handdator

Visa fullständig version : sluta röka?


mangemani
2005-02-21, 09:16
hur är det med det här att gå upp i vikt när man slutat röka?är det bara en myt eller stämmer detta?
har hållt upp nu i nån vecka btw.

King Grub
2005-02-21, 09:19
Ja, rökning höjer ämnessomsättningen. Du går inte upp i vikt om du reglerar ned matintaget motsvarande mängd eller rör på dig mer.

Nicotine Tob Res. 1999 Dec;1(4):365-70.

A number of studies have found that cigarette smoking causes an acute increase in resting energy expenditure, but the effect on energy expenditure during light physical activity is less clear. Since both smoking and activity have been shown to increase plasma catecholamines, these could produce additive effects on energy expenditure when smoking during light physical activity. In this study, the impact of cigarette smoking on energy expenditure, cardiovascular function, plasma nicotine and plasma catecholamine levels was determined in adult male subjects at rest and while engaged in light physical activity. Smoking at rest resulted in a 3.6% increase in energy expenditure above the resting baseline; whereas the increase in energy expenditure caused by smoking during light physical activity (compared with the light physical activity baseline) was 6.3%. This increase during light physical activity was significantly greater than the increase observed at rest (p < 0.025). As expected, plasma nicotine increased with smoking during both rest and light physical activity. An increase in plasma nicotine was associated with smoking during light physical activity. When this increase was adjusted as a covariate, the difference in smoking-related energy expenditure between light physical activity and rest disappeared, suggesting nicotine accounts for the effect. Plasma epinephrine and norepinephrine levels increased with smoking and showed a significantly greater increase during light physical activity compared to rest. Cigarette smoking caused a significantly greater increase in heart rate during light physical activity than it did while at rest, but there was no significant effect of smoking on mean blood pressure. It was concluded that there is enhanced energy expenditure associated with cigarette smoking during light physical activity when compared with smoking at rest which could be due in part to smoking-induced increases in circulating plasma catecholamines and perhaps nicotine.

King Grub
2005-02-21, 09:22
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=36876&highlight=smoking

Piranha
2005-02-21, 09:22
Jag slutade röka i september i fjol .. kan inte påstå att jag blivit fetare sen jag slutade ..

LItaFord
2005-02-21, 09:27
Jag slutade röka i september i fjol .. kan inte påstå att jag blivit fetare sen jag slutade ..

La ner med ciggen -89..snuset förra året. Formen är fin...tror jag *popcorn*

Men fruktkakan lockar än...

Piranha
2005-02-21, 09:38
Jag slutade röka i september i fjol .. kan inte påstå att jag blivit fetare sen jag slutade ..

La ner med ciggen -89..snuset förra året. Formen är fin...tror jag *popcorn*

Men fruktkakan lockar än...

Ja . oss tränande kan man nog räkna bort ur kategorien som går upp när man slutar röka , jag ser bara positiva saker som hänt sen jag slutade röka ..

Å snygg blir man också ..

Lasse Kongo
2005-02-21, 10:02
Jag har inte rökt sen i fredags kväll :hbang:

Känns hur bra som helst *yourock* Kongo!

TTT
2005-02-21, 11:20
Inte tagit en snus på 3 dagar... Klättrat på väggarna hela helgen men börjar kännas bättre nu.

LItaFord
2005-02-21, 12:01
Inte tagit en snus på 3 dagar... Klättrat på väggarna hela helgen men börjar kännas bättre nu.

Jag vill gärna stötta dig lite som en f.d mumrik. Första tiden är den värsta...jag försökte sluta massa gånger...men föll till föga efter två-tre veckor!
Slutade nov. -03. Första tiden tänkte man på nikotin en gång i minuten..men det vart längre o längre intervaller. Visst tänker man på det fortfarande men inte så att jag skulle börja igen.

Fördelarna är många..maten smakar bättre...och munnen är fräcshare :naughty:
Kanhända snuset inte dödar men fan gör den dig friskare heller!!

Good luck nu...

LItaFord
2005-02-21, 12:04
Ja . oss tränande kan man nog räkna bort ur kategorien som går upp när man slutar röka , jag ser bara positiva saker som hänt sen jag slutade röka ..

Å snygg blir man också ..

Japp..vad hjälper Nivea på kinden när man röker som en skorsten...och visst.. vackra är vi och tilldragande som få!!
That's for sure :thumbup:

TTT
2005-02-21, 12:11
Jag vill gärna stötta dig lite som en f.d mumrik. Första tiden är den värsta...jag försökte sluta massa gånger...men föll till föga efter två-tre veckor!
Slutade nov. -03. Första tiden tänkte man på nikotin en gång i minuten..men det vart längre o längre intervaller. Visst tänker man på det fortfarande men inte så att jag skulle börja igen.

Fördelarna är många..maten smakar bättre...och munnen är fräcshare :naughty:
Kanhända snuset inte dödar men fan gör den dig friskare heller!!

Good luck nu...

Tack! =)

Har faktiskt slutat förut och höll upp i 4 månader. Men föll tillbaka. Denna gången är jag fast besluten om att lyckas!

Har ändå stoppat i mig i snitt 1 dosa om dagen sedan jag var 12-13 bast så det är inte lätt.

LItaFord
2005-02-21, 12:14
Tack! =)

Har faktiskt slutat förut och höll upp i 4 månader. Men föll tillbaka. Denna gången är jag fast besluten om att lyckas!

Har ändå stoppat i mig i snitt 1 dosa om dagen sedan jag var 12-13 bast så det är inte lätt.
Ja..nikotin är en stark gift..det ska man veta!
Du lyckas också om du är motiverad....Har du testat de nya "låssas snusen" ?
Kan vara en liten substitut om man bli riktigt sugen....nikotinfritt iaf.

Sari

TTT
2005-02-21, 12:19
Ja..nikotin är en stark gift..det ska man veta!
Du lyckas också om du är motiverad....Har du testat de nya "låssas snusen" ?
Kan vara en liten substitut om man bli riktigt sugen....nikotinfritt iaf.

Sari

Nej det känns lite överflödigt nu när man ändå börjar känna sig bättre.
Och matlusten är ju verkligen en helt annan. Har skurit ner på snuset i 1.5 vecka och märkt hur mycket sugnare på käk man är. Och de senaste dagarna som varit helt nikotinfria har man ju varit helt galen i krubb. ;)

// Björn