handdator

Visa fullständig version : Fråga till de som "varit med" ett tag


Trytter
2005-02-21, 15:38
Hur jämför sig egentligen det styrketränande samhället år 2005 med det som fanns slutet av 80-talet eller första hälften av 90-talet?
Satt och funderade och blev lite nyfiken..
Har den ökade kostmedvetenheten inneburit bättre resultat för den genomsnittlige gymnissen?
Nu snackar jag inte om hur proffsen såg ut runt början av 90-talet men mer den vanliga "hobbybyggaren".
Är genomsnittet av människorna på gymmet grövre och starkare nu än för 15-10 år sen.
Frågan kanske mest rättar sig till de som haft byggning som hobby i ett antal år om man säger så men övriga funderingar teorier eller små historier är välkommna!
Berätta, berätta! :)

nordland
2005-02-21, 15:49
näpp... inte här ialla fall... Snarare tvärt om. Ialla fall i början på 90 talet. Numer så är ju alla mer kostmedvetna, dock är missbruket mindre nu vill jag tro (gäller främst hobbybyggaren)...

Jet
2005-02-21, 15:52
Började träna för 10 år sedan, och kan kanske inte räknas till det "gamla" gardet. Men det jag själv har märkt förändrats är att allt fler unga börjar preppa tidigt, och tar på tok för höga doser, samt att vi brukade lyssna på de äldre rutinerade när det gällde allt som har med gymmandet att göra, men idag är många "Bror duktig" och kan allt från dag 1

RobbeliRobban
2005-02-21, 16:01
jag skulle vilja hävda att det är bättre nu, många läser mer (på gott och ont), och kan mer. Förr var det ännu fler myter än idag om träning, myter som satte käppar i hjulet för folk.

Jet
2005-02-21, 16:07
jag skulle vilja hävda att det är bättre nu, många läser mer (på gott och ont), och kan mer. Förr var det ännu fler myter än idag om träning, myter som satte käppar i hjulet för folk.

Du har en poäng i att folk läser mer idag, men för många strular de mest till det i skallen... Fan, de första 5-6 åren jag tränade hade ingen på gymmet börjat snacka om GI och annat "superviktigt", men grova och hårda var folk ändå...

K.I.S.S - Keep It Simple Stupid , ett fantastiskt uttryck

jwzrd
2005-02-21, 16:25
Jag håller med Jet här. Det är många som _tror_ dom kan en jävla massa. Massor av fancy pants-träningsprogram som folk kör efter nu. En intressant sak är att alla frukostflingor börjat träna ryggen TVÅ gånger i veckan. Ett pass för tjockleken och ett för vidden. Kanske skulle dom börja med att träna.. ryggen? Generellt verkar alla ha skaffat sig idoler bland proffsen istället för den och den lokala förmågan, eller någon bra ur svenska eliten.

Jag skulle vilja skriva att folk tammefan tränade hårdare när jag började, men jag är rädd att den nog bara är jag som romantiserar.

RobbeliRobban
2005-02-21, 16:48
. En intressant sak är att alla frukostflingor börjat träna ryggen TVÅ gånger i veckan. Ett pass för tjockleken och ett för vidden. Kanske skulle dom börja med att träna.. ryggen? .

Den fanns förr med, i lika bizarr men lite annorlunda tappning. "Rodd ger tjock lats och pullups ger bred lats."

jwzrd
2005-02-21, 16:51
Den fanns förr med, i lika bizarr men lite annorlunda tappning. "Rodd ger tjock lats och pullups ger bred lats."

Inte på samma sätt. Nu snackar folk om det på ett helt annat sätt. Då körde alla mest dragövningar uppifrån (iallafall i tidningar och där jag tränade). Att köra rodd seriöst innebar ett visst mått av seriositet. Att träna ett komplett ryggpass helt enkelt. Man kunde få blickar och signaler från biffarna som betydde något i stil med: "du verkar ha fattat det där din snorunge". Nu föds istället snorungarna med två muskler på ryggen. Tjockleken och vidden heter dom och tränas enklast på två olika dagar.

