handdator

Visa fullständig version : Maltodextrin eller Dextros?


TPS
2005-02-21, 14:19
Hej!

Fick ett papper här om dagen och vart lite fundersam. Studerade lite statistik och liknade.

Vid intag av Maltodextrin så får du en snabbare inlagning av muskelenergi (Glykogen) än med Dextros. Däremot så får du en högre viktökning med Monohydrat tillsammans med Dextros än med monohydrat och maltodextrin, enligt dessa papper.
Vad bör man då ta om man skall använda sig av monohydrat? Ska man kombinera maltodextin och dextros eller finns det nå nackdelar med det?

Pez
2005-02-21, 14:33
Hej!

Fick ett papper här om dagen och vart lite fundersam. Studerade lite statistik och liknade.

Vid intag av Maltodextrin så får du en snabbare inlagning av muskelenergi (Glykogen) än med Dextros. Däremot så får du en högre viktökning med Monohydrat tillsammans med Dextros än med monohydrat, enligt dessa papper.
Vad bör man då ta om man skall använda sig av monohydrat? Ska man kombinera maltodextin och dextros eller finns det nå nackdelar med det?
Du måste missat att skriva in "maltodextrin" en gång?
"Monohydrat tillsammans med Dextros än med monohydrat och maltodextrin" var det du menade eller? :confused:

TPS
2005-02-21, 14:37
Ops! Ser nu att jag gjort ett litet fel. Precis som Pez säger så skall det vara så. Om någon kan ändra det - gör det!

Fixat //Pez

TPS
2005-02-21, 21:31
Tiden har traskat iväg och gör nu ett sista försök att få liv i denna tråd. Hjälp mig så jag vet vad jag skall använda mig av :)

Beast
2005-02-22, 02:36
Testa sök ;)

Men ja, 50/50 blandning

z_bumbi
2005-02-22, 04:28
Fick ett papper här om dagen och vart lite fundersam. Studerade lite statistik och liknade.

Vilken typ av papper är det? Reklamblad? Utskrivet från en hemsida? Referenser?

Lizard
2005-02-22, 08:17
Alltså, det knåpas ihop studier på varenda universitet i varenda land varenda dag. Söker du efter t ex proteinsyntes på PubMed får du högar med träffar där i stort sett alla visar samma sak. Sen får du två-tre som visar precis tvärt om. Med det uppfattar vi de lilla fåtalet som undantaget, det som vi får bortse från, och de stora flertalet som det sanna underlaget, det vi kan tro på. Intressanta ämnen forskas det mer i än ointressanta, som tur är. Kreatininlagring var en gång i tiden intressant, men det är nästan fler studier genomförda på kreatin än på proteinsyntes.
Det du har som underlag skulle jag tro faller in i kategorin undantagsstudier, om inget nytt moment dykt upp i metaboliseringen av kolhydrater och passagen genom tarmväggen. (Det här kan jag ju iofs få äta upp...)
Ju snabbare kolhydrat desto fortare höjs glukosnivån i plasma. Glukosnivån har positiv inverkan på kreatininlagring i muskelns cytoplasma. Att dextros/glukos, som ju har aningen långsammare passage genom matsmältningen än maltodextrin, skulle lagra in kreatin bättre än maltodextrin som likt förbenat blir glukos när det väl äntrar blodbanan tror jag helt enkelt är lite för mycket matsmältningstrolleri. Själv har jag sett ministudier på Vitargo (som blir glukos ännu snabbare än maltodextrin) som visar på det rakt motsatta, så jag har svårt att tro annat än regeln - ju snabbare kolhydrat - desto bättre kreatininlagring.


Lizard

TPS
2005-02-22, 10:34
Vilken typ av papper är det? Reklamblad? Utskrivet från en hemsida? Referenser?


Referenser finns det i massor. Dock orkar jag inte sätta mig ned och skriva in alla. Faktan är tagen från ett reklamblad från Vitargo.

Lizard
2005-02-22, 12:46
Referenser finns det i massor. Dock orkar jag inte sätta mig ned och skriva in alla. Faktan är tagen från ett reklamblad från Vitargo.

Då törs jag lova att du fått det om bakfoten. Vitargo laddar in bättre än malto som laddar in bättre än dextro.
Om du inte tror mig kan du ringa Jeanette Blomster som är tillbaka från mammaledigheten och är den ende på företaget med kemistbakgrund (0480-224 77). Hon kan redogöra för innebörden i studierna för dig.


Lizard

LunaSpice
2005-02-22, 13:29
Jag har hittat två studier från KI där Vitargo ingår.

http://springerlink.metapress.com/app/home/content.asp?wasp=lhe17qwhyh7knl4mhm2u&referrer=contribution&format=2&page=1&pagecount=6

samt

Leipner JB, Aulin KP, Söderlund K. Improved Gastric Emptying Rate in Humansof a Unique Glucose Polymer with Gel-forming Properties. Scand. J Gastroenterol, 2000;35:1143-1149

Man har har påvisat i båda studierna att Vitargo ger en snabbare glykogeninlagring tack vare den låga osmolariteten.

TPS
2005-02-22, 13:45
Då törs jag lova att du fått det om bakfoten. Vitargo laddar in bättre än malto som laddar in bättre än dextro.
Om du inte tror mig kan du ringa Jeanette Blomster som är tillbaka från mammaledigheten och är den ende på företaget med kemistbakgrund (0480-224 77). Hon kan redogöra för innebörden i studierna för dig.


Lizard


Jo, jag vet att Vitargo är bättre än både malto och dextro DOCK så undrade jag vad som var bäst mellan malto och dextro i sammband med Monohydrat då Vitargo är satans dyrt. Vitargo är överlägset på alla men dextro är bättre på ena sättet och malto på andra.

King Grub
2005-02-22, 13:46
Jo, jag vet att Vitargo är bättre än både malto och dextro DOCK så undrade jag vad som var bäst mellan malto och dextro i sammband med Monohydrat då Vitargo är satans dyrt. Vitargo är överlägset på alla men dextro är bättre på ena sättet och malto på andra.

På vilka sätt är dextro bättre?

TPS
2005-02-22, 13:48
På vilka sätt är dextro bättre?


Du får en större viktökning med dextros tillsammans med Monohydrat än med maltodextrin tillsammans med monohydrat, enligt Vitargo.