handdator

Visa fullständig version : Marklyft, rulla stången


Yankeee
2005-02-21, 15:31
Såg precis Aholas video där han körde mark. Innan varje lyft så rullade han stången mot sig innan han lyfte. Finns det egentligen någon fördel med detta? Jag tycker att man får en skönare "spänning" i kroppen. Får man någon hjälp av att stången är i rörelse när man börjar lyftet? Ökad skaderisk?
Jag gör själv samma sak, vore kul att veta om det finns någon "riktig" anledning till att göra så.

jwzrd
2005-02-21, 15:32
Jag har för mig att folk brukar påstå att den ska ge bättre funktionell styrka. Nån tror jag påstod sig få mindre ont i ryggen av det. Jag tycker mest det ser jäkligt farligt ut.

Yankeee
2005-02-21, 15:37
Jag har för mig att folk brukar påstå att den ska ge bättre funktionell styrka. Nån tror jag påstod sig få mindre ont i ryggen av det. Jag tycker mest det ser jäkligt farligt ut.

Hmm, har du någon aning om hur det skulle ge bättre funktionell styrka? Lyftet blir väl egentligen likadant? Undrar hur mycket som är psykiskt med det.

JJ
2005-02-21, 15:43
Rullar också ibland och upplever att det blir lättare. Man utnyttjar väl rörelseenergin kanske.

jwzrd
2005-02-21, 15:47
Rullar också ibland och upplever att det blir lättare. Man utnyttjar väl rörelseenergin kanske.

Måste vara psykiskt. Rörelseenergi är alltid längs en given vektor (riktning). Den byter inte riktning 90 grader. Det måste vara något annat.

Robbeli>> Inte en blekaste. Jag tycker det verkar farligt som sagt. Jag har aldrig testat.

Zaqwer
2011-06-27, 20:41
Årets bump. Men har funderat lite på det här.

Jag testade nyligen att börja lyften med att rulla och orkade då lite mer vikt än utan rull.

Så vad är egentligen fördelarna/nackdelarna med att rulla? Kan det öka skaderisken? Inte för att jag tävlar, men är det ens tillåtet enligt styrkelyftsregler? Några andra som börjar lyftet med att rulla?

jokem
2011-06-28, 00:05
Många som börjar lyften med att rulla, t.ex. benedikt och många andra stora smalmarkare. Det är väl mest för att det känns bra, blir ju inte mindre vikt att dra bara för att stången rullar (snarare mer pga damm som fastnar på vikter). Däremot tror jag att man kan börja dra från sitt starkaste läge på detta sätt, om man ställer sig bakom stången och den står still kanske man inte står i optimala vinklar, rullar man stången kommer man in i vinklarna någon gång under tiden stången rullar och därmed borde starten i vissa fall bli lättare?

Crocker
2011-06-28, 00:07
Någonting säger mig att detta inte gynnar sumomarkare lika bra, stämmer det?

jokem
2011-06-28, 00:12
Någonting säger mig att detta inte gynnar sumomarkare lika bra, stämmer det?

Troligtvis inte eftersom sumomarkare brukar stå så nära stången som möjligt i startläget, blir även svårare att rulla om man står sumo. Kan säkert fungera för vissa men jag skulle bara säga att det känns helt fel :)

Pjotor
2011-06-28, 08:32
Utan att ha provat så tror jag att man kan dra mer om man rullar, även om skillnaden kanske inte är så stor. Stången får en viss vågrät rörelsemängd som till viss del återvinns i den efterföljande lodräta rörelsen (uppåt), eftersom övergången inte sker tvärt utan i en båge.

Säger mig mina rätt gamla kunskaper om fysik...

Halldin
2011-06-28, 08:54
Jag tänker mer att om man står så nära stången man kan i smalmark och böjer sig ner för att plocka stången, så kommer stången att åka fram (och därmed hamna längre ifrån kroppen = tyngre). Om man rullar stången så hinner man gå ner i dragläge och få stången närmare kroppen.

Men det är bara så jag visualiserar mig det just nu, kanske inte ser riktigt så ut i verkligheten.

hugok
2011-06-28, 10:28
Utan att ha provat så tror jag att man kan dra mer om man rullar, även om skillnaden kanske inte är så stor. Stången får en viss vågrät rörelsemängd som till viss del återvinns i den efterföljande lodräta rörelsen (uppåt), eftersom övergången inte sker tvärt utan i en båge.

Säger mig mina rätt gamla kunskaper om fysik...

Men det krävs kraft för att ändra riktningen och den har ingen rörelsemängd i lodrät riktning.

Jag kan tänka mej att rörelsen i vågrät riktning fortsätter lite granna efter att man börjat lyfta vikten vilket placerar viktens masscentrum närmre kroppens masscentrum och på så vis förenklar lyftet.

hurril
2011-06-28, 10:32
Jag tänker mer att om man står så nära stången man kan i smalmark och böjer sig ner för att plocka stången, så kommer stången att åka fram (och därmed hamna längre ifrån kroppen = tyngre). Om man rullar stången så hinner man gå ner i dragläge och få stången närmare kroppen.

Men det är bara så jag visualiserar mig det just nu, kanske inte ser riktigt så ut i verkligheten.

Det är lite kontraintuitivt (finns det ordet på det viset på svenska?) men det blir inte tyngre för att du startar lite längre ifrån stången. Sätt dig ner mer över stången och häng över lite mer, får du en starkare start. Överhänget gör att du kan låsa ut vikten lite enklare i toppen; förutsatt att du är stark nog i bål och lats för att kunna hålla en offensiv position där.

Pjotor
2011-06-28, 10:45
Snart kan vi skicka frågan till Mythbusters!