Metal_boy_
2005-02-21, 17:00
Inte på samma sätt. Nu snackar folk om det på ett helt annat sätt. Då körde alla mest dragövningar uppifrån (iallafall i tidningar och där jag tränade). Att köra rodd seriöst innebar ett visst mått av seriositet. Att träna ett komplett ryggpass helt enkelt. Man kunde få blickar och signaler från biffarna som betydde något i stil med: "du verkar ha fattat det där din snorunge". Nu föds istället snorungarna med två muskler på ryggen. Tjockleken och vidden heter dom och tränas enklast på två olika dagar.

Tycker det låter lika jävla idiotiskt som att det skulle va bra att dela upp biceps för: ett tjockis och ett breddpass. Men det är väl dom som "formar" musklerna som håller på sådär :)

Herkulez
2005-02-21, 17:04
Du har en poäng i att folk läser mer idag, men för många strular de mest till det i skallen... Fan, de första 5-6 åren jag tränade hade ingen på gymmet börjat snacka om GI och annat "superviktigt", men grova och hårda var folk ändå...

K.I.S.S - Keep It Simple Stupid , ett fantastiskt uttryck
bra sagt Stjert :thumbup:

RobbeliRobban
2005-02-21, 17:12
Jwzrd: Det har du säkert rätt i, men det var ändå mer disco och skumt förr. Vissa av sakerna lever kvar, men många av snorisarna verkar läsa sig till vett istället för att lyssna på den 40-årige ryssfem-kåkfararen med hustrumisshandlarmustasch som kör rövbänk tre ggr i veckan.

Förr kunde man träna sig till topp på biceps, definition i pecsen av hantelflys, mittendelen av bröstet om man körde smalt med armbågarna utåt. Idag är det bara riktiga idioter som tror på det.

jwzrd
2005-02-21, 17:19
Jwzrd: Det har du säkert rätt i, men det var ändå mer disco och skumt förr. Vissa av sakerna lever kvar, men många av snorisarna verkar läsa sig till vett istället för att lyssna på den 40-årige ryssfem-kåkfararen med hustrumisshandlarmustasch som kör rövbänk tre ggr i veckan.

Förr kunde man träna sig till topp på biceps, definition i pecsen av hantelflys, mittendelen av bröstet om man körde smalt med armbågarna utåt. Idag är det bara riktiga idioter som tror på det.

Såna idioter tycker jag det finns precis lika många av fortfarande. Kanske att det är lite mindre snack om att man trodde peaken var en del som satt typ ovanpå biceps. Jävligt konstig grej egentligen, farsan lärde mig när jag började träna (började med honom) att det handlade om genetik och brachilis-utveckling, det var så dom snackade om det i början av 80-talet. Nånting har gått bakåt :)

Eventuellt är det nog så att fler kör ryggen mycket hårdare nu. Och att det finns långt fler "vanliga" som kör olika lågsetsvarianter. Nånting som jag uppfattar som att det kom med Yates.

Arne Persson
2005-02-21, 17:25
Jwzrd: Det har du säkert rätt i, men det var ändå mer disco och skumt förr. Vissa av sakerna lever kvar, men många av snorisarna verkar läsa sig till vett istället för att lyssna på den 40-årige ryssfem-kåkfararen med hustrumisshandlarmustasch som kör rövbänk tre ggr i veckan.

Förr kunde man träna sig till topp på biceps, definition i pecsen av hantelflys, mittendelen av bröstet om man körde smalt med armbågarna utåt. Idag är det bara riktiga idioter som tror på det.


Vad är bättre idag???? Förbjudet att köra djupa böj, latsdrag bak. nacken, stå som en idiot och köra bicepscurl (eller vad fan nu avarten skall kallas för?) paradbajset BODY PUMP mm mm! Det är nog fan snarare mycket sämre idag!

RobbeliRobban
2005-02-21, 17:25
Såna idioter tycker jag det finns precis lika många av fortfarande. Kanske att det är lite mindre snack om att man trodde peaken var en del som satt typ ovanpå biceps. Jävligt konstig grej egentligen, farsan lärde mig när jag började träna (började med honom) att det handlade om genetik och brachilis-utveckling, det var så dom snackade om det i början av 80-talet. Nånting har gått bakåt :)

Eventuellt är det nog så att fler kör ryggen mycket hårdare nu. Och att det finns långt fler "vanliga" som kör olika lågsetsvarianter. Nånting som jag uppfattar som att det kom med Yates.

