innan max - kör det som funkar bäst för dig :) Jag skulle själv köra: 1 set lågvikt(20-30), 1-2 set mellanvikt(8-10), 1-2 set tungvikt(2-3) och sen max.

Diana
2005-02-21, 17:45
arbetssetet eller maxvikten e den vikt ja klarar e 6-8reps max på,
lite knasigt formulerat(nåt ja ofta lyckas me :) )

bear.flowertwig
2005-02-21, 17:46
arbetssetet eller maxvikten e den vikt ja klarar e 6-8reps max på,
lite knasigt formulerat(nåt ja ofta lyckas me :) )

"maxvikten" tolkas annars lätt som den vikt man klarar 1 rep på, men ok ;)

Diana
2005-02-21, 17:50
Angående hur många set innan max - kör det som funkar bäst för dig :) Jag skulle själv köra: 1 set lågvikt(20-30), 1-2 set mellanvikt(8-10), 1-2 set tungvikt(2-3) och sen max.

ja tänkte bara om de va mkt effektivare att göra på ett sätt vill ja ju inte göra tvärt om typ, de kanske e tid att börja vänja om sej, ditt uppvärmningsförslag låter ju mest logiskt att de skulle funka bäst men min korsrygg blir av nån anledning starkare o klarar mer i stelamark om ja gör på mitt sätt..skumt

Karl_alfred
2005-02-21, 17:51
Först trode jag det var en ny bok av Rytter :D

Varför krångla till det så hemskt och fundera vad som är optimalt? Se till att få upp tempraturen en del på t ex. roddmaskin eller cykel, gör därför ett par ordentligt lätta värmset utan att bli trött.

Diana
2005-02-21, 17:53
"maxvikten" tolkas annars lätt som den vikt man klarar 1 rep på, men ok ;)

i know :em:

Diana
2005-02-21, 17:56
Först trode jag det var en ny bok av Rytter :D

Varför krångla till det så hemskt och fundera vad som är optimalt? Se till att få upp tempraturen en del på t ex. roddmaskin eller cykel, gör därför ett par ordentligt lätta värmset utan att bli trött.

hehe :)

man vill ju inte va o-optimal..?

bear.flowertwig
2005-02-21, 18:02
hehe :)

man vill ju inte va o-optimal..?

Ta en period och testa vardera då så ger du båda varianterna en chans :)

z_bumbi
2005-02-21, 18:46
Det funkar för dig och då är det bara att köra på, vill du köra lägre reps så kanske en annan uppvärming funkar bättre osv.

Jag kan också uppleva att en "fåreps-uppvärming" passar sämre om jag ska köra lite fler reps men jag skulle nog försöka köra 5-6 reps istället för 8 så jag spar lite krut till senare i alla fall.

Diana
2005-02-21, 20:14
jo fast själva grejjen e ju att de e, va ja tycker iaf, ologiskt att mitt sätt funkar bättre..? eftersom man borde ju bli mer uttröttad av 8 reps så nära arbetssetet än av 2reps tex.. de förblir ett mysterium, o eftersom ja e så otålig av mej så räckte de me tre pass att testa den andra(optimala) varianten innan ja gick tebax till mitt gamla.. so we may never know :devil:
tackar för svaren iaf!
:)