Ok en kompromiss: Det fanns gymidioter förr, det finns gymidioter idag, men det var marginellt större procent idioter förr. :D

jwzrd
2005-02-21, 17:29
Ok en kompromiss: Det fanns gymidioter förr, det finns gymidioter idag, men det var marginellt större procent idioter förr. :D

Jag tycker det finns en ny kategori idioter nu. Dom som drag 2 börjar träna efter nån rafflande amerikans träningsmetod, äter fler kosttillskott än jag kan räkna upp av alla jag någonsin hört och, hur ska jag beskriva det, äter enligt någon gi-metod, men genom att hela tiden räkna ut hur man sänker GI:t i billys bajspizza, kebabtalrik och typ pulvermos genom att äta allehanda fröer och äppelcidervinäger.

När började förresten folk prata i termer av bra och dåligt tryck?

RobbeliRobban
2005-02-21, 17:33
Vad är bättre idag???? Förbjudet att köra djupa böj, latsdrag bak. nacken, stå som en idiot och köra bicepscurl (eller vad fan nu avarten skall kallas för?) paradbajset BODY PUMP mm mm! Det är nog fan snarare mycket sämre idag!

Men en del av det du räknar upp gjorde man ju förr med. man fick bara böja grunt annars fick man jättearsle ,benspark på orange sits var basövning nr1 förr! Förr körde man axelfuskpressar till näsan, sittande med rejält bakåtlutande ryggstöd! Det slipper man se så mycket idag.

Metal_boy_
2005-02-21, 17:39
Jag tycker det finns en ny kategori idioter nu. Dom som drag 2 börjar träna efter nån rafflande amerikans träningsmetod, äter fler kosttillskott än jag kan räkna upp av alla jag någonsin hört och, hur ska jag beskriva det, äter enligt någon gi-metod, men genom att hela tiden räkna ut hur man sänker GI:t i billys bajspizza, kebabtalrik och typ pulvermos genom att äta allehanda fröer och äppelcidervinäger.

När började förresten folk prata i termer av bra och dåligt tryck?

Jag tycker att det är ok att va sådär korkad i början av sin träningskariär, ser man dock folk som håller på sådär efter 5-10års träning, så är det nog nått där uppe som inte stämmer.

Baan
2005-02-21, 17:40
Jag tycker det finns en ny kategori idioter nu. Dom som drag 2 börjar träna efter nån rafflande amerikans träningsmetod, äter fler kosttillskott än jag kan räkna upp av alla jag någonsin hört och, hur ska jag beskriva det, äter enligt någon gi-metod, men genom att hela tiden räkna ut hur man sänker GI:t i billys bajspizza, kebabtalrik och typ pulvermos genom att äta allehanda fröer och äppelcidervinäger.

När började förresten folk prata i termer av bra och dåligt tryck?

det med dåligt tryck; har en kompis som alltid använder ordet (för övrigt så är han inte ren) när han avser pump eller allmänt att passet går bra. Fattar inte riktigt vart han känner trycket (inte för att jag fäster mig på att han använder just det ordet men men), men man kanske ska föreslå toalettbesök före :booty:

hmmm kan inte själv dra några större paralleler då jag i princip bara hängt på gym sådär fem år.. men man får lov att "tro" grejer ;)

som nämnt innan så är det fler som vågar köra tungt/låg reppare idag.. ja faktiskt kollar man i tränignsjournalerna på många även här på kolo så är det väldigt många som kör få reps, även om dom tränat ett halvår... visserligen kanske itne något negativt med det, jag körde själv 4-6 reps på det mesta innan (fast inet var dte särskilt tungt egentligen) så ska väl inte moralisera att ingen annan får göra det :) Visst lågreps funkar, men problemet när man är rätt grön kan väl vara att man egentligen inte kör tungt på 4-6 reps för man inte lärt känna kroppen tillräcklgit för att kunna köra så hoppas tungt egentligen. I början kan man lätt sänka vikten enbart med några % och pressa fram fler reps...

Sen tror jag faktiskt många börjat köra ben idag mer seriöst än innan.. nu är det svårt för mig att säga som inte tränat så sjukt längre men det är väl främst att folk börjar direkt med att träna ben; innan upplevde jag det som att många kom en bit och sen fattade det där med bentränigen. Nu är ju problemet med min teori att jag bytt gym, och gymmen som jag jämför med har ganska olika karaktär.

Men lite mer allmänt, är det itne fler kvinnor idag som ger sig på styrketräning?

jwzrd
2005-02-21, 17:46
Fler kvinnor tränar kanske (mer än att bara springa/jogga) idag. Men det är knappast styrketräning dom flesta sysslar med. Istället är det sådant som känns mer kvinnligt (ja vad handlar det om då?) som body pump, boxersise, spinning osv.

Baan>> Jag syftade på lågsetsträning inte lågrepsträning, även om det nog stämmer som du säger också. När jag började tränade bara några under 8 rep.

Jag såg nog inte ens en djup knäböj under mina första 6-7 år på gymmet. Av dom få som faktiskt körde böj (då som komplement till benpressen) så körde alla till byggarpallellt (dvs: säger parallellt, menar 90 grader).

nisnom
2005-02-21, 17:47
....om man nu kan kalla många kvinnors tävling i "ultrastrikt-utförande-med-så-liten-silverhantel-som-möjligt-utan-att-bli-svettig" för styrketräning?

aliquis
2005-02-21, 17:53
Jag får ju lätt för mig att det har blivit mer av en allmänhetsgrej nu så det kanske var mer "intresse" över det och inte "jag tränar för att det är nyttigt" förr, och därför kan de ju vara så att genomsnittsmänniskan var grövre förr.

Baan
2005-02-21, 17:56
Fler kvinnor tränar kanske (mer än att bara springa/jogga) idag. Men det är knappast styrketräning dom flesta sysslar med. Istället är det sådant som känns mer kvinnligt (ja vad handlar det om då?) som body pump, boxersise, spinning osv.

Baan>> Jag syftade på lågsetsträning inte lågrepsträning, även om det nog stämmer som du säger också. När jag började tränade bara några under 8 rep.

Jag såg nog inte ens en djup knäböj under mina första 6-7 år på gymmet. Av dom få som faktiskt körde böj (då som komplement till benpressen) så körde alla till byggarpallellt (dvs: säger parallellt, menar 90 grader).

alltså det jag skrev om lågreps var inte direkt förknippat med det du sa innan, det jag tog från din post var enbart det där med tryck, det med lågreps var något helt annat :P

Men angående kärringarna så visst är det så.. det handlar inte om någon mer avancerad styrketräning, jag menade mer att det kommmer någon tjej då o då, känner på silverhantlarna och kör någon muskelgrupp. Visst det finns tjejer som kör bra också, men det finns fler som kör taskgit (bara så ingen tar illa upp här). Tror i alla fall dom som vågat sig till hanteldelen är fler än för 20 år sedan :)

angående djupa böj; själv såg jag massor då mitt försat riktiga gym var ett styrkelyftargym, nu har jag dock bytt sen ett halvår tillbaka och har inte sett ett enda PARALLELböj (!!!!) (räknar inte med mig säjlv) på gymmet alls. Så illa kan dte vara om man tränar på studentgym..

RobbeliRobban
2005-02-21, 17:57
Bögarna förr! Eftersom man var mer begränsad när man tröttnat på sleten källarlokal, inte vågade sig till lyftarklubben och tränade på badhusens gym, och blev utstirrad av ett gäng bögar, snudd på eller rent av pedofiler som alltid hängde i horder runt och i bastun. De slipper man väl idag?

Baan
2005-02-21, 18:00
Bögarna förr! Eftersom man var mer begränsad när man tröttnat på sleten källarlokal, inte vågade sig till lyftarklubben och tränade på badhusens gym, och blev utstirrad av ett gäng bögar, snudd på eller rent av pedofiler som alltid hängde i horder runt och i bastun. De slipper man väl idag?

hahahaahha... klockrent...

äh robban jag tror dte beror på utseendet. du kanske hade tilldragande gluteus som blivit lite slappare med åldern :naughty:

skämt åisdo

stahlberg
2005-02-21, 18:25
Samma amatörer befolkar träningslokalerna idag som på 1970-talet när jag själv var amatör. Samma missatag gör de idag som jag själv gjorde.

Idag vet väl alla att Arnold Schwartzenegger är amerikansk guvernör, han var mindre känd (fastän han var Mr Olympia) när jag började träna. Det är lättare att skaffa sig information om träning idag än när jag var nybörjare. Men vad hjälper det när informationen misstolkas.

Med vissa gradskillnader är det ingen större skillnad.

Däremot är det så idag, att i min klubb klarar var och varannan långt över 150 kg i bänkpress, det var ett bra resultat "på min tid". Men det är bara fråga om vissa lokala variationer.

Nybörjarna idag är lika nybörjarna på 70-talet. Det är bara namnen och nunorna som ändrats.

Bucyrus
2005-02-21, 18:28
Hur jämför sig egentligen det styrketränande samhället år 2005 med det som fanns slutet av 80-talet eller första hälften av 90-talet?
Satt och funderade och blev lite nyfiken..
Har den ökade kostmedvetenheten inneburit bättre resultat för den genomsnittlige gymnissen?
Nu snackar jag inte om hur proffsen såg ut runt början av 90-talet men mer den vanliga "hobbybyggaren".
Är genomsnittet av människorna på gymmet grövre och starkare nu än för 15-10 år sen.
Frågan kanske mest rättar sig till de som haft byggning som hobby i ett antal år om man säger så men övriga funderingar teorier eller små historier är välkommna!
Berätta, berätta! :)
Visst är det bra att vara kostmedveten.....men det får ju inte gå till överdrift. När jag började (slutet på 70-talet) träna så var vi lyckligt!? omedvetna om GI-metoder m.m. Fick lära mig att om du vill bli större så måste du bli starkare. Käkade det mesta bara det inte var för fett. Träningen var ofta i pyramidform dvs. höja vikterna å sänka repetionerna. Inte några speciellt vetenskapliga program utan mer av det primära att vikterna SKA upp. Visst exprimenterade vi en del med olika träningsteorier, MEN det visade sig att man inte behöver krångla till det. Hemligheten är ju att det inte finns någon hemlighet :D .....Jag vill hävda att genomsnittet av gymbesökare är att dom var grövre förr.....Sedan om det var bättre förr?...hm...Det var i alla fall jävligt roligt då :thumbup:

Kebab-Arne
2005-02-21, 19:09
En sak jag skulle tro är att kalle 14 år som tränat i en vecka och med bmi på 19 får för sig att deffa. Hände detta på 70 och 80-talet?

Baan
2005-02-21, 19:11
ja förmodligen fast det hette säkerligen inte deff o så, men någon fick säkert för sig att han skulle bli smalare samtidgt som han ökade i muskler, han kanske inte kallade det deff men resultaten är säkert likadana

Jet
2005-02-21, 19:12
bra sagt Stjert :thumbup:


:naughty: :naughty:

Trytter
2005-02-21, 19:13
Kom på en sak till förresten.
Är det någon som har någon text eller litteratur om träning som är en 10-15 år eller äldre?
Blev plötsligt ännu mer nyfiken på hur teorierna ändrats genom åren.

AndersHermansson
2005-02-21, 19:34
....om man nu kan kalla många kvinnors tävling i "ultrastrikt-utförande-med-så-liten-silverhantel-som-möjligt-utan-att-bli-svettig" för styrketräning?

:D Har sett det där.

Nu menar jag inte att det inte finns RIKTIGA kvinnor som tränar så svetten sprutar. :bow:

z_bumbi
2005-02-21, 19:56
Kom på en sak till förresten.
Är det någon som har någon text eller litteratur om träning som är en 10-15 år eller äldre?
Blev plötsligt ännu mer nyfiken på hur teorierna ändrats genom åren.

Vetenskapligt är de kanske inte alltid rätt ute men det finns mycket matnyttigt i den i alla fall.
Det bästa exemplet jag läst nyligen är nog The Complete Keys to Progress där författaren förespråkar att man ska ha en övergångsperiod mellan deff och bulk och tvärt om då det ger bättre resultat, idag tillskriver man det bl a Leptin och är något som har kommit som stor "nyhet". Artiklarna som "The Complete Keys to Progress" baseras på skrevs på 70-talet och det var något som de hade lärt sig genom erfarenhet.

Sen är boken i mycket ute i det blå inom andra områden, i vissa fall extremt mycket t o m. :D

Allan
2005-02-21, 20:03
Inner keys to Universe av Bill Pearl. I stort sett varenda text av Joe Weider, Dessutom Vince Gironda m fl. Observera att det träningstekniska inte är speciellt gammalmodigt. Däremot kan man ju ha synpunkter på kostbiten ( "Red meat, raw eggs and pasta...").


allan

Bucyrus
2005-02-21, 20:03
En sak jag skulle tro är att kalle 14 år som tränat i en vecka och med bmi på 19 får för sig att deffa. Hände detta på 70 och 80-talet?
Visst hände det, men den dom tillfällena var få. Berodde nog mycket på att då var det BODYBUILDING som gällde. Fitness m.m. hade vi inte hört talas om........då :). Förr i tiden så var det fler som kom fram för att fråga om råd, men det var ju innan Kollos tid.......nuförtiden är det inte många som kommer fram för att fråga om något......vilket inte är helt fel då man får träna ifred :D

Sverker
2005-02-21, 20:27
Kan tänka mig att det inte var så många 14 åringar som behövde gå ned i vikt på 70 eller ens 80-talet. Vi var mer aktiva då helt enkelt.

Det allmänna skönhetsidealet var inte heller rutor på magen.

Lizard
2005-02-21, 20:46
Just rutor på magen har ju ersatt dubbel bicep som symbol för att bäraren är vältränad....

De stora nyheterna är kunskapen runt protein- och glycogensyntesen och en djupare insikt i det endokrina systemet. Träningsmetodiken har inte utvecklats lika radiklat, gissningsvis för att kunskapsspetsen har försvunnit från öststaterna, där allt systematiserades en gång i början. Därmot har spridningen av denna gamla kunskap ökat, något den som läser amerikanska artiklar själv kan verifiera. Russian XX system ses som kunnande utöver det vanliga, vare sig det är sant eller ej.

Tid är nog den mest begränsande faktorn för muskelbygge och den dimensionen kan man ju tyvärr inte göra något åt. Men den som börjar idag har bättre förutsättningar än någon gång tidigare i historien, det står utom allt tvivel. Om han eller hon bara håller ut i denna BigBrothernas tidevarv.


Lizard

zam
2005-02-21, 20:52
Jag tycker helt klart att majoriteten tränade hårdare 10-15 år tillbaks.
Men det beror väl på var man tränar någonstans antar jag.

Jag hade turen att börja på ett riktigt byggargym och har gått hela vägen "åt fel håll" så att säga.På det nyvarande stället är det rätt lamt överlag;de flesta kommer aldrig se några resultat överhuvudtaget och stämningen är rätt kass trots att man ser samma ansikten varje gång.

Baan
2005-02-21, 20:56
alltså frågan är ändå om man kan objektivt säga t ex när folk tränade hårdare; var man mer grön då och själv tränade mesigare så blev man säkert imponerad av alla som körde hårt, många set, tungt osv. Att man utvecklats mer eller mindre på 10 år och är själv den som tränar hårt/tungt/kärvt idag kanske bidrar att man tycker att folk blivit mesigare :)

behöver väl itne vara så men det är ju en möjlighet tycker jag.. vet själv att jag har lite andra kriterier för vad hårt/tungt är idag än för 3-4 år sedan..

Allan
2005-02-21, 21:10
Ett. Folk idag kan oerhört mycket mer om framförallt kosten än vi kunde. Det ger plus för dagens tränande.
Två. Vi hade ytterligt begränsat med träningsutrustning. Där jag tränade hade vi inte ens det ni ser i Pumping Iron. Det gjorde att vi var tvungna att köra de där jobbiga övningarna som man inte kan dra iväg på halvfart. Plus för gårdagens tränande.
Tre. Det var lite exklusivt att träna styrketräning på den tiden - inte alls nån allemanssysselsättning. Det betydde att det var ytterligt få som liksom bara hade vägarna förbi - de som kom var inriktade på tuff träning på en gång. Plus för dåtiden.
Fyra. Det var billigt att träna. Det fanns kanske tie gym i hela Stockholm; resten var atletklubbar. Plus för dåtiden.
Fem. Idag hittar folk till gymet som aldrig hade kommit ner förr - och där dyker det upp helt nya naturtalanger. Plus för nutiden.
Sex. Tjejerna! 1975 när jag började - herreminje - fanns det ingen tjej i hela klubben. 225 man och inte en tjej. Plus för nutiden.
Sju Kosttillskotten, Vi är några som fortfarande minns med fasa fiskluktande och fisksmakande prteinpiller (!)....Brrrrrr. Och levertabletter.....PLUS för dagen..

Jag kan hålla på så här ett tag. Det var mer idylliskt, sporten var liten och på Rellos luktade det cigarretter när Malte satt där...

allan

spacedog
2005-02-21, 21:14
Jag kan hålla på så här ett tag.

Gör gärna det, jag vill höra mer!
:thumbup:

Arne Persson
2005-02-21, 21:16
Läs gärna de gamla kraftkarlarnas träningsmetoder från förr och se hur smart dom egentligen tränade! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

zam
2005-02-21, 21:28
alltså frågan är ändå om man kan objektivt säga t ex när folk tränade hårdare; var man mer grön då och själv tränade mesigare så blev man säkert imponerad av alla som körde hårt, många set, tungt osv. Att man utvecklats mer eller mindre på 10 år och är själv den som tränar hårt/tungt/kärvt idag kanske bidrar att man tycker att folk blivit mesigare :)

behöver väl itne vara så men det är ju en möjlighet tycker jag.. vet själv att jag har lite andra kriterier för vad hårt/tungt är idag än för 3-4 år sedan..


Andelen som tränade hårt och målmedvetet måste ju ha varit större eftersom träning inte var någon Svenssongrej på samma sätt då.

Nu har ju så gott som alla som har en anställning ett gymkort.
Eller ett kort till en träningsanläggning kanske jag ska säga..

Baan
2005-02-21, 21:46
Andelen som tränade hårt och målmedvetet måste ju ha varit större eftersom träning inte var någon Svenssongrej på samma sätt då.

Nu har ju så gott som alla som har en anställning ett gymkort.
Eller ett kort till en träningsanläggning kanske jag ska säga..

det är sant, åtminstone %... men däremot kan det vara fler idag till antalet.. fast som du säger det finns många fler motionärer, om det nu är rätt term :)

Bingo
2005-02-21, 22:10
Vad är bättre idag???? Förbjudet att köra djupa böj, latsdrag bak. nacken, stå som en idiot och köra bicepscurl (eller vad fan nu avarten skall kallas för?) paradbajset BODY PUMP mm mm! Det är nog fan snarare mycket sämre idag!Hähä, fast alla sorterna fanns då med även om man satt namn på träningsprogrammen nu. De som gjorde en massa reps på skitvikter kallade det inte för body pump, men en jefla massa reps gjorde de - de brukade säga att de tränade body building och inte styrketräning :laugh:

Jag tycker annars att det mesta är sig likt från 1980 då vi tränade på gymmet i Sparta. Det fanns de som tränade seriöst (Arne) och de som tränade något mindre seriöst (eder udnertecknade) och så fanns det de som kom ner och snackade en massa skit om hur man borde träna utan att göra det mer än att de märkte att man blev trött, varvid de gick hem för att aldrig komma åter. Den enda egentliga nyheten för mig (mångårigt uppehåll) är att kolhydraterna har omvärderats. På den tiden trodde man inte att kolhydraterna omvandlades till kroppsfett, utan att det bara var fett och socker som gjorde det. Well, ivf jag trodde det.

RobbeliRobban
2005-02-21, 22:24
Läs gärna de gamla kraftkarlarnas träningsmetoder från förr och se hur smart dom egentligen tränade! :thumbup: :thumbup: :thumbup:

Har du några bra länkar till exakta program? Allt man hittar är övningsbeskrivningar, resultat och bilder. Man har ju en fördom att det var 13 olika varianter att lyfta över huvudet, bicepscurls och kanske räta ut hästsko allt varje dag i timtal.

Arne Persson
2005-02-21, 22:27
Har du några bra länkar till exakta program? Allt man hittar är övningsbeskrivningar, resultat och bilder. Man har ju en fördom att det var 13 olika varianter att lyfta över huvudet, bicepscurls och kanske räta ut hästsko allt varje dag i timtal.

Skall försöka fixa fram lite.

Krokodil
2005-02-22, 00:37
Mycket är bättre idag, men inte fasen tränar man överlag bättre nu än för 20-30 år sen. Allan var inne på en ganska intressant grej med antalet tränande flickor i Sthlm på forntiden, folk (läs unga män) tränade för träningens skull mer förr tror jag för det var inte speciellt lättraggat på gymmen då.. :D

Visst låter det töntigt med gamla gubbar som muttrar om att det var bättre förr men i vissa avseenden har inte utvecklingen gått framåt.

En grej som slår mig ofta är att ingen har "gymvett" längre! Den fostran, tukt och förmaning vi gamlingar fick när vi började träna existerar inte längre, samt att MP3- spelarna har gjort att alla går i sin egen värld under passet. Nuförtiden känns det som man tränar med dövstumma zombies på vissa ställen!!! :furious:

aliquis
2005-02-22, 01:05
Kom på en sak till förresten.
Är det någon som har någon text eller litteratur om träning som är en 10-15 år eller äldre?
Blev plötsligt ännu mer nyfiken på hur teorierna ändrats genom åren.
vårt gym har b&k från 84-85 ;)

spacedog
2005-02-22, 01:08
Ok, jag vet att det här är ett ganska onödigt inlägg, men det måste skrivas:

... paradbajset BODY PUMP mm mm!

:laugh: :laugh: :laugh:

z_bumbi
2005-02-22, 04:16
Det mest beklagliga är nog att kunskapen finns om hur man blir större, starkare, friskare osv men att det aldrig kommer fram till alla som tränar på friskvårdsanläggningarna och i många fall inte heller på gymen.
Jag menar inte träning a la Arnold, eller den andra extremen HIT, utan vettig basträning som de flesta människor skulle få bättre resultat av än vad de använder idag, basövinngar, lagom volym, vettig kost (Inte perfekt/optimal utan just vettig.).
När man hör representaten för vissa gym utala sig om att pensionärer "nöjer sig" med att sitta i maskinerna och vårt gym har en bunt 70-80+ som kör böj, chins osv och detta samtidigt som man vet att friviktsövningar är viktigare för de som börjar bli äldre då det är de som ger mest fördelar för balans och motorik så undrar man vart det är på väg.

AngelLove
2005-02-22, 09:19
Kan inte låta bli men jösses Allan, du börja träna när jag låg i mammas mage :O

Jwdrz... Varför är Boxersize "kärringsport" ?? Blir det inte vad man själv gör det till ?!

jwzrd
2005-02-22, 09:31
Kan inte låta bli men jösses Allan, du börja träna när jag låg i mammas mage :O

Jwdrz... Varför är Boxersize "kärringsport" ?? Blir det inte vad man själv gör det till ?!

Jag sa att kvinnor väljer det istället för att styrketräna. Läs så ser du. Jämfört med början av 80-talet tror jag inte det är särskillt många fler kvinnor som styrketränar. Det kanske är något fler på gymmet däremot.

Men jo, boxersise är fjantigt.

Trytter
2005-02-22, 09:35
Skall försöka fixa fram lite.

Du får gärna posta dem i den här tråden om du hittar för jag är väldigt nyfiken.

Aliquis: Om du lyckas mygla till dig ett par nummer av gamla muskeltidningar så betalar jag för kostnaderna om du skickar dem till mig! :D

z_bumbi
2005-02-22, 09:55
Aliquis: Om du lyckas mygla till dig ett par nummer av gamla muskeltidningar så betalar jag för kostnaderna om du skickar dem till mig! :D

Jag har sett hela årsupplagor av B&K mfl tidningar för någon 50-lapp på "blocket"-liknande ställen.

AngelLove
2005-02-22, 09:56
Men jo, boxersise är fjantigt.

På vilket sätt ??